Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vaske Nissan Leaf i vaskemaskin

Startet av enol, fredag 06. august 2021, klokken 19:04

« forrige - neste »

enol

Hei, vet at det er anbefalt å vaske for hånd. Men for meg som ikke har så god peiling og som ikke er så komfortabel med kjemikalier så tenker jeg at det er et greit alternativ med maskin. Men ble litt skremt da jeg søkte ser opp og leste at flere hadde fått revet av spoilere etter dette. Noen som har erfaring med å kjøre den i maskin med børster? Dette er 2021 modell

Trekkoppbil

Har aldri prøvd vaskemaskin, så det kan jeg ingenting om, men jeg synes det er enkelt å vaske for hånd.

Det du trenger:
Kjemikalier: rennende kaldt vann, og gjerne ei bøtte lunka vann med litt bilshampo i.
Verktøy: Svamp eller langt skaft med kost.


  • Forspyle bilen for å fjerne sand du ikke vil gni i lakken. Gjerne med høytrykkspyler.
  • Vaske bilen. Man kan holde vannslangen med litt rennende vann i den ene hånda, og vaske med en svamp i den andre hånda. Det kan gå fortere hvis man kjøper langkost som man kopler til vannslagen, så kan man børste over med rennende vann.  Eller man kan ha en langkost med skumbørste, som man stadig dypper i ei bøtte med shampovann. Ofte holder det med et strøk med kost eller svamp
  • Spyle av hvis man har brukt shampo.

Vaskebørste og langt skaft for rennende vann får man kjøpt i en rekke butikker med hver sine utforminger. Børste med rennende vann er svært kjappt å vaske med, men alle skafta jeg har vært borte i, begynner fort å lekke og sprute, så det er en plage å bruke dem.  Da jeg jeg over til å bruke dem som skumbørste som jeg dypper i ei bøtte shampoovann.

[/list]



Rosstopher

Svamp:
https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000040088

Såpe:
https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000040340

Bøtte og vann har du sikkert. Ellers er det ovenfor alt du trenger for å få bilen like ren som i maskin.

Skal du ha bilen ordentlig ren trenger du minst en høytrykkspyler og avfetting i tillegg.

Beklager at ingen av oss svaret på det du spør om.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

enol

Takk for svar, det hjelper 😊 Vurderer også å vaske for hånd. Men forstår ikke helt dette med avfetting, når / hvor ofte må man bruke det? Og hvor ofte må man ta på poøering/voks? Jeg har ikke høytrykkspyler pr nå, men det er kanskje et alternativ å bruke vaskehall å selvvaske der i visse tilfeller.
Et annet spørsmål jeg har, er hvordan vasker man inni kantene på dører? 🙂

enol

Og er det da altså nok å spyle over bilen med vann (hageslange) før man vasker med svamp?

Rosstopher

Sitat fra: enol på fredag 06. august 2021, klokken 20:14
Og er det da altså nok å spyle over bilen med vann (hageslange) før man vasker med svamp?

Det var sånn vi gjorde det i gamledager, og det funka fint det.

Avfetting får du kjøpt på sprayflaske, som denne:
https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000044331

Du sprayer på hele nedre del av bilen mens den er tørr, så spyler du godt av, så vasker du med svamp etterpå. Det står også bruksanvisning på det meste av vaskeprodukter. Og ja, selvvask med høytrykkspyler funker, men da får man ikke brukt bøtte og vann, og hold deg unna børsten de har der da den kan få sand og greier på seg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

enol

Takk for svar 🙂
Ja for meg er ikke vask av bil en hobby, men et nødvendig vedlikehold. Men vet du hvor ofte jeg bør bruke avfetting sånn ca og må jeg påføre noe voks eller noe etter hver vask?

Rosstopher

Sitat fra: enol på fredag 06. august 2021, klokken 20:50
Takk for svar 🙂
Ja for meg er ikke vask av bil en hobby, men et nødvendig vedlikehold. Men vet du hvor ofte jeg bør bruke avfetting sånn ca og må jeg påføre noe voks eller noe etter hver vask?

Avfetting før hver vask. Polering/voks 1-10 ganger i året. 😆 En gang på høsten og en gang på våren er ganske vanlig. Eller sett det bort. Eller gjør det en sjelden gang. Eller aldri. Det er mye viktigere med regelmessig vask enn polering. Bedre å begynne i det små om alt dette er nytt for deg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

enol

Ok, ja, litt overveldende med alt på en gang 🙈 Så greit å begynne i det små 😊 Så da MÅ jeg altså bruke avfetting hver gang, holder ikke bare å spyle over før vask hvis den ikke er veldig skitten?

Rosstopher

Joda, kjør på! Men hvis bilen er ordentlig skitten trenger du avfetting. Bare sett i gang og vask bilen. Dersom du bare bruker shampo og vann skal det mye til for å skade noe. Prøv å unngå å vaske bilen i sterkt sollys. Om sjampoen tørker kan det blitt skjoldete. Evt. vask i sollys og ta en liten del av bilen om gangen og skyll av underveis. Etter du er ferdig kjenner du lett med fingeren om bilen er ordentlig ren eller ikke. Er den fortsatt litt skitten så vet du at du skulle hatt avfetting.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

enol

Ah, så herlig at det ikke er så stress 😅 Da er det kanskje bare å prøve seg fram uten at det blir så skummelt😊 Men er det "farlig"om man bruker avfetting for ofte? 😊

Rosstopher

Sitat fra: enol på fredag 06. august 2021, klokken 21:40
Ah, så herlig at det ikke er så stress 😅 Da er det kanskje bare å prøve seg fram uten at det blir så skummelt😊 Men er det "farlig"om man bruker avfetting for ofte? 😊

Det er "farlig" hvis du lar avfettingen tørke eller hvis du venter veldig lenge med å spyle den av (les på flaska), eller hvis du ikke vasker bilen etterpå. Det er ikke rocket science. Avfetting fjerner noe av voksen så veldig hyppig avfetting kan føre til at du må polere oftere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

enol

Ok, takk 😊 Da kan jeg jo kanskje begynne med å vaske hyppig kun med bøttesåpe i første omgang og bruke avfetting når den blir mer skitten. Og sette meg inn i polering etter hvert 😊

RJK

#13
Jeg ville aldri prøvd å vaske en bil i en vaskemaskin. I en vaskeatuomat, derimot, om bilen er gammel og allerede ganske ripete...

PS! Får plass til vaskemaskin i bagasjerommet om jeg legger ned setene.

:laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på tirsdag 17. august 2021, klokken 01:03
Jeg ville aldri prøvd å vaske en bil i en vaskemaskin. I en vaskeauomat, derimot, om bilen er gammel og allerede ganske ripete...

Ja, au-omat er nok en god betegnelse på en slik. 😆
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA