Elbilforum.no
Bilmerker => Tesla => Model X => Emne startet av: Lynet på ſøndag 26. Desember 2021, klokken 12:22
-
Ble litt lei av å se alt som skjer på modell 3 og Y, så oppretter denne tråden kun for X og eventuelt S.
Er det noen i hele tatt som har fått denne på S eller X i Norge?
-
Kanskje lurt å indikere at det gjelder TMX/TMS i tittelen, da det virker som endel som bruker forum-apper ikke lett ser hvilken kategori en tråd ligger i.
Forøvrig; ingen update her ennå. Blir sikkert kjekt med edit waypoints, Tiktok håper jeg at jeg kan skjule, resten syns jeg egentlig ikke er spesielt interessant.
-
Ble mest skuffet over at vi ikke for sidekameravisning ved bruk av blinklys.
-
Ser ikke ut som den har begynt å rulle ut enda for S/X i Norge.
Blir spennende å se om noe av dette etterhvert også dukker opp for biler med MCU1. I og med at enkelte punkter under "Legacy Model S/X" er merket med Intel Atom Processor (som er MCU2) tyder på at de har planer om å komme med oppdateringen til MCU1-biler også.
Men man må nok regne med at mesteparten av videreutvikling fra Tesla sin side kommer til å skje på biler med horisontal skjerm, dvs. Model 3/Y, S/X (2021+) og etterhvert Cybertruck.
-
Ble mest skuffet over at vi ikke for sidekameravisning ved bruk av blinklys.
Jeg tenkte først at det bare ville ha verdi dersom de hadde vist det i IC, og at å kikke ned på den vertikale skjermen ikke vil være gunstig, men kanskje det ville hatt en verdi allikevel..
-
Helt klart en verdi når man skal svinge til høyre og du har et sykkelfelt på høyre side av vegen.
-
Helt klart en verdi når man skal svinge til høyre og du har et sykkelfelt på høyre side av vegen.
"Helt klart" er for påståelig for noe man ikke har prøvd vil jeg påstå, potensielt kan det jo feks. ta vekk fokus fra noe annet. Men jeg ser use-casen, så det kan godt hende det ville hatt en verdi totalt sett.
-
I og med at enkelte punkter under "Legacy Model S/X" er merket med Intel Atom Processor (som er MCU2) tyder på at de har planer om å komme med oppdateringen til MCU1-biler også.
Jeg forstår ikke hvordan du trakk den slutningen.
Grunnen til at de er merket med "Intel" er at MCU1 ikke støtter den funksjonen, og aldri kommer til å gjøre det heller. Du får ikke TikTok på MCU1.
-
I og med at enkelte punkter under "Legacy Model S/X" er merket med Intel Atom Processor (som er MCU2) tyder på at de har planer om å komme med oppdateringen til MCU1-biler også.
Jeg forstår ikke hvordan du trakk den slutningen.
Grunnen til at de er merket med "Intel" er at MCU1 ikke støtter den funksjonen, og aldri kommer til å gjøre det heller. Du får ikke TikTok på MCU1.
Da missforstod du meg, det er flere punkter på listen hvor det ikke står Intel Atom Processor, ergo kan det se om de har planer om å komme med deler av oppdateringen til MCU1.
-
Ja, der hvor det er hake så får alle det, der det er strek får ingen det, og der det står "Intel" får de med MCU2 det.
-
Da ser jeg på Teslafi at flere X har fått julegaven :)
-
På vei inn her nå
-
Ble mest skuffet over at vi ikke for sidekameravisning ved bruk av blinklys.
Selv på de nye X og S kommer ikke dette i skjerm foran ratt, men på storskjermen MCU. Da har det null verdi.
-
Temperaturinnstilling for høyre side vises kun når noen sitter der. Men kun ved felles justering.
-
Liker UI refresh, men det har blitt dustete vanskelig å sette på avdugging av vindu. Spotify har blitt enda verre. Trykker du på "nylig spilte" så starter den en låt som er relatert til det du trykket på.
Men en milliard poeng for Sonic i arkaden 😁
-
Selv på de nye X og S kommer ikke dette i skjerm foran ratt, men på storskjermen MCU. Da har det null verdi.
Har du i det hele tatt prøvd det? På 3/Y og nye S/X er skjermen så høyt opp at det er godt synlig uansett. Fungerer veldig bra, og gjør hele oppdateringen verdt det IMO.
-
Har du i det hele tatt prøvd det? På 3/Y og nye S/X er skjermen så høyt opp at det er godt synlig uansett. Fungerer veldig bra, og gjør hele oppdateringen verdt det IMO.
Det er vel ingen i Norge som har prøvd nye S og X da de ikke er til salgs her i landet.
Men i min X kan jeg altså sjekke blindsone i skjerm foran ratt, er det bil der jeg skal svinge, er den rød i skjermen, jeg tar for gitt at ny S og X har det likedan.
Da er det dustete at man skal sjekke kameraet på en skjerm til høyre om man skal svinge til venstre?
På 3 og Y har man jo ikke annet valg, men jeg snakket om S og X
-
Da er det dustete at man skal sjekke kameraet på en skjerm til høyre om man skal svinge til venstre?
På 3 og Y har man jo ikke annet valg, men jeg snakket om S og X
Men nye S/X har samme layout på hovedskjerm som 3/Y, og siden det funker bra der ser jeg ingen grunn til at det ikke skal funke bra på nye S/X. Altså langt ifra “ubrukelig”.
Hadde det vært bedre å ha det i IC? Ja, mest sannsynlig. Men det er stor forskjell på det og ubrukelig som du påstår.
-
Jeg syns indikasjonen i ICU fra AP-visualiseringen er altfor treg. Spesielt hvis man for eksempel kommer fra en påkjøringsrampe og vil veksle "på direkten" over til venstrefila. Da ser jeg alltid fysisk og i speil før jeg veksler. AP-visualiseringen er OK hvis trafikken flyter jevnt og man bare skal veksle én fil.
-
Ut i fra denne lista
(https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=59056.0;attach=82894;image)
er det kun Cold Weather Improvements som jeg tenker er en forbedring av betydning blant det som kommer til min TMX med MCU2.
Alle morosakene kommer ikke - dvs spill kommer vel men jeg spiller nesten ikke i bilen så...
Stemmer dette med inntrykket for dere som har oppgradert?
Tror kanskje jeg venter en versjon eller to til flere snarveier som setevarme, defrost og brukerprofil kommer tilbake.
-
2015 S AP1 MCU2 , begynner å bli en del forskjellige kombinasjoner ;)
Begynner med sammendraget https://youtu.be/x7Ya0X-zfJQ?t=507
-
Ut i fra denne lista er det kun Cold Weather Improvements som jeg tenker er en forbedring av betydning blant det som kommer til min TMX med MCU2.
Alle morosakene kommer ikke - dvs spill kommer vel men jeg spiller nesten ikke i bilen så...
Stemmer dette med inntrykket for dere som har oppgradert?
Tror kanskje jeg venter en versjon eller to til flere snarveier som setevarme, defrost og brukerprofil kommer tilbake.
Edit waypoints og dark mode liker jeg.
-
Subwoofer tuningen var helt super.
Dra SUB på maks, og dra ned BAS under null. Da slipper du mye skrangling fra vibrasjon i dører og en «renere» lyd. Dette pga elementene i dørene kan fokusere på mellomtoner isteden for å kaste bort energi på å forsøke seg på dypere toner.
Jeg synes jeg fikk et mye bedre lydbilde i det minste
-
Dæven det her var krise, alle nyttige funksjoner som klima og setevarme er gjemt dypere i menyen, og i stedet er det masse stygge ikoner ingen bruker for spill og kalender etc.
Skal undersøke og fikle litt men v11.0 ser ut som et stort skritt bakover. Alt folk vil ha er fungerende auto vindusviskere og selvkjøring, alt det tullet med å flytte rundt på ikoner og legge til spill er helt uinteressant når alle uansett har en mobil og pc/PlayStation hjemme. Hvorfor skjule de mest brukte funksjonene i sub meny??
-
Helt enig, er totalt katastrofe. Spesielt med været som det er nå, kan frontruta på X'en bli full av dugg i løpet av sekunder, helt random. Å fjerne defrosten fra "første" side er totalt idioti. Her har noen ingeniører født og oppvokst i California fått litt for fritt spillerom. Form over function. Not OK.
-
Krise...totalt katastrofe...enig i at de har gjort et par ting som ikke virker helt gjennomtenkt, men dersom dette var klimakset i en dommedagsfilm så hadde jeg blitt ørlite skuffet ;)
-
Helt enig. Altfor sterk ordbruk her.
2 konkrete mangler etter mitt syn:
1 Fjernet sveipmenyen under bilen. Den var jeg glad i.
2 Bruker plass til ikoner som mange ikke ønsker. Innfør mulighet til å fjerne spill og fjas ikonene slik at vi kan erstatte med flere nyttige snarveier som defrost, setevarme og lignende.
-
Helt enig, er totalt katastrofe. Spesielt med været som det er nå, kan frontruta på X'en bli full av dugg i løpet av sekunder, helt random. Å fjerne defrosten fra "første" side er totalt idioti. Her har noen ingeniører født og oppvokst i California fått litt for fritt spillerom. Form over function. Not OK.
Som mange har påpekt tidligere her: selv om frontruta kan dugge på få sekunder, så vil ikke defrost fjerne duggen på like få sekunder. Om det tar 1 eller 10 sekunder har stort sett ingen betydning. Stort sett er den type duggdannelse på utsiden, da er det riktige valget å trykke på viskerknappen. Den har umiddelbar virkning. Alternativt slå på nødblinken og stoppe.
-
Forbedring:
Nå kan jeg finne telefon med bare ett trykk, tidligere var det to trykk.
-
Håpet at denne oppdateringen skulle vokse på meg men dessverre ikke, utseende er greit nok men funksjonaliteten er noe av det dårligste tesla har levert.
Må fomle for å treffe med fingeren på det som før var enkelheten selv bla.
-
Forbedringer:
-Man kan flytte på ikoner slik at man kan bestemme litt selv. De ikonene som man ikke kan velge fra, kommer kanskje i neste oppdatering :)
-Nytt utseende, forandring fryder.
-Alle SogX, i Norge, har nå blitt oppdatert til LEGACY :+1: :D
-
Helt enig, er totalt katastrofe. Spesielt med været som det er nå, kan frontruta på X'en bli full av dugg i løpet av sekunder, helt random. Å fjerne defrosten fra "første" side er totalt idioti. Her har noen ingeniører født og oppvokst i California fått litt for fritt spillerom. Form over function. Not OK.
Som mange har påpekt tidligere her: selv om frontruta kan dugge på få sekunder, så vil ikke defrost fjerne duggen på like få sekunder. Om det tar 1 eller 10 sekunder har stort sett ingen betydning. Stort sett er den type duggdannelse på utsiden, da er det riktige valget å trykke på viskerknappen. Den har umiddelbar virkning. Alternativt slå på nødblinken og stoppe.
Nja, det dugget jeg snakker om er på innsiden. Og må si jeg ikke er tilhenger av å ha blikket vekk fra veien mer enn i ytterst korte perioder, og å gjemme valg i undermenyer hjelper ikke på dette.
Ang språkbruk, er ikke dette internett da? :P
-
Testet "blinkekameraene" på 3-ern nå, og de kan ha en funksjon når man står stille før man skal svinge, men å se ned på dem i fart vil jeg påstå er helt ubrukelig/trafikkfarlig
-
Testet "blinkekameraene" på 3-ern nå, og de kan ha en funksjon når man står stille før man skal svinge, men å se ned på dem i fart vil jeg påstå er helt ubrukelig/trafikkfarlig
Det får du bare synes. Bruker det hele tiden. Er jo ikke noe annerledes enn å flytte blikket til sidespeilet f.eks. Man sitter jo ikke og stirrer på det i flere sekunder.
-
Nja, det dugget jeg snakker om er på innsiden. Og må si jeg ikke er tilhenger av å ha blikket vekk fra veien mer enn i ytterst korte perioder, og å gjemme valg i undermenyer hjelper ikke på dette.
Trykk på talekommandoknappen og si "defroster på". Da trenger du ikke ta bort blikket fra veien i det hele tatt.
-
Nja, det dugget jeg snakker om er på innsiden. Og må si jeg ikke er tilhenger av å ha blikket vekk fra veien mer enn i ytterst korte perioder, og å gjemme valg i undermenyer hjelper ikke på dette.
Trykk på talekommandoknappen og si "defroster på". Da trenger du ikke ta bort blikket fra veien i det hele tatt.
Takk, den kommandoen har jeg lett etter uten hell. Skrur den på full guffe da, eller bare første hakket?
-
Talekommandoer tar alt for lang tid, å skru på defroster raskt er viktig, og det å måtte bla i undermenyer for de mest brukte funksjonene er irriterende.
-
Takk, den kommandoen har jeg lett etter uten hell. Skrur den på full guffe da, eller bare første hakket?
Trinn 1
-
Talekommandoer tar alt for lang tid, å skru på defroster raskt er viktig, og det å måtte bla i undermenyer for de mest brukte funksjonene er irriterende.
Mener du seriøst at 3 sekunder utgjør en forskjell når defroster bruker mye lengre tid på å virke?
Og det med å trykke to ganger, har man gjort dette ett par ganger så tar det vel ett sekund ekstra.
Storm i vannglass...
-
Talekommandoer tar alt for lang tid, å skru på defroster raskt er viktig, og det å måtte bla i undermenyer for de mest brukte funksjonene er irriterende.
Artig at talekomando tar for lang tid... jeg merker jeg heller må snakke saaaaaaktere for å at det skal slå inn..... sikkert bare bare meg det ;D ;D
-
Jeg prøvde meg fram med å si noen fritt valgte ord for stemmestyring. «Vis kontroll» viste seg å gi et godt treff. Da kom hele klimakontroll menyen opp (samme som når man trykker på temperaturtallet).
Da er det nokså enkelt å trykke på det man har behov for. Minst like enkelt som før oppdateringen. Alternativet er også stemmekommandoer som går rett på en funksjon. Som f.eks «slå på defroster», slik det er omtalt av andre her.
-
Det er jo ikke en god løsning, talekommando tar lang tid og i stedet for å bare trykke to ganger, må du da trykke for å aktivere talekommando, vente til den er klar, si det du skal og deretter velge igjen i undermeny på IC med hjulet eller bekrefte i skjermen, eller endre dersom det ble feil. Eneste talestyring er bra for er ting man ellers måtte ha skrevet i skjermen for. Å aktivere enkelt trykk via talekommando er en enorm omvei.
Defroster er viktig å få i gang raskt ja, har skjedd mange ganger at jeg har kjørt hjem etter feks skitur, noen tar av jakka og dampen står og ruta begynner å dugge. Da er det greit å få igang raskt uten undermenyer.
Poenget er ikke engang at det tar FOR lang tid, bare det at de mest brukte funksjonene er lagt i undermenyer og at det dermed tar mer tid enn før og designet er forringet. De øvrige endringene lever jeg greit med selv om jeg ikke synes det bedret noe for min bruk men gir kanskje mer fleksibilitet for andre.
-
Det er jo ikke en god løsning, talekommando tar lang tid og i stedet for å bare trykke to ganger, må du da trykke for å aktivere talekommando, vente til den er klar, si det du skal og deretter velge igjen i undermeny på IC med hjulet eller bekrefte i skjermen, eller endre dersom det ble feil. Eneste talestyring er bra for er ting man ellers måtte ha skrevet i skjermen for. Å aktivere enkelt trykk via talekommando er en enorm omvei.
Har du i det hele tatt prøvd? Med talekommando slipper du å ta øynene fra veien over hodet, noe som vel er det sikreste. Tar maks fem sekunder, som har ingenting å si mtp defroster.
-
Det er jo ikke en god løsning, talekommando tar lang tid og i stedet for å bare trykke to ganger, må du da trykke for å aktivere talekommando, vente til den er klar, si det du skal og deretter velge igjen i undermeny på IC med hjulet eller bekrefte i skjermen, eller endre dersom det ble feil. Eneste talestyring er bra for er ting man ellers måtte ha skrevet i skjermen for. Å aktivere enkelt trykk via talekommando er en enorm omvei.
Har du i det hele tatt prøvd? Med talekommando slipper du å ta øynene fra veien over hodet, noe som vel er det sikreste. Tar maks fem sekunder, som har ingenting å si mtp defroster.
Er på telefonen, hører på nyheter, snakker med passasjer, favorittrefrenget i favorittsangen, nok av grunner til at det ikke passer å snakke til bilen akkurat nuh! Hvorfor fjerne en knapp som er direkte tilgjengelig på 1 sekund, som finnes i 99,9% av alle bilmodeller introdusert de siste 50 årene?
-
Fikk 30.7. i dag og tenkte jeg skulle prøve wayponts Trondheim-Bergen. Tenkte da å velge superladere som waypoints, men de fikk jeg ikke frem! Etter litt testing finner jeg at superladere vises kun hvis man zoomer inn ganske mye, ca 10-15km bredde på kartet. Dette gir ikke mening ved planlegging av langturer!
Kom dette ved 11.0 i romjulen eller tidligere?
-
Kom med V11. :-[
-
Ok, var det jeg regnet med.
Men fullstendig ubrukbart når man skal planlegge en langtur i ukjent terreng og ikke vet hvor superladerne er.
-
En eller annen knotkjepp i Palo Alto mener at alt skal ordnes automagisk for deg, så du skal skjermes for alt som heter valg og funksjoner. :o :laugh:
-
Ok, var det jeg regnet med.
Men fullstendig ubrukbart når man skal planlegge en langtur i ukjent terreng og ikke vet hvor superladerne er.
Du finner de i egen tab i søkefeltet og. De er vel dog listet etter avstand uten å ta hensyn til rute.
-
Trykker man på fanen med ladere, så kommer vel plasseringen av dem opp på kartet også, i tillegg til at de listes opp og man kan søke. Så vidt jeg husker fungerte det strålende sist jeg brukte det (men ja, tok litt tid før jeg skjønte at laderne først kom opp når man trykket på "Lader"-fanen.)
-
Fant det :-) tusen takk.
Men er dette bedre? Tidligere var det ett trykk for å få dem frem, så vart det to- først trykke på kartet og deretter laderknappen som hadde blitt skjult for noen år siden.
Men nå må man altså trykke på navigasjon og ladefane, bortgjemt funksjon etter min mening.
-
Fant det :-) tusen takk.
Men er dette bedre?
Det er vel ikke nødvendigvis raskere å få frem, men dette er en mere ryddig organisering og er bedre for nye brukere. Man har samlet alle muligheter for å navigere (søk - favoritter - ladestasjoner) ett sted. Knappene på kartet handler om visningsvalg (satellitt - trafikk - detaljer).
Så her mener jeg Tesla har gjort en forbedring, og kritikk kommer nok først og fremst fra oss som er vant med den gamle visningen.
-
Fant det :-) tusen takk.
Men er dette bedre? Tidligere var det ett trykk for å få dem frem, så vart det to- først trykke på kartet og deretter laderknappen som hadde blitt skjult for noen år siden.
Men nå må man altså trykke på navigasjon og ladefane, bortgjemt funksjon etter min mening.
Nei ikke bedre, tidenes dårligste oppdatering.
Greit med forandring men ikke når det går utover sikkerheten
-
Fant det :-) tusen takk.
Men er dette bedre? Tidligere var det ett trykk for å få dem frem, så vart det to- først trykke på kartet og deretter laderknappen som hadde blitt skjult for noen år siden.
Men nå må man altså trykke på navigasjon og ladefane, bortgjemt funksjon etter min mening.
Nei ikke bedre, tidenes dårligste oppdatering.
Greit med forandring men ikke når det går utover sikkerheten
Om laderene er synlige på den ene eller andre knappen betyr vel forsvinnende lite for sikkerheten?
-
Greit med forandring men ikke når det går utover sikkerheten
Dette er jo pølsevev, du skal vel ikke sitte og planlegge rute med flere stopp mens du kjører uansett.
-
Man skal ikke, men det er nok ikke så uvanlig å trykke mer på skjermen enn ellers når man har autopiloten aktivert ;)
-
Det er jo ikke en god løsning, talekommando tar lang tid og i stedet for å bare trykke to ganger, må du da trykke for å aktivere talekommando, vente til den er klar, si det du skal og deretter velge igjen i undermeny på IC med hjulet eller bekrefte i skjermen, eller endre dersom det ble feil. Eneste talestyring er bra for er ting man ellers måtte ha skrevet i skjermen for. Å aktivere enkelt trykk via talekommando er en enorm omvei.
Har du i det hele tatt prøvd? Med talekommando slipper du å ta øynene fra veien over hodet, noe som vel er det sikreste. Tar maks fem sekunder, som har ingenting å si mtp defroster.
Jeg bruker talekommamdo hele tiden for å ringe eller finne frem musikk eller navigasjon, men det er fordi alternativet er å skrive og måtte ta øynene fra veien lenge. Å skru på setevarme er et blikk og et trykk, under et sekund, talekommando for slikt er bare unødvendig omvei og som andre sier, ganske ofte man ikke vil prate med en bil når unger sover, radio spiller etc Ting skal bli raskere og enklere, ikke tregere og vanskeligere.
-
Greit med forandring men ikke når det går utover sikkerheten
Dette er jo pølsevev, du skal vel ikke sitte og planlegge rute med flere stopp mens du kjører uansett.
Du mener det er pølsevev fordi du ikke vet noe om trafikksikkerhet.
-
Kan du ikke forklare hva det er som gjør at det er trafikkfarlig?
Jeg er ikke i turfsurf sitt hjørne her altså, tror de fleste trykker mer enn de burde på både det ene og andre, inkludert meg selv, men akkurat navien er ganske enkel å la passasjer håndtere, evt. vente til det er et passende rettstrekke, enable autopilot, og gjøre det man skal mens man holder en hånd på rattet slik at man merker fort om det kommer bevegelser der som ikke burde komme på et rettstrekk. Tror knapt forskjellen er målbar.
-
Hva mener dere om nye utseendet på radio? Ver 10 var det en rekke nederst med store knapper for favoritter. Nå er det mange små knapper i to rekker. Kan man kalle det en oppdatering som bedrer trafikksikkerheten?
-
Du mener det er pølsevev fordi du ikke vet noe om trafikksikkerhet.
Heftig påstand når eneste forskjellen på funksjonen det snakkes om her er hvor knappene er.
For å vise SuC må du trykke to ganger, akkurat som før.
Og tydeligvis vet jeg mere om trafikksikkerhet en du gjør som tror at ruteplanlegging er greit mens man kjører.
-
Men før var det nok å trykke et sted på kartet og deretter på en stor knapp så så man SuC på det aktuelle kartet.
Men nå må man dekke 1/3 av kartet med navimeny.
-
Hva mener dere om nye utseendet på radio? Ver 10 var det en rekke nederst med store knapper for favoritter. Nå er det mange små knapper i to rekker. Kan man kalle det en oppdatering som bedrer trafikksikkerheten?
Oppdaget i dag at knappene på knapperaden med favoritter skifter plass når man velger en av dem!!
Dette medfører at man må ta blikket vekk fra trafikkbilde og lese hva som står på de for å finne kanalen man vil ha!
-
Hold inne taleknappen og si "spill NRK petre", funker ikke det? (Bruker svært sjelden radio selv, men den tar iallfall omtrent alt på spotify, så ville tro det funket pår adio også).
-
Oppdaget i dag at knappene på knapperaden med favoritter skifter plass når man velger en av dem!!
Du må åpne favorittlista og holde nede riktig ikon og så dra den ned til knapperaden. Kan gjøre det det med maks 4 program/ikoner.
Ellers lister den bare opp de sist brukte i den rekkefølgen de sist ble brukt og kan da flytte på seg.
-
Trodde det var radio han snakket om, siden han kommenterte på et innlegg om det. :laugh:
-
Det var på radio jeg mente ja. Skal teste forslaget.
-
Da har jeg testet forslaget ditt oblix, men for å få opp favoritter må man maksimere radio, og da forsvinner knappene som kun vises i medium radiovisning.
Så dette må du forklare bedre oblix
-
Han mener nok hovedikonene på den nedre baren. Men hva med talekontrollen, funker ikke det?
-
Tale funker det, men det er ikke saken. De har endrer til noe som er betydelig dårlige og lite trafikksikkert.
-
Men om det er ett eller tre klikk eller beveger seg mens du skal velge, så er det allikevel mindre trafikksikkert enn talekontroll. Hvorfor velger du som sjåfør da å bruke den mindre trafikksikre løsningen? Tesla har den desidert beste talekontrollen av alle bilprodusenter, så det er ingenting i veien for å bruke det. Faktisk den eneste jeg syns virkelig fungerer. Å sitte og snakke engelsk til bilen gidder jeg rett og slett ikke, men Teslaen takler dialekt også, så det er bare å snakke rett frem.
-
Det er jo ikke alltid talekontroll fungerer; "defrost" blir feks. noen ganger til "e-post" etc., og da blir man potensielt litt irritert, og dermed mindre trafikksikker ;)