Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladehastighet TMY LR vs TMX 100D

Startet av gutterhauk, torsdag 30. september 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

gutterhauk

Hei!

Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar å lade fra 10% til 80% SOC i hhv en TMY LR og en noen år gammel TMX 100D?

TMY er kapabel til å lade opp mot 250 kW (dog ikke lenge) mens litt eldre TMX kun klarer 120 kW(?) I tillegg til at netto batterikapasitet er ca 30% høyere. TMY vil jo teoretisk være klar for avreise mens TMX fortsatt knapt er halvveis hvis disse lader parallellt?

Oppsummert blir derfor spørsmålet:
- Hvor lang tid estimerer dere at TMY LR bruker på å lade fra 10-80% SOC, og hvor land tid vil en TMX 100D bruke på samme ladesekvens?

2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

geear

#1
X100 lader vel rundt 140 på maks. X LR Raven er vel opp mot 200.

Men enda viktigere enn 10-80% er at Model Y har et forbruk som er 30-40% lavere enn X, så når X lader maks og indikerer litt over 600km/t, så indikerer Y over 1000km/t...

tornaldo

Sitat fra: gutterhauk på torsdag 30. september 2021, klokken 22:27
Hei!

Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det tar å lade fra 10% til 80% SOC i hhv en TMY LR og en noen år gammel TMX 100D?

TMY er kapabel til å lade opp mot 250 kW (dog ikke lenge) mens litt eldre TMX kun klarer 120 kW(?) I tillegg til at netto batterikapasitet er ca 30% høyere. TMY vil jo teoretisk være klar for avreise mens TMX fortsatt knapt er halvveis hvis disse lader parallellt?

Oppsummert blir derfor spørsmålet:
- Hvor lang tid estimerer dere at TMY LR bruker på å lade fra 10-80% SOC, og hvor land tid vil en TMX 100D bruke på samme ladesekvens?



Hva er du egentlig ute etter? Siden både batteristørrelse og forbruk er i to forskjellige verdener på disse bilene, så har vel 10-80% ingen relevans, mtp ladehastighet?

Kjapt søk på YouTube/Nyland, så har han testa X100D med CCS adapter (muligens ikke maks optimal hastighet). 10-80% på ca 40 minutter. TMY testet av samme mann. 10-80% på ca 35 minutter.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

gutterhauk

Tenkte bare at disse to modellene hadde relativt lik rekkevidde, 507 vs 525 (ish). La oss si at en familie i en TMY LR og en TMX 100D er på langtur sammen, og svinger inn til ladestopp samtidig med SOC på ca 10%. I mitt hode vil da de som kjører TMY ha oppnådd SOC på 80% (rekkevidde ca 400 km) og være klare til å kjøre videre, mens de som kjører TMX fortsatt har lenge igjen å lade før de har tilsvarende SOC og rekkevidde. Dette pga at TMY både har et mindre batteri, men også lader med høyere effekt. Spørsmålet er bare hvor mye raskere? 5minutters differanse (ref Bjørn Nyland) høres alt for lite ut, med mindre Bjørn her tester en MX med 75kWh pakke.
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

turfsurf

TMY dropper av mye fortere enn X, så forskjellen er ikke så stor.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

På 1000 km-testen til Bjørn Nyland så brukte han 9:45 med TMY LR og 10:20 med X LR Raven. 100D er mindre effektiv enn Raven.

Skal man kjøre effektivt med Y (og Tesla generelt), så bør man ikke lade til 80% på ladestopp underveis uten at man virkelig må. Mye mer effektivt å bruke området 0-60% enn 20-80%.

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 01. oktober 2021, klokken 08:45
Skal man kjøre effektivt med Y (og Tesla generelt), så bør man ikke lade til 80% på ladestopp underveis uten at man virkelig må. Mye mer effektivt å bruke området 0-60% enn 20-80%.
Nå spurte TS spesifikt om 10-80%. Men det du viser til her er bare enda en utfordring med så dårlig ladekurve. Si at man skal kjøre en distanse som tilsvare 150% av batterikapasiteten. Da passer det jo best å stoppe ca halvveis. Da må man lade 25-85% sånn ca. Det går veldig sakte på Y.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. oktober 2021, klokken 18:57
Sitat fra: geear på fredag 01. oktober 2021, klokken 08:45
Skal man kjøre effektivt med Y (og Tesla generelt), så bør man ikke lade til 80% på ladestopp underveis uten at man virkelig må. Mye mer effektivt å bruke området 0-60% enn 20-80%.
Nå spurte TS spesifikt om 10-80%. Men det du viser til her er bare enda en utfordring med så dårlig ladekurve. Si at man skal kjøre en distanse som tilsvare 150% av batterikapasiteten. Da passer det jo best å stoppe ca halvveis. Da må man lade 25-85% sånn ca. Det går veldig sakte på Y.
Jeg ville da å kjørt fra 100% til 10% (gjerne lavere) og lade til 60%. Det er slik jeg gjør det, og også det raskeste.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på fredag 01. oktober 2021, klokken 19:20
Jeg ville da å kjørt fra 100% til 10% (gjerne lavere) og lade til 60%. Det er slik jeg gjør det, og også det raskeste.
Ja, det er det optimale for raskest mulig lading, men ikke mtp hvor og når man ønsker å stoppe. Eller 2x10-40% er vel raskere.

Ellers blir det vel 10-70%, de færreste ønsker å komme frem med 0% 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på fredag 01. oktober 2021, klokken 19:25
Sitat fra: Handyman på fredag 01. oktober 2021, klokken 19:20
Jeg ville da å kjørt fra 100% til 10% (gjerne lavere) og lade til 60%. Det er slik jeg gjør det, og også det raskeste.
Ja, det er det optimale for raskest mulig lading, men ikke mtp hvor og når man ønsker å stoppe. Eller 2x10-40% er vel raskere.

Ellers blir det vel 10-70%, de færreste ønsker å komme frem med 0%
Folk er ulike. Når vi drar på langtur er første stopp sjelden før det er gått 4 timer. Slik var det også da ungene var små. Da kjører man lett til 10% på den tiden, om det er motorvei og høy hastighet. Og jeg vet veldig godt at alle ikke gjør det slik. Når man vet hvor godt Tesla beregner rekkevidden er det heller ikke noe stress å komme frem med 5% bare man kan lade ved ankomst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på fredag 01. oktober 2021, klokken 21:20
Folk er ulike. Når vi drar på langtur er første stopp sjelden før det er gått 4 timer. Slik var det også da ungene var små. Da kjører man lett til 10% på den tiden, om det er motorvei og høy hastighet. Og jeg vet veldig godt at alle ikke gjør det slik. Når man vet hvor godt Tesla beregner rekkevidden er det heller ikke noe stress å komme frem med 5% bare man kan lade ved ankomst.
Stor forskjell på kjøring på motorvei og norsk landevei. På motorvei blir det ofte stopp for lading før det blir stopp for menneskelige hensyn. Uansett synes jeg det er en uting å måtte planlegge turen etter ladeprofilen til bilen. Jeg ønsker å kjøre, lade når vi spiser lunsj og ferdig med det for den dagen. Bør holde til nærmere 100 mil i Norge. På langtur på tyske motorveier blir det vel fort 2 eller 3 ladestopp enda.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. oktober 2021, klokken 11:07

Uansett synes jeg det er en uting å måtte planlegge turen etter ladeprofilen til bilen. Jeg ønsker å kjøre, lade når vi spiser lunsj og ferdig med det for den dagen. Bør holde til nærmere 100 mil i Norge. På langtur på tyske motorveier blir det vel fort 2 eller 3 ladestopp enda.

I det øyeblikket man drar inn momentet «spise lunsj», så blir jo ladeprofil relativt uinterressant. Da vil bilen normalt være ferdig før deg. Det er i de tilfellene der man risikerer å stå og vente på at bilen skal bli ferdigladet at ladeprofil har betydning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Handyman

Sitat fra: automat på lørdag 02. oktober 2021, klokken 12:20
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. oktober 2021, klokken 11:07

Uansett synes jeg det er en uting å måtte planlegge turen etter ladeprofilen til bilen. Jeg ønsker å kjøre, lade når vi spiser lunsj og ferdig med det for den dagen. Bør holde til nærmere 100 mil i Norge. På langtur på tyske motorveier blir det vel fort 2 eller 3 ladestopp enda.

I det øyeblikket man drar inn momentet «spise lunsj», så blir jo ladeprofil relativt uinterressant. Da vil bilen normalt være ferdig før deg. Det er i de tilfellene der man risikerer å stå og vente på at bilen skal bli ferdigladet at ladeprofil har betydning.
Riktig. Hvis man først snakker om å komme raskt frem, og bruke lite tid på lading, bør man belage seg på å spise mens man kjører. Spising tar mye tid. Det er vår erfaring.
Men siden trådstarter lurte på hvor lang tid Y bruker fra 10-80% vs X, er det uansett en liten avsporing.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: automat på lørdag 02. oktober 2021, klokken 12:20
I det øyeblikket man drar inn momentet «spise lunsj», så blir jo ladeprofil relativt uinterressant. Da vil bilen normalt være ferdig før deg. Det er i de tilfellene der man risikerer å stå og vente på at bilen skal bli ferdigladet at ladeprofil har betydning.
Med familie, uten tvil. Alene går det nok fortere. Ladehastigheten over 40-50% er uansett treig nok med LG batteriet til at jeg har stått og ventet på at bilen skal lade ferdig. Med henger blir rekkevidden så lav at man må ha 80-90% for i det hele tatt å komme frem.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Men til gjengjeld, med nærmere dobbelt forbruk med henger, så kjører du vel allikevel like langt for hver etappe? Da er du på 0-10% når du skal lade, og er helt på sweet spot...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA