Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2021.44.25 - Holiday update (kun for S og X)

Startet av Lynet, søndag 26. desember 2021, klokken 12:22

« forrige - neste »

JorEl

Forbedringer:

-Man kan flytte på ikoner slik at man kan bestemme litt selv. De ikonene som man ikke kan velge fra, kommer kanskje i neste oppdatering :)
-Nytt utseende, forandring fryder.
-Alle SogX, i Norge,  har nå blitt oppdatert til LEGACY :+1:  :D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

np

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:36
Sitat fra: np på tirsdag 04. januar 2022, klokken 21:27
Helt enig, er totalt katastrofe. Spesielt med været som det er nå, kan frontruta på X'en bli full av dugg i løpet av sekunder, helt random. Å fjerne defrosten fra "første" side er totalt idioti. Her har noen ingeniører født og oppvokst i California fått litt for fritt spillerom. Form over function. Not OK.
Som mange har påpekt tidligere her: selv om frontruta kan dugge på få sekunder, så vil ikke defrost fjerne duggen på like få sekunder. Om det tar 1 eller 10 sekunder har stort sett ingen betydning. Stort sett er den type duggdannelse på utsiden, da er det riktige valget å trykke på viskerknappen. Den har umiddelbar virkning. Alternativt slå på nødblinken og stoppe.
Nja, det dugget jeg snakker om er på innsiden. Og må si jeg ikke er tilhenger av å ha blikket vekk fra veien mer enn i ytterst korte perioder, og å gjemme valg i undermenyer hjelper ikke på dette.
Ang språkbruk, er ikke dette internett da?  :P
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

kodax

Testet "blinkekameraene" på 3-ern nå, og de kan ha en funksjon når man står stille før man skal svinge, men å se ned på dem i fart vil jeg påstå er helt ubrukelig/trafikkfarlig
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: kodax på torsdag 06. januar 2022, klokken 18:05
Testet "blinkekameraene" på 3-ern nå, og de kan ha en funksjon når man står stille før man skal svinge, men å se ned på dem i fart vil jeg påstå er helt ubrukelig/trafikkfarlig
Det får du bare synes. Bruker det hele tiden. Er jo ikke noe annerledes enn å flytte blikket til sidespeilet f.eks. Man sitter jo ikke og stirrer på det i flere sekunder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: np på torsdag 06. januar 2022, klokken 16:38
Nja, det dugget jeg snakker om er på innsiden. Og må si jeg ikke er tilhenger av å ha blikket vekk fra veien mer enn i ytterst korte perioder, og å gjemme valg i undermenyer hjelper ikke på dette.
Trykk på talekommandoknappen og si "defroster på". Da trenger du ikke ta bort blikket fra veien i det hele tatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Redgarden

Sitat fra: turfsurf på torsdag 06. januar 2022, klokken 19:54
Sitat fra: np på torsdag 06. januar 2022, klokken 16:38
Nja, det dugget jeg snakker om er på innsiden. Og må si jeg ikke er tilhenger av å ha blikket vekk fra veien mer enn i ytterst korte perioder, og å gjemme valg i undermenyer hjelper ikke på dette.
Trykk på talekommandoknappen og si "defroster på". Da trenger du ikke ta bort blikket fra veien i det hele tatt.

Takk, den kommandoen har jeg lett etter uten hell. Skrur den på full guffe da, eller bare første hakket?
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Vaduz

Talekommandoer tar alt for lang tid, å skru på defroster raskt er viktig, og det å måtte bla i undermenyer for de mest brukte funksjonene er irriterende.

turfsurf

Sitat fra: Redgarden på fredag 07. januar 2022, klokken 09:20


Takk, den kommandoen har jeg lett etter uten hell. Skrur den på full guffe da, eller bare første hakket?
Trinn 1
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på søndag 09. januar 2022, klokken 08:27
Talekommandoer tar alt for lang tid, å skru på defroster raskt er viktig, og det å måtte bla i undermenyer for de mest brukte funksjonene er irriterende.
Mener du seriøst at 3 sekunder utgjør en forskjell når defroster bruker mye lengre tid på å virke?

Og det med å trykke to ganger, har man gjort dette ett par ganger så tar det vel ett sekund ekstra.

Storm i vannglass...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat
Sitat fra: Vaduz på søndag 09. januar 2022, klokken 08:27
Talekommandoer tar alt for lang tid, å skru på defroster raskt er viktig, og det å måtte bla i undermenyer for de mest brukte funksjonene er irriterende.

Artig at talekomando tar for lang tid... jeg merker jeg heller må snakke saaaaaaktere for å at det skal slå inn..... sikkert bare bare meg det  ;D ;D

SR

Jeg prøvde meg fram med å si noen fritt valgte ord for stemmestyring. «Vis kontroll» viste seg å gi et godt treff. Da kom hele klimakontroll menyen opp (samme som når man trykker på temperaturtallet).

Da er det nokså enkelt å trykke på det man har behov for. Minst like enkelt som før oppdateringen. Alternativet er også stemmekommandoer som går rett på en funksjon. Som f.eks «slå på defroster», slik det er omtalt av andre her.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Vaduz

Det er jo ikke en god løsning, talekommando tar lang tid og i stedet for å bare trykke to ganger, må du da trykke for å aktivere talekommando, vente til den er klar, si det du skal og deretter velge igjen i undermeny på IC med hjulet eller bekrefte i skjermen, eller endre dersom det ble feil. Eneste talestyring er bra for er ting man ellers måtte ha skrevet i skjermen for. Å aktivere enkelt trykk via talekommando er en enorm omvei.

Defroster er viktig å få i gang raskt ja, har skjedd mange ganger at jeg har kjørt hjem etter feks skitur, noen tar av jakka og dampen står og ruta begynner å dugge. Da er det greit å få igang raskt uten undermenyer.

Poenget er ikke engang at det tar FOR lang tid, bare det at de mest brukte funksjonene er lagt i undermenyer og at det dermed tar mer tid enn før og designet er forringet. De øvrige endringene lever jeg greit med selv om jeg ikke synes det bedret noe for min bruk men gir kanskje mer fleksibilitet for andre.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på lørdag 15. januar 2022, klokken 08:09
Det er jo ikke en god løsning, talekommando tar lang tid og i stedet for å bare trykke to ganger, må du da trykke for å aktivere talekommando, vente til den er klar, si det du skal og deretter velge igjen i undermeny på IC med hjulet eller bekrefte i skjermen, eller endre dersom det ble feil. Eneste talestyring er bra for er ting man ellers måtte ha skrevet i skjermen for. Å aktivere enkelt trykk via talekommando er en enorm omvei.
Har du i det hele tatt prøvd? Med talekommando slipper du å ta øynene fra veien over hodet, noe som vel er det sikreste. Tar maks fem sekunder, som har ingenting å si mtp defroster.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

np

Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. januar 2022, klokken 09:20
Sitat fra: Vaduz på lørdag 15. januar 2022, klokken 08:09
Det er jo ikke en god løsning, talekommando tar lang tid og i stedet for å bare trykke to ganger, må du da trykke for å aktivere talekommando, vente til den er klar, si det du skal og deretter velge igjen i undermeny på IC med hjulet eller bekrefte i skjermen, eller endre dersom det ble feil. Eneste talestyring er bra for er ting man ellers måtte ha skrevet i skjermen for. Å aktivere enkelt trykk via talekommando er en enorm omvei.
Har du i det hele tatt prøvd? Med talekommando slipper du å ta øynene fra veien over hodet, noe som vel er det sikreste. Tar maks fem sekunder, som har ingenting å si mtp defroster.
Er på telefonen, hører på nyheter, snakker med passasjer, favorittrefrenget i favorittsangen, nok av grunner til at det ikke passer å snakke til bilen akkurat nuh! Hvorfor fjerne en knapp som er direkte tilgjengelig på 1 sekund, som finnes i 99,9% av alle bilmodeller introdusert de siste 50 årene?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

Lynet

Fikk 30.7. i dag og tenkte jeg skulle prøve wayponts Trondheim-Bergen. Tenkte da å velge superladere som waypoints, men de fikk jeg ikke frem! Etter litt testing finner jeg at superladere vises kun hvis man zoomer inn ganske mye, ca 10-15km bredde på kartet. Dette gir ikke mening ved planlegging av langturer!
Kom dette ved 11.0 i romjulen eller tidligere?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA