Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BKK vs. Fortum

Startet av power59, fredag 15. oktober 2021, klokken 11:02

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: OlaM på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:19
men det må da være mulig å slette brikken hvis den kommer på avveie eller man vil koble den til en annen konto.
Absolutt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: power59 på fredag 15. oktober 2021, klokken 13:44
Helt enig i at BKK Bilkraft har den beste og mest brukervennlige appen. Neppe tilfeldig -  siden de er den eneste operatøren som aktivt kommuniserer med oss brukere på dette forumet.
Enig i at Bilkraft har vært et positivt tilskudd, men Circle K charging er også aktive på forumet her, så Bilkraft er ikke alene.

https://elbilforum.no/index.php?topic=44728.msg999626#msg999626

JRF

#17
Sitat fra: RJK på lørdag 16. oktober 2021, klokken 21:33
Sitat fra: knute på lørdag 16. oktober 2021, klokken 20:45
Hvis du har registrert flere brikker, så kan du velge via appen når man lader der. Se vedlegg/skjermdumper.
Det har vel med at de forskjellige brikkene kan knyttes til forskjellige betalingskort.

Hos meg er alle koblet opp til samme betalingskort, men skjønner jo at det kan bli et problem hvis gammel skit ikke kan fjernes og ligger som standardvalg.

JRF: du kan vel løse/omgå problemet med å gå inn på den gamle ødelagte brikken i appen, og så endre betalingsmåte til det samme som du bruker på ev. ny brikke?
Det er her flere av oss sliter med å forstå problematikken. Poenget med en brikke, er at man piper den på stasjonen, i stedet for å bruke appen.

Så selv om brikken ikke er standard, så er den lagret på kontoen din, og det skal Fortum/Recharge skjønne og belaste deg og din konto som eier av brikken.

Appen har du ikke bruk for når du skal lade, annet enn dersom du har forlagt alle brikkene, eller lånt den bort til kona eller en av ungene, som kanskje kjører annen elbil, men du er snill nok til å ta regninga.

Så igjen, du skal ikke trenge å gjøre noe i appen for å få ladet med en "sekundær" brikke. Om dette ikke fungerer, så må Fortum sørge for å løse dette. Om så de må så via Virta som vel er leverandøren de bruker appløsning hos.
Det burde da ikke være så vanskelig å skjønne dette? Brikken jeg fikk når jeg kjøpte bilen sluttet å fungere for flere år siden, og er kastet for lenge siden. Jeg bruker altså ikke noe brikke, kun appen. Men på denne appen ligger denne gamle brikken registrert som default, og med den kan jeg ikke lade. Jeg må dermed ned å velge en annen brikke hver gang for å kunne lade, og jeg får ikke slettet den gamle.

Her er slik det dukker opp når jeg skal lade hver gang:




Denne får jeg da ikke startet ladingen med.
Så jeg må ned å velge denne hver gang:


turfsurf

#18
Sitat fra: JRF på mandag 18. oktober 2021, klokken 04:11

Det burde da ikke være så vanskelig å skjønne dette? Brikken jeg fikk når jeg kjøpte bilen sluttet å fungere for flere år siden, og er kastet for lenge siden. Jeg bruker altså ikke noe brikke, kun appen.
Det er vel dette som for de fleste her til å stusse. Har man tatt seg bryet med å registrere en brikke, så er jo det en enklere og kjappere måte å starte lading på. Og da er ikke denne problematikken der.


I tillegg hvis man ikke har brukt appen på en stund, så var ikke valg av brikke der tidligere.

Ellers er jeg helt enig med deg, koblingen brikke/app er idiotisk, og latterlig lite funksjonelt.

Tipper at det er fordi det er en felles backend for flere operatører. Jeg har nå fire brikker registrert der, med forskjellige IDer som tekst, og aner ikke hvilken som er hvilken.

Men løsningen må jo være å koble samme betalingsmiddel mot begge brikkene. Spiller det noen rolle for deg hvilken brikke ladingen registreres mot?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: JRF på mandag 18. oktober 2021, klokken 04:11
Sitat fra: RJK på lørdag 16. oktober 2021, klokken 21:33
Sitat fra: knute på lørdag 16. oktober 2021, klokken 20:45
Hvis du har registrert flere brikker, så kan du velge via appen når man lader der. Se vedlegg/skjermdumper.
Det har vel med at de forskjellige brikkene kan knyttes til forskjellige betalingskort.

Hos meg er alle koblet opp til samme betalingskort, men skjønner jo at det kan bli et problem hvis gammel skit ikke kan fjernes og ligger som standardvalg.

JRF: du kan vel løse/omgå problemet med å gå inn på den gamle ødelagte brikken i appen, og så endre betalingsmåte til det samme som du bruker på ev. ny brikke?
Det er her flere av oss sliter med å forstå problematikken. Poenget med en brikke, er at man piper den på stasjonen, i stedet for å bruke appen.

Så selv om brikken ikke er standard, så er den lagret på kontoen din, og det skal Fortum/Recharge skjønne og belaste deg og din konto som eier av brikken.

Appen har du ikke bruk for når du skal lade, annet enn dersom du har forlagt alle brikkene, eller lånt den bort til kona eller en av ungene, som kanskje kjører annen elbil, men du er snill nok til å ta regninga.

Så igjen, du skal ikke trenge å gjøre noe i appen for å få ladet med en "sekundær" brikke. Om dette ikke fungerer, så må Fortum sørge for å løse dette. Om så de må så via Virta som vel er leverandøren de bruker appløsning hos.
Det burde da ikke være så vanskelig å skjønne dette? Brikken jeg fikk når jeg kjøpte bilen sluttet å fungere for flere år siden, og er kastet for lenge siden. Jeg bruker altså ikke noe brikke, kun appen. Men på denne appen ligger denne gamle brikken registrert som default, og med den kan jeg ikke lade. Jeg må dermed ned å velge en annen brikke hver gang for å kunne lade, og jeg får ikke slettet den gamle.

SNIP
Nei, det var ikke så lett å skjønne at du ikke bruker brikke, når du skriver du må velge en annen i listen.
Men som sagt, det er Viirta som er den back-end-leverandøren som kan fjerne brikken for deg, de styrer vel med Fortum, Circle K og Kople i Norge.

Workaround er som flere er inne på, skaff deg en ny brikke, f.eks. elbilforeningen eller NAF sin, og registrer denne hos Fortum. Så bruker du altså brikken istedet til å starte lading. Langt mer behagelig enn å knote med appen, som streiker i minst 10 % av tilfellene. Og langt værre hos deg, hvor det blir krøll i 100% av tilfellene, der du glemmer å velge "en annen brikke".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: RJK på mandag 18. oktober 2021, klokken 08:50
Men som sagt, det er Viirta som er den back-end-leverandøren som kan fjerne brikken for deg, de styrer vel med Fortum, Circle K og Kople i Norge.
Recharge (Fortum) har egen backend, hvor Fortum og Kople driftes.

Circle K er på Virta backend, sammen med e-On (av de operatørene som er i Norge).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JRF

#21
Sitat fra: RJK på mandag 18. oktober 2021, klokken 08:50
Sitat fra: JRF på mandag 18. oktober 2021, klokken 04:11
Sitat fra: RJK på lørdag 16. oktober 2021, klokken 21:33
Sitat fra: knute på lørdag 16. oktober 2021, klokken 20:45
Hvis du har registrert flere brikker, så kan du velge via appen når man lader der. Se vedlegg/skjermdumper.
Det har vel med at de forskjellige brikkene kan knyttes til forskjellige betalingskort.

Hos meg er alle koblet opp til samme betalingskort, men skjønner jo at det kan bli et problem hvis gammel skit ikke kan fjernes og ligger som standardvalg.

JRF: du kan vel løse/omgå problemet med å gå inn på den gamle ødelagte brikken i appen, og så endre betalingsmåte til det samme som du bruker på ev. ny brikke?
Det er her flere av oss sliter med å forstå problematikken. Poenget med en brikke, er at man piper den på stasjonen, i stedet for å bruke appen.

Så selv om brikken ikke er standard, så er den lagret på kontoen din, og det skal Fortum/Recharge skjønne og belaste deg og din konto som eier av brikken.

Appen har du ikke bruk for når du skal lade, annet enn dersom du har forlagt alle brikkene, eller lånt den bort til kona eller en av ungene, som kanskje kjører annen elbil, men du er snill nok til å ta regninga.

Så igjen, du skal ikke trenge å gjøre noe i appen for å få ladet med en "sekundær" brikke. Om dette ikke fungerer, så må Fortum sørge for å løse dette. Om så de må så via Virta som vel er leverandøren de bruker appløsning hos.
Det burde da ikke være så vanskelig å skjønne dette? Brikken jeg fikk når jeg kjøpte bilen sluttet å fungere for flere år siden, og er kastet for lenge siden. Jeg bruker altså ikke noe brikke, kun appen. Men på denne appen ligger denne gamle brikken registrert som default, og med den kan jeg ikke lade. Jeg må dermed ned å velge en annen brikke hver gang for å kunne lade, og jeg får ikke slettet den gamle.

SNIP
Nei, det var ikke så lett å skjønne at du ikke bruker brikke, når du skriver du må velge en annen i listen.
Men som sagt, det er Viirta som er den back-end-leverandøren som kan fjerne brikken for deg, de styrer vel med Fortum, Circle K og Kople i Norge.

Workaround er som flere er inne på, skaff deg en ny brikke, f.eks. elbilforeningen eller NAF sin, og registrer denne hos Fortum. Så bruker du altså brikken istedet til å starte lading. Langt mer behagelig enn å knote med appen, som streiker i minst 10 % av tilfellene. Og langt værre hos deg, hvor det blir krøll i 100% av tilfellene, der du glemmer å velge "en annen brikke".
Jeg er egentlig fornøyd med å bruke appen sett bort fra den døde brikken som ligger igjen der. Så vil ikke gå tilbake til å bruke en fysisk RFID brikke. Husker tilbake til når den fysiske brikken jeg hadde fungerte så var det mange ladere hvor man måtte vifte rundt med brikken i en evighet foran leseren før den fikk den med seg, og noen ganger fungerte det ikke i det hele tatt. Pluss at man må drive å trykke på displayet på laderen vel, og de er jo helt ekstremt trege og uresponsive mange av de. Også må man ha med seg denne brikken også, og jeg vil ha minst mulig stasj på nøkkelknippet mitt.

Med appen kan jeg bare putte inn pluggen, også gå tilbake inn i den varme bilen og starte ladingen fra appen.

Lars C. Krogenæs

Nå jobber ikke jeg hos Fortum, men av det jeg har forstått som kunde, vil alle med Brukerkonto hos Fortum ha en "brikke" registrert. Dette er ikke en "fysisk brikke", men en virtuell ID, som brukes for å knytte fortum-appen til kontoen. Denne "brikken" kan således ikke slettes (og har dermed fått et uheldig navn).

Alle andre brikker man legger inn hos Fortum kan derimot slettes.

Lars
(Som uttaler seg som privatperson og bittelitt elbil-geek).
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vidar_S

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 18. oktober 2021, klokken 12:54
Nå jobber ikke jeg hos Fortum, men av det jeg har forstått som kunde, vil alle med Brukerkonto hos Fortum ha en "brikke" registrert. Dette er ikke en "fysisk brikke", men en virtuell ID, som brukes for å knytte fortum-appen til kontoen. Denne "brikken" kan således ikke slettes (og har dermed fått et uheldig navn).

Alle andre brikker man legger inn hos Fortum kan derimot slettes.

Lars
(Som uttaler seg som privatperson og bittelitt elbil-geek).

Jeg er enig med at det ville vært logisk om det var sånn, men som @JRF skriver er det i alle fall ikke noen lett synlig/logisk måte å fjerne egne ladebrikker på i appen (iPhone). Som default kommer siste tillagte ladebrikke opp ved lading via app, så om man først har lagt inn en brikke etter den virtuelle brikken så er det denne som kommer opp som standard.

Eneste vei rundt dette problemet per i dag, ettersom fortum sier heller ikke de kan fjerne utgått brikke (gitt at de har forstått problemstillingen), er jo da å skaffe seg en ny brikke og legge denne inn med ønsket betalingsmåte slik at den dukker opp neste gang man ønsker å lade via app. Man unngår da feilmeldingen som vist under, slipper å manuelt velge annen brikke og man kan fremdeles starte lading i app.

Via fortum-appen ser bestilling av brikke ut til å koste kr 0,- så jeg ville gått for det alternativet selv om det kanskje ikke er drømmeløsningen.

@Lars C. Krogenæs - Har du funnet noe alternativ for å slette egen brikke i Fortum-appen?

OlaM

Sitat fra: Orbit på mandag 18. oktober 2021, klokken 09:56
Sitat fra: RJK på mandag 18. oktober 2021, klokken 08:50
Men som sagt, det er Viirta som er den back-end-leverandøren som kan fjerne brikken for deg, de styrer vel med Fortum, Circle K og Kople i Norge.
Recharge (Fortum) har egen backend, hvor Fortum og Kople driftes.

Circle K er på Virta backend, sammen med e-On (av de operatørene som er i Norge).

Prøvde nettopp å legge til Fortum-brikken min i Kople, men det gikk ikke. Merkelig. Selv om den er "tatt" i Fortum sitt system så burde jo ikke det hindre at jeg knytter den til Kople. Laderen vet jo hvilket firma den tilhører.

Eller er det kanskje sånn at en brikke koblet til en Fortum-konto faktureres fra den, selv om man bruker en Kople-lader? Det var uansett mulig å bestille brikke til 0 kr, så da ordner det seg uansett.
'21 3LR

Lars C. Krogenæs

Fant ikke noen måte å slette brikke på. Prøvde hos MER også. Samme utfordring der.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: OlaM på mandag 18. oktober 2021, klokken 21:55

Eller er det kanskje sånn at en brikke koblet til en Fortum-konto faktureres fra den, selv om man bruker en Kople-lader? Det var uansett mulig å bestille brikke til 0 kr, så da ordner det seg uansett.

Ja. Som Fortumkunde er det Fortum som fakturer enten du har lader hos Kople eller Recharge.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Sitat fra: OlaM på mandag 18. oktober 2021, klokken 21:55
Sitat fra: Orbit på mandag 18. oktober 2021, klokken 09:56
Sitat fra: RJK på mandag 18. oktober 2021, klokken 08:50
Men som sagt, det er Viirta som er den back-end-leverandøren som kan fjerne brikken for deg, de styrer vel med Fortum, Circle K og Kople i Norge.
Recharge (Fortum) har egen backend, hvor Fortum og Kople driftes.

Circle K er på Virta backend, sammen med e-On (av de operatørene som er i Norge).

Prøvde nettopp å legge til Fortum-brikken min i Kople, men det gikk ikke. Merkelig. Selv om den er "tatt" i Fortum sitt system så burde jo ikke det hindre at jeg knytter den til Kople. Laderen vet jo hvilket firma den tilhører.

Eller er det kanskje sånn at en brikke koblet til en Fortum-konto faktureres fra den, selv om man bruker en Kople-lader? Det var uansett mulig å bestille brikke til 0 kr, så da ordner det seg uansett.
Det informeres vel hos kople at man ikke kan registrere en brikke som allerede er registrert hos Fortum, men du kan "roame" med fortums brikker og flere andres ladebrikker:

"Kople har flere roamingpartnere. Dette betyr at brikker fra våre samarbeidspartnere kan benyttes på alle våre ladestasjoner.

Da vi benytter samme driftssystem som Fortum, kan en ladebrikke som allerede er registrert hos Fortum ikke registreres i vår app Kople. Denne ladebrikken er istedet automatisk klar for bruk på våre stasjoner. Swipe din brikke for å se om den er klar til bruk!

https://www.kople.no/veiledning#brukerveiledning
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: RJK på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 01:14

Det informeres vel hos kople at man ikke kan registrere en brikke som allerede er registrert hos Fortum, men du kan "roame" med fortums brikker og flere andres ladebrikker:

"Kople har flere roamingpartnere. Dette betyr at brikker fra våre samarbeidspartnere kan benyttes på alle våre ladestasjoner.

Da vi benytter samme driftssystem som Fortum, kan en ladebrikke som allerede er registrert hos Fortum ikke registreres i vår app Kople. Denne ladebrikken er istedet automatisk klar for bruk på våre stasjoner. Swipe din brikke for å se om den er klar til bruk!

https://www.kople.no/veiledning#brukerveiledning

Ah! Takker. Til mitt forsvar, det er et stykke fra brikke-menyen i appen med feilmelding av typen "noe gikk galt" til den hjelpesiden.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA