Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:04
Jeg vet ikke med dere, men min familie og veldig mange  Tesla-eiere drar på Europa-turné på sommeren, og 1000 km testen er høyst relevant for denne. Man kjører gjerne motorvei veldig lange strekker, med fasrtsgrense 110++. Testen gir et veldig godt inntrykk av hvordan bilen vil takle dette. Forøvrig er jo dette også en stor styrke for Tesla, mulighetene til å kjøre bekymringsløst med elbil i store deler av våre feriedestinasjoner i Europa.
Ja, dette er for meg ett stort ankepunkt mot I5, som har høyt forbruk på motorvei, samtidig som det ikke er like bra utbygd med Ionity hvor man får utnyttet ladefarten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jeronan

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:11
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:04
Jeg vet ikke med dere, men min familie og veldig mange  Tesla-eiere drar på Europa-turné på sommeren, og 1000 km testen er høyst relevant for denne. Man kjører gjerne motorvei veldig lange strekker, med fasrtsgrense 110++. Testen gir et veldig godt inntrykk av hvordan bilen vil takle dette. Forøvrig er jo dette også en stor styrke for Tesla, mulighetene til å kjøre bekymringsløst med elbil i store deler av våre feriedestinasjoner i Europa.
Ja, dette er for meg ett stort ankepunkt mot I5, som har høyt forbruk på motorvei, samtidig som det ikke er like bra utbygd med Ionity hvor man får utnyttet ladefarten.

Yup. Which is a real shame and why we end up crossing it off our consideration list, as there are zero Ionity chargers in Vestlandet nor any planned for the immediate future.
Then we have Lad Mer, that dominates in Vestlandet, who can't be bothered to roll out anything faster than 50kW, has no plans to do so and above all else, has terrible reliability with their chargers, who often are out of order.

That is why these charge speed test and range tests are only useful to a certain degree, but often have zero meaning in a real practical situation when you actually use the car on a long trip!

So its fantastic that the Audi e-Tron has a flat 150kW charge curve to 80%. It's fantastic the Ioniq5 and Kia EV6 have 800V onboard chargers that can fast charge your socks off.

Reality is, that all this falls apart, the moment I take a left turn at Otta and all you have is either Tesla SuC or Lad Mer 50kW stations.  ;)
And it's no better up north, when you go beyond Dombås.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:04
Ser det stilles spørsmålstegn ved 1000 km testen, både hvordan den skal utføres, og om den er relevant.

Jeg vet ikke med dere, men min familie og veldig mange  Tesla-eiere drar på Europa-turné på sommeren, og 1000 km testen er høyst relevant for denne. Man kjører gjerne motorvei veldig lange strekker, med fasrtsgrense 110++. Testen gir et veldig godt inntrykk av hvordan bilen vil takle dette. Forøvrig er jo dette også en stor styrke for Tesla, mulighetene til å kjøre bekymringsløst med elbil i store deler av våre feriedestinasjoner i Europa.

Ser ut som også Model Y vil takle dette veldig bra, pga relativt lavt forbruk i høye hastigheter.
Jepp. Håper jeg slipper å oppleve å måtte sparekjøre siste 8-10 milene, for å klare å komme 26 mil, i høy sommertemp og motvind midt i juli, slik jeg har opplevd med X75 (kom 263 km og hadde 3% igjen). Virker som worst case om sommeren aldri vil være i nærheten av så lavt med Model Y, selv om den har samme form og størrelse på batteripakken. Og vinterstid var enda lavere. Håper at Yen alltid klarer 30 mil med god margin, og så er jeg spent på om den klarer seg godt under 300 Wh/km med stor kapellhenger. Det skal nok holde veldig hardt. Hadde vært ekstremt gledelig om den klarte 23 mil med god margin. Hvis ikke står jeg litt i samme møkka med ladekø og klattlading på 50 kW, inkl. avkobling av henger, som jeg gjorde med X75. Jeg frykter at svaret er at 82-pakken klarer "minimumet" av det jeg trenger, mens at 77-pakken, som jeg får, ikke klarer det.

nosi1202

Sitat fra: advale på søndag 05. september 2021, klokken 22:04

Alle her ser ut til å nikke på Y fordi Bjørn forklarer effektiviteten er bedre på Y. Men jeezz, fyren kjører i 160km/t - hva tror du barnefamilier kjører på??
Man kan enkelt sagt ikke gå rundt og si Y er kjappere når fyren og selve testen det er basert på kjører 40-60km/t over fartsgrensen. Ingen barnefamilier gjør sånt

Litt saktere på strekningen Svinesund-Gøteborg og omtrent det på strekningen Gøteborg-Malmø. Trafikken går relativt radig nedover der. 
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:31
Håper at Yen alltid klarer 30 mil med god margin, og så er jeg spent på om den klarer seg godt under 300 Wh/km med stor kapellhenger. Det skal nok holde veldig hardt. Hadde vært ekstremt gledelig om den klarte 23 mil med god margin.
300Wh/km kan du nok glemme med stor skaphenger. 350-400 er det jeg ser på vår TM3. Vår gamle X100 kom lengre med samme henger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Det er ikke sikkert forbruket øker like mye som på lave Model 3, men som sagt så tror nok jeg og at det skal holde hardt ja. Er det boggi eller enkeltaksla du kjører med?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: andy99 på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:56
Kan ikke se det et linket til TU sin test av forbruk..
https://www.tu.no/artikler/test-av-tesla-model-y-imponerende-effektiv-skuffende-hurtiglading/513069


Wow...det er lavt forbruk....143 kWh per 100km...og ca 483km rekkevidde fra Oslo til Sjusjøen og rundt forbi...knuser de andre bilene som har samme bagasjeplass. Nice.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. september 2021, klokken 15:57
Sitat fra: andy99 på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:56
Kan ikke se det et linket til TU sin test av forbruk..
https://www.tu.no/artikler/test-av-tesla-model-y-imponerende-effektiv-skuffende-hurtiglading/513069


Wow...det er lavt forbruk....143 kWh per 100km...og ca 483km rekkevidde fra Oslo til Sjusjøen og rundt forbi...knuser de andre bilene som har samme bagasjeplass. Nice.
Sammenligner du biler som ble testet i 3-9 grader med bl.a. "mye regn" med en som ble kjørt i august med ca 25 grader i været?
Testerne selv sier: "Tallene er naturligvis ikke direkte sammenliknbare, ettersom vi har kjørt bilene på forskjellige dager og under ulike temperatur- og værforhold. Særlig kryper forbruket oppover når det blir kaldere i lufta. (...) Likevel indikerer det at Model Y er en effektiv elbil. Vi skal vente med å kåre noen forbruksvinner i familie-SUV-klassen til vi får kjørt kamphanene mot hverandre direkte."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:44
Sammenligner du biler som ble testet i 3-9 grader med bl.a. "mye regn" med en som ble kjørt i august med ca 25 grader i været?
Xpeng G3, I5 og Mach-e ble testet i ca samme temperatur, og de ble gruset ja. Uansett er TMY såpass mye bedre at det er klart at den slår alle på forbruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Hm, litt rart begrepsbruk når  forbruk ved 90 km/t (avlest) 1,36 kWh/mil vs 1,42 kWh/mil er en grusing. Jeg ville nok rundet av til 1,4 kWh/mil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 17:42
Sitat fra: daktari på tirsdag 07. september 2021, klokken 16:44
Sammenligner du biler som ble testet i 3-9 grader med bl.a. "mye regn" med en som ble kjørt i august med ca 25 grader i været?
Xpeng G3, I5 og Mach-e ble testet i ca samme temperatur, og de ble gruset ja. Uansett er TMY såpass mye bedre at det er klart at den slår alle på forbruk.
Det var ikke de bilene jeg reagerte på. Sjekk tabellen, de største konkurrentene er MEB-bilene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tornaldo

Mye hårsåre ID4 eiere som frekventerer her...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Tellus

Enda godt det er så få hårsåre teslaeiere 😊

advale

#253
Sitat fra: geear på mandag 06. september 2021, klokken 15:11
Han velger det beste alternativet, enten det er forårsaket av god eller dårlig aerodynamikk, varme/kjøleproblemer på batteripakke, god eller dårlig ladehastighet. At noen (ikke deg) begynner å dra inn barnefamilier på tur osv er helt fjernt, det har ingenting med denne testen å gjøre - han tester raskest mulige måte å kjøre 1000 kilometer med elbil. En mursteinsformet bil i 160 ville krevd så mye strøm og igjen lading at den ville tapt tid på totalen, derfor vil gjerne en murstein komme raskere frem i 80 km/t enn i 160.

Bjørn har hatt Model Y i 2-3 dager, så han kjenner vel ikke den spesielt mye bedre enn andre biler, og jeg vil påstå at han klarer å kjøre tett på optimalt med det meste, selv om det finnes åpenbare svakheter med å teste noe slikt utenfor en lab, men det håper jeg at alle forstår. Skal man diskutere Bjørn sine tester, så syns jeg at et minstekrav er at man faktisk har sett en god del av 1000km-testene hans fra start til slutt, slik at man får med seg alt han sier underveis, for han forklarer de aller fleste valgene ganske grundig. Og tar ofte opp sammenligninger med andre biler og tester underveis.

Fint du kan snu 180 grader på en femøring. Tidligere var det hyling og hersketeknikk for å prøve å legge lokk på diskusjonen om 1000km. Nå slenger du i det minste noe relevant...  :+1: Jeg er ikke uenig i at slik er nå testen, men påpeker at man ikke kan bare konkludere og sette 2 streker under.

At jeg nevner barnefamilier er blant annet fordi Y er ment for familier. TB driver ikke og tester utelukkende speed-demons eller hva? Målgruppen hans er ikke sjåfører som legger seg ut på  160+km/t ulovlig street kjøring.

Sitat fra: geear på mandag 06. september 2021, klokken 15:11
Per i dag så har jeg vanskelig for å se at det finnes noen bedre alternativer enn det Bjørn gjør.

Det får være din mening. 1000km er som nevnt mer Top Gear-vibber for min del.
Jeg har tenkt det beste hadde vært "duell"-tester siden det er maks 10 % over fartsgrensen. Morsomt nok så hørte TB bønnen min og la ut en ny duell test. Denne gangen med Mach-E, Taycan og SR+.

På del 2 var TB skråsikker på at han med SR+ ville vinne med rundt 50-60min mot Mach-E. Ser man på 1000km testen ble Mach-E knust av SR+ med 30 min. TB kalkulerte vel siden Mach-E var langt nord for Trondheim og dårligere tilgang på hurtiglader så plusset han på med ekstra 20-30min seiersmargin.

Oppsummert: Mach-E kom kun 4-5 minutter etter i mål. Og det til tross for at Mach-E måtte lade en gang på 50kw og en gang 75kw fordi det var delt ladestolpe. Hadde Mach-E hatt tilgang på 150kw+ hele veien ville den kommet likt eller først. Så hvordan stemmer dette med tiden fra 1000km? Det ville gitt helt motsatt rekkefølge(!)

TB kan faktisk ta feil noen ganger også. Han ble selv "lurt" og trukket feil konklusjoner. Og feil "konklusjoner" basert på 1000km florerer også rundt her. Så 1000km er mer popcorn-føde å regne. Det hadde derfor vært interessant med Y, ID4 og Ioniq 5/EV6 på duell.

Tornaldo - nå er ikke 110km/t så høy marsjfart akkurat. Men merk at forbruket øker drastisk fra 90 til 110, da kan man tenke seg hva det blir med 110 til 130. 130 til 150. Og enda 160km/. Forbruket øker ikke lineært, men eksponentielt. Men er man hard på gassen er Tesla best aerodynamisk (til EQS/EQE kommer da..)

RJK

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:22
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. september 2021, klokken 12:11
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 07. september 2021, klokken 11:04
Jeg vet ikke med dere, men min familie og veldig mange  Tesla-eiere drar på Europa-turné på sommeren, og 1000 km testen er høyst relevant for denne. Man kjører gjerne motorvei veldig lange strekker, med fasrtsgrense 110++. Testen gir et veldig godt inntrykk av hvordan bilen vil takle dette. Forøvrig er jo dette også en stor styrke for Tesla, mulighetene til å kjøre bekymringsløst med elbil i store deler av våre feriedestinasjoner i Europa.
Ja, dette er for meg ett stort ankepunkt mot I5, som har høyt forbruk på motorvei, samtidig som det ikke er like bra utbygd med Ionity hvor man får utnyttet ladefarten.

Yup. Which is a real shame and why we end up crossing it off our consideration list, as there are zero Ionity chargers in Vestlandet nor any planned for the immediate future.
Then we have Lad Mer, that dominates in Vestlandet, who can't be bothered to roll out anything faster than 50kW, has no plans to do so and above all else, has terrible reliability with their chargers, who often are out of order.

That is why these charge speed test and range tests are only useful to a certain degree, but often have zero meaning in a real practical situation when you actually use the car on a long trip!

So its fantastic that the Audi e-Tron has a flat 150kW charge curve to 80%. It's fantastic the Ioniq5 and Kia EV6 have 800V onboard chargers that can fast charge your socks off.

Reality is, that all this falls apart, the moment I take a left turn at Otta and all you have is either Tesla SuC or Lad Mer 50kW stations.  ;)
And it's no better up north, when you go beyond Dombås.
Hva definerer du som Vestlandet, siden du sier det er null Ionity-ladere der? Sier ikke det er plenty, men null er da ikke korrekt.

Dessuten har du og BKK og andre med grei hastighet (150+ kW). Vedlegg er filtrert på CCS lynladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA