Elbilforum.no
Bilmerker => Nissan => Leaf 2010-2017 => Emne startet av: Hansi på torsdag 23. desember 2021, klokken 22:42
Nå begynner det å skje ting :)
Det spørs hva prisen blir, men fint med valgmuligheter og at noen vil holde bilene på veien lenge. Gode muligheter for V2X med LFP også, fint der det ikke er så godt utbygd strømnett f.eks.?
https://youtu.be/2eLe92OAeoU
https://evbatteryrebuilds.com/en/ev-battery-rebuilds-2-3/
Interressant dette.
Så videoen, og det snakkes om at man må lese ut noe filer/ binære verdier og sende til Holland?
Fikk akkurat en 2012 leaf m 8 streker, og 50-60 km rekkevidde på denne årstid, skulle gjerne fått bytta noe batteri ... :o
Sitat fra: Oggioffshore på søndag 26. desember 2021, klokken 14:40
Interressant dette.
Så videoen, og det snakkes om at man må lese ut noe filer/ binære verdier og sende til Holland?
Fikk akkurat en 2012 leaf m 8 streker, og 50-60 km rekkevidde på denne årstid, skulle gjerne fått bytta noe batteri ... :o
For å bytte til annet batteri, har Dala EV i Finland knekt koden. En tenger ikke lengre sende noen data til ham, CAN-bridge du får er bare å lodde rett inn. Så må du selvfølgelig finne batteri, og det er langt "dyrere". https://dalasevrepair.fi/
Sitat fra: Oggioffshore på søndag 26. desember 2021, klokken 14:40
Fikk akkurat en 2012 leaf m 8 streker, og 50-60 km rekkevidde på denne årstid, skulle gjerne fått bytta noe batteri ... :o
"Fikk"? Utdyp!
Jeg har så mange ideer om hvordan gamle Leaf kan brukes til noe artig - elektrifisere en annen gammel bil (som norsk lov ikke åpner for), bruke batteriet i huset, eller i båt...men jeg kan og forstår like mye om dette som en fisk om sykling.
Leafen går enda, passert 200K og EU godkjent.
Har fått tak i hel bil m 60K på teller, og 12 streker på batteri.
Så nå begynner forsking på hva som må til for å bytte.
Først må batt ut fra bruks bilen, sjekke hvilken type og hva plugger.
Forstår det slik at "can" signalene har ulike kontakter på nyere batt.
Noen på forumet som har byttet, programert etc og fått det til å virke?
Dersom man skal oppgradere til en større batterimodell, så er det enkelte som setter inn en canbridge til å oversette meldinger.
Daniel Öster som har en fleksibel løsning, men som tydligvis ikke har tid til å holde på med Leaf, har gjort løsningen sin open source, så andre kan laste ned og klare seg sjølv: https://github.com/dalathegreat/Nissan-LEAF-Battery-Upgrade
Det er en blå versjon av "MB CAN Filter 18 in 1" som man kan kjøpe og legge inn softwaren til Dala på.
Leaf Spy har en funksjon til å pare batteriet med bilen, etter bytte. https://www.youtube.com/watch?v=aSSjde_oAT0
Byttet og det virker.
Kuult!
Åssen gikk det?