Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Ting jeg lurer på  (Lest 1756 ganger)

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Ting jeg lurer på
« på: Mandag 13. Desember 2021, klokken 09:57 »
Flott at det nå finnes et delforum for oss som vurderer denne bilen og har reservasjon. Produksjonen starter etter alle solemerker i Østerrike om 6-12 mnd. Det er imidlertid mye jeg lurer på, her er mine topp 5:

- Hvordan er støynivået og vinterytelse, når alle glassflater unntatt frontruta kan åpnes?
- Får bilen rails eller noen gode måte å feste takstativ på, hva med hengervekt?
- Må man ha solcelletak om man skal ha alt annet utstyr, og er dette gjennomsiktig?
- Setene ser kule nok ut, men mangler justerbar lårstøtte, og ser ut til å være veldig "in your face" for baksetepassasjerene. De må være et mareritt med bakovervendte barneseter.
- Sist, men ikke minst, hvordan er bagasjeplassen? Firkantet form og ikke overdrevet bakseteplass gir håp om at bagasjerommet er bra. På høyde med, eller bedre enn ENYAQ? Men noen skiluke eller delingsnett for trygg utnyttelse av dette, kan man vel bare drømme om..
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT

batterimannen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1144
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på
« Svar #1 på: Tirsdag 14. Desember 2021, klokken 20:21 »
Med tanke på at de skriver "En smart konfigurering maksimerer interiøret med en romslig kupé, sitteplasser for fem voksne og fleksibel oppbevaring for surfebrett, campingutstyr, kjæledyrbur og enda mer. " så vil jeg tro at det blir 40:20:40 deling av bakseter? Kan funke litt som skiluke.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021 (ventebil)
Bestilt: Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elektro

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2473
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på
« Svar #2 på: Onsdag 15. Desember 2021, klokken 23:11 »
https://www.motortrend.com/news/2001-2022-fisker-ocean-ev-additional-dimensions-revealed/

"There's 20 cubic feet of space behind the rear seats with the parcel shelf in place, which seems a bit small to us. With the shelf removed, luggage space goes up to 25 cubic feet, and with the rear seat folded, there's 45 cubic feet of cargo room. That latter number is down significantly compared to what Tesla claims for the Model Y EV (66 cubic feet), as well as more conventional competitors like the BMW X1 (58.7)."

Det tilsvarer 566 liter under hattylla og 708 liter uten. Det er ikke så ille etter europeiske målestandarder, med tanke på at bagasjerommet også ser rimelig firkantet ut. Vet ikke om dette da er med eventuell plass under gulvet. Men hvis Model Y påberoper seg 1869 liter med setene nedefelt mot 1274 liter i Fisker Ocean, tyder det bare på at sistnevnte ikke er den mest kreative, i alle fall.

ID.4 opererer dog med 850 liter bagasjerom og 1818 liter med setene nedfelt. Så.. jeg vet ikke. Har Ocean mindre bagasjeplass enn disse ryker den dessverre av lista mi. Da har de i så fall gjort noe veldig rart, for her ligger alt til rette.

Fra Forbes.com: "Measuring 188 inches (4775 mm), the Ocean is roughly the same size as the Tesla Model Y and Ford Mustang Mach-E, but its wheelbase stretches is a bit longer at 115-inches (2921 mm). Unlike those rivals, the Fisker keeps a long-roof, wagon-like profile that aids rear stowage and enables the sliding sunroof."



2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015
Fisker Ocean, reservert 30/10/2020 (referral V4FAK3 )
IONIQ 5 «Project 45» tildelt 22/3/2021, KANSELLERT

Jambo

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 359
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på
« Svar #3 på: Onsdag 15. Desember 2021, klokken 23:37 »
ID.4 opererer dog med 850 liter bagasjerom og 1818 liter med setene nedfelt.
Neida. 543 og 1575 er tallene fra brosjyren til ID.4 GTX i alle fall.

E-Trond

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 254
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på
« Svar #4 på: Lørdag 22. Januar 2022, klokken 19:01 »
The base Ocean Sport will employ lithium-iron phosphate (LFP) battery cells, from CATL, according to Fisker. Other models will include nickel manganese cobalt (NMC) cells also from CATL. Sizes and capacities of the packs haven't yet been released. 

Noen som vet noe mer om batteri størrelser?

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6258
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på
« Svar #5 på: Torsdag 10. Februar 2022, klokken 21:21 »
Skal bygges av MagnaSteyr i Østerrike.  De bygger også I-pace. Kan vi forvente mye I-pace tech her, eller faktisk en full I-pace plattform?
Mine videoer av autopilot 2 på YouTube
Mine I-Pace videoer
2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE
  2017 S90D

kaiat

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1195
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på
« Svar #6 på: Fredag 11. Februar 2022, klokken 10:19 »
MagnaSteyr bygger biler for flere bilmerker. Det betyr ikke at det brukes samme teknikk. F.eks. bygger de såpass forskjellige biler som Mercedes G-wagen og BMW Z4/Toyota Supra.

chargedup

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 673
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på
« Svar #7 på: Mandag 14. Februar 2022, klokken 10:45 »
Magna Steyr har jo også bygget sin egen prototype med I-pace skall (byttet motorer, girkasse og software) som er 25% mer effektiv enn I-pace. https://www.greencarreports.com/news/1134579_magna-claims-it-can-boost-ev-range-30-with-software-and-controls-a-big-part-of-it
25% forbedring gjør vel at de dermed er i nærheten av iX50 i forbruk (ren gjetting) og muligens ikke så langt unna id4/enyaq/q4? Hvis man ser på e-tron så har jo de også kommet et stykke siden 1 gen SUV ("veteransuvene I-pace/e-tron/EQC) til den nye plattformen q4 (selvfølgelig ikke samme str eller motorstr) mtp forbruk. Det er "helt normalt" å ha stor forbedring når det meste er nytt og det fantes andre som allerede hadde lavere forbrukstall (model x på motorvei for å ta et eksempel).

Hadde vært mye mer skeptisk til Fisker hvis de skulle finne opp alt inhouse.
I-pace FE
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10634
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på
« Svar #8 på: Mandag 14. Februar 2022, klokken 10:57 »
Magna Steyr har jo også bygget sin egen prototype med I-pace skall (byttet motorer, girkasse og software) som er 25% mer effektiv enn I-pace.

25% forbedring gjør vel at de dermed er i nærheten av iX50 i forbruk (ren gjetting) og muligens ikke så langt unna id4/enyaq/q4?
25% forbedring på I-Pace vil være bedre enn iX50, i det minste på landevei. I-Pace kan fint kjøres på 170-180Wh/km på landevei i dag. Det er først og fremst ved høyere fart og mere aktiv kjøring at forbruket stiger på I-Pace.
Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 673
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på
« Svar #9 på: Tirsdag 15. Februar 2022, klokken 14:26 »
25% forbedring på I-Pace vil være bedre enn iX50, i det minste på landevei. I-Pace kan fint kjøres på 170-180Wh/km på landevei i dag. Det er først og fremst ved høyere fart og mere aktiv kjøring at forbruket stiger på I-Pace.
Nå går vi litt utenfor tema som egentlig gikk på at samarbeidspartneren til Fisker, Magna Steyr, følger med i tiden og er en solid produskjonsbedrift. Jeg har ikke fulgt med nok til å kunne fastslå forbruket på iX50 (ei heller kjørt langtur på landevei med I-pace), men det sies på forum at iX40 går nesten like langt som I-pace/e-tron med ca 20% mindre batteri (ikke faktasjekket eller sammenlignet NAF tester osv, kun lest på ix delen). iX 40 uten utstyr har ca lik WLTP rekkevidde som en topputstyrt I-pace.

Hadde I-pace (eller feks e-tron) kommet idag og ikke i 2018, hadde den nok hatt dagens teknologi uansett hvem de hadde samarbeidet med. Med dagens teknologi tenker jeg da på noe sånt som 10-15% faktisk lavere forbruk, ikke brosjyrespec på en prototype som sier 25%. Har de klart å senke WLTP forbruket med 25% på I-pace med å bytte ut motorer, girkasser og software (alt annet likt) er det en kjempebragd og da viser Magna Steyr at de er veldig langt framme. Synd Jaguar ikke kjøper ferdig pakke derfra isåfall.

Ifølge artikkelen jeg linket til, antyder jo de at Fisker faktisk kjøper løsningen fra Magna (og muligens kaller det sin egen).
I-pace FE
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y

LFC

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 129
    • Vis profil
Sv: Ting jeg lurer på
« Svar #10 på: Onsdag 23. Februar 2022, klokken 08:45 »
Flott at det nå finnes et delforum for oss som vurderer denne bilen og har reservasjon. Produksjonen starter etter alle solemerker i Østerrike om 6-12 mnd. Det er imidlertid mye jeg lurer på, her er mine topp 5:

- Hvordan er støynivået og vinterytelse, når alle glassflater unntatt frontruta kan åpnes?
- Får bilen rails eller noen gode måte å feste takstativ på, hva med hengervekt?
- Må man ha solcelletak om man skal ha alt annet utstyr, og er dette gjennomsiktig?
- Setene ser kule nok ut, men mangler justerbar lårstøtte, og ser ut til å være veldig "in your face" for baksetepassasjerene. De må være et mareritt med bakovervendte barneseter.
- Sist, men ikke minst, hvordan er bagasjeplassen? Firkantet form og ikke overdrevet bakseteplass gir håp om at bagasjerommet er bra. På høyde med, eller bedre enn ENYAQ? Men noen skiluke eller delingsnett for trygg utnyttelse av dette, kan man vel bare drømme om..

Hengervekt på 4x4 modellene blir 1800kg