Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterioppgradering

Startet av Hansi, torsdag 23. desember 2021, klokken 22:42

« forrige - neste »

Hansi

Nå begynner det å skje ting :)
Det spørs hva prisen blir, men fint med valgmuligheter og at noen vil holde bilene på veien lenge. Gode muligheter for V2X med LFP også, fint der det ikke er så godt utbygd strømnett f.eks.?

https://youtu.be/2eLe92OAeoU

https://evbatteryrebuilds.com/en/ev-battery-rebuilds-2-3/
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Oggioffshore

Interressant dette.
Så videoen, og det snakkes om at man må lese ut noe filer/ binære verdier og sende til Holland?

Fikk akkurat en 2012 leaf m 8 streker, og 50-60 km rekkevidde på denne årstid, skulle gjerne fått bytta noe batteri ...  :o

leafnor

Sitat fra: Oggioffshore på søndag 26. desember 2021, klokken 14:40
Interressant dette.
Så videoen, og det snakkes om at man må lese ut noe filer/ binære verdier og sende til Holland?

Fikk akkurat en 2012 leaf m 8 streker, og 50-60 km rekkevidde på denne årstid, skulle gjerne fått bytta noe batteri ...  :o
For å bytte til annet batteri, har Dala EV i Finland knekt koden. En tenger ikke lengre sende noen data til ham, CAN-bridge du får er bare å lodde rett inn. Så må du selvfølgelig finne batteri, og det er langt "dyrere". https://dalasevrepair.fi/
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Sitat fra: Oggioffshore på søndag 26. desember 2021, klokken 14:40
Fikk akkurat en 2012 leaf m 8 streker, og 50-60 km rekkevidde på denne årstid, skulle gjerne fått bytta noe batteri ...  :o
"Fikk"? Utdyp!

Jeg har så mange ideer om hvordan gamle Leaf kan brukes til noe artig - elektrifisere en annen gammel bil (som norsk lov ikke åpner for), bruke batteriet i huset, eller i båt...men jeg kan og forstår like mye om dette som en fisk om sykling.
2012 Leaf Tekna

Oggioffshore

Leafen går enda, passert 200K og EU godkjent.

Har fått tak i hel bil m 60K på teller, og 12 streker på batteri.

Så nå begynner forsking på hva som må til for å bytte.

Først må batt ut fra bruks bilen, sjekke hvilken type og hva plugger.
Forstår det slik at "can" signalene har ulike kontakter på nyere batt.

Noen på forumet som har byttet, programert etc og fått det til å virke?

Trekkoppbil

Dersom man skal oppgradere til en større batterimodell, så er det enkelte som setter inn en canbridge til å oversette meldinger.
Daniel Öster som har en fleksibel løsning, men som tydligvis ikke har tid til å holde på med Leaf, har gjort løsningen sin open source, så andre kan laste ned og klare seg sjølv: https://github.com/dalathegreat/Nissan-LEAF-Battery-Upgrade
Det er en blå versjon av "MB CAN Filter 18 in 1" som man kan kjøpe og legge inn softwaren til Dala på.

Leaf Spy har en funksjon til å pare batteriet med bilen, etter bytte. https://www.youtube.com/watch?v=aSSjde_oAT0

Oggioffshore


Trekkoppbil


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA