Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:08

Dessuten har du og BKK og andre med grei hastighet (150+ kW). Vedlegg er filtrert på CCS lynladere.
Men da er det uke noen fordel med 800V lading lengre. Problemet med Ionity er og at de har så få stolper pr stasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. september 2021, klokken 18:37
Hm, litt rart begrepsbruk når  forbruk ved 90 km/t (avlest) 1,36 kWh/mil vs 1,42 kWh/mil er en grusing. Jeg ville nok rundet av til 1,4 kWh/mil.
Jeg refererte til TU sin test, der hadde I5 1,68Wh/km og TMY 1,4.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:25
Sitat fra: daktari på tirsdag 07. september 2021, klokken 18:37
Hm, litt rart begrepsbruk når  forbruk ved 90 km/t (avlest) 1,36 kWh/mil vs 1,42 kWh/mil er en grusing. Jeg ville nok rundet av til 1,4 kWh/mil.
Jeg refererte til TU sin test, der hadde I5 1,68Wh/km og TMY 1,4.
Tallene jeg oppga var Y vs Q4 i samme test. Men vi driver flisespikkeri nå altså.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:15
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:08

Dessuten har du og BKK og andre med grei hastighet (150+ kW). Vedlegg er filtrert på CCS lynladere.
Men da er det uke noen fordel med 800V lading lengre. Problemet med Ionity er og at de har så få stolper pr stasjon.
Ionity var best av ikke-SuC-ladestasjoner. Men BKK og Recharge har visse steder kommet med godt med ladere. Ble for eksempel overrasket over 6+ ladere ved bensinstasjonen på andre siden av Nebbenes.

Nei, der er ikke 800 V ladere som Ionity har pøst ut, men det går ganske radig på 150 og 200 kW-ladere og, og hovedproblemet var vel Mer og bare få 50 kW-ladere.

Tesla sin SuC-kjede er klart best, det er det liten diskusjon rundt. Men jeg synes det er greit å være edruelig og ærlig når man skal snakke om alternativene. Som kartutsnittene jeg la ved viser, så må man faktisk kjøre litt spesielle ruter for å bomme på lynladerne med 150 kW og mer.

Men jeg tar høyde for at Jeronan kjører noen sære ruter som gjør at man får problemer med biler som kjører 300+ km per lading, på veier som bare i sjeldne tilfeller går i 90+ km/t.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

i05L0

Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:08
Hva definerer du som Vestlandet, siden du sier det er null Ionity-ladere der? Sier ikke det er plenty, men null er da ikke korrekt. Dessuten har du og BKK og andre med grei hastighet (150+ kW). Vedlegg er filtrert på CCS lynladere.

Jeronan sier at problemet oppstår bl.a fra Otta og vestover. Han kan lade på Vågåmo, Lom, Bismo, Grotli, Folven, Stryn, Grodås, osv. - men samtlige av disse er 50kW Mer bortsett fra BKK på Lom. Det samme fra Dombås og vestover mot Ålesund. BKK har en lader på Bjorli og noen på Åndalsnes. Ellers er det 50 kW fra Mer.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

RJK

Sitat fra: i05L0 på tirsdag 07. september 2021, klokken 22:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:08
Hva definerer du som Vestlandet, siden du sier det er null Ionity-ladere der? Sier ikke det er plenty, men null er da ikke korrekt. Dessuten har du og BKK og andre med grei hastighet (150+ kW). Vedlegg er filtrert på CCS lynladere.

Jeronan sier at problemet oppstår bl.a fra Otta og vestover. Han kan lade på Vågåmo, Lom, Bismo, Grotli, Folven, Stryn, Grodås, osv. - men samtlige av disse er 50kW Mer bortsett fra BKK på Lom. Det samme fra Dombås og vestover mot Ålesund. BKK har en lader på Bjorli og noen på Åndalsnes. Ellers er det 50 kW fra Mer.
Nå er det Ionity på Dombås, så det hjelper veldig på. Og nytt eksempel, her filtrert på CCS med 100 kW og opp. Dess mørkere lilla, dess raskere ladere. Jeg sliter med å se at det burde være stort problem andre dager enn de aller mest hektiske timene på utfartsdager. Som sagt, selvsagt kan det bli langt bedre, men ikke så mørkt som bildet Jeronan tegner.

https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-dombas-ionity-dombas/ze5r7

Edit: Teslaladere er untatt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jeronan

Sitat fra: i05L0 på tirsdag 07. september 2021, klokken 22:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 21:08
Hva definerer du som Vestlandet, siden du sier det er null Ionity-ladere der? Sier ikke det er plenty, men null er da ikke korrekt. Dessuten har du og BKK og andre med grei hastighet (150+ kW). Vedlegg er filtrert på CCS lynladere.

Jeronan sier at problemet oppstår bl.a fra Otta og vestover. Han kan lade på Vågåmo, Lom, Bismo, Grotli, Folven, Stryn, Grodås, osv. - men samtlige av disse er 50kW Mer bortsett fra BKK på Lom. Det samme fra Dombås og vestover mot Ålesund. BKK har en lader på Bjorli og noen på Åndalsnes. Ellers er det 50 kW fra Mer.

We have family in Stranda Kommune area. So we are always in that Area.

The roads there are not easy and so straight foward due to the mountains and the Fjords, with ferry connections all over.

That whole area. Sunnmøre.... . Stryn, Geiranger, Olden, Loen and Stadlandet/Vestkap to the west and north towards Ålesund is extremely popular with tourists.

In this whole area its Lad Mer (former GrønnKontakt) that dominates with unreliable 50kW chargers.
Only this Summer we finally got 4 Tesla SuC stolps in Stryn, which had long queues during the day all summer.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:59
Sitat fra: geear på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:31
Håper at Yen alltid klarer 30 mil med god margin, og så er jeg spent på om den klarer seg godt under 300 Wh/km med stor kapellhenger. Det skal nok holde veldig hardt. Hadde vært ekstremt gledelig om den klarte 23 mil med god margin.
300Wh/km kan du nok glemme med stor skaphenger. 350-400 er det jeg ser på vår TM3. Vår gamle X100 kom lengre med samme henger.
Når dere sier skaphenger, så mener dere en som stikker godt over bilen?


Denne ekvipasjen bruker ca 230 i motorveifart fullastet med vekter og treningsutstyr på E18

RJK

Nå har jeg ikke fått med meg startpunktet, men Stranda har BKK-ladere. Ålesund finner jeg 5-7 ladestasjoner, og i tillegg ladere ved Ørsta og Ulsteinsvik.

Nær Stryn har man ladere i Nordfjordeid, også dette 100+ kW. Førde, Langhaugane og Skei lengre sør-sørvest. Enda lengre unna i vest, har du Evja, Svelgen og Stokkenes.

Kommer du fra Østlandet så har du Lom i vest-Nordvest, og Lillehammer og Øyer før denne, og Øyer til Lom er det lengste stykket uten raske ladere, og her kunne det vært kjekt å få en eller to ladestasjoner til.

Langs FV/RV 15 mot Ålesund er det endel ladere, den første ved Dombås, men det blir nok en detour/alternativ rute som kanskje ikke er ønskelig...

Som sagt, det er ikke perfekt, men det burde ikke være veldig store problemer om man som sagt ikke treffer rushet da "alle" skal lade.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:20
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:59
Sitat fra: geear på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:31
Håper at Yen alltid klarer 30 mil med god margin, og så er jeg spent på om den klarer seg godt under 300 Wh/km med stor kapellhenger. Det skal nok holde veldig hardt. Hadde vært ekstremt gledelig om den klarte 23 mil med god margin.
300Wh/km kan du nok glemme med stor skaphenger. 350-400 er det jeg ser på vår TM3. Vår gamle X100 kom lengre med samme henger.
Når dere sier skaphenger, så mener dere en som stikker godt over bilen?
Denne ekvipasjen bruker ca 230 i motorveifart fullastet med vekter og treningsutstyr på E18
Skaphenger er henger med vegger og tak, og da gjerne i ståhøyde. Da har man en vegg med rett flate som skal pløyes gjennom luften.

Den lille hengeren på bildet, vil selvsagt ha veldig mye mindre frontareal, og er delvis dekket av bilen foran. Den vil derfor være langt mindre problematisk i fart.

Denne går som skaphenger, men er bare halvhøy:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Denne er litt høyere, men frontarealet er rundet av, og det vil være gunstig i forhold til luftmotstanden:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jeronan

#266
Where in Nordfjordeid are 100kW chargers? We were there this Summer and only saw Lad Mer 50kW ones?

And Stranda has BKK chargers now?  ???

Really have to start keeping an eye on BKK then. No one told me they started operating in that area. Nice!
Lad Mer really needs to get some competition in that area.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:20
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 13:59
Sitat fra: geear på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:31
Håper at Yen alltid klarer 30 mil med god margin, og så er jeg spent på om den klarer seg godt under 300 Wh/km med stor kapellhenger. Det skal nok holde veldig hardt. Hadde vært ekstremt gledelig om den klarte 23 mil med god margin.
300Wh/km kan du nok glemme med stor skaphenger. 350-400 er det jeg ser på vår TM3. Vår gamle X100 kom lengre med samme henger.
Når dere sier skaphenger, så mener dere en som stikker godt over bilen?


Denne ekvipasjen bruker ca 230 i motorveifart fullastet med vekter og treningsutstyr på E18
Jeg snakket om kapellhenger, turfsurf om skaphenger, normalt vil nok forbruket være omtrent det samme om det er kapell, skaphenger, hestehenger eller kanskje til og med campingvogn.

Det er en lik denne jeg aller helst skulle hatt 23 mil med, vinterstid:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Planet er 410x185 innvendig, husker ikke høyde, men sikkert 150. Har og en lang (320x150) boggihenger med kapell, men tror ikke den vil ha noe mindre forbruk selv om den er kortere og smalere, har inntrykk av at boggi trekker en god del mer.

RJK

Mer friksjon mot underlaget med mer gummi mot bakken, så det stemmer greit.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

#269
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. september 2021, klokken 23:39
Den lille hengeren på bildet, vil selvsagt ha veldig mye mindre frontareal,
Lol

Nå var du morsom, å kalle en boghihenger som har høye lemmer og krever utvidet sertifikat for liten er å ta kraftig i.

Jeg var mest opptatt av å illustrere forskjellen i forbuk, mellom en stor (hvertfall ganske) henger som er tunglastet og en skaphenger.

Den hengeren jeg kjører mest med er det du kan kalle liten, den veier 160 kg og har lave lemmer og singel aksel. Den kan kjøres med 175 i forbruk på samme bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA