Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Faktisk rekkevidde vs oppgitt rekkevidde

Startet av Øyvind F., torsdag 12. august 2021, klokken 18:49

« forrige - neste »

Øyvind F.


bjaolsen

Grei temperatur og landevei: 300km

Iskaldt (-20--) og ski på taket: 150 km
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Øyvind F.

Ok. Det var jo stor differanse på vintern da. Hadde ikke tenkt meg at det skulle være bare halvparten. ::)

Shanont

Ikke mange dager i året det er minus 20 der jeg bor ihvertfall. straks det er kun minus 10 osv så har ihvertfall jeg over 200km rekkevidde .

Dog det er ikke et PSA problem men generelt elbil problem. Hadde i3 94ah før som normalt på sommerstid  rundt 180km rekkevidde , sto 66km på gjetometret fullladet i åre i -28c. Sannsynlig ikke veldig langt unna sannheten trur jeg.
Har eid/eier: bmw i3 94ah,  peugeot e-2008 , ID4 GtX

hjelmen

#4
Kjørte i underkant av 200 km T/R opp og ned fjellet i vinter med 8% batteri igjen. Forvarmet hjemmefra men startet med kald bil hjem fra fjellet. Temp varierte mellom -10 og -20.

Kjørte Arendal - Stavanger i sommer med fullpakka bil og det gikk akkurat (ca 300km med god blanding av 60 <-> 110 km/t)

Romerike

Hvilken kjøremodus pleier dere å bruke, normal eller sport? Eventuelle erfaringer.

Øyvind F.

Ok.
Hvis jeg har 20 mil på vinteren er vel det ok tenker jeg. Har lite erfaring å bygge på.
Har ikke klart å få mere en 27 mil enda på min bil men det kan jo ha litt med at jeg er uerfaren.  Å gjettometeret må ha litt km å basere planlegging og gjetting på.

eisa01

En venn hadde denne bilen i vinter, han var ikke imponert:
Må lade to ganger til Porsgrunn og til Haugastøl i -20 grader

Merk at han ikke startet full siden han ikke har fast lading i Oslo

Øyvind F.

Sitat fra: eisa01 på lørdag 14. august 2021, klokken 09:23
En venn hadde denne bilen i vinter, han var ikke imponert:
Må lade to ganger til Porsgrunn og til Haugastøl i -20 grader

Merk at han ikke startet full siden han ikke har fast lading i Oslo
Ok hvor lang er det i km da? er ikke kjent der.

Hen9ng

Vurderte denne som pendlerbil 160 km, mye motorvei og 110 km/t. Kikket derfor på denne vintertesten; https://www.youtube.com/watch?v=1uNIQ67e5xQ den var skremmende dårlig sammenligne med sommeren. Virker som den taper MYE rekkevidde på vinteren.

Fuwn

Köpte en E 2008 förra året på hösten. Var nöjd ändå tills det blev vinter då räckvidden var hopplöst dålig. Det största problemet är dock räckvidds mätaren som är totalt skräp. Synd då bilen var fin i övrigt. Droppen var när jag fick gearbox fault och traction system fault och blev stående i minus 20. Verkstad fann inget fel eller verkade intresserad av att finna något fel heller. Traction system fault återkom så fort tempen blev över - 10 grader. Blev less och sålde bilen till våren och beställde en ny tm3 sr+ istället. Kanske var en måndags ex.

Daniel_0007

Sitat fra: Fuwn på søndag 15. august 2021, klokken 05:29
Köpte en E 2008 förra året på hösten. Var nöjd ändå tills det blev vinter då räckvidden var hopplöst dålig. Det största problemet är dock räckvidds mätaren som är totalt skräp. Synd då bilen var fin i övrigt. Droppen var när jag fick gearbox fault och traction system fault och blev stående i minus 20. Verkstad fann inget fel eller verkade intresserad av att finna något fel heller. Traction system fault återkom så fort tempen blev över - 10 grader. Blev less och sålde bilen till våren och beställde en ny tm3 sr+ istället. Kanske var en måndags ex.

Mange som sliter med det samme på alle psa bilene, at bilen stopper med at det er feil på elekroniske kjøre systemet.
Det kan hjelpe å ta av 12 volt batteriet og vente noen minutter.
Men syns er rart at de ikke har fikset problemet nesten 1 år etter.
Model 3 2019 LR Rwd

Sandstrøm

Har nå kjørt min E 2008 GT (pack) i ett år nå, uten et fnugg av feil med bilen. Veldig fornøyd! :+1:

Øyvind F.

Sitat fra: Hen9ng på lørdag 14. august 2021, klokken 15:08
Vurderte denne som pendlerbil 160 km, mye motorvei og 110 km/t. Kikket derfor på denne vintertesten; https://www.youtube.com/watch?v=1uNIQ67e5xQ den var skremmende dårlig sammenligne med sommeren. Virker som den taper MYE rekkevidde på vinteren.
Ok.titta på den videoen. Han var da ganske imponert. Men slik kjøring er jeg ikke i nærheten av testen ble gjort i over 120 km. 92 kl i snitt. Da hadde han jo ca 160 km rekkevidde.  Så da bør det være litt mere en det med normal kjøring etter fartsgrensen.  Blir spennende å se Til vintern.

Goggen123

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 15. august 2021, klokken 15:25
Sitat fra: Fuwn på søndag 15. august 2021, klokken 05:29
Köpte en E 2008 förra året på hösten. Var nöjd ändå tills det blev vinter då räckvidden var hopplöst dålig. Det största problemet är dock räckvidds mätaren som är totalt skräp. Synd då bilen var fin i övrigt. Droppen var när jag fick gearbox fault och traction system fault och blev stående i minus 20. Verkstad fann inget fel eller verkade intresserad av att finna något fel heller. Traction system fault återkom så fort tempen blev över - 10 grader. Blev less och sålde bilen till våren och beställde en ny tm3 sr+ istället. Kanske var en måndags ex.

Mange som sliter med det samme på alle psa bilene, at bilen stopper med at det er feil på elekroniske kjøre systemet.
Det kan hjelpe å ta av 12 volt batteriet og vente noen minutter.
Men syns er rart at de ikke har fikset problemet nesten 1 år etter.

Hva baserer du påstanden om at det er
"mange" som har dette problemet, på? I facebookgruppen for e-2008 eiere kan jeg feks ikke se noen nevne slike problemer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA