Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av iX

Startet av LMOR, torsdag 16. september 2021, klokken 14:43

« forrige - neste »

LMOR

Den ene testeren sier at grunnen til at det er så lite hjulstøy er at dekkene er fylt av skum.., i så fall blir det likt på 40 og 50
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Sitat fra: LMOR på onsdag 29. september 2021, klokken 14:08
Den ene testeren sier at grunnen til at det er så lite hjulstøy er at dekkene er fylt av skum.., i så fall blir det likt på 40 og 50
Skum i dekk ??. Det høres spesielt ut, og hjelper lite når vi får bilen med vinterdekk...og kanskje pigg.

Grosor

Skum i dekk er da helt vanlig for dekk som er designet for å være stillegående?

Trond.m

Er det noen som har funnet ut hva slags dekk som sitter på testbilene ?
Vi får gå ut fra at dekkene er de samme som på bilene som blir levert til kunder.

LMOR

Skum i de med de 2 største felgene sa han.
Blir støy med piggdekk uansett.

Ellers skrøt Tesla Bjørn av svingdiameteren. Var veldig bra.., så da er det håp om at de bare er konservative. Ellers at forskjellen med integral steering er mye bedre enn spesifikasjonen sier.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

telcontar

Sitat fra: Trond.m på onsdag 29. september 2021, klokken 15:31
Er det noen som har funnet ut hva slags dekk som sitter på testbilene ?
Vi får gå ut fra at dekkene er de samme som på bilene som blir levert til kunder.

Ikke annet enn at de er skodd med 22" alle sammen. Ingen har bemerket dekkmerke

Orbit

#51
Vil tippe Pirelli P Zero Elect, som fås med støydemping (skumgummi-innlegg, ikke skum) i 21" og 22" (men finnes ikke i 235/60R20)

https://press.pirelli.com/pirelli-equips-one-in-three-electric-cars-at-the-munich-iaa-mobility-show/
https://press.pirelli.com/pirelli-elect-the-tyre-that-increases-autonomy-reduces-onboard-noise-and-maximises-grip/

De har brukt disse på kamuflerte biler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

Det der er akkurat de felgene jeg har bestilt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

msater

Skum i dekkene på Model X også, uten at det hjelper noe særlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

daktari

Har aldri merket forskjell på biler med skumgummi vs de uten.

Tror også adaptive dempere er viktigere enn forskjell mellom stålfjærer og luftfjærer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: LMOR på onsdag 29. september 2021, klokken 19:21
Det der er akkurat de felgene jeg har bestilt.
Det er det nok mange som har valgt. Det er standardfelgen med sportspakke.

Jalla

#56
Sitat fra: Trond.m på onsdag 29. september 2021, klokken 15:31
Er det noen som har funnet ut hva slags dekk som sitter på testbilene ?
Vi får gå ut fra at dekkene er de samme som på bilene som blir levert til kunder.
Det er Bridgestone på den han tyskeren tester i linken fra LMOR, og han viser en annen som har Pirelli p zero

eSim

Sitat fra: daktari på onsdag 29. september 2021, klokken 19:53
Har aldri merket forskjell på biler med skumgummi vs de uten.

Tror også adaptive dempere er viktigere enn forskjell mellom stålfjærer og luftfjærer.
Vet du om iX40 kommer med adaptive dempere, eller er dette kun for iX50?

Orbit

Sitat fra: Jalla på onsdag 29. september 2021, klokken 21:05
Det er Bridgestone på den han tyskeren tester i linken fra LMOR, og han viser en annen som har Pirelli p zero

22" Bridgestone Alenza kommer også med skumgummi-innlegg. Både de og P zero Elect (i motsetning til standardversjonen) har rullemostand A, selv i disse store dimensjonene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

LMOR

Sitat fra: eSim på onsdag 29. september 2021, klokken 21:15
Sitat fra: daktari på onsdag 29. september 2021, klokken 19:53
Har aldri merket forskjell på biler med skumgummi vs de uten.

Tror også adaptive dempere er viktigere enn forskjell mellom stålfjærer og luftfjærer.
Vet du om iX40 kommer med adaptive dempere, eller er dette kun for iX50?
Det er bare iX50 som har adaptive dempere foreløpig.
Vi får se, men forstår ikke hvordan dempere kan redusere hjulstøy. Det er vel lyden av friksjonen vi hører.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA