Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solfanger vs solceller

Startet av aasen90, tirsdag 07. desember 2021, klokken 22:18

« forrige - neste »

aasen90

Hei,
Har nylig kjøpt meg et nytt hus i indre østfold, hvor boligen hovedsakelig oppvarmes med elkasset.

For å holde strømkostnadene nede har jeg lyst til å installere solcelleanlegg eller solfanger. Hva bør man velge og hvorfor?

Slik jeg ser det vil en solfanger kunne kobles opp mot det eksisterende anlegget, men er usikker på hvor effektivt dette er når gradestokken forsvinner inn i det blå intervallet. Solcelleanlegg kan vel også gi besparelse, men tror at man også bør ha en batteribank, slik at man slipper å selge strømmen ut i nettet, forså å kjøpe den tilbake med nettleie.

Tar gjerne også anbefalinger i ulike nettsider jeg bør sjekke ut.

jkirkebo

Sitat fra: aasen90 på tirsdag 07. desember 2021, klokken 22:18
Hei,
Har nylig kjøpt meg et nytt hus i indre østfold, hvor boligen hovedsakelig oppvarmes med elkasset.

For å holde strømkostnadene nede har jeg lyst til å installere solcelleanlegg eller solfanger. Hva bør man velge og hvorfor?

Slik jeg ser det vil en solfanger kunne kobles opp mot det eksisterende anlegget, men er usikker på hvor effektivt dette er når gradestokken forsvinner inn i det blå intervallet. Solcelleanlegg kan vel også gi besparelse, men tror at man også bør ha en batteribank, slik at man slipper å selge strømmen ut i nettet, forså å kjøpe den tilbake med nettleie.

Tar gjerne også anbefalinger i ulike nettsider jeg bør sjekke ut.

Jeg ville begynt med å bytte elkassetten i en varmepumpe. Luft/vann eller vann/vann avhengig av hvor mye du vil investere og om det er ok med utedel eller ikke.

Har man varmepumpe gir ikke solfangere noen mening da man får høyere effektivitet med solceller der strømmen går til varmepumpa.

Solfangere må også jobbe mot en akkumulatortank og en slik har du vel neppe?

Solfangere er etter min mening best egnet i anlegg med vedfyr, slik at man slipper å kjøre vedfyren i sommerhalvåret for å lage varmtvann. Anlegg med vedfyr har allerede akkumulatortank.

Batteribank vil man aldri få noen økonomi i. Det koster ekstremt mye i forhold til mulig besparelse. Det kan etter min mening kun forsvares om man bor i et område med hyppige strømbrudd og vil forsikre seg mot slike.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

aasen90

Takk for tilbakemelding. Da tipper jeg at det blir varmepumpe luft-vann til oppvarming også solcellepanel på tak

geear

Bare husk at solcellene primært gir deg strøm når du ikke trenger det, så det vil utgjøre lite for forbruket vinterstid.

Mest mulig vinterproduksjon får du med høy vinkel rett mot sør.

Helt enig i å starte med varmepumpe. Klarer du å få varmtvannsproduksjon og oppvarming på varmepumpe, så har du gjort mye bare der. Så er det neste steget å redusere oppvarmingsbehovet (og for eksempel vannforbruket). Har du store vindusflater og gamle vinduer så er det mye å hente der.

Truls Antonsen

Solceller produserer vel også mer energi også i overskyet vær, enn solfanger.
Leste om en som hadde ett svømmebasseng som akkumularor, det regnestykket gikk greit.

Også fordel med akkumulator med varmepumpe, da får en færre start/stopp, og om en kjører termostater på vannkretsene, kan en kjøre opp temp noe i akkumulator når billig strøm, og glatte ut toppene.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


geear

Effekten av solceller i overskyet vær er generelt kraftig oppskrytt i mine øyne.. bagatellmessig egentlig...

Godt poeng med å øke akkumulatortemp, kjører uten shunt i dag, med shunt kunne jeg kjørt opp vannet 10-15 grader til. Men det tar sin tid å spare det inn...

Truls Antonsen

Ja...inntjeningstiden er nok lang... men kan være litt gøy å forske på...og det kan jo gi det verdi..

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Roma

Jeg har nylig laget en solfanger av biltema Pex rør og et gammelt vindu. Jeg må si at jeg ble paff over hvor effektivt dette er. Høyeste temperatur jeg har målt i panelet til nå er 74 grader og det er i overkant av hva disse biltema pex rørene tåler.

Nå setter jeg straks på et lite forvarmingslaget som jeg setter på i parallell foran solfangeren. Har ikke testet det enda, men det funker som et lite svartmalt mini drivhus. Lufttemperaturen var oppe i 45 grader når den stod i ettermiddagssolen. Når jeg får den på kommer til øke vannmengden med det tredobbelte samt at den fanger sol i 180grader radius og vil muligens øke tidsrommet der vi har varmtvann tilgjengelig.

geear

Solfanger har definitivt noe for seg, ja. Jeg varmer basseng med varmepumpe, og med dagens strømpriser så må jeg si at det frister å utforske solfanger litt.

Roma

Mitt største problem er husets beliggenhet. Solen forsvinner altfor tidligt. Så 60-70 graders vann er kun tilgjengelig i en lite begrenset vindu fra 1530-1700. 30-45 graders vann fra forvarmerlageret er tilgjengelig stortsett fra kl 1000-1800. Det blir nok den som forlenger sesongen vår i begge ender.

Ideelt sett så skulle jeg hatt en VVB med termostatstyring tilkoblet dette, men vi er på flyttefot. Så jeg har ikke lyst å grisle mer enn nødvendig inne i huset.

Men selv uten tilhørende tank så er dette til stor hjelp for oss. Vi slo av hoved VVB tidlig juli og har klart oss uten siden. Det blir litt spartansk til tider, men vi sparer så mye i både bruksvatn og standby på VVBen at vi går ikke tilbake den løsningen før vi er nødt  :laugh:

geear

Kudos. Høres ut som ungene mine skulle hatt en erfaringsferie hos deg. Tydeligvis stor forskjell på hvor langt folk strekker seg for å spare strøm.  :o

elektrolux

#11
Et sparetips når en har unger i huset er å stenge av eksisterende VVB og montere en 5,5l bereder nærmere/på badet. Passer perfekt under vasken.

Gir inntil 10l varmt dusjvann før det blir lunkent så kaldt. Fritt fram å dusje så lenge en vil, og etter 10 min er VVB klar til nestemann.

Dusjer selv daglig fra en slik, og med litt trening har en varmt vann hele dusjøkten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roma

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. september 2022, klokken 13:01
Et sparetips når en har unger i huset er å stenge av eksisterende VVB og montere en 5,5l bereder nærmere/på badet. Passer perfekt under vasken.

Gir inntil 10l varmt dusjvann før det blir lunkent så kaldt. Fritt fram å dusje så lenge en vil, og etter 10 min er VVB klar til nestemann.

Dusjer selv daglig fra en slik, og med litt trening har en varmt vann hele dusjøkten.

Dette er et kjempetips som som garantert mange kan benytte seg av. Selv har jeg en 20L 230V VVB fra båten som jeg har tenkt å benytte litt lenger ute i sesongen når solfangeren gir seg. Om man ikke har dette så finnes en skikkelig gjerrigknark løsning med en 20L vannkanne og nedsenkbar pumpe med dusjhode. Vannkanna kan man sette over vedovnen og varme til ønsket temp  :P

200L VVB for min del er historie med disse strømprisene vi har nå. J

geear

Er dere seriøst villige til å gi opp så mye komfort for noen hundrelapper (etter strømstøtte)?

Roma

Det er ikke bare snakk om noen hundrelapper i uka. Det er snakk om uavhengighet og frihet.

Jeg mener at komfortabelhet ikke nødvendigvis alltid er bra. Man blir svak og sårbar for alle endringer som skjer rundt en uansett hva det måtte være. Fleksibillitet derimot trumfer komfortabelhet. I mitt neste hus så blir det solceller og solfanger for alle penga :laugh:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA