Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee Equalizer eller Tibber Pulse?

Startet av GRS, torsdag 11. november 2021, klokken 08:59

« forrige - neste »

GRS

Jeg har hatt litt kontakt med Easee support, men har ikke helt kompetansen til å skjønne svarene. Det jeg fikk beskjed om var at Equalizer balanserer både totalforbruk, og mellom fasene, mens Pulse KUN balanserer totalforbruk. Vet ikke om jeg forstod det riktig...

Jeg kjøpte Easee Equalizer for å ha balansering av ladeeffekt uavhengig av strømleverandør. I disse tider er det jo greit å kunne bytte. Men så savner jeg noe av funksjonaliteten og oversikt/statistikker hos Tibber. Har forstått det slik at for å få fullt utbytte av mulighetene/APPen til Tibber, så må man ha Pulse.


Hvis jeg går tilbake, og bytter til Tibber Pulse, hvilke konsekvenser får det at jeg mister fasebalanseringen? Vil jeg oftere få redusert ladehastighet? Hvis jeg setter opp splitter, vil det bli surr med to "balanserings-greier" tilkoblet samme HAN-port?

TM3P sort/sort

jlan

#1
Jeg har vært i kontakt med Tibber, og de sier at en kan stille ned hovedsikringsverdien i Pulse. Hvis en lader 3-fase, så vil en jo bruke alle fasene uansett, så da er det lite aktuelt å gjøre noe med det. Om en lader enfase, så vil en jo kunne fast velge en annen fase enn andre tunge forbrukere. Det vil jo for mange være samme situasjon hver natt.

Før du evt. bytter til Pulse bør du kanskje sjekke med Tibber om de kan lese samme data fra Equalizer, det bør de klare.

Edit: Etter å ha testet litt med lave hovedsikringverdier, finner jeg at Tibber Pulse til en viss grad klarer å lastbalansere lading med Easee, men i stedet for å finjustere ladestrømmen blir ladingen i noen tilfeller slått helt av når overlast detekteres. Jeg vil tro at Equalizer er bedre integrert med Easee.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

filtvet

Jeg har tibber pulse + easee og de "snakker" sammen. Det er mulig sette str på hovedsikring i gui.

Erik Ola Ulvestad

Pulse og Equalizer og andre kan fint lese same HAN port, men dei må forsynast med ekstra power (feks via USB).
MEN, det er vel neppe slik at Tibber og Easee skyene blir enige om å styre 1 stk Easee ladeboks saman, eller?
Hadde jo forsåvidt vore fint om ein service kunne styre ladeboksen etter last og samtidig ein annan service styre etter feks pris....


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 11. november 2021, klokken 16:21
Hadde jo forsåvidt vore fint om ein service kunne styre ladeboksen etter last og samtidig ein annan service styre etter feks pris....
Hos meg ligger Tibber inne som "operator" for Easee boksen. Om den da vil ta kommandoer fra Equalizer er jeg usikker på. I prinsippet er det vel ikke noe i veien for det, for Tibber legger jo såvidt jeg ser bare inn en "schedule" for hver natt. Om schedule legges i Easee eller direkte i bilen er jeg litt usikker på, men lastbalansering er uansett en annen funksjon.  Det er klart at hvis ladestrømmen blir satt mye ned på grunn av andre forbrukere, så vil ikke bilen bli ferdigladet med planlagt "schedule". Det kan en gjerne kompensere for med å sette ønsket SoC endel høyere enn det en egentlig trenger.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

GRS

#5
Takk for svar! :)

@jlan: Jeg skal sjekke med Tibber om de kan lese ut dataene fra equalizer. Ellers funker den så bra at jeg vurderer å bare fortsette med det jeg har. Mister aut justering av lading mot pris, men stort sett er det billigst på natt, så kan egentlig bare legge det inn fast.

Greit å være uavhengig av strømselskap også. :) Fordelen med Fjordkraft er at jeg får nettleie og forbruk på samme faktura, og slipper egen fra BKK. Skjønner ikke hvorfor det ikke gjelder alle.
TM3P sort/sort

ToWalkOrDrive

Er det nå en idiot skal komme her og si at han har hatt Tesla Wall Connector i 6 år, og fått den innstilt på 25 amper (230v, 1-fas, = 5750 watt), og at han plugger i bilen om kvelden når den nærmer seg 20-30%, og har ladet bil til ønsket limit på ca 80% om morgenen? Og ikke skjønner poenget med å bruke tid på å gjøre det på noen annen måte? Gjerne og at han har bundet strømprisen til fastprisen 43 øre per kwh?
Han sier forøvrig at han har hovedsikring på 63 amp og har ikke hatt noe problemer med sikringer som går.

Ja, ok, det er meg. Noen som vil forklare hvorfor en skal gidde å dille med disse laststyringsgreiene? Er det kun for å unngå at strømmen går når en absolutt må lade mens en lager middag? Eller er det for å spare penger?
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. november 2021, klokken 09:13
Er det nå en idiot skal komme her og si at han har hatt Tesla Wall Connector i 6 år, og fått den innstilt på 25 amper (230v, 1-fas, = 5750 watt), og at han plugger i bilen om kvelden når den nærmer seg 20-30%, og har ladet bil til ønsket limit på ca 80% om morgenen? Og ikke skjønner poenget med å bruke tid på å gjøre det på noen annen måte? Gjerne og at han har bundet strømprisen til fastprisen 43 øre per kwh?
Han sier forøvrig at han har hovedsikring på 63 amp og har ikke hatt noe problemer med sikringer som går.

Ja, ok, det er meg. Noen som vil forklare hvorfor en skal gidde å dille med disse laststyringsgreiene? Er det kun for å unngå at strømmen går når en absolutt må lade mens en lager middag? Eller er det for å spare penger?

Mulig det ikke lønner seg med tibber pulse lenger. Men regner med at du har TN-nett? De fleste(som meg) har foreldet it-nett og begrensninger i forsyningen.

GRS

#8
@ ToWalkOrDrive:
Jeg mindre hovedsikring enn deg og bare 230v. Jeg liker å ha muligheten til å lade raskest mulig ved behov, og kan hente ut 11kw av Easee-laderen på 230v 3fas. Balanseringen gjør selvsagt som du sier at OM jeg vil lade samtidig som mye annet er på (det skjer...), så vil Easee laderen redusere til maks av det hovedsikringen tåler. Når vi får en elbil til, kan jeg sette opp en Easee lader på samme kurs. Alt vil da balanseres og funke så bra det kan gjøre med begrenset hovedsikring, uten at jeg må tenke på når jeg bruker ulike greier. :)

Nobrainer for meg å velge Easee, men andre gjør jo som de vil. :)
TM3P sort/sort

GRS

Svar fra Tibber:
Equalizer vil fungere som normalt, men den kan ikkje integrerast med Tibber. Du vil fortsatt få lastbalansering mellom hovudsikring og Easee, og mellom fasane 😊

Med Pulse får du lastbalansering mellom hovudsikring og Easee, samt forbruket ditt i sanntid 😊
TM3P sort/sort

ToWalkOrDrive

Sitat fra: GRS på fredag 12. november 2021, klokken 09:23
@ ToWalkOrDrive:
Jeg mindre hovedsikring enn deg og bare 230v. Jeg liker å ha muligheten til å lade raskest mulig ved behov, og kan hente ut 11kw av Easee-laderen på 230v 3fas. Balanseringen gjør selvsagt som du sier at OM jeg vil lade samtidig som mye annet er på (det skjer...), så vil Easee laderen redusere til maks av det hovedsikringen tåler. Når vi får en elbil til, kan jeg sette opp en Easee lader på samme kurs. Alt vil da balanseres og funke så bra det kan gjøre med begrenset hovedsikring, uten at jeg må tenke på når jeg bruker ulike greier. :)

Nobrainer for meg å velge Easee, men andre gjør jo som de vil. :)

Ok, ja da forstår jeg. Det med elbil nr 2 i fremtiden (/besøkende) er jo og et veldig godt poeng jeg ikke har tenkt på - det vil jo gjøre et slikt system veldig nyttig.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. november 2021, klokken 09:13
Ja, ok, det er meg. Noen som vil forklare hvorfor en skal gidde å dille med disse laststyringsgreiene? Er det kun for å unngå at strømmen går når en absolutt må lade mens en lager middag? Eller er det for å spare penger?
Når den nye effekttariffen (eller egentlig maksimalt timeforbruk tariff) kommer, kan det være litt å spare på laststyring. Da kan en sette denne grensen mye lavere enn hovedsikringen (men høyt nok til at en får ladet bilen i løpet av natten). Hvis en for eksempel har varmtvannsbereder eller varmepumpe som slår seg på om natten, så vil da ladingen stanses eller reduseres.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: GRS på fredag 12. november 2021, klokken 09:25
Svar fra Tibber:
Equalizer vil fungere som normalt, men den kan ikkje integrerast med Tibber. Du vil fortsatt få lastbalansering mellom hovudsikring og Easee, og mellom fasane 😊

Med Pulse får du lastbalansering mellom hovudsikring og Easee, samt forbruket ditt i sanntid 😊

Equalizer skal i følge dokumentasjonen vise husets forbruk i sanntid i Easee app. Og timesforbruk kan en jo gjerne finne ved å logge inn på nettselskapets sider.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: jlan på fredag 12. november 2021, klokken 13:57
Hvis en for eksempel har varmtvannsbereder eller varmepumpe som slår seg på om natten, så vil da ladingen stanses eller reduseres.

Var nylig i kontakt med Tibber og forsto på dem at det ikke er noen måte å redusere/pause lading på når VVB slår seg på. Kontaktet dem med tanke på den nye effekttariffen og spurte etter måter å unngå at disse skulle trekke strøm samtidig, noe jeg fikk beskjed om at ikke var mulig.
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. november 2021, klokken 09:13
Ja, ok, det er meg. Noen som vil forklare hvorfor en skal gidde å dille med disse laststyringsgreiene? Er det kun for å unngå at strømmen går når en absolutt må lade mens en lager middag? Eller er det for å spare penger?
Vi har trefas IT med 40A hovedsikringer og 25A trefas til Easee. Før vi fikk Pulse gikk hovedsikringen flere ganger i uka fordi en elbil stod og ladet, og så slo noen på tørketrommel/oppvaksmaskin/kaffemaskin samtidig som varmepumpe/varmtvannstank slo inn. Nå skjer det aldri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA