Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 15. august 2021, klokken 19:45
Sitat fra: hELgenen på søndag 15. august 2021, klokken 18:53
Nei - mange kjører til tider ganske merkelig så hele diskusjonen om å å slippe biler forbi som kjører i fartsgrensen og alle meningene her blir jo bare småtteri i forhold til alt det andre en møter på veien.
Akkurat dette skal jeg være enig. Mye rart på veiene...
Absolutt, selv om det er mye rart som sies så overgås det i virkeligheten med stor margin.

Ferry

Sitat fra: daktari på søndag 15. august 2021, klokken 17:07
Stemmer for at alle som bor på landet umiddelbart starter selvberging. Ikke mer importert vin på dere, lag den selv!

Bygdefolk drikker ikke vin, så det går fint. Vin er for ****** og ###########, som de sier. Kan gå tilbake til hjemmebrenning, som for et par generasjoner siden. Kortreist sprit hadde de på bygda lenge før kortreist var et begrep. Så kom druespriten fra Spania på kanner. Deretter metanolen. Og så vinmonopol på ethvert lite tettsted. Kjøpebrennevin er blitt et fremmedord. Og den gamle vitsen om å være forsiktig med blandevannet fordi det er så dyrt, har blitt en realitet. Nå koster tonic-en mer enn gin. Den ene merket mer snobbete enn det andre. Schweppes Indian Tonic og Golden Cock er ikke bra nok lenger.

RJK

Har svart ja her, for jeg mener at man bør, dersom det er mulig og forsvarlig, alltid å hjelpe de som vil forbi, med nettopp dette. Og helt uavhengig av om jeg kjører etter bilens speedometer, GPSen eller endog kjører selv litt over. Det er ikke min jobb å definere hvilken fart andre føler seg komfortabel med, og innser at det kan være forskjellig.

Ja, det hender rett som det er at det varierer for min del og. For av og til har jeg noe jeg må rekke, andre ganger triller jeg for å ta meg en tur, og har "all verdens med tid". Jeg bør og vurdere, når folk gir signaler på at de vil forbi, om jeg kan gjøre det enklere og sikrere for de.

Om det betyr at jeg bør legge meg litt mot høyre, senker farta og kanskje og blinker de forbi, så gjør jeg det. Får jeg en lang kø med biler bak meg, og det ikke ser ut til å komme gode forbikjøringssteder, så kan det godt hende jeg legger meg ut i busslomma eller andre slike lommer, eller endog svinger av, snur, og gjør meg klar til å kjøre ut på veien igjen når køa har passert.

Et typisk trekk for å se om en bil bak deg vil forbi, før de trenger å blinke med lysene eller legge seg på hornet, er å sjekke om de ligger tett opptil meg, eller holder god avstand. Har de god avstand, så vurderer jeg det som de ikke har ønske eller behov for å passere før det eventuelt oppstår en lang strekke.

Men klart, jeg reagerer om folk legger seg alt for tett på, og da gjerne "rett på støtfangeren". Det oppfatter jeg som farlig og provoserende, og jeg kan godt gjøre som noen har skrevet før meg, trykker lett på bremsepedalen for å få bremselysene til å tennes, uten at jeg reduserer farten (bruker gjerne venstre fot på bremsen da). Da legger de fleste seg litt lengre bak, og tar det piano til jeg legger meg over igjen.

Om de ikke da tar hintet, så reduserer jeg farta et lite sekund med bremsene, men ikke slik at vedkommende må kaste seg på bremsa selv, bare så de merker at de kom litt nærme nå. Vil ikke direkte kalle det en brake checking, selv om det ligner litt. Tar de fremdeles ikke hintet da, så legger jeg meg godt under fartsgrensen over noen meter, før jeg legger meg opp i fartsgrensen igjen, eller den farta jeg hadde.

Og dette praktiserer jeg både på 2 og 4-feltsvei. Også der jeg selv ligger i venstre og holder på med forbikjøringer, men ikke så hurtig som enkelte ønsker selv å kjøre i. Dessuten bråkaster jeg meg ikke til høyre igjen, men venter til jeg er godt foran etter slik jeg er opplært til, altså når jeg ser siste bilisten jeg passerte i mitt eget midtspeil. Da tenker jeg som så at de får ta det med ro til jeg føler det naturlig og trygt å legge meg tilbake i høyre felt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hemi

RJK

Selvsagt fyrer jeg ikke opp i 150 km/t for å kjøre forbi, fordi det kommer noen bakfra som helst vil ligge i den farten. Er det 80-sone, så ligger jeg gjerne i 90 eller 100, litt avhengig av sted, forhold og føre, og fullfører da forbikjøringen frem til det kommer en luke det vil være naturlig å legge meg inn i, for å slippe forbi den som har det mest travelt.

Ser jeg det kommer noen bakfra i høyere fart enn meg, så starter jeg selvsagt ikke forbikjøringen før de har passert meg. Dog, her er det skrekkelig mange som synder, og mener det er helt på sin plass at andre skal måtte hogge inn bremsene selv om man allerede ligger til venstre, fordi dem selv ikke tåler å dempe farta og slippe disse forbi seg først. En slik oppførsel ser man dessverre alt for ofte, og er farlig.

Og det blir ikke mindre farlig når det f.eks. skjer på 4 og 6 felts vei der det samtidig er påkjøringsfelt som kommer til høyre. Har derfor lært meg å blinke med lysene for å få oppmerksomhet fra sløve sjåfører, når jeg tar folk igjen mens jeg ligger i venstrefilen, og jeg ser de samtidig tar igjen en trailer eller andre saktekjørende. Er samtidig i bremseberedskap da, og klar til å tute i hornet om jeg ser de er i ferd med å ville legge seg over.

Av og til er det noen som kommer bakfra i stor fart, og tydeligvis mener man skal skynde seg over til høyre på slike steder der det er påkjøringsfelt helt til høyre, og der det samtidig er lange striper med kort avstand for den som ligger i ytterste felt, og altså vurdert som uoversiktlig og farefullt å skifte fil til høyre for den filen man ligger i.

Når man som sagt vet at det er flust av de som skifter mot venstre rett foran en slik at man må bremse for ikke å treffe dem, så skal det veldig mye til at jeg skifter fil, om jeg ikke helt klart vurderer det som forsvarlig.  Altså 2 farlige situasjoner som fort kan opptre samtidig. Ja, da mener jeg selvsagt at det er helt greit å "tviholde" på filen "min", til situasjonen er mer oversiktlig. Ofte er det ikke mer enn noen få hundre meter lengre fremme, noen ganger ikke så myeengang.

Men ja, jeg tillater ikke den utålmodige bøllen å ligge alt for nært, blinke med lysene og hornet, bare fordi vedkommende ikke kan komme seg fort nok forbi. Da få de (du?) bare slappe av litt frem til luka kommer, så får disse komme forbi da[size=78%].[/size]

Bare for å si fra, det er sjeldent at jeg ligger slik i fart og plassering at jeg får slike bøller som absolutt skal presse på selv der det ikke er naturligh eller lett å slippe noen forbi, så dette er helt klart 2%-tilfellene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Jeg hater folk som ligger nærme bak, derfor gjør jeg helst ikke det. Synes det er langt bedre å legge seg ut mot midtstripe. De som vil slippe forbi tar som regel det hintet.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. august 2021, klokken 23:55
Jeg hater folk som ligger nærme bak, derfor gjør jeg helst ikke det. Synes det er langt bedre å legge seg ut mot midtstripe. De som vil slippe forbi tar som regel det hintet.

Enig - dersom noen legger seg tett på - så gidder jeg ikke bry meg et sekund om å slippe dem forbi. Da blir jeg bare provosert av den farlige kjøringen de driver med - så da stopper jeg i alle fall ikke. Har null problem med å slippe forbi de som kjører fortere enn meg - men legger de seg rett på støtfanger så kan de bare glemme det

arthur

Er det noen jeg gjerne slipper forbi så er det nettopp de som ligger på støtfangeren bak meg, hvorfor skal jeg ha de der?

I det helle tatt forundret over mange kommentarer her og at så mange er uvillige til å bidra med å la trafikk som velger å kjøre fortere enn en selv i å kjøre forbi, egentlig litt skremmende holdninger, dessverre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: arthur på fredag 20. august 2021, klokken 08:34
I det helle tatt forundret over mange kommentarer her og at så mange er uvillige til å bidra med å la trafikk som velger å kjøre fortere enn en selv i å kjøre forbi, egentlig litt skremmende holdninger, dessverre!
Helt enig. Man velger å bevisst provosere fordi man ikke liker det andre gjør. Eskalering kalles det, og har ikke noe i trafikken å gjøre. Samme som å gi ekstra på inn i rundkjøringen for å hindre at andre kommer inn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på fredag 20. august 2021, klokken 08:40
Sitat fra: arthur på fredag 20. august 2021, klokken 08:34
Helt enig. Man velger å bevisst provosere fordi man ikke liker det andre gjør. Eskalering kalles det, og har ikke noe i trafikken å gjøre. Samme som å gi ekstra på inn i rundkjøringen for å hindre at andre kommer inn.

Er vel ingen som provoserer ved å ikke gjøre noen ting? Er vel bilen bak som bryter trafikkregler OG provoserer dersom den legger seg helt på støtfangeren - det er en viss minsteavstand man skal ha.

VoltWay

Ligger jeg på eller litt over fartsgrensen føler jeg ikke noe forpliktelse for å slippe forbi de som kjører fortere. Da får de heller vente til det kommer en strekke der de kan kjøre forbi. Er det veldig svingete eller smal vei med få strekker for forbikjøring så slipper jeg de heller forbi.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på fredag 20. august 2021, klokken 08:08
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 19. august 2021, klokken 23:55

Enig - dersom noen legger seg tett på - så gidder jeg ikke bry meg et sekund om å slippe dem forbi. Da blir jeg bare provosert av den farlige kjøringen de driver med - så da stopper jeg i alle fall ikke. Har null problem med å slippe forbi de som kjører fortere enn meg - men legger de seg rett på støtfanger så kan de bare glemme det
Vi deler helt klart definisjon på problemet, løsningen er derimot helt ulik. Resultatet er  at du velger å provosere, mens jeg heller viker.
Høres ut som du er troende til både å legge deg ut mot midtstreken og gi på hvis jeg skulle forbi deg.

Moralsk sett har du antagelig mer støtte etter normativ tolkning av regler, men ut fra total nytte så feiler du. Bruker deg her som eksempel da det har vært en god del som hadde denne tolkningsmodellen, men de har ikke motet til å stå frem så tydelig. Men det de også gjør er å fordømme de som vil forbi, basert på egen moraloppfattning og da på tvers av paragraf 3, men det anerkjennes ikke å være hensynsfullt å slippe forbi når en holder fartsgrensen. Vi har vel fastslått at de fleste er enige om at å stoppe er for de ekstreme tilfellene. Synes RJK beskrev det bra med at det kan være også basert på egen dagsform. Noen ganger er en så relaxed at en til og med stopper for å slippe forbi.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 20. august 2021, klokken 08:44
Er vel ingen som provoserer ved å ikke gjøre noen ting? Er vel bilen bak som bryter trafikkregler OG provoserer dersom den legger seg helt på støtfangeren - det er en viss minsteavstand man skal ha.
Jeg forsvarer absolutt ikke det at noen legger seg alt for nærme bak. Det jeg reagerer på er at man bidrar til å gjøre en potensielt farlig situasjon farligere. Å gjøre ikke noe er og å gjøre noe.

Altså hvis du blir tatt igjen og det signaliseres normalt at man vil forbi så hjelper du til, men hvis noen legger seg for tett bak, så hjelper du ikke til.

Det er en sånn straffementalitet som ikke har noe i trafikken å gjøre. Det koster ca null å slippe idioten forbi.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Er det 1 fil, og jeg er først, legger jeg meg nærmest mulig kanten høyre side og blinker gjerne til høyre på raka eller lignende når jeg ser det er trygt å passere. erfaring tilsier bilen blåser forbi og ikke ligger rett bak meg. gjør gjerne dette om jeg ligger med henger og ikke kan kjøre fortere, f.eks. med båthengern min. koster meg 0, og jeg  slipper at jeg lager kø, selv om jeg jo ofte fint holder +5 i 70/80 med henger.

veldig sjelden scenario om jeg kjører uten henger, men gjør det samme da og.

se i speil og planlegge når det er 2 filer så man ikke er til hindring.... tror skuffende få tenker slik.

arthur

Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 08:48
Ligger jeg på eller litt over fartsgrensen føler jeg ikke noe forpliktelse for å slippe forbi de som kjører fortere.

Kan du vise til hvor i lovteksten, eller forskrifter, som fritar deg til å følge loven hvis du holder fartsgrensen eller litt over?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA