Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken elbil skal jeg velge?

Startet av rmsando, onsdag 08. september 2021, klokken 21:48

« forrige - neste »

AndeeeSix

MINI Cooper SE er elbil jo. En gøy en spør du meg. :)

Eksempelannonse (jeg har ingen forbindelse hverken til selger eller annonsert bil):
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=233159768
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

rmsando

Sitat fra: AndeeeSix på mandag 27. september 2021, klokken 13:31
MINI Cooper SE er elbil jo. En gøy en spør du meg. :)

De er utrolig kule! Men det er vel ikke så stort batteri og rekkevidde. Tenker kanskje jeg får mer for pengene hvis jeg velger en hyandai kona for eks.

Eksempelannonse (jeg har ingen forbindelse hverken til selger eller annonsert bil):
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=233159768

AndeeeSix

Sitat fra: rmsando på mandag 27. september 2021, klokken 17:50
De er utrolig kule! Men det er vel ikke så stort batteri og rekkevidde. Tenker kanskje jeg får mer for pengene hvis jeg velger en hyandai kona for eks.

Om det kun er mest praktisk bil for pengene du er ute etter har vi nok litt ulike preferanser :)
Kjørte forresten 2000km roadtrip med min MINI i sommer uten problemer.
2021 Polestar 2 PP476
2021 Mini Cooper SE
Solgt/tidligere: 2009 BMW 325iT 3.0l M-Sport, 2009 BMW 320dT M-Sport, 2002 BMW 320Ci M-Sport, 2002 Alfa Romeo GTV, 1998 Alfa Romeo 156 1.8TS

rmsando

Sitat fra: AndeeeSix på tirsdag 28. september 2021, klokken 08:08
Sitat fra: rmsando på mandag 27. september 2021, klokken 17:50
De er utrolig kule! Men det er vel ikke så stort batteri og rekkevidde. Tenker kanskje jeg får mer for pengene hvis jeg velger en hyandai kona for eks.

Om det kun er mest praktisk bil for pengene du er ute etter har vi nok litt ulike preferanser :)
Kjørte forresten 2000km roadtrip med min MINI i sommer uten problemer.

Ja, ulike preferanser har vi nok😉 Veldig kul bil, men når jeg først skal kjøpe tenker jeg 5 seter, og litt mer rekkevidde. Men takk for tips👌

rmsando

Prøvde Kona idag. Helt grei å kjøre den, imponerte ikke sånn ekstremt, men forsåvidt grei bil til min bruk. Var litt i overkant trangt i baksetene slik som de fleste sier. Var trangt for meg som er 173 liksom. Så tror jeg må prøve ut noen andre også.

rmsando

Er enda ikke blir klokere på valg av bil. Hyandai kona var ok, men synes den var litt rotete med for mye knapper. Peugot e 2008 likte jeg godt å kjøre, litt ryddigere på en måte. Men kunne tenkt meg litt rekkevidde når jeg først skal kjøpe en elbil. Er helt ny i denne verdenen, mange ord som kwt og hk. Hva er bra for en elbil liksom? Er det elbiler som kommer på nyåret jeg kan vurdere å se på eller vil en Tesla som er noen år gammel være et godt kjøp? Tar gjerne imot litt flere tips. Tenkte egentlig ikke over 350 000.

turfsurf

Sitat fra: rmsando på torsdag 14. oktober 2021, klokken 13:42
Er helt ny i denne verdenen, mange ord som kwt og hk. Hva er bra for en elbil liksom? Er det elbiler som kommer på nyåret jeg kan vurdere å se på eller vil en Tesla som er noen år gammel være et godt kjøp? Tar gjerne imot litt flere tips. Tenkte egentlig ikke over 350 000.
Går fint med ett par år gamle biler. Hva som er bra nok rekkevidde er helt opp til ditt bruksmønster og dine lademuligheter.

Bare husk at mange korte turer gir mye mindre samlet rekkevidde en en lang tur, og at vinterrekkevidde på motorvei kan komme ned mot 50% av WLTP.

Ellers er jo rekkevidde og ladefart noe man alltid kan få mere av, men som mange overvurderer betydningen av.

En ting som ofte blir litt undervurdert er egenskaper ved saktelading. 11kW saktelading er undervurdert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

rmsando

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. oktober 2021, klokken 14:24
Sitat fra: rmsando på torsdag 14. oktober 2021, klokken 13:42
Er helt ny i denne verdenen, mange ord som kwt og hk. Hva er bra for en elbil liksom? Er det elbiler som kommer på nyåret jeg kan vurdere å se på eller vil en Tesla som er noen år gammel være et godt kjøp? Tar gjerne imot litt flere tips. Tenkte egentlig ikke over 350 000.
Går fint med ett par år gamle biler. Hva som er bra nok rekkevidde er helt opp til ditt bruksmønster og dine lademuligheter.

Bare husk at mange korte turer gir mye mindre samlet rekkevidde en en lang tur, og at vinterrekkevidde på motorvei kan komme ned mot 50% av WLTP.

Ellers er jo rekkevidde og ladefart noe man alltid kan få mere av, men som mange overvurderer betydningen av.

En ting som ofte blir litt undervurdert er egenskaper ved saktelading. 11kW saktelading er undervurdert.

Takk for svar. Jeg har lademulighet hjemme. Jeg kjører jo ikke så lange strekninger, mest i by. En tur hjem til familie er bare 70 km t/r. Men liker at det er litt rekkevidde når jeg først skal kjøpe. Kanskje en kia e Niro fra 2019 kunne vært et godt kjøp?

Svein_H

#23
Har du vurdert Zoe? Jeg vet det er som å banne i kjerka her inne, men med et slik kjøremønster kan du få utrolig mye rekkevidde for pengene, og attpåtil klare deg med billig hjemmelading på 10-16A. Jeg har passert 80' km med min siden jeg kjøpte den ny våren 2018, og har kun ladet hjemme med 16A.

Naboen min er anti-elbil. Han fikk låne en id3 i sommer, og hadde ikke mye positivt å si om den, men han ble veldig positivt overrasket over kjørekomforten i Zoe'en da han kjørte bilen min og fulgte etter meg da jeg leverte bobilen på service i sommer og trengte skyss tilbake.

En annen liten fun fact: Zoe er større innvendig enn Kona, men det blir det ikke snakket høyt om. Jeg ble faktisk overrasket da jeg oppdaget det, jeg trodde Kona var mye større.

Edit: Men baksetet er fortsatt trangt for voksne folk.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

rmsando

Sitat fra: Svein_H på torsdag 14. oktober 2021, klokken 17:03
Har du vurdert Zoe? Jeg vet det er som å banne i kjerka her inne, men med et slik kjøremønster kan du få utrolig mye rekkevidde for pengene, og attpåtil klare deg med billig hjemmelading på 10-16A. Jeg har passert 80' km med min siden jeg kjøpte den ny våren 2018, og har kun ladet hjemme med 16A.

Naboen min er anti-elbil. Han fikk låne en id3 i sommer, og hadde ikke mye positivt å si om den, men han ble veldig positivt overrasket over kjørekomforten i Zoe'en da han kjørte bilen min og fulgte etter meg da jeg leverte bobilen på service i sommer og trengte skyss tilbake.

En annen liten fun fact: Zoe er større innvendig enn Kona, men det blir det ikke snakket høyt om. Jeg ble faktisk overrasket da jeg oppdaget det, jeg trodde Kona var mye større.

Edit: Men baksetet er fortsatt trangt for voksne folk.

Har egentlig ikke det. Men det har egentlig kun vært fordi jeg synes den ser litt kjedelig og tam ut. Har kjørt en vw up i mange år nå og ønsker meg en bil som ser litt mer sportslig og tøff ut. Men alt i alt er jo utseende minst viktig. Kan studere den litt👌

Svein_H

#25
Sitat fra: rmsando på torsdag 14. oktober 2021, klokken 17:31
Sitat fra: Svein_H på torsdag 14. oktober 2021, klokken 17:03
Har du vurdert Zoe? Jeg vet det er som å banne i kjerka her inne, men med et slik kjøremønster kan du få utrolig mye rekkevidde for pengene, og attpåtil klare deg med billig hjemmelading på 10-16A. Jeg har passert 80' km med min siden jeg kjøpte den ny våren 2018, og har kun ladet hjemme med 16A.

Naboen min er anti-elbil. Han fikk låne en id3 i sommer, og hadde ikke mye positivt å si om den, men han ble veldig positivt overrasket over kjørekomforten i Zoe'en da han kjørte bilen min og fulgte etter meg da jeg leverte bobilen på service i sommer og trengte skyss tilbake.

En annen liten fun fact: Zoe er større innvendig enn Kona, men det blir det ikke snakket høyt om. Jeg ble faktisk overrasket da jeg oppdaget det, jeg trodde Kona var mye større.

Edit: Men baksetet er fortsatt trangt for voksne folk.

Har egentlig ikke det. Men det har egentlig kun vært fordi jeg synes den ser litt kjedelig og tam ut. Har kjørt en vw up i mange år nå og ønsker meg en bil som ser litt mer sportslig og tøff ut. Men alt i alt er jo utseende minst viktig. Kan studere den litt👌

Anbefaler at du prøver den ut, den er morsom å kjøre selv om den ikke har like mange krefter som de andre alternativene du har fått i denne tråden :)

Edit: Og du ser jo ikke hvor kjedelig bilen ser ut når du sitter inne i den  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Amatøren

Sitat fra: rmsando på torsdag 14. oktober 2021, klokken 17:31Har kjørt en vw up i mange år nå og ønsker meg en bil som ser litt mer sportslig og tøff ut. Men alt i alt er jo utseende minst viktig.

Kan du leve med e-up! så har nyeste rundt 259 km rekkevidde (lenger enn e-Golf med 231 km, som kun finnes som brukt nå), eller en av søstrene fra Seat eller Škoda. Da får du sprell ny bil for rundt 200.000,- og full garanti.

Startpriser:

SEAT Mii electric :  Fra 179.900,-
ŠKODA CITIGOe iV : Fra 208.580,-
Volkswagen e-up! Range : Fra 230.200,-
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

rmsando

Sitat fra: Amatøren på torsdag 14. oktober 2021, klokken 18:31
Sitat fra: rmsando på torsdag 14. oktober 2021, klokken 17:31Har kjørt en vw up i mange år nå og ønsker meg en bil som ser litt mer sportslig og tøff ut. Men alt i alt er jo utseende minst viktig.

Kan du leve med e-up! så har nyeste rundt 259 km rekkevidde (lenger enn e-Golf med 231 km, som kun finnes som brukt nå), eller en av søstrene fra Seat eller Škoda. Da får du sprell ny bil for rundt 200.000,- og full garanti.

Startpriser:

SEAT Mii electric :  Fra 179.900,-
ŠKODA CITIGOe iV : Fra 208.580,-
Volkswagen e-up! Range : Fra 230.200,-

Ønsker å ha en litt større bil enn en up nå! Den har vært super i mange år, men får såvidt plass til sup, ski eller sykkel osv😅

Ingeniøren

Zoe er sikkert grei men den lager en forferdig romskips lyd som forsurer nærmiljøet - kan den skrues av ?

Hadde en i nabolaget - glad de byttet bil  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Svein_H

#29
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 14. oktober 2021, klokken 19:14
Zoe er sikkert grei men den lager en forferdig romskips lyd som forsurer nærmiljøet - kan den skrues av ?

Hadde en i nabolaget - glad de byttet bil  :+1:

Jeg er helt enig, de lydene man kan velge mellom er helt forferdelige! Min Zoe har hvertfall en (fysisk) knapp man kan bruke for å skru av lyden, og den sitter i ryggmargen for å si det slik, det går automatisk rett etter at jeg har trykket på Start.

Ironisk nok er det samme knapp som man bruker for å bytte mellom de ulike ulydene, så det er kanskje en form for fransk humor...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA