Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model Y => Emne startet av: Jouley på torsdag 30. september 2021, klokken 08:06

Tittel: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Jouleytorsdag 30. september 2021, klokken 08:06
Ja, som tittelen sier; Y viser 496 km når den er 100% oppladet. Justerer den antatt rekkevidde for vær og vind, kjørestil, historikk elns? Eller har de glemt å gi med de siste 11?

Sentry mode er AV.

Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Tesla65torsdag 30. september 2021, klokken 08:10
Hei
Det du leser av er EPA, som er  Amrikansk måle enhet!
Så tror du vil få høyere tall en 507 etter WLTP?
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Olathotorsdag 30. september 2021, klokken 08:16
Det relevante er vel hvor langt du faktisk kan kjøre, ikke hva som står i displayet?
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: lars667torsdag 30. september 2021, klokken 08:29
På en måte er det jo det, men med Tesla har det vært slik at de har hatt et fast forhold mellom energi lagret på batteri og anslått km vist. Da vil anslått km teoretisk kunne vise en degradering på batteriet. Noe som er interessant.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Olathotorsdag 30. september 2021, klokken 08:40
Sitat fra: lars667 på torsdag 30. september 2021, klokken 08:29
På en måte er det jo det, men med Tesla har det vært slik at de har hatt et fast forhold mellom energi lagret på batteri og anslått km vist. Da vil anslått km teoretisk kunne vise en degradering på batteriet. Noe som er interessant.

Jo, men dette forholdet har endret seg med ulike software-versjoner, og er ikke så enkelt som X kWh / Y kWh/km.  Det er flere faktorer inne i den utregninga.  Og det blir total mayhem hver gang og folk mener de har "mistet" rekkevidde med en oppgradering fordi bilen viser noen kilometer mindre på en eller annen prosent.  Uten å ane om det er algoritmen som er endret, eller om det er hvor mye restkapasitet den sparer som sikkerhetsmargin eller om det er andre årsaker til at tallet har endra seg.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: BjarneDtorsdag 30. september 2021, klokken 08:56
Temperatur spiller inn. Ellers er det temmelig konstant fra gang til gang, men vil selvsagt sige nedover med årene. Faller mest første par år. Algoritmen kan ikke usannsynlig være basert på EPA som det sies over her, og uansett antagelig ikke identisk med WLTP.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Ampéresontorsdag 30. september 2021, klokken 09:13
Jeg har kjørt Tesla siden 2014, det tallet trenger man ikke tenke for mye på, endrer med temperatur på batteriet, og at det går litt ned over tid.

F.eks. om du har vært ute og kjørt og har varmt batteri midt på vinteren, fullader til 100% på Super lader så kan den vise det du forventer. Evt. om du lader til 100% på i kulden hjemme fra stikkontakten kan den vise mindre enn hva du forventer. Det er 507km under optimale forhold, mao. batteritemperatur rundt 30 grader. Om du har en bil som er ladet til 100% og lar den stå over natten (aldri la bilen stå lenge på 100%) ute i voldsom kulde, vil du se at km og prosent vil gå veldig ned, blir det da plutselig varmt igjen, så vil faktisk km og prosent gå opp igjen, så dette henger sammen.

Det at tallet går litt ned over tid er en kombinasjon med degredering og BMS (Battery Management System). Men med våre Model Yer fra Kina så bruker de LFP batterier i de, som skal ha mindre degredering og lengre levetid. Og nå over til BMS, BMS lærer hele tiden hvor alt mellom 0-100% er, prosenten er bare en estimering utifra utregning av Volt, Ampere og Watt samt temperatur. Over tid så kommer man inn i et lademønster, man lader typisk når batteriet kommer under 30%, og stopper å lade når det kommer til typisk 85%. Om man gjør det til vane vil du se at estimert km rekkevidde vil gå ned litt, ikke pga. bilen ikke klarer å kjøre lengre enn estimert, men pga. BMS ikke lenger vet hvor nullpunktet og maks punktet er. Dette kan løses med å tømme helt og lade det helt opp ett par ganger. Forvirrende, jepp, batterier er komplekse saker, og BMS er et eget fagfelt:)
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Jouleytorsdag 30. september 2021, klokken 09:15
Om det skyldes det ene eller andre, så syns jeg det er rart at en helt ny bil ikke viser faktisk oppgitt rekkevidde. Dette er et tall Tesla selv har gått ut med. Nå har jeg ladet 100% flere ganger og kommer ikke over 500. Jeg har kjørt diverse elbiler i snart ti år og klarer å forholde meg til at det ikke nødvendigvis er det antall km jeg får ut av bilen, men jeg har ikke opplevd at 100% lading på ny bil er såpass langt unna oppgitt rekkevidde.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Jouleytorsdag 30. september 2021, klokken 09:17
Sitat fra: Ampéreson på torsdag 30. september 2021, klokken 09:13
Jeg har kjørt Tesla siden 2014, det tallet trenger man ikke tenke for mye på, endrer med temperatur på batteriet, og at det går litt ned over tid.

F.eks. om du har vært ute og kjørt og har varmt batteri midt på vinteren, fullader til 100% på Super lader så kan den vise det du forventer. Evt. om du lader til 100% på i kulden hjemme fra stikkontakten kan den vise mindre enn hva du forventer. Det er 507km under optimale forhold, mao. batteritemperatur rundt 30 grader. Om du har en bil som er ladet til 100% og lar den stå over natten (aldri la bilen stå lenge på 100%) ute i voldsom kulde, vil du se at km og prosent vil gå veldig ned, blir det da plutselig varmt igjen, så vil faktisk km og prosent gå opp igjen, så dette henger sammen.

Det at tallet går litt ned over tid er en kombinasjon med degredering og BMS (Battery Management System). Men med våre Model Yer fra Kina så bruker de LFP batterier i de, som skal ha mindre degredering og lengre levetid. Og nå over til BMS, BMS lærer hele tiden hvor alt mellom 0-100% er, prosenten er bare en estimering utifra utregning av Volt, Ampere og Watt samt temperatur. Over tid så kommer man inn i et lademønster, man lader typisk når batteriet kommer under 30%, og stopper å lade når det kommer til typisk 85%. Om man gjør det til vane vil du se at estimert km rekkevidde vil gå ned litt, ikke pga. bilen ikke klarer å kjøre lengre enn estimert, men pga. BMS ikke lenger vet hvor nullpunktet og maks punktet er. Dette kan løses med å tømme helt og lade det helt opp ett par ganger. Forvirrende, jepp, batterier er komplekse saker, og BMS er et eget fagfelt:)

Nå postet jeg før jeg så svaret ditt, men takk for utfyllende svar. Jeg er ikke vant til at det kun er under optimale forhold. Konaen min kunne f.eks prestere å vise 549km i displayet (og ja, man kunne faktisk kjøre så langt også), selv om oppgitt rekkevidde fra produsent var lavere
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Jeronantorsdag 30. september 2021, klokken 09:22
Hehe, mine shows anything from 285 to 290km at 100%. But not charging over 90% at the moment.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Jouleytorsdag 30. september 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. september 2021, klokken 09:22
Hehe, mine shows anything from 285 to 290km at 100%. But not charging over 90% at the moment.

Ok, jeg skjønner at jeg ikke skal ta dette tallet så seriøst på Tesla. Det er litt uvant for meg som er vant til å kunne ta det dønn seriøst fra Hyundai ;-)
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 30. september 2021, klokken 09:33
Tesla har ikke gjettometer, så det tallet er rimelig statisk. Fordelen er at det gir et innblikk i tilgjengelig kapasitet da forbruks-grunnlaget er likt (rett nok justert et par ganger historisk). Ulempen er at den vil telle raskere/tregere ned avhengig av hvordan du kjører sammenlignet med forbruket som er predefinert.

Fordelen med gjettometer er at det treffer ganske bra om du kjører nøyaktig likt «hele tiden». Ulempen er at gjettometeret kan gi helt merkelige tall ettersom det baserer seg på historikk. Dermed kan du ikke stole på det såfremt du ikke kjører helt likt på resten av ruten som du har gjort historisk.

I Teslaen har du derimot en veldig presis rekkevidde-beregner om du legger inn destinasjon i navigasjon. Der kan du se ganske nøyaktig hva du har igjen ved ankomst, hvor du eventuelt bør lade underveis. Og du kan i eneri-appen følge med på hvordan forbruket ditt er sammenlignet med opprinnelig estimat. Kapasitet ved ankomst justeres automatisk i løpet av kjøringen, så det er noe av det mest presise og nyttige du kan ha i en elbil per i dag. Den tar høyde for topografi, korrigerer for kjørestil og fanger også opp ekstremt forbruk og korrigerer om du eksempelvis kjører med henger (men da må du kjøre litt først før den henter seg inn). Dette er milevis foran hva Hyundai leverer per i dag.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: lars667torsdag 30. september 2021, klokken 10:07
Sitat fra: Jouley på torsdag 30. september 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. september 2021, klokken 09:22
Hehe, mine shows anything from 285 to 290km at 100%. But not charging over 90% at the moment.

Ok, jeg skjønner at jeg ikke skal ta dette tallet så seriøst på Tesla. Det er litt uvant for meg som er vant til å kunne ta det dønn seriøst fra Hyundai ;-)

Kan ikke si jeg  noen gang så WLTP-tallet på min IONIQ5 med fulladet batteri.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Jeronantorsdag 30. september 2021, klokken 10:31
Sitat fra: Jouley på torsdag 30. september 2021, klokken 09:24
Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. september 2021, klokken 09:22
Hehe, mine shows anything from 285 to 290km at 100%. But not charging over 90% at the moment.

Ok, jeg skjønner at jeg ikke skal ta dette tallet så seriøst på Tesla. Det er litt uvant for meg som er vant til å kunne ta det dønn seriøst fra Hyundai ;-)

If you really want to calibrate the BMS, you have to drive it as close to 0% as you dare and then charge it back up to 100%.

Either way. The number at 100% shown is pretty fixed in the charge overview, since Tesla doesn't use GoM like in other EV's.

I am actually surprised in the Model Y that the 100% number is fluctuating a little, as in the Model S it was fixed like a rock. It only went down in small increments over the years due to the inevitable battery degradation.
So I guess the BMS in these packs are a bit more finicky than the older Panasonic packs in Model S.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: geeartorsdag 30. september 2021, klokken 10:42
Sitat fra: Jouley på torsdag 30. september 2021, klokken 09:15
Om det skyldes det ene eller andre, så syns jeg det er rart at en helt ny bil ikke viser faktisk oppgitt rekkevidde. Dette er et tall Tesla selv har gått ut med. Nå har jeg ladet 100% flere ganger og kommer ikke over 500. Jeg har kjørt diverse elbiler i snart ti år og klarer å forholde meg til at det ikke nødvendigvis er det antall km jeg får ut av bilen, men jeg har ikke opplevd at 100% lading på ny bil er såpass langt unna oppgitt rekkevidde.
Nå er det mange som har sagt det, men får inntrykk av at du ikke forstår det som sies. Tesla oppgir WLTP fordi de må. Og iht. målestandarden WLTP så skal bilen gå 507 km. Tesla mener derimot at 496 km er mer realistisk, og derfor viser de det. Dette er ikke noe annerledes hos andre. De fleste andre tilpasses etter en hel haug med variabler og er veldig lite stabilt.

Hvis Tesla hadde vist deg tallene iht WLTP, som de selvfølgelig kunne gjort i Europa, så hadde det bare endt med at det var mer irriterende fordi det er mindre realistisk å klare i det virkelige liv.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: ravelund1torsdag 30. september 2021, klokken 11:44
Sett indikatoren på % og bruk energi appen :-)
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Handymantorsdag 30. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ravelund1 på torsdag 30. september 2021, klokken 11:44
Sett indikatoren på % og bruk energi appen :-)
:+1: Dette er det beste rådet. I energivisningen (du lagt inn en destinasjon) får du også den mest realistiske rekkevidden.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 30. september 2021, klokken 13:53
Sitat fra: Handyman på torsdag 30. september 2021, klokken 13:45
Sitat fra: ravelund1 på torsdag 30. september 2021, klokken 11:44
Sett indikatoren på % og bruk energi appen :-)
:+1: Dette er det beste rådet. I energivisningen (du lagt inn en destinasjon) får du også den mest realistiske rekkevidden.
Enig. Synes % fungerer mye bedre enn GOM i både statisk og dynamisk form, for det er ytterst sjeldent veien foran meg er helt identisk som veien bak meg. Og med km må en drive med brøk-regning for å finne ut hvor mange prosent en har brukt og hvor mange en har igjen.
Navigasjon skal ta jobben med å fortelle nøyaktig hvor mye jeg bruker/hvor mye jeg har igjen, men dessverre betydelige forskjeller fra produsent til produsent hvor bra det fungerer. Noen viser faktisk ikke forventet forbruk overhodet.

Men i Y`en kan en vel trykke på tallet for å svitsje mellom visning uansett?
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: BjarneDtorsdag 30. september 2021, klokken 15:11
Håpløs diskusjon, men greit å korrigere feilinformasjon: Tesla har IKKE GOM (Guess-O-Meter).
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Finnøy (Arne Johan Larsen)torsdag 30. september 2021, klokken 15:43
Sitat fra: BjarneD på torsdag 30. september 2021, klokken 15:11
Håpløs diskusjon, men greit å korrigere feilinformasjon: Tesla har IKKE GOM (Guess-O-Meter).
Det Tesla viser er en mer presis avlesing av batterikapasitet i prosent der 1 vis "km" i virkeligheten er 100/496= 0,2016129032258065%, eller for ordens skyld: for hver "km" dette telleverket teller ned så har man brukt ca 0,2% av tilgjengelig batterikapasitet.

Dersom telleren viser 100km så har du 100*100/496=20,16% batterikapasitet igjen.

Om telleren er kalibrert til å vise 496km, 500km eller 507km ved 100% så ville det fortsatt bare være en avlesing av batterikapasitet.

Den forvirrer mest de som har vært vant til at dette er GOM anvisning basert på kjørestil etc, etc.


Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: BjarneDtorsdag 30. september 2021, klokken 15:50
Prosentvisning og km.-visning måler i praksis det samme. Bare forskjellig skala. Velg det ene eller det andre og bli vant med det.

Eneste ørlille forskjell er at mens lengden du kan kjøre pr. km. angitt i km.-visning forblir konstant over tid under ellers like forhold (hvis ikke Tesla endrer algoritmen), vil lengden du kan kjøre pr. prosent i prosentvisning i snitt reduseres med ca. omtrentlig +/- 1% pr. år pga batteridegradasjon.

Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: geeartorsdag 30. september 2021, klokken 18:51
Cluet er at mange er vant med å kjøre etter en variabel/"dynamisk" GOM, og i noen tilfeller til og med ikke hatt tilgang på noe særlig annet (som e-Golf, der det bare er en "tankmåler" uten prosentvisning engang). Jeg foretrekker å kjøre Teslaer på km-visning uavhenging av om jeg kjører på samme forbruk som den viser, eller med henger og bruker mye mer. Ligger jeg 50% over så vet jeg det går 1,5 km fra telleren per km i virkeligheten. Mer nøyaktig enn prosent og enklere å hoderegne.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: jlantorsdag 30. september 2021, klokken 19:23
Sitat fra: geear på torsdag 30. september 2021, klokken 18:51
...Mer nøyaktig enn prosent og enklere å hoderegne.
Det er selvsagt helt opp til deg om du ønsker gjøre litt hoderegning, men bilens nav. regner da ganske bra ut batterinivå ved valgt destinasjon etterhvert. Selv med campingvogn er det bra nå (TM3). Jeg pleier å sammenligne ABRP og Tesla nav. og de pleier å bli ganske enige etter en stund. Det eneste som irriterer meg er at jeg ikke kan dele skjermen og ha begge oppe samtidig, slik jeg kunne i Model X.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Dofftorsdag 30. september 2021, klokken 19:47
Av en eller annen grunn får både kona mi og jeg mild rekkeviddeangst når vi ser bilen gå under 100 km gjenværende rekkevidde. Har derfor begynt med prosentvisning i bilen istedenfor da det på en eller annen merkelig måte gir meg mer ro i sjela å se at det er 20% igjen fremfor 100 km.
Bilen kjører cirka 500 km på sommerstid, selvfølgelig avhengig av kjøring. Ved prosentvisning (y) i bilen kan en da gange med 5, eventuelt gange med 10 og dele på 2 for å få estimert gjenværende rekkevidde i kilometer (x).

y * 5 = x           =         50 * 5 = 250 km

y * 10 / 2 = x    =         50 * 10 / 2 = 250 km

Overnevnte fungerer selv for meg og min begrensede evne til hoderegning :-)
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: tornaldotorsdag 30. september 2021, klokken 19:57
Sitat fra: Ampéreson på torsdag 30. september 2021, klokken 09:13
Det at tallet går litt ned over tid er en kombinasjon med degredering og BMS (Battery Management System). Men med våre Model Yer fra Kina så bruker de LFP batterier i de, som skal ha mindre degredering og leng.....

Det er ikke LFP batteri i Long Range som leveres her nå. Det er NMC batteri.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: geeartorsdag 30. september 2021, klokken 20:01
Sitat fra: Doff på torsdag 30. september 2021, klokken 19:47
Av en eller annen grunn får både kona mi og jeg mild rekkeviddeangst når vi ser bilen gå under 100 km gjenværende rekkevidde. Har derfor begynt med prosentvisning i bilen istedenfor da det på en eller annen merkelig måte gir meg mer ro i sjela å se at det er 20% igjen fremfor 100 km.
Bilen kjører cirka 500 km på sommerstid, selvfølgelig avhengig av kjøring. Ved prosentvisning (y) i bilen kan en da gange med 5, eventuelt gange med 10 og dele på 2 for å få estimert gjenværende rekkevidde i kilometer (x).

y * 5 = x           =         50 * 5 = 250 km

y * 10 / 2 = x    =         50 * 10 / 2 = 250 km

Overnevnte fungerer selv for meg og min begrensede evne til hoderegning :-)
Har du hoppet over kortrekkevidde elbiler?  :P
Var vant med at 9-12 mil var full tank på e-Golf. Kjører glatt Tesla helt ned på langtur uten å stresse noe voldsomt, men selvfølgelig da i kjente strøk med superlader. Vært under 3% mange ganger (og på 0). Med og uten henger. Bare følg med på om du får effektbegrensning, og hvor langt nedover den kryper. Selv på 0 var det fortsatt 100-150 kW eller noe, så da er det litt å gå på.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: Dofftorsdag 30. september 2021, klokken 20:25
Sitat fra: geear på torsdag 30. september 2021, klokken 20:01
Har du hoppet over kortrekkevidde elbiler?  :P
Var vant med at 9-12 mil var full tank på e-Golf. Kjører glatt Tesla helt ned på langtur uten å stresse noe voldsomt, men selvfølgelig da i kjente strøk med superlader. Vært under 3% mange ganger (og på 0). Med og uten henger. Bare følg med på om du får effektbegrensning, og hvor langt nedover den kryper. Selv på 0 var det fortsatt 100-150 kW eller noe, så da er det litt å gå på.

For rekkevidde på vinteren bruker jeg total rekkevidde 350 km  :laugh:

y * 7 / 2 = x              = 50 *7 / 2 = 175 km

Merker at mine bekjente som kommer fra Leaf, e-Golf osv er storfornøyd når 100 km = 20% på Model Y da det omtrent er "full tank" for dem på vinteren. De får rekkeviddeangst på 10 km gjenstående på Model Y, jeg får på 100 km. Er ganske sikker på at jeg er den som merker det mest.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: thebadgersøndag 03. oktober 2021, klokken 17:13
Sitat fra: Doff på torsdag 30. september 2021, klokken 20:25
For rekkevidde på vinteren bruker jeg total rekkevidde 350 km  :laugh:

y * 7 / 2 = x              = 50 *7 / 2 = 175 km

Merker at mine bekjente som kommer fra Leaf, e-Golf osv er storfornøyd når 100 km = 20% på Model Y da det omtrent er "full tank" for dem på vinteren. De får rekkeviddeangst på 10 km gjenstående på Model Y, jeg får på 100 km. Er ganske sikker på at jeg er den som merker det mest.
Ville ikke regnet 350 på vinteren. Kjørte fredrikstad-kristiansand og retur i helgen. Ladet til 100% før avgang begge gangene. Hadde 21% igjen ved ankomst Kristiansand, 22% da vi kom hjem.
Kjørte konsekvent i fartsgrense eller lavere (men vi slapp kø).
Altså 81% på 291km når det er over 10 grader ute. Det vil si 360km rekkevidde på høsten.
Cirka 30km lengre rekkevidde enn vi får på vår 2017 TMX 75d
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: geearsøndag 03. oktober 2021, klokken 17:45
Heh. 330 km på en 2017 X75? Det har vi aldri oppnådd selv midt på sommeren. Verste vi har hatt sommerstid i 30 grader er 260 km. Lå an til å kjøre 38 mil etter å ha kjørt Sandnes - Kristiansand, men så fort vi "snudde" og fortsatte på E18, så økte forbruket med 50% pga vindretningen og høyere hastighet.

Rated rekkevidde fra Tesla sin side er ca 30% lavere forbruk på Y enn X, og det fremstår ikke urealistisk, i tillegg har Y et par kWh større batteripakke.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: uptherosenssøndag 03. oktober 2021, klokken 17:54
Turen din har vel en del motorvei? Sist torsdag kjørte vi Tynset–Trondheim–Tynset (340 km) og brukte 66 % (fra 80–14 %) i 8–10 grader og med 730 høydemeter. 2 personer én vei, og 3 den andre. Mye 80-sone, noe 60, og et par mil på motorvei – fulgte fartsgrensene.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: thebadgersøndag 03. oktober 2021, klokken 18:04
Sitat fra: geear på søndag 03. oktober 2021, klokken 17:45
Heh. 330 km på en 2017 X75? Det har vi aldri oppnådd selv midt på sommeren. Verste vi har hatt sommerstid i 30 grader er 260 km. Lå an til å kjøre 38 mil etter å ha kjørt Sandnes - Kristiansand, men så fort vi "snudde" og fortsatte på E18, så økte forbruket med 50% pga vindretningen og høyere hastighet.

Rated rekkevidde fra Tesla sin side er ca 30% lavere forbruk på Y enn X, og det fremstår ikke urealistisk, i tillegg har Y et par kWh større batteripakke.
Kom på at 330 er når jeg kjører til hytta, da er det ikke så mye 100 og 110-sone.
Jeg kjører helt fint på 189wh/km med tmx 75d, 20" vel og merke.
Kommer som sagt frem til Kristiansand uten å lade, men da er det få prosent igjen.

Sitat fra: uptherosens på søndag 03. oktober 2021, klokken 17:54
Turen din har vel en del motorvei? Sist torsdag kjørte vi Tynset–Trondheim–Tynset (340 km) og brukte 66 % (fra 80–14 %) i 8–10 grader og med 730 høydemeter. 2 personer én vei, og 3 den andre. Mye 80-sone, noe 60, og et par mil på motorvei – fulgte fartsgrensene.
Ja, hvis du kjører hovedsakelig 60 og 80 så burde du klare bortimot WLTP. Motor sine tester klarer jo mer enn WLTP til og med.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: geearsøndag 03. oktober 2021, klokken 19:14
E18 i fartsgrensene på 189Wh/km er utopisk..

Og forskjellen skal være mye mindre på Y vinterstid enn på X, på grunn av varmepumpe.
Tittel: Sv: Fulladet og 496km - hvor ble de siste 11 km av?
Skrevet av: thebadgermandag 04. oktober 2021, klokken 07:07
Sitat fra: geear på søndag 03. oktober 2021, klokken 19:14
E18 i fartsgrensene på 189Wh/km er utopisk..

Og forskjellen skal være mye mindre på Y vinterstid enn på X, på grunn av varmepumpe.
Nei, det er hytta. Hadde 189wh/km snitt mellom Valdres og Oslo.
E18 (etter fartsgrensen) har jeg ikke sjans på så lavt forbruk.