Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

lars667

En har plikt til å slippe forbi utrykningskjøretøy, har aldri hørt om noen plikt til å slippe forbi råkjørere. Om alle skulle gjort det, ville det bli veldig attraktivt å ligge oppi rompa på andre. Skjønner at noen vil slippe forbi idiotene fordi det føles utrygt å ha dem der.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

automat

Sitat fra: Counterpointer på fredag 20. august 2021, klokken 08:56
Men det de også gjør er å fordømme de som vil forbi, basert på egen moraloppfattning og da på tvers av paragraf 3, men det anerkjennes ikke å være hensynsfullt å slippe forbi når en holder fartsgrensen.

Man kan ikke overprøve fartsgrensene med paragraf 3.

Når jeg kjører over lovlig hastighet så er det mitt valg, som jeg selv fullt og helt må inrette meg etter og ta konsekvensen av. Jeg kan ikke forvente at trafikanter som kjører i fartsgrensen skal innrette seg etter meg.

Og hvis min kjøreadferd ovefor lovlydige bilister medfører at disse viker eller stopper (f.eks ved å ligge på støtfangeren deres), så kan  jeg fort bli til hinder og ulempe for dem. Og jeg vil derved bryte paragraf 3, i tillegg til å bryte fartsgrensen.

Så bør man selvfølgelig oppfordre til smidighet i trafikken. Innrette seg, og ikke stå på krava. Men det gjelder begge veier. Og det er faktisk de som bryter reglene som bør innrette seg mest. Ikke motsatt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

VoltWay

Sitat fra: arthur på fredag 20. august 2021, klokken 10:00
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 08:48
Ligger jeg på eller litt over fartsgrensen føler jeg ikke noe forpliktelse for å slippe forbi de som kjører fortere.
Kan du vise til hvor i lovteksten, eller forskrifter, som fritar deg til å følge loven hvis du holder fartsgrensen eller litt over?
Hvor i lovteksten står det at jeg er pålagt å slippe forbi biler som kjører over fartsgrensen?

Counterpointer

Sitat fra: automat på fredag 20. august 2021, klokken 10:42
Men det de også gjør er å fordømme de som vil forbi, basert på egen moraloppfattning og da på tvers av paragraf 3, men det anerkjennes ikke å være hensynsfullt å slippe forbi når en holder fartsgrensen.

Når jeg kjører over lovlig hastighet så er det mitt valg, som jeg selv fullt og helt må inrette meg etter og ta konsekvensen av. Jeg kan ikke forvente at trafikanter som kjører i fartsgrensen skal innrette seg etter meg.

Og hvis min kjøreadferd ovefor lovlydige bilister medfører at disse viker eller stopper (f.eks ved å ligge på støtfangeren deres), så kan  jeg fort bli til hinder og ulempe for dem. Og jeg vil derved bryte paragraf 3, i tillegg til å bryte fartsgrensen.

Så bør man selvfølgelig oppfordre til smidighet i trafikken. Innrette seg, og ikke stå på krava. Men det gjelder begge veier. Og det er faktisk de som bryter reglene som bør innrette seg mest. Ikke motsatt.
Problemet er at når du ligger i fartsgrensen og ser i bakspeilet at det nærmer seg en bil i høy fart bakfra så vet du ikke om det er Rudolf Blodstrupmoen eller turfsurf på vei til sykehuset med sin fødende kone. I 99 av 100 eller kanskje 999 av 1000 er det Rudolf, men det er likevel et dilemma. Lurer litt på om ikke motvilje mot å gi Rudolf plass overkjører smidigheten mange ganger.
Dette er ikke det største problemet, anerkjenner det. Men det er også blitt hevdet (ikke av deg) blokkerende adferd som øke fart ved forbikjøring og legge seg ut. Dette er vi vel helt enige om er grovt brudd på paragraf 3!

Jeg irriterer meg både over Rudolf og de som ikke er smidige og anerkjenner at det ikke er tilgang til å bryte fartsgrenser. Likevel så vil jeg om jeg kommer bak noen som ligger 10-15 kilometer under fartsgrensen, gi full pudding de sekundene det tar å komme forbi og da overskride fartsgrensen med god margin, for så å gå tilbake til vanlig marsjfart. Dette er pr definisjon ikke lov, men tryggere fordi passering går hurtigere. Det er også et dilemma.

PF

Sitat fra: Counterpointer på fredag 20. august 2021, klokken 11:03
Sitat fra: automat på fredag 20. august 2021, klokken 10:42

Problemet er at når du ligger i fartsgrensen og ser i bakspeilet at det nærmer seg en bil i høy fart bakfra så vet du ikke om det er Rudolf Blodstrupmoen eller turfsurf på vei til sykehuset med sin fødende kone. I 99 av 100 eller kanskje 999 av 1000 er det Rudolf, men det er likevel et dilemma. Lurer litt på om ikke motvilje mot å gi Rudolf plass overkjører smidigheten mange ganger.
Dette er ikke det største problemet, anerkjenner det. Men det er også blitt hevdet (ikke av deg) blokkerende adferd som øke fart ved forbikjøring og legge seg ut. Dette er vi vel helt enige om er grovt brudd på paragraf 3!

Jeg irriterer meg både over Rudolf og de som ikke er smidige og anerkjenner at det ikke er tilgang til å bryte fartsgrenser. Likevel så vil jeg om jeg kommer bak noen som ligger 10-15 kilometer under fartsgrensen, gi full pudding de sekundene det tar å komme forbi og da overskride fartsgrensen med god margin, for så å gå tilbake til vanlig marsjfart. Dette er pr definisjon ikke lov, men tryggere fordi passering går hurtigere. Det er også et dilemma.

Skulle gjerne ønske å se statistikken på om slik adferd skaper mer ulykker eller ei. Politiet har en tendens til å stå på strekkene hvor det er mulig å kjøre forbi, men reduserer det antall ulykker. Eller burde de fokusert mer på de som råkjører generelt?

cra

Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 11:02
Hvor i lovteksten står det at jeg er pålagt å slippe forbi biler som kjører over fartsgrensen?

Sitat
    § 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal​ ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.​

Vegfarende skal​ også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Min utheving. Hvorvidt du ligger på, over eller under fartsgrensen er fullstendig irrelevant.

Du skal bidra til at de bak deg kommer forbi uten unødig fare. Du har jo ingen forutsetning for å vite om det bare er en fartsglad tulling (som for andres sikkerhet kanskje burde holdt seg hjemme) eller noen som har en passasjer med hjertestans eller en avkappet hånd i bilen. Det finnes eldre tråder i furumet her et sted med konkrete eksempler på akkurat slike episoder.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Sitat fra: PF på fredag 20. august 2021, klokken 11:09
Skulle gjerne ønske å se statistikken på om slik adferd skaper mer ulykker eller ei. Politiet har en tendens til å stå på strekkene hvor det er mulig å kjøre forbi, men reduserer det antall ulykker. Eller burde de fokusert mer på de som råkjører generelt?
Godt spørsmål. Jeg vet ikke,men skulle ønske UP fokuserte enda mer på kjøreforståelse og ikke minst at det hadde mye mer fokus i kjøreopplæring og testing.

Slik det er nå er det vanligste stedet jeg ser kontroll er i tofeltsveg med 80 grense på RV 22 (Åkrene sletta). Det er en forholdsvis trygg vei nå, men det er stor plass og lett å kontrollere mange og fordi veien er god ligger mange over.......
Tenker at det er argumenter for å gjøre dette, også almenpreventivt. Men lurer ofte på om ikke det praktiske er det største argumentet.

hELgenen

Sitat fra: cra på fredag 20. august 2021, klokken 11:14
Du skal bidra til at de bak deg kommer forbi uten unødig fare. Du har jo ingen forutsetning for å vite om det bare er en fartsglad tulling (som for andres sikkerhet kanskje burde holdt seg hjemme) eller noen som har en passasjer med hjertestans eller en avkappet hånd i bilen. Det finnes eldre tråder i furumet her et sted med konkrete eksempler på akkurat slike episoder.

De som kommer bak bærer den største byrden mhp å skape unødig fare når bilen foran ikke skaper unødig kø som følge av sin hastighet. Å dytte bak på fangeren til bilen foran skaper unødig fare - dette er en oppførsel man ikke skal ha i trafikken uansett. Så de nissene som driver med slik må bare slutte med det. I tilfeller da slikt oppstår og jeg holder mer enn høy nok hastighet selv så vil jeg bare ligge godt til høyre og så får det bli opp til galningen der bak å vurdere om den vil kaste seg forbi eller ikke. Vi kan ikke la "bøllene" definere sine egne regler  og la deres oppførsel styre vår egen.  Personlig liker jeg ikke kø der bak - så da pleier jeg å stoppe, men kommer det en enslig idiot der bak - som kanskje også nesten dytter i fangeren bak - så kjører jeg bare videre.

hemi

sååå når jeg kjører ubremsa hengern min og kjører for meg da 60 som er maksfart,om jeg skal ta synspunktene til mange i tråden her skal jeg da:
ikke vise hensyn, ikke slippe forbi, for jeg kjører jo maks tillat fart. Vil dere anbefale at jeg gasser litt på rakene så jeg er virkelig sikker på at ingen kommer forbi?

hELgenen

Sitat fra: hemi på fredag 20. august 2021, klokken 12:19
sååå når jeg kjører ubremsa hengern min og kjører for meg da 60 som er maksfart,om jeg skal ta synspunktene til mange i tråden her skal jeg da:
ikke vise hensyn, ikke slippe forbi, for jeg kjører jo maks tillat fart. Vil dere anbefale at jeg gasser litt på rakene så jeg er virkelig sikker på at ingen kommer forbi?

Nei - da tror jeg du misforstår synspunktene og bare gjør deg vanskelig.

VoltWay

Sitat

Enhver skal​ ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.​

Vegfarende skal​ også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Min utheving. Hvorvidt du ligger på, over eller under fartsgrensen er fullstendig irrelevant.

I de få tilfellene det er snakk om hjertestans eller fødsel så vil jeg tro sjåføren vil bruke både lyd og lys for å indikere at vedkommende har det travelt. I de aller fleste tilfeller er det bare noen som vil kjøre fortere.

Er det "hensynsfullt, aktpågivende og varsomt" å legge seg oppi hekken til bilen foran fordi du vil forbi og bryte fartsgrensen? Hvorfor er det den fremste bilen som bryter loven og ikke den som skaper situasjonen?

RJK

Sitat fra: hELgenen på fredag 20. august 2021, klokken 12:22
Sitat fra: hemi på fredag 20. august 2021, klokken 12:19

Nei - da tror jeg du misforstår synspunktene og bare gjør deg vanskelig.
Eller at han tar synspunktene til yrtterpunkrtet for å demonstrere hvorfor man bør hensynta begge regler (egentlig alle regler), eller bare låser seg til den man selv liker best eller gjelder for en selv som den viktigste regelen.

Som nevnt over, jeg reagerer negativt på folk som legger seg rett på fangeren, og gjør mine greier for at de skal ta punktet og roa ned til det blir klart nok til at jeg kan slippe forbi. Men så snart det blir klart uten at jeg må gjøre negative manøvre for å hjelpe til, så slipper jeg folk forbi, også bøllene.

Om nødvendig (særs spesielle tilfeller med min kjøreadferd) så stopper jeg gjerne i en lomme for å slippe disse forbi. Men fortrinnsvis prøver jeg å slippe de forbi uten å måtte kjøre til siden. Det kommer veldig an på veien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 12:27

Sitat

I de få tilfellene det er snakk om hjertestans eller fødsel så vil jeg tro sjåføren vil bruke både lyd og lys for å indikere at vedkommende har det travelt. I de aller fleste tilfeller er det bare noen som vil kjøre fortere.

Er det "hensynsfullt, aktpågivende og varsomt" å legge seg oppi hekken til bilen foran fordi du vil forbi og bryte fartsgrensen? Hvorfor er det den fremste bilen som bryter loven og ikke den som skaper situasjonen?
Se for deg at det er 6 biler bak deg og den siste bilen viser med klare tegn at han vil forbi. Hvordan tror du selv de fleste ville reagert om bakerste bilen begynte å blinke med både nødblink og langlysene, i tillegg til å tute med hornet og å legge seg litt nærmere bilen foran?

Jeg tror flere av disse hadde tenkt "For en tosk, han skal jeg ihvertfall ikke slippe frem". Da kan det fort være at vedkommende blir så desperat at h?n prøver seg på feil side av midtrabatten til slutt, for de andre hindrer vedkommende å komme frem.

Samtidig er det ingen som vet hvorfor vedkommende oppfører seg slik. Og kun de færreste vil tolke det som at her er en som må forbi av gode årsaker. Derfor, gjør det til en vane å slippe forbi om man er fremste bilen over en viss avstand.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: arthur på fredag 20. august 2021, klokken 10:00
Sitat fra: VoltWay på fredag 20. august 2021, klokken 08:48
Ligger jeg på eller litt over fartsgrensen føler jeg ikke noe forpliktelse for å slippe forbi de som kjører fortere.
Kan du vise til hvor i lovteksten, eller forskrifter, som fritar deg til å følge loven hvis du holder fartsgrensen eller litt over?

Et velment råd; gå litt i tenkeboksen og vurder om du innehar de ferdigheter og holdninger som man bør ha for å kunne ferdes på en slik måte at man tar hensyn til andre og ikke skaper farlige situasjoner.!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Har du noe rettspraksis å vise til, som sier at paragraf 3 tilsidesetter fartsgrensene?

Når det gjelder akutt syketransport, så vil jeg på det sterkeste anbefale å ringe etter ambulanse, fremfor å drive med hasardiøs kjøring til sykehuset selv. Da utføres transporten raskt og sikkert av profesjonelle. Og pasienten vil normalt komme raskere under behandling, siden ambulansepersonellet starter med dette så fort de ankommer stedet. Man venter ikke til pasienten ankommer sykehuset.

En hjemmefødsel med ambulansepersonell tilstede (eller en ambulansefødsel) vil også kunne være tryggere enn en hasardiøs kjøretur i privatbil med en nervøs vordende far som sjåfør.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA