2021.44.25 - Holiday update

Startet av kodax, mandag 06. desember 2021, klokken 22:55

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: geear på fredag 31. desember 2021, klokken 11:33

Ja, men noen her snakker jo om at defrost haster så sykt - hvis det er utvendig dugg det er snakk om så har man fortsatt knappen ytterst på venstre spak, ingen menyer eller touchskjermer for den første "nødhjelpen"...
Det som 'haster så sykt' er å flytte blikket tilbake på veien. Når en nødvendig funksjon flyttes til en undermeny må du ta oppmerksomheten bort fra veien mye lenger enn om funksjonen ligger tilgjengelig på startskjermen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

turfsurf

Sitat fra: ladov på lørdag 01. januar 2022, klokken 14:44
Det som 'haster så sykt' er å flytte blikket tilbake på veien. Når en nødvendig funksjon flyttes til en undermeny må du ta oppmerksomheten bort fra veien mye lenger enn om funksjonen ligger tilgjengelig på startskjermen.
Du må jo ikke se på skjermen kontinuerlig. Du kan se - trykke - se på veien - se tilbake - trykke. Og den første bevegelsen er en sveip man ikke trenger å se for å utføre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

#287
Uansett. Løsningen til Teslas med enskjermsløsning, og bortfall av knapper og hendler er kanskje ikke optimalt for noen alle. Det optimale er avhengig av motorikk og førers tilpasningsevne. Som et litt perifert eksempel har jeg ofte funnet mye humor på en SuC å se hvor utrolig mange det er som ikke treffer ladeplassen på første forsøk, men må rygge opp til flere ganger før de kommer riktig på plass. Enkelt vil noen si. Fordømt vanskelig vil andre sikkert mene.  🙃

ps. Korrigert fra noen til alle...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

trykkertor

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 01. januar 2022, klokken 16:02
Løsningen til Teslas med enskjermsløsning, og bortfall av knapper og hendler er kanskje ikke optimal for noen.


Her er en bruker med litt tyngde bak meningene sine.

https://youtu.be/yKRz-ezrANo?t=789

Jeg tenker vi beveger oss inn i et bruktmarked hvor biler med V10 blir mer verdt enn biler med V11  ;D

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:18
Her er en bruker med litt tyngde bak meningene sine.
(Teslabjørn)
Han er ikke nådig.

«Tesla has ruined the car"

"Version 11 is shit"

"I will not download to my car before V12 or Tesla fix it"


Men hva vet han, han er sikkert ikke klar over at du kan bruke stemmekontroll

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 01. januar 2022, klokken 23:11
Sitat fra: trykkertor på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:18
Her er en bruker med litt tyngde bak meningene sine.
(Teslabjørn)
Han er ikke nådig.
Han må vel komme med slike uttalelser for å holde på seertallene. Hyperbole fra en youtuber tar jeg med en klype salt.

Tesla fikser vel de værste "problemene" snart.

Det er mye man kan kritisere v11 for, men når folk bruker ord som "krise" og "ubrukelig" osv blir alt bare latterlig for min del. Mange som er endringsresistente merker jeg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. januar 2022, klokken 09:13
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 01. januar 2022, klokken 23:11
Sitat fra: trykkertor på lørdag 01. januar 2022, klokken 20:18
Her er en bruker med litt tyngde bak meningene sine.
(Teslabjørn)
Han er ikke nådig.
Han må vel komme med slike uttalelser for å holde på seertallene. Hyperbole fra en youtuber tar jeg med en klype salt.

Tesla fikser vel de værste "problemene" snart.

Det er mye man kan kritisere v11 for, men når folk bruker ord som "krise" og "ubrukelig" osv blir alt bare latterlig for min del. Mange som er endringsresistente merker jeg.
Samtidig er det temmelig feil å bruke argumentet om motstand mot endring når det er tydelige og åpenbare mangler i oppgraderingen.

Den oppleves som en nedgradering!

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 02. januar 2022, klokken 10:21
Samtidig er det temmelig feil å bruke argumentet om motstand mot endring når det er tydelige og åpenbare mangler i oppgraderingen.

Den oppleves som en nedgradering!
Noe er selvfølgelig berettiget kritikk, ingen tvil om det.

Det er bare det at jeg leser samme type argumenter for hver eneste UI oppgradering som Tesla har gjort ("forrige versjon var mye bedre"), og så går det meste seg til. Noen ønsker seg sikkert fremdeles tilbake til skeuomorfismehelvetet fra 5.x...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Da versjon 10 kom var det et ramaskrik uten like fordi man da hadde flyttet ryggekamera-bildet noen centimeter lenger ned (!). Endringsvegring er noe man kjenner veldig godt fra databransjen også, og hvor ubetydelige endringer kan velte hele prosjekter.

I FSD Beta på biler med innekamera har Tesla lagt inn 7 sekunders forsinkelse hvor fører kan ta øynene fra veien. Med en hastighet på 100 km/t og 1 sekund reaksjonstid gir dette en bremselengde på 49 meter, og en stopplengde på 75 meter. Med 7 sekunders reaksjonstid blir tallene henholdsvis 49/243 (friksjonstall 0,8)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ladov

Man skal ta endringsvegring på alvor. Det er det mange i denne tråden som ikke gjør. Endring for endringens skyld er sånt de driver med i motebransjen. Dette er UI for bil og her bør endringer være *godt* begrunnet, det er de ikke her.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Counterpointer

Her må vi klare å ha flere tanker i hodet og også klare å skille mellom horisontal og vertikal skjerm. Det ligger noen forskjeller der.

Jeg har kjørt en god del S og X, men siden februar 2019 er det Model 3 performance som er min daglige referanse. Det har vært forskjellig hvor nyttig oppgraderinger av SW har vært, men overveiende positivt frem til juleoppdateringen 2020, den nedgraderte for første gang (mindre kart og mye mindre ryggekamera). Dette gjentok seg nå i 2021.

Kona har også kjørt sin 2019 Model 3 siden juli 2019 og hun har vært strålende fornøyd hele veien. Hun syntes også juleoppdateringen 2020 var grei nok, men den siste sliter hun med selv om hun er grunnleggende positiv til forandring.

Det er mulig å leve med mye, uten at det av den grunn er positivt.

Som jeg har sagt flere ganger, det er positive ting med 44.25.2 og også ting som går seg til etterhvert, men selv med det mest optimistiske og positive syn så trengs det justeringer. Dessverre rettet ikke 44.25.2 opp fordelingen mellom kart og kjøredel på skjermen som Elon lovte i januar 2021 (men burde ikke håpe på at slike ting skjer, det er lotteri).

Daniel_0007

Når til og med Norges største tesla fan boy tesla Bjørn klager på v11 oppdateringen og nekter å installere den på bilen sin i Thailand da vet man at tesla har bæsjet på leggen.
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Jeg må bare tilstå en liten ting, kanskje andre har gått på samme "smellen", blir ikke mye bilbruk i jula, og med hjemmekontor og alt, men noe av det som irriterte meg var det som forsvant fra baren i toppen, som sentry-hurtigknapp og hurtigknapp til dashcam avspiller osv. ser jeg nå at alt dette ligger tilgjengelig på "kontroller"-siden. Noe som "top bar" der, og noe som egne store knapper. Altså kun et ekstra trykk på bilmenyen. Savnet også hanskerom, det ligger også på kontrollerbildet nå.

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 02. januar 2022, klokken 17:31
Jeg må bare tilstå en liten ting, kanskje andre har gått på samme "smellen", blir ikke mye bilbruk i jula, og med hjemmekontor og alt, men noe av det som irriterte meg var det som forsvant fra baren i toppen, som sentry-hurtigknapp og hurtigknapp til dashcam avspiller osv. ser jeg nå at alt dette ligger tilgjengelig på "kontroller"-siden.
Jepp, de har fjernet en del knapper som tidligere alltid var synlig. Samme gjelder kartet. Gir ett renere utseende som ihvertfall jeg foretrekker.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Denne står seg godt også på nyttårsaften:
Sitat...men noe av det som irriterte meg var det som forsvant fra baren
🥃
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA