Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee Equalizer eller Tibber Pulse?

Startet av GRS, torsdag 11. november 2021, klokken 08:59

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Amoss på lørdag 13. november 2021, klokken 06:40
Kontaktet dem med tanke på den nye effekttariffen og spurte etter måter å unngå at disse skulle trekke strøm samtidig, noe jeg fikk beskjed om at ikke var mulig.
Litt skuffet over at Tibber ikke er mere frempå her. Styring av VVB, varmepumpe, tørketrommel og lading burde de få til. Burde være så enkelt at man satte maks effekt, prioriterte enhetene og så styrte Tibber resten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. november 2021, klokken 08:15
Sitat fra: Amoss på lørdag 13. november 2021, klokken 06:40
Kontaktet dem med tanke på den nye effekttariffen og spurte etter måter å unngå at disse skulle trekke strøm samtidig, noe jeg fikk beskjed om at ikke var mulig.
Litt skuffet over at Tibber ikke er mere frempå her. Styring av VVB, varmepumpe, tørketrommel og lading burde de få til. Burde være så enkelt at man satte maks effekt, prioriterte enhetene og så styrte Tibber resten.
Jeg fikk et mer positivt svar fra Tibber:
SitatNår tariffane er klar og de ligger inne i et digitalt system, så vil vi kunne ta med effektleddet når vi setter opp ladeplanar, men per no er ikkje dette klart
Som nevnt over har jeg testet det å sette ned hovedsikringstørrelsen i Tibber Pulse, det fungerer bra det.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. november 2021, klokken 08:15
Sitat fra: Amoss på lørdag 13. november 2021, klokken 06:40
Kontaktet dem med tanke på den nye effekttariffen og spurte etter måter å unngå at disse skulle trekke strøm samtidig, noe jeg fikk beskjed om at ikke var mulig.
Litt skuffet over at Tibber ikke er mere frempå her. Styring av VVB, varmepumpe, tørketrommel og lading burde de få til. Burde være så enkelt at man satte maks effekt, prioriterte enhetene og så styrte Tibber resten.

Hvordan vil du styre tørketrommel? Vår setter ikke igang igjen etter strømbrudd, da må det trykkes på displayet. Tipper de fleste moderne modeller er slik.

Litt mer avanserte varmepumper har forhåpentligvis inngang for ekstern styring. Varmekabler bør være meget enkelt å styre, samme med vv-bereder. Men det må monteres litt utstyr i sikringsskapet da, så spørs hvor dyrt det blir i forhold til mulig besparelse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. november 2021, klokken 15:52
Hvordan vil du styre tørketrommel? Vår setter ikke igang igjen etter strømbrudd, da må det trykkes på displayet. Tipper de fleste moderne modeller er slik.
https://homey.app/no-no/app/com.home-connect/Bosch-Siemens-Home-Connect/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 13. november 2021, klokken 15:52
Hvordan vil du styre tørketrommel? Vår setter ikke igang igjen etter strømbrudd, da må det trykkes på displayet. Tipper de fleste moderne modeller er slik.

Litt mer avanserte varmepumper har forhåpentligvis inngang for ekstern styring. Varmekabler bør være meget enkelt å styre, samme med vv-bereder. Men det må monteres litt utstyr i sikringsskapet da, så spørs hvor dyrt det blir i forhold til mulig besparelse.
Bytt ut tørketrommel med oppvaskmaskin da. Men det holder at den bryter tørketrommelen for min del. Varmepumpen kan Tibber styre allerede. Selve bryterne for styring koster ikke så mye, det er vel jobben som blir dyrest.

Men får ikke Tibber ut fingeren så får man vel mekke noe med Home Assistant eller Homey.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

saftsuse

Hei,
Jeg velger å svare her i en gammel tråd i stedet for å åpne ny siden jeg lurer litt på om jeg har kjøpt feil enhet av de to i tittelen og ble ikke helt klok på svarene som har kommet så langt.

Jeg har 230v IT nett, 50 A hovedsikring og 3fas 25a inn i garasjen og har fått montert to easee ladere i serie. Elektrikeren bygde ned til enfas til laderne.
Så kjøpte jeg en tibber pulse i den tro at ladeeffekten mellom easeeladerne ville fordele den tilgjengelige effekten mellom laderne.
En boks er i tibber appen satt til maks 16a for a lade Zoe og den adre er satt til maks 30a for å lade Tesla.
Men når jeg lader begge bilene så går Tesla opp til 7+kw og Zoe til 3,8kw og sikringen ryker etter en stund.
Prater ikke Easee ladere sammen når jeg bruker Tibber pulse? Jeg så for meg at Easee laderne i dette tilfellet ville kjøre 3+ kw til hver lader?


Spørsmål 2.
Jeg koblet til Tesla ca 18:00 og tibber app sier at lading er av og vil fortsette kl 03 pga høy strømpris.
Men, jeg har i løpet av fem timer fått 11 meldinger fra Tesla Appen om at lading er avbrutt. Hver varsling har fått øket km med ca 10km per gang.
Hva skjer? Gidder ikke dette maset fra appen hver kveld. Det eneste jeg kan tenke meg er at Tibber pulse eventuelt mister internett og at lader dermed starter frem til Tibber får internet igjen? Høres det ut til å være problemet?
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

Grosor

Sitat fra: saftsuse på torsdag 09. juni 2022, klokken 23:20

Jeg har 230v IT nett, 50 A hovedsikring og 3fas 25a inn i garasjen og har fått montert to easee ladere i serie. Elektrikeren bygde ned til enfas til laderne.
Så kjøpte jeg en tibber pulse i den tro at ladeeffekten mellom easeeladerne ville fordele den tilgjengelige effekten mellom laderne.
En boks er i tibber appen satt til maks 16a for a lade Zoe og den adre er satt til maks 30a for å lade Tesla.
Men når jeg lader begge bilene så går Tesla opp til 7+kw og Zoe til 3,8kw og sikringen ryker etter en stund.
Prater ikke Easee ladere sammen når jeg bruker Tibber pulse? Jeg så for meg at Easee laderne i dette tilfellet ville kjøre 3+ kw til hver lader?


Om jeg forstår det riktig så er to easee koplet til en 3 fas 25A kurs, da er det naturlig at sikringen går om den ene ladeboksen tillates å trekke 30A.
Høres ut som anlegget er feil satt opp.

Easee laderene vil snakke sammen uavhengig av tibber pulse og fordele tilgjengelig effekt mellom laderene. Pulse kan kun hjelpe med begrense effekten ift kapasitet på hovedsikring og aktuell last på anlegget. Eller mener du at det er hovedsikringen som ryker?

jlan

Sikringsstørrelsene kan du sette på den svarte siden i Easee appen. Den siden er for hele anlegget. Kurssikring skal da antagelig stå på 25A. 

Hvis du vil utnytte Tibber Pulse til lastbegrensning for å spare effektavgift, så kan du sette "main fuse size" i Tibber Pulse til 25A (Per phase - settings).  Da vil du kun få ladet så mye at hovedstrømmen er under 25A på alle faseledere, og kan dermed ikke overstige 10kW på timeseffekt.

Hvis du har andre tunge brukere som er på store deler av natten, så risikerer du selvsagt at du ikke får ladet ferdig. Siden lastbegrensning foreløpig kun går på strøm, og tariffen går på effekt, kan det være vanskelig å få lagt seg tett oppunder  effektgrensen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA