Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ferielading på Schuko

Startet av tromsø, torsdag 13. januar 2022, klokken 21:17

« forrige - neste »

Hårek

Sitat fra: daktari på fredag 14. januar 2022, klokken 22:02
På en hytte f.eks så kan en utekontakten være koblet via et par stikk i boden samt en lampe og videre til utekontakten og med en tynn kabel som blir glovarm med 16A.
Bare hvis anlegget er ulovlig oppsatt av en hobbyelektriker. Når man har en 16A kurs skal kablene være 2.5 kvadrat, det blir ikke varmt.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geear

Sitat fra: Hårek på lørdag 15. januar 2022, klokken 09:20
Sitat fra: daktari på fredag 14. januar 2022, klokken 22:02
På en hytte f.eks så kan en utekontakten være koblet via et par stikk i boden samt en lampe og videre til utekontakten og med en tynn kabel som blir glovarm med 16A.
Bare hvis anlegget er ulovlig oppsatt av en hobbyelektriker. Når man har en 16A kurs skal kablene være 2.5 kvadrat, det blir ikke varmt.
Og kjenner man ikke anlegget så vet man ingenting om kvaliteten på arbeidet, så det må man ta høyde for når man lader ukjente steder. Det er akkurat der man ikke bør strekke strikken. Problemet med koblingspunkter på veien er også like relevant for 2,5 mm2, dårlige koblinger, enten det er i en skrukobling eller andre typer, så gir det fort varmgang. Og materialene beveger seg med temperatur. Har hatt kampanjer med ettertrekking av rekkeklemmer på rigger, og funnet forbausende mye som er løst etter noen år.

Kjenner du anlegget og vet at du lader på første koblingspunkt osv., gjerne til og med har ettertrukket klemmene, så har du redusert risikoen på noen punkter allerede...

tromsø

Takk for alle kommentarer. Til å begynne med så må jeg si at jeg alltid inspiserer en Schuko stikk og veien videre til sikringsskapet før lading. For det andre, det er sjelden jeg har behov for mer enn 8A på Schuko men det skjer og da er det greit å kunne skru opp strømstyrken til 13 eller 16A.

For det tredje, elbiler leveres fremdeles med Schuko som har mulighet til 16A i Norge, feks EV6.

Til sist så sier dette sitatet en god del om Schuko (fra elsikkerhetslenken her tidligere): "En schuko-kontakt er spesifisert for maks 16A belastning i opptil 2 -3 timer og tester viser at varmgang i nye kontakter starter etter noen uker kontinuerlig belastning. Når kontakten slites eller korroderes øker sannsynligheten for varmgang"
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA