Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

Tellus

Under gode forhold når til og med din I-Pace WLTP rekkevidde i konstant 90. Nå tror jeg ikke forholdene var ekstremt gunstige da TB utførte sine tester, men det understreker bare hvor mye forholdene har måse for slike tester.
Og nei, jeg tror ikke I-Pace går like langt som en Model-Y uansett felgstørrelse 😀

geear

TB sier slowdownen er snakk om noen hundre meter, og han pleier å være veldig nøye med å gjøre opp for slikt underveis i testene. Samme med snitthastighet, han pleier ha stålkontroll. Var det ikke sånn at han var programmerer eller noe ved UiO før han ble influencer på fulltid? Har nok kontrollen på matten. Og uansett hvilket merke han tester...

Jeg har tenkt at et usikkerhetsmoment med testene til Bjørn er at han veldig ofte kiører tur-retur samme vei, ikke en rundløype, så da tror jeg sidevind kan spille inn, og bare en liten retningforandring kan også utgjøre stor forskjell. Det kan godt tenkes at Bjørn har testet dette også.

I dette tilfellet med winrun vs Hankook, så har han tilsvarende resultater fra Model S. Der var forskjellen enda større. Derfor gir det mening..

stue

Ihvertfall bra at han testet begge dimensjonene. Noe annet ville vært en skandale. Men synes det er spesielt at Tesla Bjørn, av alle, klager på komforten i bilen. Han er jo godt vant til M3P.

Contango

Sitat fra: geear på fredag 03. september 2021, klokken 20:27
Jeg har tenkt at et usikkerhetsmoment med testene til Bjørn er at han veldig ofte kiører tur-retur samme vei, ikke en rundløype, så da tror jeg sidevind kan spille inn, og bare en liten retningforandring kan også utgjøre stor forskjell. Det kan godt tenkes at Bjørn har testet dette også.
ABRP har testet. https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/38-wind-influence-on-tesla-model-3/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Speeder

Sitat fra: stue på fredag 03. september 2021, klokken 21:48
Ihvertfall bra at han testet begge dimensjonene. Noe annet ville vært en skandale. Men synes det er spesielt at Tesla Bjørn, av alle, klager på komforten i bilen. Han er jo godt vant til M3P.
Skandale? For et latterlig utsagn.
Han kan da teste bilene akkurat som han selv vil. Så er det opp til hver enkelt å gjøre egne vurderinger utifra hva man ser.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

elektro

Sitat fra: Contango på fredag 03. september 2021, klokken 21:52
Sitat fra: geear på fredag 03. september 2021, klokken 20:27
Jeg har tenkt at et usikkerhetsmoment med testene til Bjørn er at han veldig ofte kiører tur-retur samme vei, ikke en rundløype, så da tror jeg sidevind kan spille inn, og bare en liten retningforandring kan også utgjøre stor forskjell. Det kan godt tenkes at Bjørn har testet dette også.
ABRP har testet. https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/38-wind-influence-on-tesla-model-3/

Utslagene på Model Y og enda mindre aerodynamiske biler er nok større, men fin den der.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.

Skiftende forhold gjør sammenligninger nærmest umulig. TB og andre burde i mye større grad forsøke å teste nye biler mot en benchmark bil. Dette krever selvfølgelig to sjåfører. Da kunne man operere med prosent over eller under benchmark. Forbrukstestene hadde da blitt interessante. Nå er forbrukstestene mest fjas. Å kjøre timesvis i 90 km/t for å hente ut et tall som avhengig av forhold kunne vært ti prosent høyere eller lavere blir i beste fall en eksersis for de helt spesielt interesserte eller i verste fall grunnlag for feilaktige konklusjoner hos de normalt  interesserte  ;)

Veldig godt oppsummert. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hELgenen

Sitat fra: Speeder på fredag 03. september 2021, klokken 23:07
Sitat fra: stue på fredag 03. september 2021, klokken 21:48
Ihvertfall bra at han testet begge dimensjonene. Noe annet ville vært en skandale. Men synes det er spesielt at Tesla Bjørn, av alle, klager på komforten i bilen. Han er jo godt vant til M3P.
Skandale? For et latterlig utsagn.
Han kan da teste bilene akkurat som han selv vil. Så er det opp til hver enkelt å gjøre egne vurderinger utifra hva man ser.

Vel,det som ER en liten skandale er hvordan ørsmå forskjeller i f.eks forbruk og rekkevidde fremstilles som å ha enorm betydning.
Om bilenes forbruk er 1.5 eller 2.0 betyr jo lite i praksis om rekkevidden forblir omtrent lik mellom to biler. Det blir ikke enorme kostnadsforskjeller pr år heller av selv så ulike forbrukstall.
Og om det går X eller X+1 bananesker inn i bilen så utgjør det ofte ubetydelige forskjeller for mange..ja kanskje de fleste.


Speeder

Sitat fra: hELgenen på lørdag 04. september 2021, klokken 00:17
Sitat fra: Speeder på fredag 03. september 2021, klokken 23:07
Sitat fra: stue på fredag 03. september 2021, klokken 21:48
Ihvertfall bra at han testet begge dimensjonene. Noe annet ville vært en skandale. Men synes det er spesielt at Tesla Bjørn, av alle, klager på komforten i bilen. Han er jo godt vant til M3P.
Skandale? For et latterlig utsagn.
Han kan da teste bilene akkurat som han selv vil. Så er det opp til hver enkelt å gjøre egne vurderinger utifra hva man ser.

Vel,det som ER en liten skandale er hvordan ørsmå forskjeller i f.eks forbruk og rekkevidde fremstilles som å ha enorm betydning.
Om bilenes forbruk er 1.5 eller 2.0 betyr jo lite i praksis om rekkevidden forblir omtrent lik mellom to biler. Det blir ikke enorme kostnadsforskjeller pr år heller av selv så ulike forbrukstall.
Og om det går X eller X+1 bananesker inn i bilen så utgjør det ofte ubetydelige forskjeller for mange..ja kanskje de fleste.
Esker: igjen må dette være opp til den som ser på å vurdere, har ingenting med små eller store skandaler å gjøre. Enkelte synes det er superpraktisk med +1, andre ser ikke poenget.

1,5 vs 2,0: her må atter en gang den som ser på vurdere om dette er noe som har betydning og hvilke grad det måtte være. Ønsker man å forbruke minst mulig energi her i livet, som jo endel setter høyt, vil forskjellen ved 30k km i året være 1500kwh.
Andre som ikke bryr seg om dette vil kanskje sette pris på raskere hurtiglading om bilene har samme kW over ladestoppet. Eventuelt kan forskjellen her være enda større om 1,5 bilen lader med 1,5 og 2,0 bilen lader med 1,0. Men igjen dette må vurderes av seeren, skandale er det ikke!
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

oroar

Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.


Jeg fikk bare 19" og 20" som valg. Hvordan kan man få valgt 18"?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

keepitsimple

Sitat fra: elektro på lørdag 04. september 2021, klokken 00:09
Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.

Skiftende forhold gjør sammenligninger nærmest umulig. TB og andre burde i mye større grad forsøke å teste nye biler mot en benchmark bil. Dette krever selvfølgelig to sjåfører. Da kunne man operere med prosent over eller under benchmark. Forbrukstestene hadde da blitt interessante. Nå er forbrukstestene mest fjas. Å kjøre timesvis i 90 km/t for å hente ut et tall som avhengig av forhold kunne vært ti prosent høyere eller lavere blir i beste fall en eksersis for de helt spesielt interesserte eller i verste fall grunnlag for feilaktige konklusjoner hos de normalt  interesserte  ;)

Veldig godt oppsummert. :)
Enig. Vind og veibane betyr masse. TB må begynne å bruke kona mer riktig.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

jorgenask

Sitat fra: oroar på lørdag 04. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.


Jeg fikk bare 19" og 20" som valg. Hvordan kan man få valgt 18"?

det er IKKE mulig per nå å velge 18-tomms. Det må man kjøpe uoriginalt

Tellus

Sitat fra: jorgenask på lørdag 04. september 2021, klokken 08:07
Sitat fra: oroar på lørdag 04. september 2021, klokken 07:51
Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 18:42
Så lenge 18 tommer er et mulig valg på Model-Y så er det vel OK at TB bytter til slike.


Jeg fikk bare 19" og 20" som valg. Hvordan kan man få valgt 18"?

det er IKKE mulig per nå å velge 18-tomms. Det må man kjøpe uoriginalt

I så fall må jeg si meg enig med kritikerene at dette var et unødvendig lavmål av TB.

turfsurf

Sitat fra: elektro på fredag 03. september 2021, klokken 16:11
Den eneste måten å få noen som helst slags kontroll på dette er å alltid kjøre lange sløyfer, helst 100-0%, og alltid i følge med én eller flere referansebiler.
Skal man sammenligne mellom biler så må man kjøre de sammen, og kjøre de skikkelig langt. Selv da er det variabler som felgstørrelse, dekktype, lufttrykk i dekk, kupetemperatur, kjørestil osv som fører til variasjon.

Etter flere slike repeterte tester vil man kunne si noe konkret. På en individuell test er en variasjon på noen få prosent ignorerbart.

Er forskjellen i flere tester konsekvent i størrelsesorden 5-10% eller mere så er det vel noe man kan vektlegge.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Tellus på fredag 03. september 2021, klokken 19:35
Under gode forhold når til og med din I-Pace WLTP rekkevidde i konstant 90.
Opplever egentlig at det er like lett å nå WLTP med I-Pace som med Model 3 ihvertfall.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA