Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2021.44.25 - Holiday update

Startet av kodax, mandag 06. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: DeepFu på onsdag 05. januar 2022, klokken 08:34
Selvfølgelig gjør det det. Enhver ressurs som brukes på en ting kan ikke brukes på noe annet. Om det så er bare EN gjøk som sitter i et hjørne med Redbull og ostepop og koder spill, så burde hen heller feid gulvet i produksjonshallen, eller hva som helst som faktisk har med bilene å gjøre.
Om det er sånn at folk skriker etter å fylle computeren i bilen med tull, så skulle de bare laget en appstore, og tatt en tier for hvert spill. Hadde sikkert blitt en gullgruve for Tesla...
Som et absolutt minimum burde man få muligheten til å avinstallere de. Jeg ser de kun som en økt risiko for systemfeil, og de tilfører ingenting av verdi. (For meg)
Ganske meningsløs argumentasjonsrekke.

Det er egenskaper man trenger og ikke trenger i en bil, og det som er unyttig for en er kanskje et kjøpsargument hos en annen. Alle som utvikler egenskaper man selv ikke trenger hadde ikke gjort bedre nytte i feiing av gulv.

Motorwatt

Akkurat det med tilgang til spill mener jeg godt kunne vært et "Ja/Nei" valg. Spesielt hvis det virkelig er slik at det bruker ressurser.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Sitat fra: geear på onsdag 05. januar 2022, klokken 08:48
Sitat fra: DeepFu på onsdag 05. januar 2022, klokken 08:34
Selvfølgelig gjør det det. Enhver ressurs som brukes på en ting kan ikke brukes på noe annet. Om det så er bare EN gjøk som sitter i et hjørne med Redbull og ostepop og koder spill, så burde hen heller feid gulvet i produksjonshallen, eller hva som helst som faktisk har med bilene å gjøre.
Om det er sånn at folk skriker etter å fylle computeren i bilen med tull, så skulle de bare laget en appstore, og tatt en tier for hvert spill. Hadde sikkert blitt en gullgruve for Tesla...
Som et absolutt minimum burde man få muligheten til å avinstallere de. Jeg ser de kun som en økt risiko for systemfeil, og de tilfører ingenting av verdi. (For meg)
Ganske meningsløs argumentasjonsrekke.

Det er egenskaper man trenger og ikke trenger i en bil, og det som er unyttig for en er kanskje et kjøpsargument hos en annen. Alle som utvikler egenskaper man selv ikke trenger hadde ikke gjort bedre nytte i feiing av gulv.
Ja, hadde man tatt vekk spillkoderen, så hadde kanskje Tesla solgt dårligere, og dermed hatt mindre penger til å ansette utviklere som gjør de tingene man ønsker.
Og en appstore ville nok kostet mye mer ressurser å utvikle og vedlikeholde, samtidig som den potensielt hadde krevd mye mer ressurser og ikke minst vært en potensiell sikkerhetsrisiko, så det er jeg i hvert fall glad for at ikke er kommet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Ikke vet jeg hvordan Tesla har bygget opp SW. Men min MCU2 virker å være mer belastet nå enn når jeg fikk den for ca 3år siden. Men det er jo i grunnen alle PCene mine også..
Har Tesla sitt OS (opperativsystem) vokst mye eller er det tilleggsfunksjoner som sinker min MCU2, mon tro?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Hva er det som er tregere? Synes de viktigste funksjonene som ikke er avhengig av LTE er raske nok. Youtube bruker lengre tid på å starte enn tidligere, men det er vel helt uten betydning?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Der traff du kanskje spikeren, Motorwatt. LTE avhengig er vel svaret.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

DeepFu

Jeg mener ikke en appstore typ apple, eller google. men hadde de hatt en intern appstore hvor at alle kunne laste ned den Tesla-bloatware'n de følte de hadde behov for, f.eks fiselyder, spill, blinkende lys, og fuglene vet hva, så hadde man i det minste hatt valget. Da kunne jeg i det minste irritert meg litt mindre over at de velger å kaste bort tid og penger på svada.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

turfsurf

Sitat fra: DeepFu på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:01
Jeg mener ikke en appstore typ apple, eller google. men hadde de hatt en intern appstore hvor at alle kunne laste ned den Tesla-bloatware'n de følte de hadde behov for, f.eks fiselyder, spill, blinkende lys, og fuglene vet hva, så hadde man i det minste hatt valget.
Ja, så da måtte de brukt tid og ressurser på å vedlikeholde en appstore da, i tillegg til det som skal være i den. Trodde du var imot at Tesla brukte ressurser på det som var unødvendig for deg jeg?

Bloatware som du kaller det gjør ikke noe annet enn å ta opp litt ekstra plass på SSDen (eMMC) og litt mere slitasje når de oppdateres. Ellers kan du jo bare ignorere de. Da bør du heller bekymre deg for unødvendig/overdrevet logging, som faktisk var ett problem...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

DagfinnN

Sitat fra: DeepFu på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:01
Jeg mener ikke en appstore typ apple, eller google. men hadde de hatt en intern appstore hvor at alle kunne laste ned den Tesla-bloatware'n de følte de hadde behov for, f.eks fiselyder, spill, blinkende lys, og fuglene vet hva, så hadde man i det minste hatt valget.
Fiselyder til 5kr. mnd - en kjempesuksess.
Fra spøk til alvor - dette er jeg helt enig i, men tror ikke at man ville ha spart ressurser på dette.
Det viktigste vil etter min skjønn være å kunne velge bort ikon for leketøy - samt tidal.
Ser ikke bort fra at Tidal har betalt litt her....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Tidal ville jeg betalt det tidoble for hvis nødvendig. Med min litt nedsatte hørsel er det som en ny verden i forhold til Spotify! (det tidoble av null er fremdeles null..)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DeepFu

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:29
Sitat fra: DeepFu på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:01
Jeg mener ikke en appstore typ apple, eller google. men hadde de hatt en intern appstore hvor at alle kunne laste ned den Tesla-bloatware'n de følte de hadde behov for, f.eks fiselyder, spill, blinkende lys, og fuglene vet hva, så hadde man i det minste hatt valget.
Ja, så da måtte de brukt tid og ressurser på å vedlikeholde en appstore da, i tillegg til det som skal være i den. Trodde du var imot at Tesla brukte ressurser på det som var unødvendig for deg jeg?

Bloatware som du kaller det gjør ikke noe annet enn å ta opp litt ekstra plass på SSDen (eMMC) og litt mere slitasje når de oppdateres. Ellers kan du jo bare ignorere de. Da bør du heller bekymre deg for unødvendig/overdrevet logging, som faktisk var ett problem...

Ja, jeg er i mot at det bruker ressurser på tull, når de har så store problemer med å få bilens primære funksjoner til å virke som de skal. Og da snakker jeg ikke engang om FSD, men småting som at appen av og til er usigelig treg, at det litt for ofte er problemer med tilkoblingen  til bilen, så man enten må fikle med tlf for å få den opp, eller få start på den, at autolysene er alt for trege, eller at vindusviskerautomatikken i beste fall hører hjemme i 2003.
Når basisfunksjonene er på plass, og gi meg gjerne ting som konfigurerbar skjerm og muligheten til å velge fontstørrelse og plassering av ikoner og snarveier i tillegg, SÅ kan de lage spill til de blir blå i trynet. Men igjen, la MEG bestemme om jeg vil ha de eller ikke.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Vaduz

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. januar 2022, klokken 12:37
Tidal ville jeg betalt det tidoble for hvis nødvendig. Med min litt nedsatte hørsel er det som en ny verden i forhold til Spotify! (det tidoble av null er fremdeles null..)

Selv de med perfekt hørsel hører ikke forskjell på 256 bit/s og lossless/hi-fi stream, så de med nedsatt hørsel har nok i alle fall ingen glede av det, særlig ikke i en bil stereo! https://youtu.be/YgEjI5PZa78

Motorwatt

Jeg er mere opptatt av hva jeg hører enn hva vitenskapen sier jeg skal høre 🦻🏻 😀
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 05. januar 2022, klokken 09:51
Sitat fra: geear på onsdag 05. januar 2022, klokken 08:48
Sitat fra: DeepFu på onsdag 05. januar 2022, klokken 08:34
Selvfølgelig gjør det det. Enhver ressurs som brukes på en ting kan ikke brukes på noe annet. Om det så er bare EN gjøk som sitter i et hjørne med Redbull og ostepop og koder spill, så burde hen heller feid gulvet i produksjonshallen, eller hva som helst som faktisk har med bilene å gjøre.
Om det er sånn at folk skriker etter å fylle computeren i bilen med tull, så skulle de bare laget en appstore, og tatt en tier for hvert spill. Hadde sikkert blitt en gullgruve for Tesla...
Som et absolutt minimum burde man få muligheten til å avinstallere de. Jeg ser de kun som en økt risiko for systemfeil, og de tilfører ingenting av verdi. (For meg)
Ganske meningsløs argumentasjonsrekke.

Det er egenskaper man trenger og ikke trenger i en bil, og det som er unyttig for en er kanskje et kjøpsargument hos en annen. Alle som utvikler egenskaper man selv ikke trenger hadde ikke gjort bedre nytte i feiing av gulv.
Ja, hadde man tatt vekk spillkoderen, så hadde kanskje Tesla solgt dårligere, og dermed hatt mindre penger til å ansette utviklere som gjør de tingene man ønsker.
Og en appstore ville nok kostet mye mer ressurser å utvikle og vedlikeholde, samtidig som den potensielt hadde krevd mye mer ressurser og ikke minst vært en potensiell sikkerhetsrisiko, så det er jeg i hvert fall glad for at ikke er kommet.
Tesla har som kjent ikke markedsavdeling og bruker ikke penger på tradisjonell reklame. Jeg tipper at spillene er en god del av potten som ellers ville gått til reklame. Det skaper publisitet for enorme summer. Volumproduksjon presser priser.

DeepFu

Mener dere seriøst at det å ha noen rimelig mediokre spill i bilen er utslagsgivende for om man kjøper den eller ikke??
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA