Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre en liten strekke på sommerdekk?

Startet av Fleur, mandag 29. november 2021, klokken 19:17

« forrige - neste »

Fleur

Skal hente min Tesla Y straks. Er meldt snø på formiddagen som jeg muligens tror blir liggende. Har kjøpt vinterdekk fra 3.part som ligger hos dekkverksted 500 m unna Tesla. Må altså kjøre bort og bytte. Er midt i en storby som ligger på havnivå så normalt er det ikke snø på veiene men akkurat imorgen er litt mer usikker, iallefall på småveiene. Må først kjøre 200 m på en hovedvei som nok er salta, så rundt en rundkjøring, så noen hundre meter i 40-50 sone på småvei. What to do? Liker ikke tanken på å kjøre på sommerdekk bort men har ingen alternativer, annet enn å la bilen stå og komme tilbake en annen dag, noe jeg helst vil unngå.
Andre som har forsøkt?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


nosi1202

Det går jo helst bra, men det er også mye som kan skje. Verken politiet eller forsikringsselskapet blir spesielt imponert om uhellet er ute. Er det ikke mulig å få dekkene til bilen og legge om der før du kjører?
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Fleur

Sitat fra: nosi1202 på mandag 29. november 2021, klokken 19:23
Det går jo helst bra, men det er også mye som kan skje. Verken politiet eller forsikringsselskapet blir spesielt imponert om uhellet er ute. Er det ikke mulig å få dekkene til bilen og legge om der før du kjører?
Dessverre. Kan ikke skifte de selv og Tesla bytter ikke. De ligger nå hos dekkforhandler. Tenkte selvfølgelig å kjøre ekstremt rolig da. Typisk at det skal snø akkurat nå.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Svein_H

#3
Du er klar over situasjonen, og vurderer å kjøre på sommerdekk selv om du vet det kan komme snø? Og attpåtil legger det ut her på forumet som dokumentasjon? Sorry, men dette er på linje med bremsepedal-tråden din, og du trenger seriøst hjelp, helst før du kjører ihjel noen..!

Edit: Det som skremmer meg mest er vel egentlig ikke at han er åpen nok til å spørre om det, men tanken på alle de andre som gjør nettopp alt dette uten å tenke på å spørre i det hele tatt.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

elhansen

Hadde samme utfordring sist uke men da var det tørt og ikke snø. Vurder viking og flakvogn. Koster nok ikke all verdens og langt billigere enn en smell og ingen kr fra forsikring mm

Fleur

Sitat fra: elhansen på mandag 29. november 2021, klokken 19:39
Hadde samme utfordring sist uke men da var det tørt og ikke snø. Vurder viking og flakvogn. Koster nok ikke all verdens og langt billigere enn en smell og ingen kr fra forsikring mm
Jeg må se an om veien er bar. Vil ikke kjøre om det er snø. Men regner med veien er salta, men er fortsatt kaldt. Hvordan er det da å kjøre?
Dekker forsikringen transport av viking bort til verksted da tro? Er jo selvforskyldt at man velger dekk fra 3.part.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

Dette er veldig enkelt. Du skal være "skodd etter forholdene", er det ikke "sommerdekkføre" må du la bilen stå. Det vet alle som har sertifikat.
Hvis det ikke er sommerdekkføre så tar du med deg hjul og jekk, og bytter selv rett utenfor Tesla. Det var det flere som gjorde i mars -19 da TM3 kom
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Svein_H

Sitat fra: Fleur på mandag 29. november 2021, klokken 19:41
Sitat fra: elhansen på mandag 29. november 2021, klokken 19:39
Hadde samme utfordring sist uke men da var det tørt og ikke snø. Vurder viking og flakvogn. Koster nok ikke all verdens og langt billigere enn en smell og ingen kr fra forsikring mm
Jeg må se an om veien er bar. Vil ikke kjøre om det er snø. Men regner med veien er salta, men er fortsatt kaldt. Hvordan er det da å kjøre?
Dekker forsikringen transport av viking bort til verksted da tro? Er jo selvforskyldt at man velger dekk fra 3.part.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Hvis du har veihjelp inkludert bør jo det inkludere slik frakt mener jeg, men det må du sjekke opp med selskapet ditt. 500,- i egenandel er i såfall en liten pris å betale for å være trygg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Fleur

Sitat fra: Svein_H på mandag 29. november 2021, klokken 19:48
Sitat fra: Fleur på mandag 29. november 2021, klokken 19:41
Sitat fra: elhansen på mandag 29. november 2021, klokken 19:39
Hadde samme utfordring sist uke men da var det tørt og ikke snø. Vurder viking og flakvogn. Koster nok ikke all verdens og langt billigere enn en smell og ingen kr fra forsikring mm
Jeg må se an om veien er bar. Vil ikke kjøre om det er snø. Men regner med veien er salta, men er fortsatt kaldt. Hvordan er det da å kjøre?
Dekker forsikringen transport av viking bort til verksted da tro? Er jo selvforskyldt at man velger dekk fra 3.part.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Hvis du har veihjelp inkludert bør jo det inkludere slik frakt mener jeg, men det må du sjekke opp med selskapet ditt. 500,- i egenandel er i såfall en liten pris å betale for å være trygg.
Ja hvis det er en mulighet og veien ikke er fri for snø er det såklart verdt det. Tenkte bare automatisk at det ikke vil bli dekket siden jeg selv har valgt å risikere en slik situasjon.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


automat

Hva med å ta med seg et sett med Autosock som du kan bruke hvis det er glatt?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: Fleur på mandag 29. november 2021, klokken 19:51
Sitat fra: Svein_H på mandag 29. november 2021, klokken 19:48
Sitat fra: Fleur på mandag 29. november 2021, klokken 19:41
Sitat fra: elhansen på mandag 29. november 2021, klokken 19:39
Hadde samme utfordring sist uke men da var det tørt og ikke snø. Vurder viking og flakvogn. Koster nok ikke all verdens og langt billigere enn en smell og ingen kr fra forsikring mm
Jeg må se an om veien er bar. Vil ikke kjøre om det er snø. Men regner med veien er salta, men er fortsatt kaldt. Hvordan er det da å kjøre?
Dekker forsikringen transport av viking bort til verksted da tro? Er jo selvforskyldt at man velger dekk fra 3.part.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Hvis du har veihjelp inkludert bør jo det inkludere slik frakt mener jeg, men det må du sjekke opp med selskapet ditt. 500,- i egenandel er i såfall en liten pris å betale for å være trygg.
Ja hvis det er en mulighet og veien ikke er fri for snø er det såklart verdt det. Tenkte bare automatisk at det ikke vil bli dekket siden jeg selv har valgt å risikere en slik situasjon.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Det er vanskelig å spå været, spesielt på forhånd, så hvis du kan argumentere for at føret kom overraskende på deg er det ikke umulig å få det dekket på forsikringen. Det er mange som blir overrasket av vinterføre på fjellet i høstferien og må ha hjelp for å komme ned igjen, vet ikke om noen av de slapp unna med bare egenandel, men tviler på at noen av de postet dilemmaet på forhånd, så allerede der har du satt deg selv i en liten knipe...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

kodax

Sitat fra: Fleur på mandag 29. november 2021, klokken 19:17
Skal hente min Tesla Y straks. Er meldt snø på formiddagen som jeg muligens tror blir liggende. Har kjøpt vinterdekk fra 3.part som ligger hos dekkverksted 500 m unna Tesla. Må altså kjøre bort og bytte. Er midt i en storby som ligger på havnivå så normalt er det ikke snø på veiene men akkurat imorgen er litt mer usikker, iallefall på småveiene. Må først kjøre 200 m på en hovedvei som nok er salta, så rundt en rundkjøring, så noen hundre meter i 40-50 sone på småvei. What to do? Liker ikke tanken på å kjøre på sommerdekk bort men har ingen alternativer, annet enn å la bilen stå og komme tilbake en annen dag, noe jeg helst vil unngå.
Andre som har forsøkt?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Hvorfor bestemme deg nå? Sjekk forholdene først. Er forholdene ok, så kjør på, er det ikke det, så vent til det blir det.

Sitat fra: Svein_H på mandag 29. november 2021, klokken 19:33
Du er klar over situasjonen, og vurderer å kjøre på sommerdekk selv om du vet det kan komme snø? Og attpåtil legger det ut her på forumet som dokumentasjon? Sorry, men dette er på linje med bremsepedal-tråden din, og du trenger seriøst hjelp, helst før du kjører ihjel noen..!

Edit: Det som skremmer meg mest er vel egentlig ikke at han er åpen nok til å spørre om det, men tanken på alle de andre som gjør nettopp alt dette uten å tenke på å spørre i det hele tatt.
Det er jo bra at det spørres. Ikke bare får hen (forhåpentligvis) fornuftige svar, men også andre som ikke tør spørre får svar.
Å rakke ned på noen som spør er derimot ikke særlig ok oppførsel.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Fleur

Sitat fra: kodax på mandag 29. november 2021, klokken 20:40
Sitat fra: Fleur på mandag 29. november 2021, klokken 19:17
Skal hente min Tesla Y straks. Er meldt snø på formiddagen som jeg muligens tror blir liggende. Har kjøpt vinterdekk fra 3.part som ligger hos dekkverksted 500 m unna Tesla. Må altså kjøre bort og bytte. Er midt i en storby som ligger på havnivå så normalt er det ikke snø på veiene men akkurat imorgen er litt mer usikker, iallefall på småveiene. Må først kjøre 200 m på en hovedvei som nok er salta, så rundt en rundkjøring, så noen hundre meter i 40-50 sone på småvei. What to do? Liker ikke tanken på å kjøre på sommerdekk bort men har ingen alternativer, annet enn å la bilen stå og komme tilbake en annen dag, noe jeg helst vil unngå.
Andre som har forsøkt?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Hvorfor bestemme deg nå? Sjekk forholdene først. Er forholdene ok, så kjør på, er det ikke det, så vent til det blir det.

Sitat fra: Svein_H på mandag 29. november 2021, klokken 19:33
Du er klar over situasjonen, og vurderer å kjøre på sommerdekk selv om du vet det kan komme snø? Og attpåtil legger det ut her på forumet som dokumentasjon? Sorry, men dette er på linje med bremsepedal-tråden din, og du trenger seriøst hjelp, helst før du kjører ihjel noen..!

Edit: Det som skremmer meg mest er vel egentlig ikke at han er åpen nok til å spørre om det, men tanken på alle de andre som gjør nettopp alt dette uten å tenke på å spørre i det hele tatt.
Det er jo bra at det spørres. Ikke bare får hen (forhåpentligvis) fornuftige svar, men også andre som ikke tør spørre får svar.
Å rakke ned på noen som spør er derimot ikke særlig ok oppførsel.
Ja tenker å se an forholdene. Er det snø og glatt hadde jeg uansett ikke turt å kjøre på sommerdekk. Men kjedelig å måtte sette igjen bilen og komme tilbake en annen dag selvfølgelig når man først er der og har brukt masse tid på å komme seg dit (uten bil)

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Klykken

Kjørte ei uke på sommerdekk på slaps/snø. Det er ikke slik at sommerdekk ha 0 grep på snø/is. 500m går helt sikkert fint, men ikke ta noen unødige sjanser
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: Klykken på mandag 29. november 2021, klokken 22:29
Kjørte ei uke på sommerdekk på slaps/snø. Det er ikke slik at sommerdekk ha 0 grep på snø/is. 500m går helt sikkert fint, men ikke ta noen unødige sjanser
Helt enig. Er det flatt kommer man seg greit 500m. Er jo ikke som om hjulene ramler av.

Ta evt med dekk-klister på boks. Det holder til 500m i rolig fart.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA