Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvordan lade til kun 80%.

Startet av Sandstrøm, fredag 10. desember 2021, klokken 08:30

« forrige - neste »

Sandstrøm

Hei.    Er begynt å lade bilen på natta, da jo dette er , og blir, mest gunstig. Setter da på strømmen/kontakten sent kveld, og ladingen starter jo da umiddelbart. (Zaptec). Men kan det da innstilles slik at ladingen "kuttes" etter f.eks 80% full, eller f.eks kl.05.00, etc.?. Ellers vil jo bilen lade til 100% uansett.

bjaolsen

Det er mulig å bruke "ladekalender" for å styre ladetidspunkt.
Å kun lade til 80% er ikke så viktig, stort sett alle nye biler har buffer med utilgjengelig kapasitet for ta hånd om dette for deg
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

TB

Nivå for hvor høyt en ønsker å lade må settes i bilen, da ladeboksen vet ikke noe om hvor mye strøm bilen "trenger". Kommunikasjonen mellom bil og ladeboks er svært enkel, der bilen melder den ønsker strøm, ladeboks svarer "maks X ampere" - så starter lading.

Den måte som finnes er å sette maks ladenivå i bilen.
Jeg har eksempelvis satt min Hyundai Kona til 90% pga. batteri feilen frem til batteribytte.

Usikker om du kan sette prosent, men det er støttet på noen biler å koble koble bilens app sammen med Tibber, og planlegge lading på den måten. Da er det uansett bilen en bruker for å starte / stoppe ladingen.

Zaptec GO og Easee støtter også planlegge lading via Tibber, men da uten prosent, den informasjonen må komme fra bilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA