Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av BMW i4

Startet av pberg, onsdag 13. oktober 2021, klokken 09:25

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Chimp på fredag 29. oktober 2021, klokken 12:13
https://www.popsci.com/technology/bmw-ix-bmw-i4-review/
Veldig happy med i4, ikke så happy med ix
Nei, men å sammenlikne en fullsize SUV med en sportscoupe gir jo heller ingen mening.

magnetic

BMW i4 M50 Range & Charging test v Tesla Model 3 Performance & Porsche Taycan 4S in cold weather!
https://www.youtube.com/watch?v=Dxrhdox1qwI

BMW i4 M50 detailed review & comparisons v Tesla Model 3 performance.
https://www.youtube.com/watch?v=wP21EVz2gLM

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

PionerThink

Artikkel på InsideEVs om Bjørns 1000 km challenge som gikk bra kjapt på tross av lave temperaturer:
https://insideevs.com/news/566394/bmw-i4-m50-1000km-challenge/
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

daktari

Sitat fra: PionerThink på torsdag 10. februar 2022, klokken 12:36
Artikkel på InsideEVs om Bjørns 1000 km challenge som gikk bra kjapt på tross av lave temperaturer:
https://insideevs.com/news/566394/bmw-i4-m50-1000km-challenge/
Gikk veldig bra den testen. 10:15 med regn på deler av turen, kraftig sidevind i Sverige, delvis vått og ca 5 grader.
Han ladet altså 6 ganger, men flere av gangene fikk han ikke full fart fordi preheating av batteri ikke funker under 10% SOC.
Ellers så der ut som batterivarming funket når ladestasjon var endelig.
Han rapporterte forøvrig økende ladekøer i Sverige, så der må Ionity skalere opp før sommerferien!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jalla

AutoExpress gjør en gruppetest med BMW i4, Polestar 2 og Tesla Model 3.
Det er kun Model som har drift på begge aksler.

https://www.autoexpress.co.uk/bmw/i4/357296/bmw-i4-vs-polestar-2-vs-tesla-model-3-2022-group-test-review

For de som ikke gidder å lese alt så vinner i4 forran Model 3.

The margins are incredibly slim, but the BMW just snatches the win here. As a driver's car, there's no contest; few EVs at any price ride, handle and feel as fundamentally accomplished as the i4. It's backed up by brilliant tech, a practical boot and great build quality. It does cost a little more than the Model 3 and it isn't quite as efficient, but otherwise it's not just a brilliant EV, it's a brilliant car in general.

turfsurf

#21
Sitat fra: Jalla på mandag 14. februar 2022, klokken 19:55
For de som ikke gidder å lese alt så vinner i4 forran Model 3.
Synd det ikke er en i4 modell med AWD mellom 40 og M50.

Bra test som belyste forskjellen på bilene. Stusset litt på at bagasjerommet på TM3 er mindre enn på de andre, tar de med frunk+brønnen under hovedrommet da?

Og så liker jeg veldig at det er luftfjæring bak for nivellering. Reduserer kostnadene ved en full range luftfjæring, men slipper problemene ved fullastet bil. Tesla har bare løst dette ved å minimere nyttelasten :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. februar 2022, klokken 20:33
Sitat fra: Jalla på mandag 14. februar 2022, klokken 19:55
For de som ikke gidder å lese alt så vinner i4 forran Model 3.
Synd det ikke er en i4 modell med AWD mellom 40 og M50.

Bra test som belyste forskjellen på bilene. Stusset litt på at bagasjerommet på TM3 er mindre enn på de andre, tar de med frunk+brønnen under hovedrommet da?

Og så liker jeg veldig at det er luftfjæring bak for nivellering. Reduserer kostnadene ved en full range luftfjæring, men slipper problemene ved fullastet bil. Tesla har bare løst dette ved å minimere nyttelasten :)

Litt snodig at de hadde med en AWD fra Tesla - litt vanskelig å sammenligne biler dersom noen er AWD og andre 2WD.

Trond.m

#23
Jeg vet ikke om jeg er helt enig. De har testet biler som ligger relativt nær i pris. Da kårer de BMW i4 som vinner i UK. Men i en vintertest i Norge ville nok AWD ha større betydning og resultatet annerledes. M50 er jo i en høyere prisklasse og ville vel normalt da komme bedre ut enn en billigere bil, med mindre at man har pris også som et kriterie i vurderingen. Er enig i at det burde finnes en rimeligere i4 AWD enn M50. Ved introduksjonen var det ikke «plass» til det fordi M50 var så lavt priset, men nå har den jo økt 70.000 kr.

hELgenen

Nær i pris? En i4,TM3 AWD og en Polestar 2 2WD..Det er et godt spenn i pris her. Men pris er ikke poenget her slik jeg vurderer det. Det mener jeg  kjøreegenskaper er. Og en 2WD polestar med liten motor vs f.eks en TM3 AWD..Det blir walkovet.Men en BMW i4 er jo laget som en kjøremaskin..kjøreglede er i forsetet for å si det slik noe f.eks ikke en Polestar 2 2WD er..da må du opp på AWD på denne også.. Så jeg finner testen litt skjev mhp hva i4 testes opp mot. Ellers er min erfaring at 2WD og god motorisering ofte er mye morsommere enn AWD,dog ikke for Polestar 2 som i single motor utgaven ikke burde vært matchet mot i4 eller AWD TM3.  Så derfor burde en enten testet i4 mot bare RWD konkurrenter,eller testet den opp mot P2 AWD og TM3 AWD dersom kjøreegenskaper skulle vektlegges

Men i rettferdighetens navn,I4 ville nok vunnet uansett på kjøreglede...

Jalla

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. februar 2022, klokken 20:33
Synd det ikke er en i4 modell med AWD mellom 40 og M50.
Det kommer mot slutten av året.
i4 xDrive40 settes i produksjon i november 2022. Ca 400hk fra 2 motorer.

turfsurf

Sitat fra: Jalla på mandag 14. februar 2022, klokken 23:01
Det kommer mot slutten av året.
i4 xDrive40 settes i produksjon i november 2022. Ca 400hk fra 2 motorer.
Ja, kommer. To år for sent ute for min del. Lurer på hvor den plasserer seg i pris. Burde ligge under 600k greit utstyrt, men jeg tviler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#27
Sitat fra: hELgenen på mandag 14. februar 2022, klokken 21:58
Nær i pris? En i4,TM3 AWD og en Polestar 2 2WD..Det er et godt spenn i pris her.
Sjekket ikke pris i Norge, men jeg så på testen. Når det gjelder pris her i Norge, så må man ta hensyn til kampanjer / rabatter på BMW som mange får.

e-Stig

Sitat fra: Trond.m på mandag 14. februar 2022, klokken 21:24Er enig i at det burde finnes en rimeligere i4 AWD enn M50. Ved introduksjonen var det ikke «plass» til det fordi M50 var så lavt priset, men nå har den jo økt 70.000 kr.

Vi er egentlig ute etter en sedan, men ser nå at prisen er høyere enn ryktene sier. Får håpe prisøkningen ble gjort for å gjøre plass til rimeligere AWD som flere nevner her. Tror uansett det blir vanskelig å prise den slik at den når nye markeder.

Det er et dilemma at alle elbiler risikerer å bli sammenlignet og testet mot "alle andre" elbiler. Prisforskjellen på i4 og Polestar 2 er minst 150.000 kroner, etter at prisen på P2 har blitt satt ned flere ganger.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

kln66


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA