Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solfanger vs solceller

Startet av aasen90, tirsdag 07. desember 2021, klokken 22:18

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: geear på onsdag 31. august 2022, klokken 22:32
Solfanger har definitivt noe for seg, ja. Jeg varmer basseng med varmepumpe, og med dagens strømpriser så må jeg si at det frister å utforske solfanger litt.

Det lønner seg ikke, da du får høyere effektivitet med solceller+varmepumpe. Da kan du også eksportere all energi som blir til overs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Godt sagt.

Frihetsfølelsen min til å bevege meg fritt uavhengig av kunstige bomringer med #bomfrie kjøretøy trumfer komforfølelsen av å kunne sitte i kø i deilige skinnseter i en 2t metallboks.

Kona opplever nå euforia med å igjen kunne leve som normalt mens det utvidede husbatteriet absorberer strømpristoppene og strømforbrukstoppene.

Føler ikke at vi har mistet noe særlig komfort. Mest merkbart blir nok håndvasken når vinteren kommer der varmtvannet er skrudd av.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

#17
Sitat fra: Roma på mandag 05. september 2022, klokken 23:02
Det er ikke bare snakk om noen hundrelapper i uka. Det er snakk om uavhengighet og frihet.

Jeg mener at komfortabelhet ikke nødvendigvis alltid er bra. Man blir svak og sårbar for alle endringer som skjer rundt en uansett hva det måtte være. Fleksibillitet derimot trumfer komfortabelhet. I mitt neste hus så blir det solceller og solfanger for alle penga :laugh:
Vil ikke kalle det uavhengighet og frihet. Høres heller ut som man er kneblet av noen hundrelapper.  :-X

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2022, klokken 00:36
Sitat fra: geear på onsdag 31. august 2022, klokken 22:32
Solfanger har definitivt noe for seg, ja. Jeg varmer basseng med varmepumpe, og med dagens strømpriser så må jeg si at det frister å utforske solfanger litt.

Det lønner seg ikke, da du får høyere effektivitet med solceller+varmepumpe. Da kan du også eksportere all energi som blir til overs.
Neppe når du tar med investeringskostnaden. Det er ikke snakk om å erstatte solceller (har hatt det siden 2018), men å ha solfangere dedikert til bassenget (32 m3 som holder 30 grader). Får kjøpt noen kvadratmeter med solfangere som jeg kan plassere i stedet for bed/hekk rett ved siden av filteranlegget, og koble innpå sammen med varmepumpa, utenfor syne. Tviler sterkt på at det vil lønne seg med solceller på samme området, og de vil også få relativt dårlig utnyttelse på grunn av at de vil ligge rett sør, men vil få skygge omtrent til sola står helt i sør.

F.eks et par av disse:

https://www.proshop.no/Basseng/Swim-Fun-Solvarmepanel-06-m-x-6-m/2778520?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=Cj0KCQjw39uYBhCLARIsAD_SzMSIM-9fBnMjy9SfxOLy2SrK_qlSYUcvgWY7dDLB9mBDAEU42hY3Mq4aAph_EALw_wcB

Trenger kanskje 300,- kroner i slange i tillegg, så har jeg 7,3 m2 solfanger i drift for 3400,- kroner. Mulig jeg måtte hatt et bypass-kit til en tusenlapp i tillegg, eventuelt en eller to aktuatorstyrte ventiler for å unngå å sirkulere via solfangerene på skyggetidspunkt og dårlig vær. Hvis disse kan redusere bruken av varmepumpa så vil jeg da selge mer strøm ut på nettet i stedet for at det går til varmepumpa.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. september 2022, klokken 03:47
Kona opplever nå euforia med å igjen kunne leve som normalt mens det utvidede husbatteriet absorberer strømpristoppene og strømforbrukstoppene.

Føler ikke at vi har mistet noe særlig komfort. Mest merkbart blir nok håndvasken når vinteren kommer der varmtvannet er skrudd av.
Euforia fordi noen hundrelapper i måneden akkurat nå, er erstattet av en batteripakke til flere titalls tusen og håndvask i kaldt vann? Når er den nedbetalt med dagens strømpris (etter støtte)? Hva med om krigen går over i løpet av noen måneder?

Vidar_S

Sitat fra: geear på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:43

Euforia fordi noen hundrelapper i måneden akkurat nå, er erstattet av en batteripakke til flere titalls tusen og håndvask i kaldt vann? Når er den nedbetalt med dagens strømpris (etter støtte)? Hva med om krigen går over i løpet av noen måneder?

Jeg tror ikke gleden/frihetsfølelsen @elektrolux får av å kjøre bomfritt og benytte husbatteri kan måles i kroner :)

jkirkebo

Sitat fra: geear på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:43
Neppe når du tar med investeringskostnaden. Det er ikke snakk om å erstatte solceller (har hatt det siden 2018), men å ha solfangere dedikert til bassenget (32 m3 som holder 30 grader). Får kjøpt noen kvadratmeter med solfangere som jeg kan plassere i stedet for bed/hekk rett ved siden av filteranlegget, og koble innpå sammen med varmepumpa, utenfor syne. Tviler sterkt på at det vil lønne seg med solceller på samme området, og de vil også få relativt dårlig utnyttelse på grunn av at de vil ligge rett sør, men vil få skygge omtrent til sola står helt i sør.

F.eks et par av disse:

https://www.proshop.no/Basseng/Swim-Fun-Solvarmepanel-06-m-x-6-m/2778520?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=searchengine&gclid=Cj0KCQjw39uYBhCLARIsAD_SzMSIM-9fBnMjy9SfxOLy2SrK_qlSYUcvgWY7dDLB9mBDAEU42hY3Mq4aAph_EALw_wcB

Ja, slike rimelige lavtemp-løsninger kan nok ha noe for seg. Jeg tenkte primært på vacuumrørsolfangere med 30+ rør som levere høy temperatur og må fylles med glykol, ha egen ekspansjonstank, turtallstyrt pumpe osv. Disse koster 5-sifrede beløp og er mye jobb å installere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Jepp. Nei, da kjører jeg heller på med mer solceller og monterer en ekstra akkumulatortank for vannbåren varme (har bare 120 liter + 240 liter tappevann), pluss shunt, og kjører varmepumpa enda hardere.

Solfangere for basseng er enkelt, siden det allerede er sirkulasjonspumpe der, og man ikke trenger varmeveksler. Det står vann i bassenget gjennom vinteren, men filteranlegget dreneres, så det er ikke behov for frostsikring heller.

elektrolux

#21
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 06. september 2022, klokken 16:33
Sitat fra: geear på tirsdag 06. september 2022, klokken 15:43

Euforia fordi noen hundrelapper i måneden akkurat nå, er erstattet av en batteripakke til flere titalls tusen og håndvask i kaldt vann? Når er den nedbetalt med dagens strømpris (etter støtte)? Hva med om krigen går over i løpet av noen måneder?

Jeg tror ikke gleden/frihetsfølelsen @elektrolux får av å kjøre bomfritt og benytte husbatteri kan måles i kroner :)

Så sant så sant.  :D  Men dette er sagt av en som også syntes det er fint når eget hus og aksjer mister verdi slik at det ender opp med mindre formueskatt.  ;)

Faktisk en grunn til at jeg gjør alt selv i huset så det skal trekke ned på verdien. Fikk ny takst på huset ut fra at ingenting er forskriftsmessig og dermed sparer jeg 30 000 kr i året i forhold til Stavanger kommune sin opprinnelige takst.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Siden du reklamerer så voldsomt for batteripakken din i forskjellige tråder her inne, så er jeg fortsatt ganske nysgjerrig på et ubesvart spørsmål i denne tråden her, om kost-nytteberegning for denne pakken, og når den faktisk er nedbetalt?

elektrolux

#23
Mener jeg har svart på dette før.

Husbatteriet er allerede betalt. Ingen kostnader med det uttover kapitalkostnader som i dag stort sett ville vært negativ om pengene stod i fond, eller 0 om pengene skulle stå på "høyrente"

https://www.nettavisen.no/okonomi/dette-er-oljefondsjefens-rad-til-folk-som-har-ekstra-penger/s/12-95-3424312641

Må en låne 100 000 kr til et 20 kWt batteri og sparer 20 kr døgnet blir det rundt 7,3% gevinst som må ses opp mot lånekostnadene.

Det betyr reell besparelse også om en må lånefinansiere et slikt batteri.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Altså kanskje 20 år før det går i null, selv med dagens spinnville prissituasjon, som neppe fortsetter så lenge?

Kanskje blir det verre i et år eller tre, men det vil/må roe seg på et tidspunkt.

Mistenker at de samme 100k vil være betydelig mer verdt om 20 år, om de settes i fond nå under ustabil verdenssituasjon, på lave aksjekurser, enn batteripakken..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA