Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y Acceleration Boost now available.

Startet av Jeronan, fredag 10. september 2021, klokken 19:19

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 11. september 2021, klokken 10:16
Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 09:11
Med acceleration boost, kommer ned på omtrent samme 0-100 tid som TMS 75.

Forøvrig synd det kun er sprint fra 0 som gir utslag med boost, og ikke det de fleste tenger mest, 70-120 ved forbikjøringer.
Trenger du egentlig mer fart i 70-120.

Kona har 3LR og den kjører helt greit forbi det meste, i min egen 3P er det mer trykk som jeg setter stor pris på, men «trenger» blir for ytterst spesielle situasjoner som en burde unngå å komme i.

Jeg trenger i det minste ikke mer fart fra 0, det er rimelig meningsløst i det daglige for meg, med mindre man ønsker å være raskest ut av lyskrysset. Men for de, er selvfølgelig dette meget bra.

Ingen problemer med forbikjøring, men hvis jeg kunne velge, er i så fall der jeg personlig kunne tenke meg mer. Ser ikke helt de situasjonene der jeg må akselerere fra stillestående for å unngå farlige situasjoner.

Men skjønner selvfølgelig at noen synes det er moro med aks fra 0. Hender jeg også synes det, selv om det blir lengre mellom hver gang.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

Sitat fra: Larsj84 på lørdag 11. september 2021, klokken 10:19
Ikke tilgjenglig her eller har 2021, har 2021.03.105 som var på bilen når jeg hentet på Torsdag

Når kommer egentlig oppdateringer? Bilen har stått tilkoblet WIFI stort sett hele tiden når den ikke har vært i bruk

Må sette oppdatering til advanced, da får du nye funksjoner raskere. Dog kan de være litt beta-preget disse oppdateriny i Advanced.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på lørdag 11. september 2021, klokken 11:07
Sitat fra: Larsj84 på lørdag 11. september 2021, klokken 10:19
Ikke tilgjenglig her eller har 2021, har 2021.03.105 som var på bilen når jeg hentet på Torsdag

Når kommer egentlig oppdateringer? Bilen har stått tilkoblet WIFI stort sett hele tiden når den ikke har vært i bruk

Må sette oppdatering til advanced, da får du nye funksjoner raskere. Dog kan de være litt beta-preget disse oppdateriny i Advanced.
Den knappen der er svært omdiskutert. Placeboknapp mener mange.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear


leafster

Har 2021.32.5.
Har ikke tilgang til boost i app. (Android versjon 4.0.1-646)

geear

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 11. september 2021, klokken 10:16
Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 09:11
Med acceleration boost, kommer ned på omtrent samme 0-100 tid som TMS 75.

Forøvrig synd det kun er sprint fra 0 som gir utslag med boost, og ikke det de fleste tenger mest, 70-120 ved forbikjøringer.
Trenger du egentlig mer fart i 70-120.

Kona har 3LR og den kjører helt greit forbi det meste, i min egen 3P er det mer trykk som jeg setter stor pris på, men «trenger» blir for ytterst spesielle situasjoner som en burde unngå å komme i.
Du beskriver egentlig det motsatte av det som vises i de aller fleste tester jeg har sett. Der er det fra 0 at Performance har sin greie, mens i fart er det svært liten forskjell på LR og P, og enda mindre (om noen) med boost. Ser du her så er det LR med boost som rykker fra P:


https://youtu.be/9BZLJ81IA6I?t=395

spirrevipp

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: geear på søndag 12. september 2021, klokken 11:20
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 11. september 2021, klokken 10:16
Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. september 2021, klokken 09:11
Med acceleration boost, kommer ned på omtrent samme 0-100 tid som TMS 75.

Forøvrig synd det kun er sprint fra 0 som gir utslag med boost, og ikke det de fleste tenger mest, 70-120 ved forbikjøringer.
Trenger du egentlig mer fart i 70-120.

Kona har 3LR og den kjører helt greit forbi det meste, i min egen 3P er det mer trykk som jeg setter stor pris på, men «trenger» blir for ytterst spesielle situasjoner som en burde unngå å komme i.
Du beskriver egentlig det motsatte av det som vises i de aller fleste tester jeg har sett. Der er det fra 0 at Performance har sin greie, mens i fart er det svært liten forskjell på LR og P, og enda mindre (om noen) med boost. Ser du her så er det LR med boost som rykker fra P:


https://youtu.be/9BZLJ81IA6I?t=395
Det føles absolutt ikke sånn ut. Og vet heller ikke om det er 2019 P de tester med. Det har jo vist seg at 2019 har langt bedre ressurser enn både 2020 og 2021 (bruker årsmodell her selv om endringen sikkert skjedde på et tilfeldig sted).

Hvis jeg har mye overskudd og begge bilene har samme SoC kan jeg sikkert gjøre en måling av 70-120 på begge, er ikke så fryktelig opptatt av å måle slikt. Poenget er jo at alle utgaver (LR/LR med boost/P) har mer enn nok krefter til å passere i 70-120.

tornaldo

Sitat fra: Counterpointer på søndag 12. september 2021, klokken 12:06
Hvis jeg har mye overskudd og begge bilene har samme SoC kan jeg sikkert gjøre en måling av 70-120 på begge, er ikke så fryktelig opptatt av å måle slikt. Poenget er jo at alle utgaver (LR/LR med boost/P) har mer enn nok krefter til å passere i 70-120.

Ingen trenger raskere akselerasjon fra 0. Det er gøy, men har ingen praktisk nytte.

Mer akselerasjon ved en forbikjøring har praktisk nytte, men her gir trolig ikke boost noe som helst ekstra.

At man kommer forbi både med og uten boost i aller fleste tilfeller, er nok alle enige om. Men mer krefter ved forbikjøringer, gjør det mer fleksibelt, og er dermed nyttig nå og da. Derfor hadde jeg personlig synes det var verdt mer, om det ga meg noe i området 70-120 km/t.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Counterpointer

Sitat fra: tornaldo på søndag 12. september 2021, klokken 12:32
Mer akselerasjon ved en forbikjøring har praktisk nytte, men her gir trolig ikke boost noe som helst ekstra.
Tror vi er på linje her egentlig.

Hender rett som det er at jeg kjører forbi med min P, har skjelden behov for full pedal og har det behovet oppstått har det vært mer enn nok. Selv på autobahn i hastigheter rundt 200 og hvor det plutselig kommer en bakfra i vesentlig høyere hastighet var det alltid nok krefter til å akselerere forbi og komme seg inn i høyre felt.

Det påstås at boost gir mer kraft i 70-120 enn P. Vet ikke helt om jeg stoler på det, men er det riktig så vil det gi noe ekstra tror jeg.

Men er et ekstremt i-landsproblem vi har her

geear

Følelser og troing er kjekt det, men tall er mer interessant. Disse testene viser at LR med boost gir nettopp et mer brått kick i fart enn hva 3P gir. Og jo, de oppgir at det er en 2019 Performance.

Counterpointer

Sitat fra: geear på søndag 12. september 2021, klokken 14:11
Følelser og troing er kjekt det, men tall er mer interessant. Disse testene viser at LR med boost gir nettopp et mer brått kick i fart enn hva 3P gir. Og jo, de oppgir at det er en 2019 Performance.
Jeg har som sagt en av hver stående i garasjen, skal se om jeg får sjekket.
Du vet like godt som meg at en video på YouTube er ikke en vitenskaplig test.

Har kjørt P over 50k km og LR kanskje 10k km så har en viss erfaring, det er litt mer enn «følelser og troing».

tornaldo

Sitat fra: geear på søndag 12. september 2021, klokken 14:11
Følelser og troing er kjekt det, men tall er mer interessant. Disse testene viser at LR med boost gir nettopp et mer brått kick i fart enn hva 3P gir. Og jo, de oppgir at det er en 2019 Performance.

Kunne vært kjekt med en link til denne dokumentasjonen, hvis dette er en etablert sannhet. Jeg vet ikke.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

#43
Er klar over det, men jeg har postet linker til 3-4 videoer, og alle konkluderer med at forskjellen er svært liten. De er fra Dragtimes, Carwow og så var det vel et par mindre kjente. Carwow har altså en test uten boost, og selv der er LR omtrent lik P i høy fart. Dette var ikke et utvalg av sannheter som passet meg, men de første og beste sammenligningene jeg kom over. Savner fortsatt en skikkelig P vs. LR før og etter boost. Både fra 0 og i fart. Carwow kunne nok testet det for Model 3, men tar vel lang tid før det dukker opp en YP. Det er vel også noen av testerne som har konkludert med at P lider mye av lav SoC, mens LR ikke gjør det, uten noe videre forklaring, så det kan jo også spille inn, avhengig av SoC under testing.

Counterpointer

For å finne ut om det er målbart eller følelser og troing har jeg gjort en konkret sjekk mellom P og LR (uten boost) på aks fra 70-120.

P er 2019 model, 56% SoC, 20' orginale Pilot Sport 4S
LR er 2019 model, 58% SoC, 19' uorginale Khan Landsail LS588

Begge med kaldt batteri uten forvarming.

På samme slette, TACC satt til 70 og så måle aks til 120 begge veier med begge biler med fem minutter mellomrom. Har ikke filmet da jeg var alene. Tid tatt med stoppeklokke.

Er veldig klar over at dette ikke er vitenskaplig, kun en indikasjon.

Resultat;
P bruker 2,1 til 2,2 sek 70-120
LR bruker 2,9 til 3,0 sek 70-120

Vet jo ikke hvor mye en boost ville utgjøre, men basert på boost P fikk rett etter levering vil jeg tro det er merkbart så kan godt hende at den da er ganske nærme P. Men det er bare følelser og troing

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA