Ladehastighet TMY LR vs TMX 100D

Startet av gutterhauk, torsdag 30. september 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

RJK

Her var det mange svar, men absolutt ikke et eneste ett som svarte på trådstarters spørsmål. Er virkelig spørsmålet så vanskelig å svare på for de som har/har hatt bilene det sammenlignes med?

I tilfelle ingen har tallene for begge delene, så hjelper det trådstarter om ettpar som har hatt en av bilene, svarer for "sin" bil, så er det sikkert noen som kan svare for den andre.

Så:
A) Hvor lang tid tar det å lade en TMX 100 fra 10 til 80 % på en god sommerdag?

B) Hvor lang tid tar det å lade en TMY LR fra 10 til 80 % på en god sommerdag?

Ifølge NAF sin ladetest sommer 2020, så fikk TMX ladet 9-80 % på 50 minutter, og i 2021 fikk TM3 LR ladet 10 - 80 % på 32 minutter. Etter det som jeg leser, så vil TMY MIC lade noe senere enn TM3, så vil anta et sted mellom 35-40 minutter.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-x/ladetest-tesla-model-x-lr-2020

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-3/ladetest-tesla-model-3-lr-2021

Så da gjenstår bare noen til å verifisere disse ladetidene, og fylle på om TMY som det ikke er link til ladetest på ennå, ihvertfall fra NAF/Motor.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 03. oktober 2021, klokken 00:35
Her var det mange svar, men absolutt ikke et eneste ett som svarte på trådstarters spørsmål. Er virkelig spørsmålet så vanskelig å svare på for de som har/har hatt bilene det sammenlignes med?
Er vel ikke noe man kan svare rett frem på.

Grafene du dro frem var f.eks ikke fra disse bilen (X100LR, ikke 100D, TM3 sannsynligvis med Panasonic 82kWh batteri, ikke LG77kWh).

I tillegg vil TMY oftere komme frem uten varmt batteri (grunnet varmepumpe), så det er ikke helt rett frem. Og så er det jo stor forskjell på hvilke ladere som er tilgjengelig.

Det riktige svaret er at stort sett vil X bruke en del mere tid enn Y, men langt fra det dobbelte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. oktober 2021, klokken 08:55
Sitat fra: RJK på søndag 03. oktober 2021, klokken 00:35
Er vel ikke noe man kan svare rett frem på.

Grafene du dro frem var f.eks ikke fra disse bilen (X100LR, ikke 100D, TM3 sannsynligvis med Panasonic 82kWh batteri, ikke LG77kWh).

I tillegg vil TMY oftere komme frem uten varmt batteri (grunnet varmepumpe), så det er ikke helt rett frem. Og så er det jo stor forskjell på hvilke ladere som er tilgjengelig.

Det riktige svaret er at stort sett vil X bruke en del mere tid enn Y, men langt fra det dobbelte.
Virker som det er mange som blander de to, fordi de begge er å finne 100 kWh-versjon. Men takk for korrigeringen der.

Men det var vel og derfor jeg skrev at man kunne få tall fra mer enn en, slik at man kan danne seg et bilde av hva man kan forvente.

Men da kan man kanskje lande på wn form for konklusjon om at TM3 LR lader på 30-35 minutter, TMY LR på ca 35-40 minutter, og en TMX LR/TMX100D vil lade på rundt 47-53 minutter under relativt like forhold, ved navigasjon til SuC.

Eller er det fremdeles for upresist/feil tidsestimat? Ser frem til innspill som kan "spikre" inn hva som bør være rette forventningen. Og ja, fremdeles snak om under gode sommerforhold, da vinterføre kan føre til langt større sprik.

Uansett, skal bli greit å få lest litt erfaring fra TMY MIB og TMS/TMX LR/PLaid når de begynner å ankomme landet. Og spesielt om noen av disse har fått de nye 4680-batteriene. Og hvordan ny, oppgradert ladehastighet på V3-laderne betyr for de forskjellige bilene.
Bosted Oslo

gutterhauk

Takk for gode svar, og for at dere hentet inn igjen en diskusjon som sporet av. Har sjekket litt rundt med eiere av X100D og det ser ut som de siste innleggene her er rimelig treffsikre.

Model Y lader raskere i starten, men har en dårligere kurve enn Model X fra ca 40-50% SOC
I det spesifikke scenarioet estimeres det derfor ca 10-15 minutter i differanse i favør TMY.
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

THE

TMX100D lader også tregt fra ca 55% SOC. De gangene jeg lader til 80% er det fordi vi gjør noe annet enn å lade, f.eks. middag, shopping o.l. Når jeg stanser kun for lading orker jeg ikke lade mer enn til 65-70% max. Jeg har derfor aldri tatt tiden på lading 10-80%. Hvis bilen hadde ladet raskere på høy SOC ville jeg nok ofte valgt å lade til 80%  i stedet for å ta kortere strekninger mellom ladinger på langtur. Tidligere ladet X100D med 100 kW opp til ca 65% SOC, siden våren 2019 går lading under 100 kW allerede ved drøyt 50% SOC. Selv om X100D lader med 140-145 kW fra 7 opp til ca 40% SOC nå, så er den raske avtrappingen av lading et stort irritasjonsmoment spesielt når man kjører med tilhenger/campingvogn og må/helst vil lade til høy SOC.

Ladekurve i tillegg til forbruk og netto batterikapasitet vil være viktige vurderingspunkter når jeg skal bytte ut TMX. Helst vil jeg ha en del lenger rekkevidde med campingvogn enn TMX100D har, samtidig vil jeg ha lavere forbruk på vanlig kjøring og raskere lading og bedre ladekurve. For at Tesla skal være aktuelt må de gjøre noe med den raske og tidlige reduksjonen av ladeeffekt som bilene har i dag.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Når en stopper for å spise så har en fort 80% når en er ferdig, men skal en kjøre effektivt så må en glemme lading til 80%, på alle Teslaer jeg har eid/prøvd. Det gjelder å starte fulladet, og kjøre langt ned, helst under 10%, og lade til 50-60%. Har hatt altfor mange turer med X75 der vi har hatt behov for å lade til 90% (helst 100%), og det er som å se maling tørke.

RJK

Sitat fra: gutterhauk på søndag 03. oktober 2021, klokken 23:47
Takk for gode svar, og for at dere hentet inn igjen en diskusjon som sporet av. Har sjekket litt rundt med eiere av X100D og det ser ut som de siste innleggene her er rimelig treffsikre.

Model Y lader raskere i starten, men har en dårligere kurve enn Model X fra ca 40-50% SOC
I det spesifikke scenarioet estimeres det derfor ca 10-15 minutter i differanse i favør TMY.
Godt å se du ble hjulpet.

Ja, da vet du hvor lang tid du ca har til lunsj/middagsspising, før du må vurdere å avslutte eller flytte bilen. Det kan jo bety forskjellen på om man kjøper noe man stapper i seg raskt, eller om man har tid til en dessert eller kaffekopp først.

Hadde en stopp i Moss, der jeg måtte gå et stykke fra parkeringsplass og ned til Peppes. Når i tillegg ordren tok lang tid, og det tar tid å trykke i seg en halv pizza, så endte det opp med at jeg stresset for ikke å komme til bil med alt for mye over 80 %, og kanskje irriterte ventende som gjerne ville ha en av de få 50 kW-laderne som fantes der.

Siden jeg var lavt på SoC ved ankomst lader, og det er god plass for strøm, så tok det faktisk såpass med tid, at jeg merket jeg stresset unødvendig. Bilen var vel kommet til 84 %, og det var ledige ladepunkter fremdeles, også 50 kW-ladepunkt.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA