Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?

Startet av PKEllefsen, tirsdag 24. august 2021, klokken 14:08

« forrige - neste »

advale

Tror økte komponentpriser er kraftig overdrevet. Ja prisene har økt, men ingenting som skal tilsi at den skal være motvekt mot lavere priser (fortsatt samme pris i Kina). Og bilene blir ikke fraktet på containere men i eget skip og der er fraktprisene stabilt.

M3 SR+ koster 350 000 i Norge, i Kina 320 000. Så enkel matte tilsier at prisen burde vært på 489-499' for Y. Det er bare å følge med på Kina, introduksjon av SR+ impliserer at LR salget har stoppet opp og i tillegg vil SR+ kannibalisere LR. At noe må skje med prisene innen jan-feb er jeg 85 % sikker på slik det ser ut nå.

At ID4 har lang ventetid betyr ikke at alt selges unna. F.eks. ser ut som Ioniq 5 har god tilgang. Markedet er selektiv. At ID4 er tomt er positiv for salget av Y, men er det nok når Shanghai spytter ut Y i et heseblesende tempo?

tornaldo

Sitat fra: lars667 på mandag 13. september 2021, klokken 23:08
På "søstergruppa" Tesla Model Y på Facebook ligger det nå en liten amatørmessig spørreundersøkelse om hva folk har gitt og når de har bestilt. De fleste så langt, 77, har bestilt til dagens pris. Mot 61 som har bestilt til redusert pris tidligere. Av de 77 har de aller fleste bestilt før bilene fysisk var i Norge. Selvfølgelig ikke noe seriøst, men forteller kanskje litt om at mange ventet med å bestille til det var en relativt kort leveringstid, og at i halvparten eller så av kjøperne har kjøpt til full pris.

Hva heter gruppa, helt eksakt? Det er jo et virrvarr av ulike grupper...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

lars667

Sorry, trodde jeg skrev det. "Tesla Model Y Norge". Litt treigt moderert, men ellers er det 11k medlemmer eller så.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

PKEllefsen

Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum. Ingen tvil om at Tesla må 10-20% ned i pris i resten av Europa i det minste for å få gang på salget. Skulle de satt ned prisen i resten av Europa er det vel ingen tvil om at Norge også er med på den listen selv om bilen selger bra her. Forhåpentligvis går de gradvis nedover. 499 i førsteomgang innen de neste 6 månedene, lengre ned senere.

Eneste som kan holde igjen på prisnedgangen i mine øyne er mangelen på halvledere. Skulle situasjonen forverre seg på en måte som gjorde at det ble kraftig reduksjon i produksjon over noen måneder, vil kanskje prisene holde seg litt lengre enn antatt.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Voltz

Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
"Virker som". Hvordan får du det til å "virke som"? Hvilken data baserer du dette på? Er det bare en følelse du har?

geear

Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
Det ble registrert 11 581 Teslaer i Europa i august, 2 084 av de var i Norge, 3810 var i Tyskland. I Norge var vel rundt 60% Model Y, er vel ikke overraskende om Model Y står for en stor andel i resten av Europa også...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Voltz på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:25
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
"Virker som". Hvordan får du det til å "virke som"? Hvilken data baserer du dette på? Er det bare en følelse du har?

Det er klart at Tesla Model Y er en perfekt Norges-bil for de som driter i Nyttelast. I Tyskland og andre steder kan andre ting være prioritert enn å ha med masse hytteting i bilen, samt ski, sykler og annet ræl. Samtidig så er jo de andre landene helt i startgropen med tanke på elbil generelt, samt at de har sine egne nasjonale bilmerker de vil kjøpe. På tross av dette så har det blitt registrert mer enn dobbelt så mange Teslaer i Tyskland alene enn i Norge fra Januar-August: Tyskland: 18000, Norge: 8700 ca....men tyskerne er jo sykt mange folk, og Tesla er bare en fraksjon av bilsalget, men over 100% vekst fra år til år...og nå kommer jo VW med elbiler, sånn at Tyskerne vil nok være mer åpne for elbiler fremover. I USA så støvsuger de jo Model Y fra markedet, og bilbutikker kjøper 1 år gamle Model Y LR for mer enn nybilpris...for å selge de til andre kunder enda dyrere... Ser forøvrig at de øker prisen i Kina nå med ca 14000 kroner for Model Y Performance.
Tesla Model Y                         2021-

PKEllefsen

Sitat fra: kodax på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:16
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47...Ingen tvil om at Tesla må...ingen tvil om at Norge også...
...det er nok tvil om at det ikke er noen tvil...

Ingen tvil etter min formening da. Usikker på hvordan det er mulig å tro at det ikke er noe i veien med Tesla sitt prisbilde i resten av Europa når 2 år med akkumulert salg utleveres på en måned uten problemer. Kun Norge så langt som skaffer overskrifter om betydelige utleveringstall også.

Til og med om de på et eller annet vis skulle klare å holde dagens priser med dagens produksjonsnivå hjelper ikke det så lenge når Elon har ambisjoner å selge mer av Model Y på årlig basis enn Toyota Corolla innen 2023. Blir fort to tre ganger mer Model Y tilgjengelig neste år (allerede nå i august doblet produksjonstallene seg for model Y i Shanghai).
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

ToWalkOrDrive

Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 14:09
Sitat fra: kodax på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:16
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47...Ingen tvil om at Tesla må...ingen tvil om at Norge også...
...det er nok tvil om at det ikke er noen tvil...

Ingen tvil etter min formening da. Usikker på hvordan det er mulig å tro at det ikke er noe i veien med Tesla sitt prisbilde i resten av Europa når 2 år med akkumulert salg utleveres på en måned uten problemer. Kun Norge så langt som skaffer overskrifter om betydelige utleveringstall også.

Til og med om de på et eller annet vis skulle klare å holde dagens priser med dagens produksjonsnivå hjelper ikke det så lenge når Elon har ambisjoner å selge mer av Model Y på årlig basis enn Toyota Corolla innen 2023. Blir fort to tre ganger mer Model Y tilgjengelig neste år (allerede nå i august doblet produksjonstallene seg for model Y i Shanghai).

Neste år er et helt annet kapittel. Da åpner det en fabrikk i Berlin og enda en i Texas.
Men hvis Tesla endrer sin strategi og bruker 14 kroner på reklame så selger de ut det og...sånn som de har gjort i USA...
Tesla Model Y                         2021-

tornaldo

Sitat fra: lars667 på mandag 13. september 2021, klokken 23:08
På "søstergruppa" Tesla Model Y på Facebook ligger det nå en liten amatørmessig spørreundersøkelse om hva folk har gitt og når de har bestilt. De fleste så langt, 77, har bestilt til dagens pris. Mot 61 som har bestilt til redusert pris tidligere. Av de 77 har de aller fleste bestilt før bilene fysisk var i Norge. Selvfølgelig ikke noe seriøst, men forteller kanskje litt om at mange ventet med å bestille til det var en relativt kort leveringstid, og at i halvparten eller så av kjøperne har kjøpt til full pris.

Oppdatert status

90 stk har forhåndsbestilt til lavere pris enn dagens
23 stk forhåndsbestilte til dagens pris
56 stk bestilte etter at levering fra Kina ble bekreftet, men før bilene kom
19 stk bestilte etter at bilene kom til landet

Ergo:

98 bestilt til dagens pris
90 bestilt med lavere pris

Det neste spennende å undersøkt, var om man som tidlig reservasjonsholder, ville betalt dagens pris...?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

lars667

Ikke vet jeg, men av alle biltester jeg har sett, er det ingen som har vært særlig negative til prisen. Den kommer inn godt under Ford Mustang med awd og tilsvarende rekkevidde. Det er ikke særlig mange gode alternativer med hengervekt, awd og "fullt utstyrt" til samme pris. Du har IOINIQ5, men du må snart ut med det samme for å få en tilsvarende. Kanskje 20-30k under.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

PKEllefsen

Sitat fra: Voltz på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:25
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47
Virker som det er kun Norge som kjøper Y'en nå av de Europeiske landene i noe som helst kvantum.
"Virker som". Hvordan får du det til å "virke som"? Hvilken data baserer du dette på? Er det bare en følelse du har?

Igjen på grunn av at de fikk levert ut alt av forhåndsbestillinger samlet opp fra hele Europa på litt over en måned. I Norge har bilen så langt vært den mest leverte bilen i August og September med god margin. Skulle de andre europeiske landene ha tilsvarende etterspørsel som Norge ville Tesla allerede hatt leveringstid ut i 2022.
Bestilt TMY 06.06.2020. Svart, FSD, hengerfeste

advale

@towalkordrive - Skjønner ikke hvorfor du fokuserer på US. Model Y kommer fra Kina. At US er utsolgt, hva har det å si for Norge og prisbildet?

automat

Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 14:09
Sitat fra: kodax på tirsdag 14. september 2021, klokken 13:16
Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 14. september 2021, klokken 12:47...Ingen tvil om at Tesla må...ingen tvil om at Norge også...
...det er nok tvil om at det ikke er noen tvil...

Ingen tvil etter min formening da. Usikker på hvordan det er mulig å tro at det ikke er noe i veien med Tesla sitt prisbilde i resten av Europa når 2 år med akkumulert salg utleveres på en måned uten problemer. Kun Norge så langt som skaffer overskrifter om betydelige utleveringstall også.

Til og med om de på et eller annet vis skulle klare å holde dagens priser med dagens produksjonsnivå hjelper ikke det så lenge når Elon har ambisjoner å selge mer av Model Y på årlig basis enn Toyota Corolla innen 2023. Blir fort to tre ganger mer Model Y tilgjengelig neste år (allerede nå i august doblet produksjonstallene seg for model Y i Shanghai).
To år med forhåndsbestillinger er ikke det samme som to års akkumulert salg. Det er bare de mest interesserte som bestiller en bil usett og uprøvd. De aller fleste ønsker å se og prøve en bil før de kjøper den. Og mange vet kanskje ikke at TMY eksisterer engang, før de ser de dukke opp på veiene. Tesla kjører ikke normal markedsføring.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA