Recall av MIC Model Y

Startet av tjommi, lør 04. des 2021, kl. 23:06

« forrige - neste »

tjommi

Da har det kommet en recall på MIC Model Y. Regner med det gjelder norske biler også...

www.teslarati.com/tesla-china-model-y-steering-knuckle-recall/amp/
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Handyman

Sitat fra: tjommi på lør 04. des 2021, kl. 23:06
Da har det kommet en recall på MIC Model Y. Regner med det gjelder norske biler også...

OTA software update fikser biffen  :laugh: :laugh:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tjommi

Sitat fra: Handyman på søn 05. des 2021, kl. 00:39
Sitat fra: tjommi på lør 04. des 2021, kl. 23:06

OTA software update fiker biffen  :laugh: :laugh:
🤣🤣🤣👍
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Radial

Snåle er at hvis det bildet i artikkelen har noen som helst relevans, så er ikke problemet bærekula som selve recall'n går ut på... Men bare løse bolter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Sitat fra: andy99 på man 06. des 2021, kl. 09:42
"Tesla Norge ønsker ikke å kommentere saken."
En ting er hva de ønsker, noe annet hva de må. Hvis for eksempel en kunde møter opp og spør om bilen er trygg å kjøre med. Da blir det litt vanskelig å svare "ingen kommentar".
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Nå er det nettstedet Tek.no, som har en relativt variablet kvalitet på artiklene sine, som skriver "Tesla Norge ønsker ikke å kommentere saken." Vi vet ikke hvordan de har spurt, hvem de har fått svar fra etc.
Men selvfølgelig er det både fornuftig og forventet at Tesla generelt sett gir presis informasjon så raskt som mulig angående en slik sak. Kanskje har Tesla Norge ennå ikke fått informasjon om dette påvirker norske biler, ellers kanskje har de fått beskjed om at dette skal håndteres sentralt fra, og at de derfor ikke uttaler seg. Uansett, så fort det eventuelt blir en recall i Norge så vil jo det komme informasjon om det. Før det, så skjønner jeg ikke helt hva man forventer at Tesla egentlig skal si, "Ja, det er en recall i Kina, og ja, det kan hende at det blir en recall i Norge, og tja, siden vi ikke vet om dette berører norske biler, så vet vi heller ikke om norske eiere må kjøre forsiktig". De kunne jo svart at "Dette kommer vi tilbake til så snart vi har mer informasjon", men hvilken verdi gir det lissom?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

Sitat fra: kodax på man 06. des 2021, kl. 12:44
"Dette kommer vi tilbake til så snart vi har mer informasjon", men hvilken verdi gir det lissom?
Vel, det ville hatt den verdien at det ville fremstått som et ærlig svar. Riktignok ikke veldig lenge, for når Tesla vet at det gjelder 21599 biler, så tyder jo det på at de vet hvilke serienummer det er snakk om. Da burde det ikke ta mange sekunder å kryss-sjekke mot listen over serienummer levert i Norge.

kodax

Jeg er glad for å slippe slike «ærlige» svar. Det samme syns jeg gjaldt ift. når TMY skulle leveres, folk hadde tydeligvis et stort behov for at Tesla skulle si at de ikke visste når bilene kom, det skjønner jeg ikke verdien av.
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

Jeg er sikker på at informasjonssjefen i Norge for Tesla sitter på en trekasse på et kontor med Playstation 2 uten internett-tilgang og uten utenriks-telefon. Hver gang han blir spurt om noe sier han: "Det kan vi ikke svare på", "Vet ikke", "Ingen anelse", "har absolutt ingen planer om å finne det ut", "kunne ikke brydd meg mindre", "det kan du bare drite i", "hold kjeft, og slutt og plag meg", "SLUTT!".

Ser jo eksempler hele tiden om manglende hengerfeste, tilbakekallinger eller hva som helst. Han er totalt avstengt fra å fortelle om det som skjer og når ting skjer.
Tesla Model Y                         2021-

Hallgrim86

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 06. des 2021, kl. 14:31
Jeg er sikker på at informasjonssjefen i Norge for Tesla sitter på en trekasse på et kontor med Playstation 2 uten internett-tilgang og uten utenriks-telefon. Hver gang han blir spurt om noe sier han: "Det kan vi ikke svare på", "Vet ikke", "Ingen anelse", "har absolutt ingen planer om å finne det ut", "kunne ikke brydd meg mindre", "det kan du bare drite i", "hold kjeft, og slutt og plag meg", "SLUTT!".

Ser jo eksempler hele tiden om manglende hengerfeste, tilbakekallinger eller hva som helst. Han er totalt avstengt fra å fortelle om det som skjer og når ting skjer.

Med etpar stående rekorder i antall klager hos forbrukerrådet så hadde enhver av oss blitt lei av det arbeidet der tror jeg.

jlan

Sitat fra: andy99 på man 06. des 2021, kl. 13:48
Men da måtte de jo ha et system for å sjekke det.....  mulig de kan jo f.eks henvise til dette :P
https://www.tesla.com/no_NO/support/annual-and-recall-service
https://service.tesla.com/vin-recall-search
Jeg synes du bør sende en åpen søknad til Tesla angående mulig ledig stilling som informasjonssjef.

Kanskje du har et svar angående hengerfestene også ?

kodax

https://www.elbil24.no/nyheter/tilbakekaller-over-20000-tesla-model-y/74835374
Sitat- Vi har ingen kommentar til dette nå, men vi vil komme tilbake til dere så fort vi har noe å melde, sier en talsperson i Tesla til Elbil24.
...mulig Tek.no burde holde seg til annen type tekniske artikler
Model Y - Model 3

makki

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 06. des 2021, kl. 14:31

Tesla informasjonssjef= Baby gutt :D

Godot

Da har jeg fått mail om at bilen min trolig er berørt av dette. Tesla skriver:

Tesla har besluttet å proaktivt tilbakekalle visse Model Y-biler for å inspisere hjulopphenget. Denne tilbakekallingen gjelder for visse Model Y-biler bygget mellom juni 2020 og november 2021. Våre opplysninger viser at kjøretøyet ditt, LRW**************, kan bli berørt av denne tilbakekallingen.

På disse kjøretøyene kan det hende at det fremre og/eller bakre hjulopphenget ikke oppfyller produksjonsspesifikasjonene på riktig måte, noe som kan føre til at hjulopphenget kan deformeres eller sprekke, og muligens løsne fra opphengsleddene. Hvis hjulopphenget løsner fra opphengsleddene, kan hjulstillingen bli feil, noe som kan påvirke hvordan bilen manøvreres. I slike tilfeller kan du høre unormal støy eller oppleve unormal styringsevne.

Vi er ikke kjent med at det har skjedd ulykker eller personskader som følge av denne tilstanden.
Det er ikke nødvendig med umiddelbare tiltak hvis du eier en Model Y som er berørt av denne tilbakekallingen, og du kan fortsette å kjøre bilen din. Tesla vil kontakte deg for å avtale en gratis servicetime når verktøy for å inspisere hjulopphenget og eventuelt skifte ut deler, blir tilgjengelig der du bor.

Takk for at du er Tesla-kunde. Vi beklager denne ubeleiligheten.

Radial

Jaja, blir litt jobb på SC framover da gitt... gjelder Helt sikkert de fleste MIC bilene.
Og jeg som akkurat fikk på Mercasol behandling, må inn på ny mini-behandling etterpå sikkert🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA