Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

VoltWay

Sitat fra: arthur på fredag 20. august 2021, klokken 17:36
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 11:02
Sitat fra: arthur på fredag 20. august 2021, klokken 10:00
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 08:48
Ligger jeg på eller litt over fartsgrensen føler jeg ikke noe forpliktelse for å slippe forbi de som kjører fortere.
Kan du vise til hvor i lovteksten, eller forskrifter, som fritar deg til å følge loven hvis du holder fartsgrensen eller litt over?
Hvor i lovteksten står det at jeg er pålagt å slippe forbi biler som kjører over fartsgrensen?
Et velment råd; gå litt i tenkeboksen og vurder om du innehar de ferdigheter og holdninger som man bør ha for å kunne ferdes på en slik måte at man tar hensyn til andre og ikke skaper farlige situasjoner.!
Jeg ser ikke hva det har med denne saken å gjøre. Når noen påstår at jeg bryter loven ved å ikke slippe forbi de som kjører fortere enn det som er lov så vil jeg gjerne ha en forklaring på hvorfor.

RJK

Ikke jeg som har kommet med påstanden, men der er to regler som er aktuelle her. Den ene er regelen om å holde fartsgrensen, som du tydeligvis overholder. Den andre regelen er å ikke være til hinder, og slippe forbi dersom folk kommer bakfra og vil kjøre fortere enn deg.

Om du velger å ikke være behjelpelig her, så bryter du faktisk §3 som det er henvist til. At du med flere tolker det som dere ikke bryter §3 når dere holder fartsgrensen, er det mange mener er en feiltolkning fra din side.

At personen som kommer bakfra velger å bryte fartsgrensen, er som sagt ikke din jobb å gjøre noe med, du skal kun bry deg med å være smidig i trafikken. Ikke være politi ut fra egen vurdering. Den jobben skal du overlatre til de som faktisk er politi.

Dette er heller ikke snakk om hva som er rettferdig, og jeg har full forståelse for at det kniper litt hardt for enkelte å slippe fartsbøllene frem.

Men jo mere til hinder man er, dess større sjanse er det for at du provoserer vedkommende så mye at vedkommende velger å gjøre en hasardiøs forbikjøring som fører til at vedkommende havner i en ulykke.

Mange kan kanskje tenke "til pass for den bølla", men det blir ikke like bra om vedkommende da frontkolliderer med en familie med småunger i bilen.

Derfor, svelg eventuell stolthet, og slipp bøllene frem, så kanskje de ikke er så bøllete likevel. De vil kanskje bare holde litt høyere fart fordi de finner det best.

Så kan du heller velge å benytte eventuelle dashcams til å fange situasjonen på video, og benytte handsfree fra din moderne elbil til å trygt og lovlig ringe politiet og melde dette, så kan de velge å gå videre med saken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: RJK på fredag 20. august 2021, klokken 18:57
Ikke jeg som har kommet med påstanden, men der er to regler som er aktuelle her. Den ene er regelen om å holde fartsgrensen, som du tydeligvis overholder. Den andre regelen er å ikke være til hinder, og slippe forbi dersom folk kommer bakfra og vil kjøre fortere enn deg.

En kreativ fortolkning av paragraf 12-4 i trafikkreglene. Hele punkt 4 lyder:

«Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.»

Legg merke til vilkårene som skal til før man har plikt til å vike/stanse.

Jeg vil også minne om punkt 2 og 3:
2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at
a.   vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,
b.   den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,
c.   ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,
d.   det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

chbs

Jeg vil påpeke at mange i denne tråden utelater et vesentlig ord fra paragraf 3 (min utheving):

«(...) og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Angående føding i bil: Anbefaler å ringe etter møtende ambulanse. Hold farten i nærheten av grensen, hodet kaldt og den nyfødte varm.

Electric cars in Norway

Her ville jeg også i tillegg til alt nevnt under også tatt godt vare på mor :+1: :D

"Angående føding i bil: Anbefaler å ringe etter møtende ambulanse. Hold farten i nærheten av grensen, hodet kaldt og den nyfødte varm."

2ris

Men jo mere til hinder man er, dess større sjanse er det for at du provoserer vedkommende så mye at vedkommende velger å gjøre en hasardiøs forbikjøring som fører til at vedkommende havner i en ulykke.

Mange kan kanskje tenke "til pass for den bølla", men det blir ikke like bra om vedkommende da frontkolliderer med en familie med småunger i bilen.

Litt usikker på om jeg misforsto.

Anta at en bil ligger like oppi baken min i 80-sonen, og ønsker å kjøre forbi for å kunne holde en fart på eksempelvis 95. Dersom jeg holder fartsgrensen (eksempelvis 85 på speedometeret) og ikke aktivt tilrettelegger for at bilen bak meg kan kjøre forbi:

• er jeg ansvarlig for at sjåføren bak blir provosert
  • er jeg medvirkende til denne sjåførens mulige hasardiøse forbikjøring, som i ytterste konsekvens kan føre til frontkollisjon med en barnefamilie

Tolket jeg deg rett?

(Jeg snakker altså ikke om å aktivt forhindre en forbikjøring ved å f. eks. sperre inn mot midtlinjen)

RJK

Sitat fra: 2ris på fredag 20. august 2021, klokken 21:35

Litt usikker på om jeg misforsto.

Anta at en bil ligger like oppi baken min i 80-sonen, og ønsker å kjøre forbi for å kunne holde en fart på eksempelvis 95. Dersom jeg holder fartsgrensen (eksempelvis 85 på speedometeret) og ikke aktivt tilrettelegger for at bilen bak meg kan kjøre forbi:

• er jeg ansvarlig for at sjåføren bak blir provosert
  • er jeg medvirkende til denne sjåførens mulige hasardiøse forbikjøring, som i ytterste konsekvens kan føre til frontkollisjon med en barnefamilie
Tolket jeg deg rett?

(Jeg snakker altså ikke om å aktivt forhindre en forbikjøring ved å f. eks. sperre inn mot midtlinjen)
Er du ansvarlig for sjåførens valg om å ta en hasardiøs forbikjøring? Nei, det er sjåførens selv som er ansvarlig for sine handlinger, du er bare ansvarlig for dine egne handlinger.

Er du ansvarlig for at h?n blir provosert? Nei, men det betyr ikke at din kjøring er uten medvirkende årsak. Mange sier de ligger etter fartsgrensen, men glemmer å observere om de sakker unødvendig mye ved svinger, innsnevringer, trafikkøyer eller ved møte med annen trafikk, spesielt trailere og andre brede kjøretøy.

Ved å ikke hjelpe til, eller kjøre som nevnt over, kan du definitivt være en medvirkende faktor, uten at jeg skal påstå du dermed er å klandre.

Men det hindrer deg ikke fra å vise såpass hensyn at dersom du skjønner at vedkommende vil forbi, så kan du medvirke til at dette skjer på en tryggere måte. Kan godt hende en slik "gest"  gjør vedkommende blid, og dermed kjører mindre aggressivt.

Derfor skal du alltid hjelpe til dersom du kan, også ved å svinge ut på en lomme om du kan, og det er dårlig med andre forbikjøringsmuligheter fremover.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Synes det er mildt fantastisk faktisk over grensen til arrogant å bare avvise nødsituasjoner med at du kan ringe ambulanse

Det er ikke lov med nødrett hvis det finnes andre løsninger som du kan bruke. Nødrett er når du er i en situasjon som først du selv vurderer som akutt og uten løsning normalt og som deretter sanksjoneres av politiet.

En kjent historie fra trafikkundervisning er mannen som har drukket kona skjærer seg og han må kjøre henne til legevakten fordi ambulansen er langt borte. Dette blir godkjent av politiet i etterkant og han får ikke straff for å ha kjørt henne. Derimot så flyttet han bilen vekk etterpå fra ambulanseinngangen hvor han parkerte, det ble han dømt for fordi det ikke var påkrevet.

Det er plenty med tilfeller hvor du ikke kan ringe ambulanse, store deler av Nord-Norge høres det ofte ut som. Mange timer til nærmeste legevakt. Nei for å avvise slike problemstillinger må en ha en høy hest å sette seg på

trykkertor

Hva med å bare kutte ut alle disse stråmennene i diskusjonen.
Etter alle mine år i trafikken er det rimelig lett å se i speilet hva som foregår bak.
I sikkert 999 av 1000 tilfeller er det en utålmodig person bak med "need for speed", som vil forbi og fortsette sin ferd på den ulovlige siden av fartsgrensen.

Hvorfor har statens vegvesen alle disse kampanjene med "ligg på den rette siden av fartsgrensen" og "10 over kan være forskjellen på liv og død" hvis vi likevel skal aktivt vike og slippe forbi lovbryterne?

Mange snakker om at å ikke slippe forbi fartbøllen kan fremprovoseren en farlig forbikjøring som går utover en småbarnsfamilie (stråmann?).
Få nevner at å slippe forbi denne fartsbøllen gjør at det fortsatt da kjøres i 10 over fartgrensen på lang varighet på den potensielle faren for et sammenstøt som forårsaker skade hos den nevnte familie.

Lurer på hvor mange fartsbøller som har "spart" seg en fartsbot i det de ble liggende bak en som holdt fartsgrensen, og de sammen passerte en hastighetskontroll i regi av UP.......

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på lørdag 21. august 2021, klokken 01:25
Hva med å bare kutte ut alle disse stråmennene i diskusjonen.
Etter alle mine år i trafikken er det rimelig lett å se i speilet hva som foregår bak.
I sikkert 999 av 1000 tilfeller er det en utålmodig person bak med "need for speed", som vil forbi og fortsette sin ferd på den ulovlige siden av fartsgrensen.

Hvorfor har statens vegvesen alle disse kampanjene med "ligg på den rette siden av fartsgrensen" og "10 over kan være forskjellen på liv og død" hvis vi likevel skal aktivt vike og slippe forbi lovbryterne?

Mange snakker om at å ikke slippe forbi fartbøllen kan fremprovoseren en farlig forbikjøring som går utover en småbarnsfamilie (stråmann?).
Få nevner at å slippe forbi denne fartsbøllen gjør at det fortsatt da kjøres i 10 over fartgrensen på lang varighet på den potensielle faren for et sammenstøt som forårsaker skade hos den nevnte familie.

Lurer på hvor mange fartsbøller som har "spart" seg en fartsbot i det de ble liggende bak en som holdt fartsgrensen, og de sammen passerte en hastighetskontroll i regi av UP.......
Er ikke bølle også en stråmann? Han blir skjøvet foran av en hær med rigide moralister.

Electric cars in Norway

.......
Sitat
Er ikke bølle også en stråmann? Han blir skjøvet foran av en hær med rigide moralister.

Det høres ut som vi har kommet allerede laaaaangt ut på åkeren....stråmann....og korn...he he ;D

arthur

Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 18:18
Sitat fra: arthur på fredag 20. august 2021, klokken 17:36
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 11:02
Sitat fra: arthur på fredag 20. august 2021, klokken 10:00
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 08:48
Ligger jeg på eller litt over fartsgrensen føler jeg ikke noe forpliktelse for å slippe forbi de som kjører fortere.
Kan du vise til hvor i lovteksten, eller forskrifter, som fritar deg til å følge loven hvis du holder fartsgrensen eller litt over?
Hvor i lovteksten står det at jeg er pålagt å slippe forbi biler som kjører over fartsgrensen?
Et velment råd; gå litt i tenkeboksen og vurder om du innehar de ferdigheter og holdninger som man bør ha for å kunne ferdes på en slik måte at man tar hensyn til andre og ikke skaper farlige situasjoner.!
Jeg ser ikke hva det har med denne saken å gjøre. Når noen påstår at jeg bryter loven ved å ikke slippe forbi de som kjører fortere enn det som er lov så vil jeg gjerne ha en forklaring på hvorfor.

Det eneste som for meg er klart er at du ikke vil gi deg på tørre møkka og fortsetter dine påstander som mange her har dokumentert med henvisning til lovtekst er direkte feil! Jeg har intet håp om å få deg til å endre oppfatning, dessverre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

VoltWay

Sitat fra: arthur på lørdag 21. august 2021, klokken 08:41
Det eneste som for meg er klart er at du ikke vil gi deg på tørre møkka og fortsetter dine påstander som mange her har dokumentert med henvisning til lovtekst er direkte feil! Jeg har intet håp om å få deg til å endre oppfatning, dessverre.
Frem til noen viser til at en person har blitt dømt for brudd på loven ved å følge fartsgrensen så beholder jeg den oppfatningen. Den moralske delen av diskusjonen, eller hva en måtte kalle det, er noe annet.

hELgenen

Det er jo en ting å kjøre til siden og slippe forbi en kø bak - en annen ting er å kjøre til siden å slippe en enslig bil som henger på støtfangeren der bak.

Det første indikerer at man, uansett fart vs fartsgrense, kjører så sakte at det blir kø. Da bør man slippe forbi og det  gjør de aller,aller fleste. Ingen liker å kjøre foran en kø med biler.

Det andre indikerer helt klart at man har en hissigpropp/bølle osv..der bak som selv ikke kan trafikkreglene eller forholde seg til dem.

automat

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 21. august 2021, klokken 00:26

Det er plenty med tilfeller hvor du ikke kan ringe ambulanse, store deler av Nord-Norge høres det ofte ut som. Mange timer til nærmeste legevakt. Nei for å avvise slike problemstillinger må en ha en høy hest å sette seg på
Å drive privat ambulansekjøring bør uansett være sistevalget. I de tilfellene dette kan være aktuelt, så vil det ofte være i grisgrente strøk med så lav trafikk at forbikjøringer ikke er noe stort problem.

Eksempelet du kom med er heller ikke helt relevant. Der var problemstillingen å komme seg til legevakt kontra ikke, innen rimelig tid.

Vår case er om tidsgevinsten ved å bryte fartsgrensen er så viktig at man kan påberope seg nødrett. Det kan den nok i enkelte tilfeller være, slik at man f.eks får ettergitt en fartsboksbot. Men dette er likevel ikke kjernen i vår problemstilling

Kjernen er om de bilene som nødrettsjåføren innhenter, bryter paragraf 3 ved ikke å vike. Det er en påstand jeg har sett fra enkelte som liker å ligge over fartsgrensen, men som jeg ikke har sett fra noen autorative kilder.
Jeg utelukker nå de tifellene der den forbikjørte skjønner eller burde skjønt at det er snakk om en nødsituasjon.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA