Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil skal jeg velge?

Startet av rmsando, onsdag 08. september 2021, klokken 21:48

« forrige - neste »

rmsando

Vurdere nå å kjøpe meg en elbil for første gang. Men det er en jungel der ute av biler, tester, anbefalinger osv. Jeg bor i en by og har kort vei til jobb. Blir nok en del bykjøring og turer hjem til familien som bor 35 km unna. Altså, ingen pendlerbil eller lange avstander, men fint om den ikke stopper etter 100 km liksom. Bilen er kun til meg, har ikke familie. Har tenkt bruktbil, men er også åpen for nybil. Tenker rundt 300 000 kr, + -. Finnes mye tilbehør og er usikker på hva jeg har behov for. Men bl.a. et godt lydanlegg er viktig, ryggekamera/parkeringssensor, at fartgrensen vises på skjerm er kjekt, rask lading hadde vært kjekt. Har sett på bl.a. wv id 3, citroen e-c4, nissan leaf, kia e-niro.

Tar veldig gjerne imot tips og råd på biltyper jeg bør se på og hvilket utstyr som er kjekt å ha/ikke ha!

Electric cars in Norway

#1
Rmsando :+1: Du har valgt deg et godt pris segment og det er mye å velge mellom. Her vil du få mange gode tips.

Selv du ikke behøver lang rekkevidde så vil det bli lettere å selge en slik bil seinere. Nordmenn elsker lang rekkevidde. Du nevner KIA e-Niro. Jeg nevner også Kona Electric.  Kjørt de, god biler. Og 64'  batteri versjonen på  disse ligger i brukt markedet i det prisleie du jakter i.

Kopi:
Har tenkt bruktbil, men er også åpen for nybil. Tenker rundt 300 000 kr, + -. Finnes mye tilbehør

SurSnasen

Opel Mokka-e kan jo også være et alternativ. Aldri vært noen fan av Opel, men denne bilen overrasket meg meget positivt.

Speeder

Vi handlet nettopp bil i prisklassen du nevner. Endte opp med Peugot E208 GT.

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Electric cars in Norway

Sitat fra: Speeder på torsdag 09. september 2021, klokken 15:31
Vi handlet nettopp bil i prisklassen du nevner. Endte opp med Peugot E208 GT.

Speeder  :+1:  grattis med en helt kongebil. Den ser rå ut på avstand i mørket også med de front lysene. Herlig bil.

rmsando

Takk for tips! Skal se mer på de bilene dere nevner👏 Tar gjerne imot flere tips!

HouseGlover

Jeg kjøpte en brukt Hyundai Ioniq (med fult utstyr minus takluke) for 130K som er første gang registrert tidlig i 2018, den har fortsatt nybilgaranti og jeg er superfornøyd. Nå vil jo nok ikke denne oppfylle kravet ditt til bra lydanlegg for den er bare ok, men du får mye bil for pengene. Utviklingen på elbilfronten går raskt så om du kjøper noe dyrere så må du nesten regne med stor prisgall. Jeg anbefaler derfor å finne noe lignende on du ikke trenger supergod rekkevidde eller sprenge budsjettet ditt og kjøpe TM3.

carlings

Hvis du legger på 50k på budsjettet ditt kan du få en helt ny Model 3. Jeg ville vurdert det!

rmsando

Har vurdert Tesla 3. Men blir fort litt hvis jeg vil ha annen farge, vinterdekk osv. Plutselig nærmer det seg 400 000. Har ikke funnet så mange brukt til lavere pris.

rmsando

Vil kia e Niro og hyandai kona være ganske like kjøp? Noen fordeler med den ene eller andre?

Bidda

Kona er veldig snerten og er god til både by og land, hvis du ikke trenger plassen E-niro gir. Jeg ville valgt den hvor forhandler ligger greit til for deg.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

rmsando

Er egentlig kona jeg har sett mest på. Siden det  bare er meg, har jeg ikke behov for mye plass. Men selvfølgelig en fordel med litt plass. Har nå en VW Up, så for meg blir det en oppgradering uansett👌

Bidda

Knall bil vi fortsatt hadde hatt om ikke Y hadde dukket opp...
OBS på paralellimport og garantier. Tsjekkisk produsert bil (prod. etter feb 2020?) har slik jeg har fått det med meg ikke batteriproblem....
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

AndeeeSix

MINI Cooper SE om du skal ha en liten snerten bil. Evt Honda e.
MINIen er litt gøyere å kjøre enn Pegueoten, men ikke kjørt Honda e selv.
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

rmsando

Sitat fra: AndeeeSix på mandag 27. september 2021, klokken 09:53
MINI Cooper SE om du skal ha en liten snerten bil. Evt Honda e.
MINIen er litt gøyere å kjøre enn Pegueoten, men ikke kjørt Honda e selv.

Dette er vel ikke elbil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA