Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?

Startet av Jouley, torsdag 30. september 2021, klokken 08:06

« forrige - neste »

thebadger

Sitat fra: geear på søndag 03. oktober 2021, klokken 17:45
Heh. 330 km på en 2017 X75? Det har vi aldri oppnådd selv midt på sommeren. Verste vi har hatt sommerstid i 30 grader er 260 km. Lå an til å kjøre 38 mil etter å ha kjørt Sandnes - Kristiansand, men så fort vi "snudde" og fortsatte på E18, så økte forbruket med 50% pga vindretningen og høyere hastighet.

Rated rekkevidde fra Tesla sin side er ca 30% lavere forbruk på Y enn X, og det fremstår ikke urealistisk, i tillegg har Y et par kWh større batteripakke.
Kom på at 330 er når jeg kjører til hytta, da er det ikke så mye 100 og 110-sone.
Jeg kjører helt fint på 189wh/km med tmx 75d, 20" vel og merke.
Kommer som sagt frem til Kristiansand uten å lade, men da er det få prosent igjen.

Sitat fra: uptherosens på søndag 03. oktober 2021, klokken 17:54
Turen din har vel en del motorvei? Sist torsdag kjørte vi Tynset–Trondheim–Tynset (340 km) og brukte 66 % (fra 80–14 %) i 8–10 grader og med 730 høydemeter. 2 personer én vei, og 3 den andre. Mye 80-sone, noe 60, og et par mil på motorvei – fulgte fartsgrensene.
Ja, hvis du kjører hovedsakelig 60 og 80 så burde du klare bortimot WLTP. Motor sine tester klarer jo mer enn WLTP til og med.

geear

E18 i fartsgrensene på 189Wh/km er utopisk..

Og forskjellen skal være mye mindre på Y vinterstid enn på X, på grunn av varmepumpe.

thebadger

Sitat fra: geear på søndag 03. oktober 2021, klokken 19:14
E18 i fartsgrensene på 189Wh/km er utopisk..

Og forskjellen skal være mye mindre på Y vinterstid enn på X, på grunn av varmepumpe.
Nei, det er hytta. Hadde 189wh/km snitt mellom Valdres og Oslo.
E18 (etter fartsgrensen) har jeg ikke sjans på så lavt forbruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA