Personlig profil

Startet av MortenA, fredag 24. september 2021, klokken 09:57

« forrige - neste »

MortenA

Har kjørt Q4 40 i en måned. Bilen fungerer som forventet og rekkevidden er som lovet.

Men, det er 2 ting som er svært irriterende:

- Android Auto logger på ca. annenhver gang jeg setter meg i bilen. Har en helt ny 5G telefon.
- Personlig profil er ikke tilgjengelig hvis man ønsker trådløse tjenester.

Det siste først:
Møller sier at dette gjelder både Enyaq, ID.4 og Q4. Grunnen er GDPR. Ifølge Møller tillater den nye personverns-lovgivningen ikke å sette opp en personlig profil. Jeg synes dette høres merkelig ut. Når man aktiverer en smarttelefon eller en PC, godkjenner man reglene første gang, så er det gjort for all fremtid. Har ikke hørt at andre nye biler har dette problemet. Det er veldig irriterende å måtte godta reglene som "gjest" hver gang man starter bilen. Mest irriterende er det at Møller ikke informerer om dette på forhånd.

Android Auto er fine greier, men ikke når man annenhver gang må starte Bluetooth pånytt i telefonen for å bli pålogget.

Noen som opplever det samme?

MA

PMV

Hei,

Vedr. Android Auto: opplever akkurat det samme.

Vedr. personlig profil: vikarierende forklaring fra Møller. Andre merker, med også nye modeller, har ikke samme "sikkerhetsmekanismer". At dem bruker GDPR som forklaring er bare tull. Hvorfor får vi lov til å ha tilgang til MyAudi? Der har vi jo en personlig profil.
2022 Q4 50

PMV

Se her:

https://www.e-tronforum.com/threads/user-selection.2780/

På første side ser du en skjermdump fra Audi. Ser ut som at det blir fikset ift. brukerprofil ila uke 48 (første kolonne, nutzerprofile).
2022 Q4 50

MortenA

Hm. Der får'n si!

Veldig bra jobba, PMV.

Info videresendt til de litt mindre informerte folka hos Møller:-)

God helg!

MA

PMV

God helg, Morten.

Bra jobbet du også 😀👍
2022 Q4 50

MortenA

Hei

Nærmer seg nå et halvt år med Q4.

Jeg har oppdatert Møller på infoen vedrørende oppdateringer som skulle komme i uke 50. De vet ingenting ennå. Ikke svarer de på e-post heller. Kundeoppfølging og respons er som det pleier - helt ræva. Har tatt dette opp med markedsdirektøren, som selvsagt er veeeeldig opptatt av dette, men hun kan jo ikke skifte ut halve staben. Begynner jo å få muskelminne på å trykke OK for å få vekk meldingen på skjermen hver dag, men det er jo ikke greit. Hadde en ny TV hatt en feil som dette, at du måtte fjerne en feilmelding hver gang du slo den på, hadde den TVn vært byttet for lenge siden.

Hvilke rettigheter har vi egentlig? Bør vi få en rabatt? Hva sier kjøpsloven? Så vidt jeg vet er feil eller mangler som ikke er kommunisert på forhånd noe man kan reklamere på.

Noen tanker her? Burde vi gå sammen om noe? Det gjelder vel oss alle? Også ID.4 og Enyaq, så vidt jeg forstår.

Bilen er ellers helt suveren. Dette er bare jævlig irriterende og noe AUDI snart må få fikset. Som du sa PMV, dette er bare piss.

M.

daktari

I BMW iX har man personlig profil, og da godkjenner man personvernbestemmelsene på forhånd før profilen etableres - både i app og bil. Da er GDPR tilsynelatende oppfylt uten at jeg gadd lese alle detaljene.

At Q4 ikke har OTA er jo et problem her - man blir avhengig av en serviceorganisasjon som ikke har skikkelig kontroll og er tilpasset 2010 A4 med en enkel kjørecomputer.

Rent formelt juridisk kan man kreve feilretting, omlevering eller heving hvis feilen ikke fikses innen rimelig tid. Da må man klage i rimelig tid også.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

PMV

Hei, Morten.

Takk for din oppdatering. Har nå kontaktet Audi i Tyskland, sendt e-post til Møller og sendt beskjed til dem via Facebook.

Forsinkelse er én ting, men hvordan er kommunikasjonen mot kjøpere... ⚡🔥⚡

Og jeg som klagde på ustabil Volvo on Call... (Beklager Volvo!)

Setter pris på oppdatering dersom du hører noe nytt. De på det britiske forumet vet ikke mer enn oss.

Sitat fra: MortenA på onsdag 05. januar 2022, klokken 18:11
Hei

Jeg har oppdatert Møller på infoen vedrørende oppdateringer som skulle komme i uke 50. De vet ingenting ennå. Ikke svarer de på e-post heller. Kundeoppfølging og respons er som det pleier - helt ræva. Har tatt dette opp med markedsdirektøren, som selvsagt er veeeeldig opptatt av dette, men hun kan jo ikke skifte ut halve staben. Begynner jo å få muskelminne på å trykke OK for å få vekk meldingen på skjermen hver dag, men det er jo ikke greit. Hadde en ny TV hatt en feil som dette, at du måtte fjerne en feilmelding hver gang du slo den på, hadde den TVn vært byttet for lenge siden.

Hvilke rettigheter har vi egentlig? Bør vi få en rabatt? Hva sier kjøpsloven? Så vidt jeg vet er feil eller mangler som ikke er kommunisert på forhånd noe man kan reklamere på.

Noen tanker her? Burde vi gå sammen om noe? Det gjelder vel oss alle? Også ID.4 og Enyaq, så vidt jeg forstår.

Bilen er ellers helt suveren. Dette er bare jævlig irriterende og noe AUDI snart må få fikset. Som du sa PMV, dette er bare piss.

M.
2022 Q4 50

PMV

Hei igjen,

Fikk svar fra Møller-sentralen i dag. Oppdatering for oss eiere av Q4 kommer første halvår 2022.

Hører fra meg dersom Audi Tyskland svarer meg.

Sitat fra: PMV på onsdag 12. januar 2022, klokken 14:09
Hei, Morten.

Takk for din oppdatering. Har nå kontaktet Audi i Tyskland, sendt e-post til Møller og sendt beskjed til dem via Facebook.

Forsinkelse er én ting, men hvordan er kommunikasjonen mot kjøpere... ⚡🔥⚡

Og jeg som klagde på ustabil Volvo on Call... (Beklager Volvo!)

Setter pris på oppdatering dersom du hører noe nytt. De på det britiske forumet vet ikke mer enn oss.

Sitat fra: MortenA på onsdag 05. januar 2022, klokken 18:11
Hei

M.
2022 Q4 50

MortenA

Hei, PMV (og daktari)

Litt treig her, sorry. Begynner å bli ganske fed up av hele Møller-konsernet.

Hvis du får et slikt svar, hvorfor har ikke Møller et CRM-opplegg som sender samme meldingen til oss alle? Retorisk spørsmål, ja, men allikevel relevant.

Jeg skal kontakte ledelsen igjen og høre hva de mener. Rapport følger.

Ellers er jeg jo fornøyd med bilen, ja bortsett fra at Android Auto hopper av når jeg tar en telefon og må deretter logges på igjen manuelt......:o

Får du svar fra Tyskland, er det mer enn Møller får, i følge dem selv.

M.

PMV

Hei, Morten. Og daktari. Og andre brukere av Q4.

I dag tikket det inn et svar fra Audi Digitale Tjenester (I Tyskland). Se vedlagt skjermdump. Tragikomisk...Ingen vet noe, lol. Tidligere fikk jeg svar fra Møller om at oppdateringen kommer kanskje ila første halvår av 2022.

Ser også at på det britiske e-tron forumet var det en som skrev at han fikk beskjed fra sin forhandler i Storbritannia om at oppdateringen kommer i uke 6. Lurer dog om man mener i 2022 eller 2023... Vedlegger skjermdump av innlegget.

Takk Morten for at du "maser" på Audi/Møller. Og holder oss oppdatert.
2022 Q4 50

labrekke

Fikk min nye Q4 Sportback i forrige uke, og har samme problem som dere andre: Hver eneste gang jeg setter meg i bilen, blir jeg møtt med en dialogboks i MMI om at jeg har online-tjenester og når jeg ber om at denne meldingen ikke skal vises igjen, får jeg beskjeden "Funksjonen er ikke tilgjengelig for gjestebrukeren".
Det er flere ting jeg reagerer på:

1) Dette problemet har vært kjent minst siden august i 2021 (kanskje lenger?).

2) Selger hos Møller Bil nevnte ved kjøpet at man bare kunne ha én profil, og at det ville komme en oppdatering til dette, men de visste ikke når ("et par mnd" var estimatet, men det er nok bare pisspreik, da dere andre har ventet i mange mnd allerede). Er "gjestebruker" virkelig en profil???

3) Når det tar så lang tid å få fikset et slikt trivielt problem: Hvor lang tid vil det ta å få ordnet andre bugs i softwaren deres?

PMV

Hei, labrekke.

AD 1: mener at det har vært sånn helt siden den første bilen forlot fabrikken

AD 2: det er kun én gjesteprofil som er tilgjengelig. Det er denne som vi "klikker ut" hver gang vi starter bilen. Oppdatering kommer. Utsatt flere ganger. Det siste er innen utgangen av juni. 2022, forhåpentligvis

AD 3: orker ikke å tenke på det 😱

Sitat fra: labrekke på mandag 28. mars 2022, klokken 17:52
Fikk min nye Q4 Sportback i forrige uke, og har samme problem som dere andre: Hver eneste gang jeg setter meg i bilen, blir jeg møtt med en dialogboks i MMI om at jeg har online-tjenester og når jeg ber om at denne meldingen ikke skal vises igjen, får jeg beskjeden "Funksjonen er ikke tilgjengelig for gjestebrukeren".
Det er flere ting jeg reagerer på:

1) Dette problemet har vært kjent minst siden august i 2021 (kanskje lenger?).

2) Selger hos Møller Bil nevnte ved kjøpet at man bare kunne ha én profil, og at det ville komme en oppdatering til dette, men de visste ikke når ("et par mnd" var estimatet, men det er nok bare pisspreik, da dere andre har ventet i mange mnd allerede). Er "gjestebruker" virkelig en profil???

3) Når det tar så lang tid å få fikset et slikt trivielt problem: Hvor lang tid vil det ta å få ordnet andre bugs i softwaren deres?
2022 Q4 50

igniztion

Har ID.4 med samme issue. Nye ID.4 som blir levert ut nå har førerprofil (siste softwareversjon). Skal ut til alle oss andre i løpet av Q2 visstnok.

Når det kommer til andre oppdateringer, så har VW vært treg, men de har fikset ganske mange issues i løpet av det siste året. Så vidt jeg forstår er både Q4 og Enyaq litt bak VW på oppdateringsfronten. VAG har visst hatt skikkelig trøbbel med å få i gang OTA systemet sitt, så vi med ID.4 må inn til forhandler nok en gang for å oppdatere selv om forrige oppdatering kom OTA.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

MortenA

Hei folkens. En stund siden jeg var her inne, men ser at det er flere som er lei av surret. Rundt nyttår hadde jeg en runde med både markedsdirektøren og en kvalitetsdirektør (eller lignende) i Møller Konsern. Alle er veldig lei seg osv. De lovet å følge meg opp, og alle andre bla, bla, bla,

Jeg skrev et brev til markedsdirektøren og hadde en generell vinkling på kundeoppfølging og info i salgs- og markedsleddet i Møller. Selv har jeg alltid vært selger på en eller annen måte og hadde jeg, eller den bedriften jeg jobber i, vært i nærheten så elendig som Møller på kundekontakt og info/oppfølging, hadde vi vært ute av business for lenge siden.

Ingen har kontaktet meg. Hverken selgeren eller markedssjefen på Ensjø. Ikke et jævla ord. De har jo en database med kontaktinfo til alle kjøpere. Ingen nyheter er også nyheter. Noe må de jo vite. F.eks. en e-post i måneden som sier at vi ikke vet noe mer. Bare for å vise at de faktisk bryr seg. Neida.

Problemet er at dette ikke er unikt før Møller. Like elendig stort sett over hele fjøla.

Ellers er jeg fornøyd med bilen. Lane assisten er litt hissig, men den kan man jo slå av. Har kun hatt et par langturer siden jeg fikk bilen i august 2021 - Gøteborg og København. Gikk smertefritt med enkel planlegging.

Noen som har andre opplevelser, negative eller positive?

Jeg kjører Q4 40 Business Plus

M.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA