Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ferielading på Schuko

Startet av tromsø, torsdag 13. januar 2022, klokken 21:17

« forrige - neste »

tromsø

Jeg er lei av å kun kunne få ut maks 8A fra Audis egen Schukolader som følger med bilen. På neste ferietur må jeg finne en løsning på i vert fall 13A eller 16A på Schuko. Finnes det noen mulighet å "hakke" Audis lader så den kan levere mer enn 8A eller må jeg investere i noe slikt:
https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-black?variant=12240300933223
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

janbanan

Jeg lader med en slik på jobb.
https://www.power.no/hjem-og-fritid/elbillader/portable-ladere-til-elbil/charge-amps-ray-type-2-75-m-16-a-schuko-ladekabel/p-1043649/?q=Charge%20Amps

Ladestrøm stilles inn I step på 1A, 6A-16A.
Når det er kaldt om vinteren kan jeg lade med 16A, men på sommer og når jeg deler ladestolpe med andre så senkes ladestrømmen pga varme ved Schuko kontakten.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Hårek

Sitat fra: tromsø på torsdag 13. januar 2022, klokken 21:17
... Finnes det noen mulighet å "hakke" Audis lader så den kan levere mer enn 8A ...
Er mulig å lage seg en overgangskabel fra Schuko til industrikontakt. Ladekabel trekker 16A på 50% når blå industrikontakt kabel brukes.
Men der er en ganske ufin løsning.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Du får kjøpt slik overgang til schuko (f.eks denne for blått/rødt stikk). Dersom du har 32A blåstikk orginalt, må du stille boksen ned til 50% så du ikke trekker med enn 16A.

Ray-kabelen nevnt over er en sikrere måte (siden den har temperaturovervåkning på schuko), selv om det også er utenfor boka for regelmessig bruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

#4
Kjører en god del i Sverige på ferie og der har de andre blå/rødstikk enn i Norge så det ble en Charge Amps Ray isteden. Den er jo en god del bedre enn andre lignende produkter på marked med innebygde temperatursensorer som automatisk minker på strømstyrken hvis det blir for varmt  :+1:

I tillegg er den jo mye mindre enn Audis egen koloss, da sparer vi plass på ferieturen  :)
Takk for tips Janbanan, fikk den på outlet på Power for 2 990!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

JuiceBooster er en bra løsning. 16A på schuko ville ikke jeg turt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Sitat fra: daktari på fredag 14. januar 2022, klokken 15:47
JuiceBooster er en bra løsning. 16A på schuko ville ikke jeg turt.

Enig for hjemmelading men på tur kan det være gull verdt. Og Charge Amps lader overvåker temperaturen og minker strømstyrken ved behov  :+1:
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Øyvind.h

Så lenge du er 100% sikker på stikkontakten og alle punkter mellom stikkontakt og sikringsskap. Kabelen har ingen formening om temperatur i eventuelle koblingspunkter på veien.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. januar 2022, klokken 19:32
Så lenge du er 100% sikker på stikkontakten og alle punkter mellom stikkontakt og sikringsskap. Kabelen har ingen formening om temperatur i eventuelle koblingspunkter på veien.
akkurat dette.

Den kan ikke måle tempen i ledningen som går gjennom diverse brennbare materialer eller via lamper og andre stikk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Korrekt men hvis en bruker den argumentasjonen så er det lite forskjell på dette oppsettet og vår Easee ladestasjon som vi har hjemme. Den er også koblet til 1-fase 16A og den kjører vi alltid på 16A.

Charge Amp Ray og Easee har i tillegg begge to innebygget jordvern.

Dog må man passe på at det stikket en kobler til også går via et sikringsskap med jordvern.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Sitat fra: tromsø på fredag 14. januar 2022, klokken 21:57
Korrekt men hvis en bruker den argumentasjonen så er det lite forskjell på dette oppsettet og vår Easee ladestasjon som vi har hjemme. Den er også koblet til 1-fase 16A og den kjører vi alltid på 16A.

Charge Amp Ray og Easee har i tillegg begge to innebygget jordvern.

Dog må man passe på at det stikket en kobler til også går via et sikringsskap med jordvern.
Antagelig er det greit hjemme hos deg, for kabelen er tykk nok til ikke å bli varm, samt at den ikke er koblet til andre saker.
På en hytte f.eks så kan en utekontakten være koblet via et par stikk i boden samt en lampe og videre til utekontakten og med en tynn kabel som blir glovarm med 16A.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Vår Easee er koblet til den eneste kabelen i garasjen og derfor også til lys, stikk og garasjeåpneren. Og godkjent installert av elektriker.

Eneste forskjellen er at elektrikeren satte in jordvern av type B i sikringsskapet
som også er lovpålagt med ladestasjon.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

geear

#12
Sitat fra: tromsø på fredag 14. januar 2022, klokken 22:12
Vår Easee er koblet til den eneste kabelen i garasjen og derfor også til lys, stikk og garasjeåpneren. Og godkjent installert av elektriker.

Eneste forskjellen er at elektrikeren satte in jordvern av type B i sikringsskapet
som også er lovpålagt med ladestasjon.
Ved fastmontert ladestasjon (ikke via stikkontakt uansett type), så er det akseptert at DC-beskyttelsen sitter i ladeboksen. De aller fleste nye ladebokser i dag har dette integrert, inkludert Easee, og behøver derfor ikke jordfeilbryter type B på kursen.

Elektriker har vel kanskje vurdert det til å være nødvendig hos deg siden det er en delt kurs, og/eller avhengig av kabeltype ut til garasjen (dobbelisolert eller ei).

Når det gjelder ferieløsning, hva med å kjøpe ladekladd fra en annen bil? Feks en hybrid Audi? Mener de ga opp til 16A? Eller Tesla 1. gen TMC fra en S eller X, den gir 13A på schuko, og støtter vel helt opp til 32A 3-fas med rød industristikk. Med div adaptere har du egentlig alle muligheter. Mulig ulempe med TMC er at alle Teslaer kan justere i 1A nivå fra bilen (og nå også i app), så det er ingen knapper på TMC for å justere ladestrøm.

Øyvind.h

Sitat fra: tromsø på fredag 14. januar 2022, klokken 21:57
Korrekt men hvis en bruker den argumentasjonen så er det lite forskjell på dette oppsettet og vår Easee ladestasjon som vi har hjemme. Den er også koblet til 1-fase 16A og den kjører vi alltid på 16A.
Nei, det blir ikke det samme. Hjemme har du fått en elektriker til å legge opp 16A kurs til lading av elbil. Dermed har elektrikeren kontrollert at det er OK og dimensjonert deretter. Elektriker har stilt laderen til 16A fordi elektrikeren er trygg på at kursen er OK. Om du stoler på elektrikeren kan du jo høre om elektrikeren vurderer et stikk du finner på reise like trygt å belaste med 16A som din ladestasjon hjemme. Da kan du få gode råd fra fagmann.

Maksimal vedvarende last på schuko 10A, maksimal anbefalt 8A. Det er med andre ord ikke lov å benytte schuko slik du ønsker. Forskriften er basert på erfaring. De som har jobbet med forskrift og elbil i Norge har erfaring fra da elbiler ble levert med 16A kabler her i Norge. Basert på denne erfaringen har de strammet betydelig inn.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/elsikkerhet-magasinet/elsikkerhet-91.pdf

Dette får bli mitt siste bidrag her. Nå vet du at det du ønsker å gjøre ikke er lovlig og du har fått innspill om at dette ikke er trygt. Temperaturovervåkning av schuko hjelper heller ikke mot varmgang andre steder i huset der du lader, så det er ingen garanti.

Om du fortsatt er fast bestemt på å lade med 16A på schuko på turer, avstem i det minste med de du lader hos at det er OK så de forstår hva du skal gjøre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Kjøpte denne rimelig på Power som nødlader på reise. Med innebygget DC vern burde den gi tilstrekkelig sikkerhet, men jeg ville heller ikke lade med mer enn 10A på Schuko om natten. På hytta har jeg byttet til 16A på CEE kontakt.

Denne har også innebygget strømmåler så man får betalt for strømmen der man lader. Gir en trygghet på ferieturer i områder med dårlig ladedekning, men trviler på at den vil bli brukt så mange ganger.

https://gronnemil.no/produkt/besen-flexcharge-pro-ladekabel-mode-2-type-2-16-5kw-24a-3-fas-6m/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA