Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Myte eller fakta - spelar det verkligen någon roll när på dygnet man laddar?

Startet av alda, onsdag 20. oktober 2021, klokken 12:40

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: geear på søndag 24. oktober 2021, klokken 17:37
Sitat fra: Vollis47 på fredag 22. oktober 2021, klokken 14:26
Sitat fra: geear på fredag 22. oktober 2021, klokken 14:16
Bor i Rogaland, har Tibber med timesprising, og hadde 137,12 øre som snittpris i september (ca. 1400 kWt). Når elbilene lades så er det som regel om natta, men det er omtrent ikke mer enn en gang i uka per bil.

Er dette inkl avgifter, nettleie og fastpris nett? Eller snakker du kun om prisen til Tibber inkl mva?
Kun strømprisen inkl. avgifter og elsertifikat. Nettleie og alt annet Lyse krever inn, som netteier, kommer i tillegg.

Bekrefter mistanken min om at Tibber sine priser kanskje ikke er så gunstige som de gir uttrykk for. Selv om vi legger på mva på mine 90,42 øre snitt hos Gudbrandsdalen energi blir det ikke mer enn 113,03 på ellers like forhold

Edit: Så på august prisene. For september betalte vi 130,32 øre / kWt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sjokomelk

Husk at snittprisen du ser på fakturaen din ikke kan sammenlignes med naboen sin snittpris. Den er helt avhengig av når på døgnet du brukte mest strøm og til hvilken pris. Snittprisen regnes ut "baklengs" med å dele sluttsummen på fakturaen på totalt antall kilowattimer brukt. Så hvis elektrolux bare bruker strøm om natta til 40 øre/kWh, mens geear bruker mest på dagtid til 120 øre/kWh, så vil dere få forskjellig snittpris selv om begge to har helt lik timepris på avtalene sine gjennom perioden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

alda

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 27. oktober 2021, klokken 13:12
Husk at snittprisen du ser på fakturaen din ikke kan sammenlignes med naboen sin snittpris. Den er helt avhengig av når på døgnet du brukte mest strøm og til hvilken pris. Snittprisen regnes ut "baklengs" med å dele sluttsummen på fakturaen på totalt antall kilowattimer brukt. Så hvis elektrolux bare bruker strøm om natta til 40 øre/kWh, mens geear bruker mest på dagtid til 120 øre/kWh, så vil dere få forskjellig snittpris selv om begge to har helt lik timepris på avtalene sine gjennom perioden.
Det är precis det jag är ute efter - det SKAL vara variationer i betalda kwh per øre från användare till användare.

Det jag glömde är ju att det är olika regioner, med olika grundpris. Så det behövs flera som postar sitt snittpris från samma region för att sammenlikningen skal bli intressant.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

sjokomelk

Men snittprisen vil aldri være den samme, selv om man har samme leverandør i samme område. Den er beregnet ut i fra forbruket ditt. Så det tallet kan kun sammenlignes hvis vi har identisk strømforbruk sekund for sekund gjennom hele perioden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vidar_S

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. oktober 2021, klokken 10:51

Bekrefter mistanken min om at Tibber sine priser kanskje ikke er så gunstige som de gir uttrykk for. Selv om vi legger på mva på mine 90,42 øre snitt hos Gudbrandsdalen energi blir det ikke mer enn 113,03 på ellers like forhold

Sikker på at dere ikke snakker om to ulike måneder her? Såvidt jeg ser fra tidligere innlegg snakker man om "faktura for september" mens du i ditt tidligere innlegg limer inn faktura for august (men sikkert mottatt i september). August hadde betydelig lavere spotpris i snitt enn september.

Electric cars in Norway

#20
Sjekk også tilbudet fra Motkraft....

Flere jeg kjenner har hoppet over til de... Jeg sitter på gjerdet med min lokale strøm pusher... :D

Tenker at hvis det stemmer det de sa på Broom podden her om dagen at det er først nå strømprisen vipper nord for 500 øre konstant - da er det billigere energi der alle petrolheads handler sitt... inntil da er elbil billigere.... men jeg vet ikke,, har ikke regnet på det selv.... gidder ikke....

Husker ikke hvilken sending det var... de ligger her (sikkert den siste eller nest siste...)   https://www.radio-norge.org/podcasts/broompodden

https://www.motkraft.no/

geear

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. oktober 2021, klokken 10:51
Sitat fra: geear på søndag 24. oktober 2021, klokken 17:37
Sitat fra: Vollis47 på fredag 22. oktober 2021, klokken 14:26
Sitat fra: geear på fredag 22. oktober 2021, klokken 14:16
Bor i Rogaland, har Tibber med timesprising, og hadde 137,12 øre som snittpris i september (ca. 1400 kWt). Når elbilene lades så er det som regel om natta, men det er omtrent ikke mer enn en gang i uka per bil.

Er dette inkl avgifter, nettleie og fastpris nett? Eller snakker du kun om prisen til Tibber inkl mva?
Kun strømprisen inkl. avgifter og elsertifikat. Nettleie og alt annet Lyse krever inn, som netteier, kommer i tillegg.

Bekrefter mistanken min om at Tibber sine priser kanskje ikke er så gunstige som de gir uttrykk for. Selv om vi legger på mva på mine 90,42 øre snitt hos Gudbrandsdalen energi blir det ikke mer enn 113,03 på ellers like forhold
Som Vidar skriver, ser ut som du bruker data fra august. Da hadde jeg 94,61 øre i snitt. Det var september som ble spurt om her.

alda

Ny faktura för oktober:
122,59 øre/kwh för mig i Skandiaenergi. Normalt forbruk i leilighet i Oslo.
Tibberkunde i Jessheim, oxå leilighet: 122,60/kwh per månad. Ingen av oss har elbil som laddas inkludert i strömabonnement.

Hadde varit intressant att se vad en Tibberkunde med elbil i Sørøst-Norge, som laddar mycket på natten har för pris på sin faktura. Bör vara lägre snittpris!
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

elektrolux

NO2 og brorparten av forbruket på natten gav snittpris på 130,32 øre/kW for september.

Virker mye med tanke på forbruksprofilen vår.

Innsalg ble betalt med 111,73.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

alda

Sitat fra: elektrolux på onsdag 10. november 2021, klokken 12:54
NO2 og brorparten av forbruket på natten gav snittpris på 130,32 øre/kW

Virker mye med tanke på forbruksprofilen vår.

Innsalg ble betalt med 111,73.
Du ligger en månad efter, har du inte fått faktura för oktober? Du håller till i Rogaland?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

amrois

Sitat fra: alda på onsdag 10. november 2021, klokken 12:27
Ny faktura för oktober:
122,59 øre/kwh för mig i Skandiaenergi. Normalt forbruk i leilighet i Oslo.
Tibberkunde i Jessheim, oxå leilighet: 122,60/kwh per månad. Ingen av oss har elbil som laddas inkludert i strömabonnement.

Hadde varit intressant att se vad en Tibberkunde med elbil i Sørøst-Norge, som laddar mycket på natten har för pris på sin faktura. Bör vara lägre snittpris!
Riktignok i Kristiansand, men med så bevisst forbruk som mulig og lading når Tibber mener det er rimeligst alltid på natten) endte jeg opp med snittpris 120.14 per kWh på oktoberegningen.
ID4 Pro Perf Tech

Chris Neumann Ruud

NO2, Tibber og lader på 11kW på nattestid:
For Oktober måned hadde jeg snittpris på 117,78 øre/ kWh + 39 i fastpris.

Nå kommer jeg nk til å sette ned ladestrømmen til ca 3 kW / 5A for å komme meg under den nye effektgrensa til Lede på nattestid så får se om det at jeg lekker ut i dyrere spottimer gjør noe fra eller til.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Sjalabais

tibber, NO5, oktober '21: 1012,81 kWt à 109,83 øre/kWt + 39 kr.

Effektgrensene til BKK er ikke klare ennå. Vi samler det meste av forbruket til rimelige timer og det høyeste timeforbruket vårt er rundt 9 kWt. Høyest observert effekt i underkant av 14 kW.

Vi har en bensinbil som bruker 0,55 l/mil og et glis med normforbruk på 1,3 - med den kjører vi på literen. For å ha samme "drivstoffkostnad" som lillebilen må strøm koste nesten 6 kr/kWt. Vi er langt unna det.
2012 Leaf Tekna

elektrolux

NO2 og brorparten av forbruket på natten gav snittpris på 113,01 øre/kW for oktober.

Lavere pris enn i oktober for vår del.

Innsalg ble betalt med 128,28 som beviser at det har noe å si når på døgnet en kjøper og selger strøm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sjalabais

Hva er det du "beviser" egentlig? Strømprodusentene, Nordpool, media, alle sammen vet jo at det er døgnvariable priser?

God jobb for øvrig med snittprisen. I kameratgjengen her i NO5 kom jeg lavest ut, men jeg er et godt stykke unna din pris:

1 151,76 kWt à 127,23 øre/kWt
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA