Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?

Startet av Jouley, torsdag 30. september 2021, klokken 08:06

« forrige - neste »

ravelund1


Handyman

Sitat fra: ravelund1 på torsdag 30. september 2021, klokken 11:44
Sett indikatoren på % og bruk energi appen :-)
:+1: Dette er det beste rådet. I energivisningen (du lagt inn en destinasjon) får du også den mest realistiske rekkevidden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ravelund1 på torsdag 30. september 2021, klokken 11:44
Sett indikatoren på % og bruk energi appen :-)
:+1: Dette er det beste rådet. I energivisningen (du lagt inn en destinasjon) får du også den mest realistiske rekkevidden.
Enig. Synes % fungerer mye bedre enn GOM i både statisk og dynamisk form, for det er ytterst sjeldent veien foran meg er helt identisk som veien bak meg. Og med km må en drive med brøk-regning for å finne ut hvor mange prosent en har brukt og hvor mange en har igjen.
Navigasjon skal ta jobben med å fortelle nøyaktig hvor mye jeg bruker/hvor mye jeg har igjen, men dessverre betydelige forskjeller fra produsent til produsent hvor bra det fungerer. Noen viser faktisk ikke forventet forbruk overhodet.

Men i Y`en kan en vel trykke på tallet for å svitsje mellom visning uansett?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

BjarneD

Håpløs diskusjon, men greit å korrigere feilinformasjon: Tesla har IKKE GOM (Guess-O-Meter).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: BjarneD på torsdag 30. september 2021, klokken 15:11
Håpløs diskusjon, men greit å korrigere feilinformasjon: Tesla har IKKE GOM (Guess-O-Meter).
Det Tesla viser er en mer presis avlesing av batterikapasitet i prosent der 1 vis "km" i virkeligheten er 100/496= 0,2016129032258065%, eller for ordens skyld: for hver "km" dette telleverket teller ned så har man brukt ca 0,2% av tilgjengelig batterikapasitet.

Dersom telleren viser 100km så har du 100*100/496=20,16% batterikapasitet igjen.

Om telleren er kalibrert til å vise 496km, 500km eller 507km ved 100% så ville det fortsatt bare være en avlesing av batterikapasitet.

Den forvirrer mest de som har vært vant til at dette er GOM anvisning basert på kjørestil etc, etc.



BjarneD

#20
Prosentvisning og km.-visning måler i praksis det samme. Bare forskjellig skala. Velg det ene eller det andre og bli vant med det.

Eneste ørlille forskjell er at mens lengden du kan kjøre pr. km. angitt i km.-visning forblir konstant over tid under ellers like forhold (hvis ikke Tesla endrer algoritmen), vil lengden du kan kjøre pr. prosent i prosentvisning i snitt reduseres med ca. omtrentlig +/- 1% pr. år pga batteridegradasjon.


geear

Cluet er at mange er vant med å kjøre etter en variabel/"dynamisk" GOM, og i noen tilfeller til og med ikke hatt tilgang på noe særlig annet (som e-Golf, der det bare er en "tankmåler" uten prosentvisning engang). Jeg foretrekker å kjøre Teslaer på km-visning uavhenging av om jeg kjører på samme forbruk som den viser, eller med henger og bruker mye mer. Ligger jeg 50% over så vet jeg det går 1,5 km fra telleren per km i virkeligheten. Mer nøyaktig enn prosent og enklere å hoderegne.

jlan

Sitat fra: geear på torsdag 30. september 2021, klokken 18:51
...Mer nøyaktig enn prosent og enklere å hoderegne.
Det er selvsagt helt opp til deg om du ønsker gjøre litt hoderegning, men bilens nav. regner da ganske bra ut batterinivå ved valgt destinasjon etterhvert. Selv med campingvogn er det bra nå (TM3). Jeg pleier å sammenligne ABRP og Tesla nav. og de pleier å bli ganske enige etter en stund. Det eneste som irriterer meg er at jeg ikke kan dele skjermen og ha begge oppe samtidig, slik jeg kunne i Model X.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Doff

Av en eller annen grunn får både kona mi og jeg mild rekkeviddeangst når vi ser bilen gå under 100 km gjenværende rekkevidde. Har derfor begynt med prosentvisning i bilen istedenfor da det på en eller annen merkelig måte gir meg mer ro i sjela å se at det er 20% igjen fremfor 100 km.
Bilen kjører cirka 500 km på sommerstid, selvfølgelig avhengig av kjøring. Ved prosentvisning (y) i bilen kan en da gange med 5, eventuelt gange med 10 og dele på 2 for å få estimert gjenværende rekkevidde i kilometer (x).

y * 5 = x           =         50 * 5 = 250 km

y * 10 / 2 = x    =         50 * 10 / 2 = 250 km

Overnevnte fungerer selv for meg og min begrensede evne til hoderegning :-)
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

tornaldo

Sitat fra: Ampéreson på torsdag 30. september 2021, klokken 09:13
Det at tallet går litt ned over tid er en kombinasjon med degredering og BMS (Battery Management System). Men med våre Model Yer fra Kina så bruker de LFP batterier i de, som skal ha mindre degredering og leng.....

Det er ikke LFP batteri i Long Range som leveres her nå. Det er NMC batteri.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Sitat fra: Doff på torsdag 30. september 2021, klokken 19:47
Av en eller annen grunn får både kona mi og jeg mild rekkeviddeangst når vi ser bilen gå under 100 km gjenværende rekkevidde. Har derfor begynt med prosentvisning i bilen istedenfor da det på en eller annen merkelig måte gir meg mer ro i sjela å se at det er 20% igjen fremfor 100 km.
Bilen kjører cirka 500 km på sommerstid, selvfølgelig avhengig av kjøring. Ved prosentvisning (y) i bilen kan en da gange med 5, eventuelt gange med 10 og dele på 2 for å få estimert gjenværende rekkevidde i kilometer (x).

y * 5 = x           =         50 * 5 = 250 km

y * 10 / 2 = x    =         50 * 10 / 2 = 250 km

Overnevnte fungerer selv for meg og min begrensede evne til hoderegning :-)
Har du hoppet over kortrekkevidde elbiler?  :P
Var vant med at 9-12 mil var full tank på e-Golf. Kjører glatt Tesla helt ned på langtur uten å stresse noe voldsomt, men selvfølgelig da i kjente strøk med superlader. Vært under 3% mange ganger (og på 0). Med og uten henger. Bare følg med på om du får effektbegrensning, og hvor langt nedover den kryper. Selv på 0 var det fortsatt 100-150 kW eller noe, så da er det litt å gå på.

Doff

Sitat fra: geear på torsdag 30. september 2021, klokken 20:01
Har du hoppet over kortrekkevidde elbiler?  :P
Var vant med at 9-12 mil var full tank på e-Golf. Kjører glatt Tesla helt ned på langtur uten å stresse noe voldsomt, men selvfølgelig da i kjente strøk med superlader. Vært under 3% mange ganger (og på 0). Med og uten henger. Bare følg med på om du får effektbegrensning, og hvor langt nedover den kryper. Selv på 0 var det fortsatt 100-150 kW eller noe, så da er det litt å gå på.

For rekkevidde på vinteren bruker jeg total rekkevidde 350 km  :laugh:

y * 7 / 2 = x              = 50 *7 / 2 = 175 km

Merker at mine bekjente som kommer fra Leaf, e-Golf osv er storfornøyd når 100 km = 20% på Model Y da det omtrent er "full tank" for dem på vinteren. De får rekkeviddeangst på 10 km gjenstående på Model Y, jeg får på 100 km. Er ganske sikker på at jeg er den som merker det mest.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

thebadger

Sitat fra: Doff på torsdag 30. september 2021, klokken 20:25
For rekkevidde på vinteren bruker jeg total rekkevidde 350 km  :laugh:

y * 7 / 2 = x              = 50 *7 / 2 = 175 km

Merker at mine bekjente som kommer fra Leaf, e-Golf osv er storfornøyd når 100 km = 20% på Model Y da det omtrent er "full tank" for dem på vinteren. De får rekkeviddeangst på 10 km gjenstående på Model Y, jeg får på 100 km. Er ganske sikker på at jeg er den som merker det mest.
Ville ikke regnet 350 på vinteren. Kjørte fredrikstad-kristiansand og retur i helgen. Ladet til 100% før avgang begge gangene. Hadde 21% igjen ved ankomst Kristiansand, 22% da vi kom hjem.
Kjørte konsekvent i fartsgrense eller lavere (men vi slapp kø).
Altså 81% på 291km når det er over 10 grader ute. Det vil si 360km rekkevidde på høsten.
Cirka 30km lengre rekkevidde enn vi får på vår 2017 TMX 75d

geear

Heh. 330 km på en 2017 X75? Det har vi aldri oppnådd selv midt på sommeren. Verste vi har hatt sommerstid i 30 grader er 260 km. Lå an til å kjøre 38 mil etter å ha kjørt Sandnes - Kristiansand, men så fort vi "snudde" og fortsatte på E18, så økte forbruket med 50% pga vindretningen og høyere hastighet.

Rated rekkevidde fra Tesla sin side er ca 30% lavere forbruk på Y enn X, og det fremstår ikke urealistisk, i tillegg har Y et par kWh større batteripakke.

uptherosens

Turen din har vel en del motorvei? Sist torsdag kjørte vi Tynset–Trondheim–Tynset (340 km) og brukte 66 % (fra 80–14 %) i 8–10 grader og med 730 høydemeter. 2 personer én vei, og 3 den andre. Mye 80-sone, noe 60, og et par mil på motorvei – fulgte fartsgrensene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA