Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.5

Startet av hELgenen, onsdag 04. august 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

Vaduz

Er vel litt overkill med eget forum for sportback versjonen av en annen bil, ingen andre som har det, og da er det ikke så mye å diskutere da bilene er 95% like.

e-Stig

Sitat fra: Vaduz på onsdag 12. januar 2022, klokken 19:16
Er vel litt overkill med eget forum for sportback versjonen av en annen bil, ingen andre som har det, og da er det ikke så mye å diskutere da bilene er 95% like.

Tja, både Audi og Volvo har egne forum for sportback-utgaver. Bilprodusentene prøver å dekke markedet så bredt som mulig og da trenger de sporty versjoner av modellene. Syns egentlig det VW og Volvo gjør med å kalle modellene ID.5 og C40 er enklere å skjønne enn "SB" som Audi kaller dem. Ser Skoda bruker coupè-begrepet på Enyaq. Vi som er gamle har dette designet i ryggmargen fra 70 og 80-tallet.

At biler er "95% like" er ingen grunn til at noen design ikke skal få bli med i diskusjonen. Etter min mening er det mange småSUV'er som er mye likere hverandre  - på tvers av bilmerker - enn det ID.4 og ID.5 er. De av oss som ønsker seg en tøffere bil enn "alle" andre velger har like stort behov for å diskutere design og detaljer som alle mainstream-kundene som kjøper crossovere.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Trond.m

#47
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 17:23
Etter min mening er det mange småSUV'er som er mye likere hverandre  - på tvers av bilmerker - enn det ID.4 og ID.5 er. De av oss som ønsker seg en tøffere bil enn "alle" andre velger har like stort behov for å diskutere design og detaljer som alle mainstream-kundene som kjøper crossovere.
Nå er det vel ikke utseendet som er avgjørende. Id.4 og id.5 er jo teknisk sett identiske biler. Forskjellen mellom id.4 og id.4 GTX er jo mye større enn forskjellen mellom id.4 til id.5. Å ha to delforum gir jo ingen mening og medfører barer at informasjon / diskusjoner må dupliseres.

e-Stig

Sitat fra: Trond.m på søndag 16. januar 2022, klokken 19:16
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 17:23
Etter min mening er det mange småSUV'er som er mye likere hverandre  - på tvers av bilmerker - enn det ID.4 og ID.5 er. De av oss som ønsker seg en tøffere bil enn "alle" andre velger har like stort behov for å diskutere design og detaljer som alle mainstream-kundene som kjøper crossovere.
Nå er det vel ikke utseendet som er avgjørende.

Jo, det er vel nettopp utseende som er avgjørende for den som velger ID.5. Den er tross alt litt dyrere og sikter seg inn mot et annet marked enn ID.4. Da mener du også at Volvo XC40 og C40 burde vært slått sammen, ettersom de er teknisk identiske? For meg gir det mest mening å forholde seg til navnet som bilprodusenten har gitt bilen. Den som ønsker mest mulig informasjon leser naturligvis både om ID.4 og ID.5 her på forumet.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Trond.m

#49
Ja. Hva er det man skal diskutere utseende for ? Enten liker man det, eller så gjør man det ikke. Men man jo ha en egen tråd for det under id.4/id.5.
Hvis man har spørsmål vedr. infotainment-systemet i id.5, hvor skal man da gå for å finne svar ? I id.5 vil det være lite informasjon fordi markedet er lite, så da må man vel likevel gå til id.4 forumet. Når det eneste vi diskuterer her er om det er noe å diskutere, så forteller vel det alt 😉

OlaM

Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 21:39
Sitat fra: Trond.m på søndag 16. januar 2022, klokken 19:16
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 17:23
Etter min mening er det mange småSUV'er som er mye likere hverandre  - på tvers av bilmerker - enn det ID.4 og ID.5 er. De av oss som ønsker seg en tøffere bil enn "alle" andre velger har like stort behov for å diskutere design og detaljer som alle mainstream-kundene som kjøper crossovere.
Nå er det vel ikke utseendet som er avgjørende.

Jo, det er vel nettopp utseende som er avgjørende for den som velger ID.5.

Det er ikke utseendet som er avgjørende for det bilene har til felles i en inndeling av diskusjonsforum. Eller tenker du at fordi ID.5 "er tross alt litt dyrere og sikter seg inn mot et annet marked enn ID.4" så ønsker ikke ikke de adelige ID.5-brukerne at deres passiar om kaviar og champagne skal tilsmusses av ID.4-brukernes grynting og breking?

Se på hva som diskuteres. Hvilke vinterdekk, hvordan fikse ditt og datt, infotainment, tips til ekstrautstyr osv. ID.4 og ID.5 har alt dette til felles. Dette forumet er altfor fragmentert som det er, du kunne sikkert redusert antall subforum med 80%.
'21 3LR

e-Stig

Sitat fra: OlaM på søndag 23. januar 2022, klokken 08:57
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 21:39
Sitat fra: Trond.m på søndag 16. januar 2022, klokken 19:16
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 17:23
Etter min mening er det mange småSUV'er som er mye likere hverandre  - på tvers av bilmerker - enn det ID.4 og ID.5 er. De av oss som ønsker seg en tøffere bil enn "alle" andre velger har like stort behov for å diskutere design og detaljer som alle mainstream-kundene som kjøper crossovere.
Nå er det vel ikke utseendet som er avgjørende.
Jo, det er vel nettopp utseende som er avgjørende for den som velger ID.5.
Det er ikke utseendet som er avgjørende for det bilene har til felles i en inndeling av diskusjonsforum.

Vil tro de fleste ser etter informasjon om bilmodellen(e) de vurderer. Dermed er det lurt å dele forumet inn etter modell. Sikkert ikke alle som vet at det bare er designet som skiller XC40/C40 og ID4/ID5. Det ville vært rart å utelate enkelte modeller.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

OlaM

'21 3LR

e-Stig

Sitat fra: e-Stig på onsdag 26. januar 2022, klokken 17:45
Sitat fra: OlaM på søndag 23. januar 2022, klokken 08:57
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 21:39
Sitat fra: Trond.m på søndag 16. januar 2022, klokken 19:16
Sitat fra: e-Stig på søndag 16. januar 2022, klokken 17:23
Etter min mening er det mange småSUV'er som er mye likere hverandre  - på tvers av bilmerker - enn det ID.4 og ID.5 er. De av oss som ønsker seg en tøffere bil enn "alle" andre velger har like stort behov for å diskutere design og detaljer som alle mainstream-kundene som kjøper crossovere.
Nå er det vel ikke utseendet som er avgjørende.
Jo, det er vel nettopp utseende som er avgjørende for den som velger ID.5.
Det er ikke utseendet som er avgjørende for det bilene har til felles i en inndeling av diskusjonsforum.

Vil tro de fleste ser etter informasjon om bilmodellen(e) de vurderer. Dermed er det lurt å dele forumet inn etter modell. Sikkert ikke alle som vet at det bare er designet som skiller XC40/C40 og ID4/ID5. Det ville vært rart å utelate enkelte modeller.

Sitat fra: OlaM på onsdag 26. januar 2022, klokken 19:48
Sitat fra: e-Stig på onsdag 26. januar 2022, klokken 17:45ID4/ID5
Godt navneforslag.

Den som vil slå sammen flere modeller under samme delforum har nok en dårlig sak. Så lenge Volkswagen har kalt den ID.5 skal den naturligvis ha eget delforum, ettersom alle andre har det. Volkswagen har etter min mening en ryddig inndeling her på elbilforum. Noen av de andre bilmerkene har til og med delforum for "avsporing" (programvare, lading, bestilling, etc.).

Nå så vi nettopp i NAFs vintertest at ID.4 pro og ID.4 GTX oppførte seg ganske forskjellig ute på veien så det er nok smart å ikke blande inn enda flere modeller på delforumet for ID.4.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

OlaM

Sitat fra: e-Stig på fredag 28. januar 2022, klokken 08:03


Den som vil slå sammen flere modeller under samme delforum har nok en dårlig sak. Så lenge Volkswagen har kalt den ID.5 skal den naturligvis ha eget delforum, ettersom alle andre har det.

Det argumentet fordamper jo hvis vi slår sammen mange av de andre forumene også.

Sitat fra: e-Stig på fredag 28. januar 2022, klokken 08:03
Nå så vi nettopp i NAFs vintertest at ID.4 pro og ID.4 GTX oppførte seg ganske forskjellig ute på veien så det er nok smart å ikke blande inn enda flere modeller på delforumet for ID.4.

Helt meningsløs distinksjon. Virker som du tenker på forum som klubber der noen er medlem av en stiligere klubb enn andre, i stedet for at det er praktiske grupperinger av samtaler.
'21 3LR

daktari

Augefühl på yt har en grundig gjennomgang av bilen, men ikke sw. Uansett var poenget at han sier at Pro (2wd) har batterier fra CATL mens GTX har batteri fra LG. Videre at CATL har en noe flatere kurve høyere opp i SOC mens LG får en høyere toppeffekt i starten men raskere nedtrapping.

Ca 4:10 https://youtu.be/bBWabS4ACg8
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kenlee

Noen som har testet både 4 og 5 som kan si noe om setene? Er det nøyaktig det samme?
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA