Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 Bakhjulstrekk på fjellet

Startet av BearThor, lørdag 18. desember 2021, klokken 08:22

« forrige - neste »

BearThor

Hei. Skal ta vår ID4 med bakhjulstrekk fra Vestlandet til Geilo nå i julen.
Lurer litt på hvordan bilen er på vinterføre på høyfjellet.

Regner med det ikke blir noen nevneverdige problemer å komme seg frem, men vil gjerne høre andres erfaringer.
Vi skal da ikke kjøre opp noen "hyttebakker" eller lignende.

(Har selv aldri kjørt bakhjulstrekk på fjellet, har vært bortskjemt med firehjulstrekk som kom seg frem stort sett alle glatte, bratte bakker)

daktari

Det går helt supert. Bilen har effektiv antispinn og sladd.

Forrige gang jeg var på fjellet var det underkjølt regn, så ekstremt glatt. Jeg brukte B og holdt farten nede, for den svinger litt med hekken når jeg bremset.

Tips til slike forhold er da å sette kjøremodus til ECO eller comfort, jeg har dynamisk/sport som antagelig tillater litt mer hjulspinn og litt bredere på gasspedalen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

magfred

Også meget fornøyd med framkommelighet så langt, faktisk litt overrasket hvor godt den kommer seg opp bakker. Testet både på snø, slaps og is.

Hvis man kommer fra framhjulstrekk eller 4x4, så kan den nok oppleves litt uvant (men ikke dårligere) i starten f. eks på vei ut av glatte rundkjøringer, og som det nevnes over her sørger en effektiv antisladd for at det aldri oppleves som dramatisk. Du blir fort vant til det, og jeg tenker mer på det som at bilen effektivt kommuniserer hvor glatt det faktisk er før det blir et problem.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

BearThor


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA