Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?

Startet av PKEllefsen, tirsdag 24. august 2021, klokken 14:08

« forrige - neste »

Bjoris

Min påstand er at prisene ikke kommer til å gå nevneverdig ned. under 500 er det bare en stor valuta endring i NOK som kan gi og da går alle andre ned også. For meg ser det ut som TMY ligger greit priset vs konkurrentene og som andre har påpekt, fremover blir det flere kjøpere enn biler pga leveringsproblemer hos mange og så dumme er ikke Tesla at det gir bort fortjeneste i en slik situasjon...

PKEllefsen

Sitat fra: Bjoris på fredag 27. august 2021, klokken 01:08
Min påstand er at prisene ikke kommer til å gå nevneverdig ned. under 500 er det bare en stor valuta endring i NOK som kan gi og da går alle andre ned også. For meg ser det ut som TMY ligger greit priset vs konkurrentene og som andre har påpekt, fremover blir det flere kjøpere enn biler pga leveringsproblemer hos mange og så dumme er ikke Tesla at det gir bort fortjeneste i en slik situasjon...

Tesla kommer ikke til å gi vekk noe før de må, men er ikke kun konkurrentenes el-biler tesla kjemper mot. Så langt har tesla hatt svært lite produksjon og de har økt årlig med rundt 40-50% siden 2012 (med unntak av introduksjons år av model 3 hvor det var høyere). I år blir det antagelig rundt 900k leveringer som er 80% høyere enn fjoråret, og i 2022 ser vi antagelig opp mot 2 millioner om produksjonsskalering i berlin og texas går bra. Poenget her er at nå begynner produksjonskapasiteten for alvor å ta av, og neste år vil det antagelig produsere nesten like mye som de har gjort alle år tidligere kombinert. Med dette må de ha en helt ekstrem etterspørsel om de skal få ut alle bilene. Personlig tror jeg det er liten tvil om at de senker prisen til under 500k neste år, og antagelig ned mot 450 kort tid etter det igjen. Som sagt, i kina er prisen allerede nede på 430K, og berlin-produserte biler vil bli både billigere og bedre (ikke at det går direkte til kundens fordel med mindre de må nedjustere pris for å få solgt bilene).

Tl;Dr - Minimum 499K for LR MY i løpet av 2022, og en eller annen gang senere i 2023 ned mot 400-450K. 1. De har allerede enorme bidrag i Europa, antagelig 40%+ 2. Kostpriser reduseres raskt etter hvert som fabrikken i shanghai ekspanderes + Berlin vil ha enda bedre bidrag enn shanghai 3. Produksjonen øker i enormt tempo - opp mot 2M neste år noe som tilsvarer nesten alt de har produsert til sammen opptil nå - dette vil vil kreve enorm etterspørsel.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

kodax

Sitat fra: PKEllefsen på fredag 27. august 2021, klokken 09:33...i kina er prisen allerede nede på 430K...
Å sammenligne bilpriser i Norge med Kina (og for den saks skyld USA) er vel av mange grunner helt meningsløst.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thob

Sitat fra: PKEllefsen på fredag 27. august 2021, klokken 09:33
Sitat fra: Bjoris på fredag 27. august 2021, klokken 01:08
Min påstand er at prisene ikke kommer til å gå nevneverdig ned. under 500 er det bare en stor valuta endring i NOK som kan gi og da går alle andre ned også. For meg ser det ut som TMY ligger greit priset vs konkurrentene og som andre har påpekt, fremover blir det flere kjøpere enn biler pga leveringsproblemer hos mange og så dumme er ikke Tesla at det gir bort fortjeneste i en slik situasjon...

Tesla kommer ikke til å gi vekk noe før de må, men er ikke kun konkurrentenes el-biler tesla kjemper mot. Så langt har tesla hatt svært lite produksjon og de har økt årlig med rundt 40-50% siden 2012 (med unntak av introduksjons år av model 3 hvor det var høyere). I år blir det antagelig rundt 900k leveringer som er 80% høyere enn fjoråret, og i 2022 ser vi antagelig opp mot 2 millioner om produksjonsskalering i berlin og texas går bra. Poenget her er at nå begynner produksjonskapasiteten for alvor å ta av, og neste år vil det antagelig produsere nesten like mye som de har gjort alle år tidligere kombinert. Med dette må de ha en helt ekstrem etterspørsel om de skal få ut alle bilene. Personlig tror jeg det er liten tvil om at de senker prisen til under 500k neste år, og antagelig ned mot 450 kort tid etter det igjen. Som sagt, i kina er prisen allerede nede på 430K, og berlin-produserte biler vil bli både billigere og bedre (ikke at det går direkte til kundens fordel med mindre de må nedjustere pris for å få solgt bilene).

Tl;Dr - Minimum 499K for LR MY i løpet av 2022, og en eller annen gang senere i 2023 ned mot 400-450K. 1. De har allerede enorme bidrag i Europa, antagelig 40%+ 2. Kostpriser reduseres raskt etter hvert som fabrikken i shanghai ekspanderes + Berlin vil ha enda bedre bidrag enn shanghai 3. Produksjonen øker i enormt tempo - opp mot 2M neste år noe som tilsvarer nesten alt de har produsert til sammen opptil nå - dette vil vil kreve enorm etterspørsel.

Enig. Syns mange glemmer dette poenget når vi diskuterer prisutviklingen. Jeg har ingen formening om hva prisene vil bli på sikt, men tenker det er stor sannsynlighet for at de skal ned når produksjonen går opp. Jeg tror Tesla er svært innstilt på å kvele markedet når de kan levere nok biler, og for å få solgt alle bilene skal nok prisene ned, på sikt. De er i en unik posisjon ift enhetskostnad, spesielt når 4680 er oppe å går. Dette kommer de til å bruke for alt det er verdt er min spådom

HRS

Elbiler er fortsatt svært dyre de fleste steder i verden. For å selge mer er pris det mest effektive virkemiddelet. Som nevnt tidligere vil det være rasjonelt for Tesla å utnytte produksjonskapasiteten maksimalt og prisreduksjoner vil åpenbart bidra til økt utnyttelse av kapasiteten. 

tornaldo

Nå som Tesla er "utsolgt" (tror fortsatt man kan bli matchet med en bil raskt med rett konfigurasjon) i form av nye bestillinger, blir det interessant å se med prisen fremover. Spørsmålet er om brorparten av bilene som kommer til Norge nå, er bestilt for lenge siden, med lavere pris. Tipper det er en god overvekt med 2019 reservasjoner.

Hvis man antar at like mange biler kommer neste kvartal, og køen i all hovedsak er  tatt unna tilbake til 2019, kan man jo stille seg spørsmålet om Tesla klarer å selge like mange biler til dagens pris. Jeg tror ikke de klarer å selge like mange til 2021-pris, i løpet av de neste 3-4 mnd, som de har klart fra 2019 til nå. Det er selvfølgelig en del som først hiver seg på nå når bilen faktisk kan leveres, så vanskelig å spå.

Det kan jo også hende det ikke kommer like mange biler neste kvartal, som igjen vil tale for at de klarer å selge ut til dagens pris. Holder de dagens registreringstakt, så nærmer de seg vel 6000 biler innen mnd er omme. Tviler på at de klarer å selge nye 5-6000 biler neste kvartal her til lands, men mulig de da kan omdistribuere til andre europeiske markeder som kanskje ikke har blitt like høyt prioritert som Norge dette kvartalet, og dermed selger ut likevel.

Introduksjon av en RWD SR+ kan eventuelt snu opp ned på det meste, men vi vet jo ikke når den kommer.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

geear

Hvor har du det fra at det kommer 5-6000 biler til neste kvartal?

Tror nok mange bestiller nå som bilene kommer på veien også. Er labgt fra alle som følger med hele tiden. Model 3 selger fortsatt godt, på tross av alle dommedagsprofetiene om en sedan i Norge i 2021.

tornaldo

Sitat fra: geear på søndag 12. september 2021, klokken 14:08
Hvor har du det fra at det kommer 5-6000 biler til neste kvartal?

"Hvis man antar at like mange biler kommer neste kvartal...." Det er en antagelse/hypotese om at de kan levere like mange biler til Norge neste kvartal.

Hvis de begynner med en billigere SR+ med 60 kWh LFP batteri, som de har levert papirer på i Europa, vil man jo fort selge mer. Og det taler kanskje ikke helt for en lavere pris på Long Range.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Radial

Med 5-doblede fraktpriser i global handel, skal nok ikke prisene på noe som helst nedover på en stund.

Selv MIB får leveranser av komponenter og råmaterialer gjennom global frakt, og sitter i samme problemstilling.

Prisene på alt vil enten forbli like eller stige framover, det er min spådom.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Magnus Hansen

Vanskelig å spå om fraktpriser. Stigningen kommer av såpass mange forskjellige faktorer. Uansett vil det hjelpe betydelig med Europafabrikk. Mange muligheter for europeiske leverandører av komponenter. Det er vesentlig mer effektivt å frakte råvarer enn ferdige produkter.

lars667

Er konsensus at kostnader blir like lave i Berlin som i Shanghai? Vil ikke lave fraktpriser spises opp av økte priser på arbeidskraft osv.?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

tornaldo

Kostnadene forklarer ikke prisforskjellen mellom Y og 3. Y har unaturlig høy pris, som er markedsregulert, ikke kostnadsregulert.

Begge bilene produseres i Kina, deler omtrent alle deler, og fraktes på samme båter. Likevel er prisforskjellen i Europa/Norge mellom 3 og Y fra Kina over 100000 kr (TM3 LR selges rabattert fra Kina nå). Full pris er forskjellen 85000 kr.

I USA er forskjellen 45000 kr.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Magnus Hansen

Sitat fra: lars667 på søndag 12. september 2021, klokken 17:31
Er konsensus at kostnader blir like lave i Berlin som i Shanghai? Vil ikke lave fraktpriser spises opp av økte priser på arbeidskraft osv.?

Kostnad på arbeidskraften er ikke veldig avgjørende. I så fall ville Tesla lagt fabrikken et sted i øst europa

Syklist

Fabrikken i Grünheide utenfor Berlin er mindre enn en times kjøring fra den polske grensen.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA