Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vil Tesla senke prisen på Model Y i Norge til under 500 000 for long range?

Startet av PKEllefsen, tirsdag 24. august 2021, klokken 14:08

« forrige - neste »

Electroelectro

Sitat fra: PKEllefsen på tirsdag 24. august 2021, klokken 19:42
Sitat fra: Electroelectro på tirsdag 24. august 2021, klokken 19:12
Sitat fra: thorerik på tirsdag 24. august 2021, klokken 14:13
De kommer til å gjør det samme som ved model 3, få utlevert mest mulig til høyest pris snarest mulig.
Når ventelistene er unnagjort kommer de til å justere ned prisen til 499 900,-

Brente meg på en Tesla (M3P) så kommer ikke til å gjøre samme tabben denne gang.



Jeg tror Tesla setter ned prisen så fort fabrikken står i Berlin.litt mer rekkevidde .kanskje en liten upgrade innvendig og prisen ned 50000kr.
Jeg venter til bilen kan bestilles derfra.

Det kommer til å ta laaang tid før du får bil fra Berlin i alle fall med mindre du er ekstremt langt fremme i køen. De bruker et godt år på å komme seg skikkelig i gang med produksjonen, og før det har de ikke mye problem med å få solgt det de klarer å produsere. Om denne bilen har bedre spesifikasjoner i tillegg må nesten det bli et eget valg når det bestilles - er selvsagt ikke rettferdig at noen får shanghai-produsert og noen berlin-prodsert ved samme bestilling om berlin-versjonen er bedre. Da blir det i alle fall kø på berlin versjonen om denne ikke er dyrere eller har samme spesifikasjoner.

Tror uansett at de vil sette ned prisen før de har skikkelig gang på berlin-utgaven. Om det er som HRS skriver at prisen i Shanghai er 430 000 kroner før statlige tilleggsutgifter, så har de i alle fall ekstremt mye å gå på når det kommer til eksport. Stor sannsynlighet for at de bare ønsker å få maksimalt utbytte av dem som ønsker tidlig, også setter de ned prisen innen det kommende året når det meste av den initielle etterspørselen er dekket. Etter de har fått skikkelig gang produksjonen i Berlin i 2023 ser jeg for meg at vi vil se priser ned mot 400 000 for LR MY i Europa også.



Da kjører de en liten bonus.litt avslag på Shanghai og kanskje litt kilometer gratis på supercharger .
Jeg kan ikke se for meg hvorfor det skulle ta et helt år å få bil fra Berlin når dem er i gang.Og hva som er urettferdig når det gjelder levering av biler med tanke på bestillingsdato bryr seg Tesla ikke noe om.

Counterpointer

Sitat fra: elhansen på tirsdag 24. august 2021, klokken 16:32
Dette er det ingen som vet utenat mr musk har nevnt at det skal åpnes i løpet av året. Om det er riktig eller ikke vet jo ingen. Sikkert ikke mr musk engang
Den godeste Musk er kjent for flere ting. En ting er å ikke holde tidsfrister en annen er å ikke holde det han lover i det hele tatt.

Musk har sagt han vil åpne SuC for andre siden 2012 omtrent og har lovet FSD siden 2015.........

Men nå er jo snart SuC så dyrt at en like gjerne kan gå inn i en avtale med Ionity  det var stor oppstuss når de hevet prisen fra 1,7kr til 2,4kr nå er det jevnt over 4,0kr de fleste steder

Thob

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 24. august 2021, klokken 20:24
Sitat fra: elhansen på tirsdag 24. august 2021, klokken 16:32
Dette er det ingen som vet utenat mr musk har nevnt at det skal åpnes i løpet av året. Om det er riktig eller ikke vet jo ingen. Sikkert ikke mr musk engang
Den godeste Musk er kjent for flere ting. En ting er å ikke holde tidsfrister en annen er å ikke holde det han lover i det hele tatt.

Musk har sagt han vil åpne SuC for andre siden 2012 omtrent og har lovet FSD siden 2015.........

Men nå er jo snart SuC så dyrt at en like gjerne kan gå inn i en avtale med Ionity  det var stor oppstuss når de hevet prisen fra 1,7kr til 2,4kr nå er det jevnt over 4,0kr de fleste steder

Og så er jo også strømmen rekorddyr om dagen, så kanskje ikke så rart at det koster mer hos Tesla også akkurat nå?

Counterpointer

Sitat fra: Thob på tirsdag 24. august 2021, klokken 20:34
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 24. august 2021, klokken 20:24
Sitat fra: elhansen på tirsdag 24. august 2021, klokken 16:32
Dette er det ingen som vet utenat mr musk har nevnt at det skal åpnes i løpet av året. Om det er riktig eller ikke vet jo ingen. Sikkert ikke mr musk engang
Den godeste Musk er kjent for flere ting. En ting er å ikke holde tidsfrister en annen er å ikke holde det han lover i det hele tatt.

Musk har sagt han vil åpne SuC for andre siden 2012 omtrent og har lovet FSD siden 2015.........

Men nå er jo snart SuC så dyrt at en like gjerne kan gå inn i en avtale med Ionity  det var stor oppstuss når de hevet prisen fra 1,7kr til 2,4kr nå er det jevnt over 4,0kr de fleste steder

Og så er jo også strømmen rekorddyr om dagen, så kanskje ikke så rart at det koster mer hos Tesla også akkurat nå?
Strømprisen har vært MYE høyere tidligere. Prisen (og fortjenesten) er på vei opp. Strømpris er også veldig liten bit av kostnadsbildet i DC lading. Det er effektleddet for høy kW som virkelig drar av driftsutgiftene

Edit; punktum og stor bokstav

advale

Sitat fra: kodax på tirsdag 24. august 2021, klokken 16:12
Sitat fra: elhansen på tirsdag 24. august 2021, klokken 15:46
...
Videre vil nå Tesla åpne opp ladenettverket og dette i seg selv tror jeg for mange resulterer i at det ikke er så viktig om det er tesla som er leverandør lenger.
...
Hvis folk i Norge kjøper annen bil enn Tesla i den tro at de snart åpner opp for lading for andre, blir det nok mange skuffede bileiere. Det tar nok lang tid før det åpnes opp her.

Er SuC så viktig som folk tror? Ja for enkelte er den helt avgjørende,  men det er vel kun de som trenger den som reiser hånden sin. Så la oss si 200 leser om SuC her så kommer den 201 som reiser hånden og bruker stemmen så tror folk SuC er viktige greier.

Må si jeg er fortsatt overrasket at man kan gå inn og bestille Y og få estimert levering i september. Og Tesla har etter ryktene kun sendt ut 4000 eller var det 8000 for hele Europa? Men det er vel som med e-Niro, desidert hotteste bilen da, men etterhvert som flere alternativer kom så ble den litt glemt.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at Tesla må justere prisene innen nyttår slik ståa er. Eneste festbremsen er komponentmangel. Men det ser ut som kun Fremont som er påvirket, mens Shanghai durrer videre for fulle mugger.

z4rd

En annen hypotese er at mange har fått behovet sitt dekket med Model 3 og stresser ikke unødig med å bytte til TMY. Dette gjelder i alle fall oss.

SuC er meget gunstig. Viktigheten kan vel diskuteres ut fra hvilket kjøremønster man har, som du såvidt er inne på. Personlig bruker jeg SuC kun ifm ferier, men det er nettopp da jeg ikke har spesielt lyst til å stå i unødvendig kø - det er også mulig å låne bort bilen til andre, når det er så enkelt/plug-n-play. Det enkle er ofte det beste ;) og når alt det er sagt, fruen vil ikke ha en annen løsning å forholde seg til nå, fordi dette bare virker, og hun har sett med egne øyne hvordan ladekø på non-Tesla-ladere er... ikke spesielt ivrig på slikt med små barn på slep.

Ellers er jeg enig med deg om at det fort kan komme en prisjustering. Det er et lite etterslep etter de siste valutajusteringene... så får man bare følge med og se hva som skjer. Tesla får fortsatt solgt unna det de produserer.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

SurSnasen

Sitat fra: advale på onsdag 25. august 2021, klokken 00:06
Er SuC så viktig som folk tror?
....

Må si jeg er fortsatt overrasket at man kan gå inn og bestille Y og få estimert levering i september. Og Tesla har etter ryktene kun sendt ut 4000 eller var det 8000 for hele Europa? Men det er vel som med e-Niro, desidert hotteste bilen da, men etterhvert som flere alternativer kom så ble den litt glemt.

Personlig synes jeg tilgang til supercharger-nettverket er kjekt å ha. Men i løpet av to år med non-Tesla fullelektrisk, med langtur med underveisladebehov i snitt annenhver måned, og 3400 kilometer tilbakelagt på norske veier i juli, har jeg ennå til gode å føle en eneste gang at jeg savnet SuC-nettverket til Tesla. Men så har vi passet på å ikke kjøre midt i prime-time, dels for å unngå ladekø, men mest av alt for å slippe å stampe i treg trafikk. Total ladekø opplevd på disse to årene har vært ca 15 minutter. Men det har jo definitivt vært mye ladekø rundt om, og infrastrukturen behøver utbygging. Den vitner samtidig også om at en vestlig global hurtig omstilling til fullelektrisk er en utopi, når vi selv her i Norge, med de utrolig gunstige incentivene, den store utbyggingen av infrastruktur, og den rimelige miljøvennlige strømmen, fremdeles er milevis unna en akseptabel infrastrukturdekning.

Angående Model Y til Norge så mente en ansatt i Tesla som jeg har pratet en del med, at jeg ikke måtte være overrasket om det var et sted mellom 6000 og 7000 utleverte Y her til lands innen utgangen av september.

Prismessig så vil de nok melke markedet mest mulig nå når betalingsvilligheten for Y er såpass høy, og de får solgt det de har. Prisjustering vil sikkert skje, men høyst tvilsomt på denne siden av nyttår.

IP

Blåser liv i en gammel tråd.
Det er flere faktorer som får meg til å prioritere Kina modellen foran Tyskland.
Det er som kjent halvledermangel i markedet. Dette kan vel muligens om kort tid påvirke Tesla også. Om så, blir det trolig forsinkelser fra både den tyske og kinesiske fabrikken, noe som ikke bidrar til at det vil komme en snarlig prisreduksjon, snarere tvert imot.
En annen ting er potensielle barnesykdommer fra en helt ny produksjonslinje

Hva mener dere? Er på jakt etter ny elbil og foreløpig står det mellom TMY og Enyaq. Fikk forespeilt levering tidligst i januar, og da med forbehold om tilgang på halvledere

Radial

Sitat fra: Vegg på torsdag 26. august 2021, klokken 15:43
Blåser liv i en gammel tråd.
Det er flere faktorer som får meg til å prioritere Kina modellen foran Tyskland.
Det er som kjent halvledermangel i markedet. Dette kan vel muligens om kort tid påvirke Tesla også. Om så, blir det trolig forsinkelser fra både den tyske og kinesiske fabrikken, noe som ikke bidrar til at det vil komme en snarlig prisreduksjon, snarere tvert imot.
En annen ting er potensielle barnesykdommer fra en helt ny produksjonslinje

Hva mener dere? Er på jakt etter ny elbil og foreløpig står det mellom TMY og Enyaq. Fikk forespeilt levering tidligst i januar, og da med forbehold om tilgang på halvledere

Nå har faktisk Tesla allerede navigert seg fint gjennom halvleder-mangelen ved å skrive om kodene i bilene til å matche alternative chip'er. Vipps er de fleste problemene rundt halvledere løst...her er Tesla i unik posisjon, siden de utvikler det meste selv mens andre produsenter gir leverandørene dette ansvaret.

Enyaq vs TMY blir en annen diskusjon, to veldig forskjellige biler. Enyaq er mer klassisk bil, med el-motor. TMY ee minimalistisk, med færrest mulig knapper og spaker som gir litt andre måter å kjøre bilen på. Bonus for TMY er grei hengervekt (1600kg), mens Enyaq er inntil videre har en del bedre nyttelast men dårligere hengervekt (1200 på awd)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

IP

Takk for svar
Jeg har gjerne misforstått konseptet, men trodde at det var halvlederene som er benyttet i chipene det er mangel på? Da hjelper det vel ikke at det benyttes andre chiper om det er et universelt problem å få tak i materialer de besår av?

Merce

Sitat fra: Vegg på torsdag 26. august 2021, klokken 15:43
Hva mener dere? Er på jakt etter ny elbil og foreløpig står det mellom TMY og Enyaq. Fikk forespeilt levering tidligst i januar, og da med forbehold om tilgang på halvledere
Enyaq har ifølge Skoda på Rud i Bærum ca 18mnd(!) leveringstid ved bestilling i dag...

Rocklobster

Tviler på at prisene går ned før en gang etter neste sommer volumleveringer av LR fra Berlin hit ser vi nok ikke før 2023 og så justerer de nok prisen i forhold til markedet da. Det jeg tror vil skje i mellom der er at man kan velge SR med 60 kWh batteri fra Kina eller P fra Berlin med nytt batteri. Og at de derfor beholder høy pris på Kina LR for å pushe mest mulig P intil giga Berlin går som ei klokke med egen batterifabrikk. Tror altså :)

IP

Sitat fra: Merce på torsdag 26. august 2021, klokken 21:08
Sitat fra: Vegg på torsdag 26. august 2021, klokken 15:43
Hva mener dere? Er på jakt etter ny elbil og foreløpig står det mellom TMY og Enyaq. Fikk forespeilt levering tidligst i januar, og da med forbehold om tilgang på halvledere
Enyaq har ifølge Skoda på Rud i Bærum ca 18mnd(!) leveringstid ved bestilling i dag...
Oi! Da har jeg nok vært i kontakt med en overivrig selger. Det gjør nødvendigvis valget mitt enklere.
Får følge opp dette og konfrontere selgeren med påstanden din

Radial

Sitat fra: Vegg på torsdag 26. august 2021, klokken 20:32
Takk for svar
Jeg har gjerne misforstått konseptet, men trodde at det var halvlederene som er benyttet i chipene det er mangel på? Da hjelper det vel ikke at det benyttes andre chiper om det er et universelt problem å få tak i materialer de besår av?

Grunnstoffet i de fleste halvledere er Silisium, og dette er det god lokal tilgang på de fleste steder i verden... Selv i Norge produserte REC egene silisiums-wafere de kunne lage solceller av tidligere.

Derimot er det bare en håndfull plasser i verden (Asia for det meste) det produseres halvledere som bilindustrien bruker.
Siden Tesla sitter på det meste av patenter og design på hele bilen selv, er små endringer raskt å fikse for å tilpasse seg det som finnes av chips i markedet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vegg på torsdag 26. august 2021, klokken 22:40
Sitat fra: Merce på torsdag 26. august 2021, klokken 21:08
Sitat fra: Vegg på torsdag 26. august 2021, klokken 15:43
Hva mener dere? Er på jakt etter ny elbil og foreløpig står det mellom TMY og Enyaq. Fikk forespeilt levering tidligst i januar, og da med forbehold om tilgang på halvledere
Enyaq har ifølge Skoda på Rud i Bærum ca 18mnd(!) leveringstid ved bestilling i dag...
Oi! Da har jeg nok vært i kontakt med en overivrig selger. Det gjør nødvendigvis valget mitt enklere.
Får følge opp dette og konfrontere selgeren med påstanden din

Står her også om laaaang ventetid på awd.

Kopi og lenke under:

Var kravet firehjulsdrift måtte man vente en god del lenger, helt til august i år for de som bestilte aller først. Nå er bestillingslistene blitt så lange at de sist ankomne må vente langt ut i 2022 før bilen dukker opp

https://www.drive-bilogmotor.no/skoda-enyaq-iv-80-familie-suv/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA