Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BKK vs. Fortum

Startet av power59, fredag 15. oktober 2021, klokken 11:02

« forrige - neste »

power59

Med ny telefon og pålogging av reinstallerte apper får man et greit bilde av hvor håpløst akterutseilte enkelte ladeoperatører er.

Fortum appen godtok ikke mitt gamle passord til tross for gjentatte forsøk. Trykket på "Glemt passord", fikk reset kode, la inn nytt passord og bekreftelse av passord som kopi av det gamle, ble avist fordi det var for kort, måtte skrive inn komplett nye passord og bekreftelse av passord for å øke lengden, ble avvist fordi passordet manglet symboler, skrev inn komplett nytt langt passord og bekreftelse passord av med symboler - og ble godtatt!! Forsøkte å logge på med det nye lange passordet med symboler - og ble på nytt avvist!!!!!!!!!!! Ga til slutt opp hele appen!

Så åpnet jeg BKK appen, ble bedt om å skrive inn telefonnummer, fikk sms med kode, la inn kode - og pang! - alt virket! SÅNN KAN DET GJØRES!!

Ikke rart det blir mye syting over apper og betalingsløsninger med aktører som Fortum.

OlaM

Hadde samme problemet. Tror jeg måtte av-/reinstallere appen og så logge inn igjen. Bruker passord-manager så da var jeg sikker på at det var komplekst nok og riktig skrevet. Det beste er å skaffe seg brikke. Da kan du slite med appen hjemme og så går selve ladingen smidig. Fortum sin brikke kan du også registrere de fleste andre steder unntatt Grønn Kontakt / Mer, som jeg vil påstå er en enda verre tilbyder.

Jeg bruker mye heller Bilkraft enn de to. Den nye appen deres viser i tillegg ladenivå, effekt, ladekurve, pris så langt, m.m. Kanonbra utført og ikke minst svært praktisk for de som ikke har app til bilen eller tilgang til appen, leiebil, Bildeleringen e.l.
'21 3LR

power59

Helt enig i at BKK Bilkraft har den beste og mest brukervennlige appen. Neppe tilfeldig -  siden de er den eneste operatøren som aktivt kommuniserer med oss brukere på dette forumet.

JRF

På min fortum app henger det igjen en ladenøkkel fra en RFID chip jeg hadde tidligere trur jeg. Og denne er default valget. Så hver gang må jeg ned på dropdown menyen å velge "charging key" i stedet for.

En gang jeg ringte fortum for å restarte en av deres ladere som ikke fungerte så spurte jeg om de kunne fjerne denne deaktiverte nøkkelen fra appen. Det kunne de ikke....

OlaM

Sitat fra: JRF på fredag 15. oktober 2021, klokken 14:19
På min fortum app henger det igjen en ladenøkkel fra en RFID chip jeg hadde tidligere trur jeg. Og denne er default valget. Så hver gang må jeg ned på dropdown menyen å velge "charging key" i stedet for.

En gang jeg ringte fortum for å restarte en av deres ladere som ikke fungerte så spurte jeg om de kunne fjerne denne deaktiverte nøkkelen fra appen. Det kunne de ikke....

Syntes dette hørtes rart ut, det skal da gå an å slette brikkene fra appen? Gikk inn og sjekket. Neimen om det gjør. Utrolig merkelig
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: JRF på fredag 15. oktober 2021, klokken 14:19
På min fortum app henger det igjen en ladenøkkel fra en RFID chip jeg hadde tidligere trur jeg. Og denne er default valget. Så hver gang må jeg ned på dropdown menyen å velge "charging key" i stedet for.
Hvorfor må du velge cahrging key noe sted? Det er vel bare å bruke den du har når du er ved laderen?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. oktober 2021, klokken 17:45
Sitat fra: JRF på fredag 15. oktober 2021, klokken 14:19
På min fortum app henger det igjen en ladenøkkel fra en RFID chip jeg hadde tidligere trur jeg. Og denne er default valget. Så hver gang må jeg ned på dropdown menyen å velge "charging key" i stedet for.
Hvorfor må du velge cahrging key noe sted? Det er vel bare å bruke den du har når du er ved laderen?
Forstår det slik at den gamle RFID-brikken ikke er i hans eie. Men ja, bruker man den man har, skal jo dette gå uten å måtte rote i noen app.

Selv måtte jeg inn i app for å legge inn nytt kort etter at jeg sperret/deaktiverte det kortet som lå inne. Det er bortimot det eneste jeg har brukt appen til siden jeg registrerte meg første gangen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JRF

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. oktober 2021, klokken 17:45
Sitat fra: JRF på fredag 15. oktober 2021, klokken 14:19
På min fortum app henger det igjen en ladenøkkel fra en RFID chip jeg hadde tidligere trur jeg. Og denne er default valget. Så hver gang må jeg ned på dropdown menyen å velge "charging key" i stedet for.
Hvorfor må du velge cahrging key noe sted? Det er vel bare å bruke den du har når du er ved laderen?
Det er den RFID brikken jeg fikk med når jeg kjøpte e-golf'en min. Den sluttet å fungere for kanskje rundt 3 år siden, men den ligger tydligvis fremdeles i appen, bare at det ikke går an å lade med den. Og det går ikke an å slette den fra appen. Så da må jeg gå ned å velge den andre hver eneste gang siden den gamle som jeg ikke får slettet ligger som default.

turfsurf

Sitat fra: JRF på lørdag 16. oktober 2021, klokken 19:51
Og det går ikke an å slette den fra appen. Så da må jeg gå ned å velge den andre hver eneste gang siden den gamle som jeg ikke får slettet ligger som default.
Det er det jeg ikke skjønner. Lader man med brikke så bruker du jo bare den brikken som virker. Appen har jo ingen betydning. Lader du med appen så bruker du appen. Så skjønner ikke når du må «velge» brikke i appen?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

knute

#9
Hvis du har registrert flere brikker, så kan du velge via appen når man lader der. Se vedlegg/skjermdumper.
Det har vel med at de forskjellige brikkene kan knyttes til forskjellige betalingskort.

Hos meg er alle koblet opp til samme betalingskort, men skjønner jo at det kan bli et problem hvis gammel skit ikke kan fjernes og ligger som standardvalg.

JRF: du kan vel løse/omgå problemet med å gå inn på den gamle ødelagte brikken i appen, og så endre betalingsmåte til det samme som du bruker på ev. ny brikke?
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

Sitat fra: knute på lørdag 16. oktober 2021, klokken 20:45
Hvis du har registrert flere brikker, så kan du velge via appen når man lader der. Se vedlegg/skjermdumper.
Det har vel med at de forskjellige brikkene kan knyttes til forskjellige betalingskort.

Hos meg er alle koblet opp til samme betalingskort, men skjønner jo at det kan bli et problem hvis gammel skit ikke kan fjernes og ligger som standardvalg.

JRF: du kan vel løse/omgå problemet med å gå inn på den gamle ødelagte brikken i appen, og så endre betalingsmåte til det samme som du bruker på ev. ny brikke?
Det er her flere av oss sliter med å forstå problematikken. Poenget med en brikke, er at man piper den på stasjonen, i stedet for å bruke appen.

Så selv om brikken ikke er standard, så er den lagret på kontoen din, og det skal Fortum/Recharge skjønne og belaste deg og din konto som eier av brikken.

Appen har du ikke bruk for når du skal lade, annet enn dersom du har forlagt alle brikkene, eller lånt den bort til kona eller en av ungene, som kanskje kjører annen elbil, men du er snill nok til å ta regninga.

Så igjen, du skal ikke trenge å gjøre noe i appen for å få ladet med en "sekundær" brikke. Om dette ikke fungerer, så må Fortum sørge for å løse dette. Om så de må så via Virta som vel er leverandøren de bruker appløsning hos.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knute

Jeg er ikke uening, og bruker for det aller meste brikke selv.

To ekstra scenarioer for bruk av app:
- Noen vil gjerne bruke mobilen til "alt".
- Det er noen ladere som har gamle / slitte / ufølsomme RFID-sensorer som av og til ikke klarer å lese av brikker, og i de tilfellene er det kjekt med appen i bakhånd.

JRF: er det noen av disse scenarioene eller de RJK har nevnt som treffer deg / din bruk?
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

Sitat fra: knute på søndag 17. oktober 2021, klokken 00:02
Jeg er ikke uening, og bruker for det aller meste brikke selv.

To ekstra scenarioer for bruk av app:
- Noen vil gjerne bruke mobilen til "alt".
- Det er noen ladere som har gamle / slitte / ufølsomme RFID-sensorer som av og til ikke klarer å lese av brikker, og i de tilfellene er det kjekt med appen i bakhånd.

JRF: er det noen av disse scenarioene eller de RJK har nevnt som treffer deg / din bruk?
Tilleggsspørsmål til disse, får du ikke lov å bytte hva som er standard? Altså, ikke velge i listen når du skal lade fra app, men gå inn i instillinger og betalingsinstillingene, og velge en annen brikke som ny standard?

Og når det er valgt, får du slettet brikke nå når den ikke er standardbrikken?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 17. oktober 2021, klokken 00:26
Tilleggsspørsmål til disse, får du ikke lov å bytte hva som er standard? Altså, ikke velge i listen når du skal lade fra app, men gå inn i instillinger og betalingsinstillingene, og velge en annen brikke som ny standard?

Og når det er valgt, får du slettet brikke nå når den ikke er standardbrikken?
Kan ikke bytte standard brikke, kan ikke slette noen brikker. Man kan endre navn på brikke, og endre betalingsmiddel.

Problemet er jo at brukergrensesnittet er feil. Man burde kunne velge betalingsmiddel, ikke brikke i appen. Appen og brikke har ikke noen sammenheng ellers.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Jeg er enig at man ikke skal trenge å velge brikke i appen når man skal lade, men det må da være mulig å slette brikken hvis den kommer på avveie eller man vil koble den til en annen konto.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA