Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: arthur på fredag 06. august 2021, klokken 14:17
At nesten en av fem som har svart her mener at man IKKE skal slippe forbi biler hvis man selv kjører på fartsgrensen er intet mindre enn overraskende, skuffende, ja nesten skremmende!
Det er veldig mange nyanser i diskusjonen som du later til å overse her. Jeg vet ikke om noen har uttalt seg så bastant som du antyder, i hvert fall? (Men nå er tråden så lang at jeg ikke orker gå tilbake og sjekke.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

kodax

At nesten en av fem som har svart her mener at man IKKE skal slippe forbi biler hvis man selv kjører på fartsgrensen er intet mindre enn overraskende, skuffende, ja nesten skremmende!
Spørsmålet i første post er altså om man skal stoppe og slippe forbi, ikke bare slippe forbi.
Sitat fra: Hansi på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52
Hei,

Jeg kjører i fartsgrensen i Leafen min (målt etter GPS, klar over at speedometer på Leaf er unøyaktig), bør jeg stoppe og slippe forbi biler eller ikke?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: hanche på fredag 06. august 2021, klokken 15:10
Det er veldig mange nyanser i diskusjonen som du later til å overse her. Jeg vet ikke om noen har uttalt seg så bastant som du antyder, i hvert fall? (Men nå er tråden så lang at jeg ikke orker gå tilbake og sjekke.)
Helt enig i at det er flere nyanser og varianter her, men Arthur har et godt poeng i at det er en god del som har varierte grunner for å motsette seg samarbeid her.

Men det er hvertfall to hoveddiskusjoner, en om en skal slippe forbi i det hele tatt og en om en skal stoppe. Tror det blandes litt her, men oppfatter flere som står ganske steilt på retten til å kjøre i (eller litt under) fartsgrensen og det må andre bare forholde seg til.

hemi

Du har akkurat samme nepe folka i frifart sonen i tyskland "jeg kjører 140-150 her, ingen trenger kjøre fortere enn dette"

øker man fartsgrensen til 120 og 130 på norske motorveiene mener de fortsatt de kjører fort nok i venstre fil i 80-90

er det 80 sone og svingete vei og de snitter 60 med 80 på en og annen rake mener de at de kjører fort nok

kodax

Hovedproblemet mitt med å prinsipielt godta at den som kjører i fartsgrensen skal kjøre til siden og stoppe, er at jeg oppfatter det som at man indirekte sier at den lovlydige har plikt til å flytte seg for lovbryteren. Generelt skal man selvfølgelig opptre smidig i trafikken, men at en person skulle kunne straffes fordi man ikke "åpner døren for tyven" strider mot normal rettsfølelse. I ekstremt få tilfeller vil det jo være en legitim grunn til at bilen bak må slippes forbi, men man kan ikke lage et lovverk som bruker ekstreme tilfeller som grunnlag for normal rettspraksis.
Så, prinsipielt vil jeg si at man ikke plikter å kjøre til siden og stoppe for å slippe fram biler bak når man holder fartsgrensen, og man bryter ikke loven ved å handle slik.
Hva jeg anbefaler og praktiserer selv er altså egentlig en annen diskusjon. (Men generelt, både her på forumet og på veien; vær smidig og slapp av:)
Model Y - Model 3

Leaf_2014

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. august 2021, klokken 14:22
Sitat fra: Leaf_2014 på fredag 06. august 2021, klokken 08:31

Med slik villmannskjøring hadde vel ikke en forbikjøring fra eller til spilt noen rolle heller. Bra det ikke var noen biler den dagen. Hvis det hadde vært det tror jeg kanskje at du, med lyd og lys og 10cm avstand, hadde klart å signalisere viktigheten av ditt ærend.

Hvem sier det var villmannskjøring? Du vet ikke noe hverken om situasjonen, veiene eller farten, så du kan bare jekke ned tonen noen hakk.

Digger babisser som hisser seg opp. Farlige i trafikken kan de dog være pga temperament.

Nå beveger jeg meg sikkert i utkanten av de o'store forumregler. Men hei, ifølge 4 av 5 skal jo de som overholder reglene uansett trekke seg unna og gi plass til bøllene. Unna vei!
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021
VW ID.7 GTX tourer

trykkertor

Sitat fra: kodax på fredag 06. august 2021, klokken 16:09
Hovedproblemet mitt med å prinsipielt godta at den som kjører i fartsgrensen skal kjøre til siden og stoppe, er at jeg oppfatter det som at man indirekte sier at den lovlydige har plikt til å flytte seg for lovbryteren. Generelt skal man selvfølgelig opptre smidig i trafikken...

Helt enig med kodax her. Når resonerer jeg ut i fra trådens utgangspunkt. Kjører fartsgrensen (GPS-mål) og STOPPE for å slippe forbi.
Hvorfor skal jeg som følger loven og intensjonen med veien legges til ulempe for å gjøre det smidig for de som aktivt velger å bryte veitrafikkloven? Det for meg forblir en gåte.

De gangene jeg selv ligger mine 5-10 km/t over fartsgrensen, har jeg INGEN forventning om at bilene jeg tar igjen skal gjøre noe aktivt for å sippe meg som lovbryter forbi. Da klarer jeg fint bruke tålmodigheten min og ligge langt nok bak, til det byr seg en situasjon for å foreta en trygg forbikjøring, for alle parter.

Skulle det være en situasjon hvor jeg i lovlig fart tar igjen trafikk som ligger markant under fartsgrensen og jeg ønsker å komme forbi, velger jeg å signalisere til fører foran ved bruk av lyshorn, og eventuelt skru på blinklys og vente til trygg forbikjøring kan foretas.

trykkertor

Sitat fra: Leaf_2014 på fredag 06. august 2021, klokken 16:16
Nå beveger jeg meg sikkert i utkanten av de o'store forumregler. Men hei, ifølge 4 av 5 skal jo de som overholder reglene uansett trekke seg unna og gi plass til bøllene. Unna vei!
Riktig. Men tror du at de 4 av 5 som har stemt "ja" praktiserer det selv?
Det har jeg mine store tvil på, for det reflekteres ikke i trafikken.

hemi

hvor mange elbiler holder fartsgrensen på GPS hastighet 110 i 110 sonen?

det er omtrent bare model 3 og model S som gjør, alle andre kjører som sinker for å spare strøm.

hvor mange vet hvor stor feilvisning de har? mange TROR de kjører fartsgrensen, uten å gjøre det.

på turen min fra arendal til bærum forrige helg var det 2 elbiler, som holdt fartsgrensen eller var over, på HELE turen. kjørte kl 22 så lite trafikk, veldig tydelig med sinkene.

kodax

I 110-sone er det to felt, så man trenger ikke kjøre til siden å stoppe. Altså en annen diskusjon enn det som er blitt spurt om her ;)
Model Y - Model 3

Leaf_2014

Sitat fra: trykkertor på fredag 06. august 2021, klokken 16:22
Sitat fra: Leaf_2014 på fredag 06. august 2021, klokken 16:16
Riktig. Men tror du at de 4 av 5 som har stemt "ja" praktiserer det selv?
Det har jeg mine store tvil på, for det reflekteres ikke i trafikken.

Mange av dem ligger nok feks 10 over, men svinger ikke ut til siden og stopper for å slippe forbi de bak som vil kjøre 20 over. Dette avviker i prinsippet ikke fra trådstarters spørsmål, og man kan selvfølgelig argumentere for at de som bare ligger så og så mye over er til hinder for de bak som vil kjøre ennå fortere.

Flyt ser for mange ut til å være definert som muligheten til å konstant bryte fartsgrenser  :police:
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021
VW ID.7 GTX tourer

Orbit

Sitat fra: hemi på fredag 06. august 2021, klokken 16:38
på turen min fra arendal til bærum forrige helg var det 2 elbiler, som holdt fartsgrensen eller var over, på HELE turen. kjørte kl 22 så lite trafikk, veldig tydelig med sinkene.
Dersom du kjører fartsgrensen eller litt over, hvor mange elbiler som gjør det samme tar du da igjen...... ??! Det er kun de som kjører saktere (og de finnes) som du tar igjen, men du vet veldig lite om hvor mange elbiler du har flere mil foran som kjører like fort som deg (eller fortere).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

1317142119

Min egen erfaring: hvis jeg blinker med lysene, så vil bilen foran i 99% av tilfellene bremse med vilje eller kjøre saktere. Den siste prosenten pakker bort kukken de holder i hånda og kjører litt fortere.

I mine omtrent 20 år bak rattet som både sivil og fører av utrykningskjøretøy, så har jeg kun 1 gang opplevd at å blinke med lysene med sivilbil har resultert i at de har kjørt til siden. Det var for øvrig en billist som ikke burde hatt lappen, for vedkommende lå 20 km/t under fartsgrensen på helt tørre oversiktlige hovedveier med bokstavelig talt kilometerlang kø bak seg.

Samtidig er jeg en fører som ligger 5-10 km/t over fartsgrensen på speedometeret stort sett hele tiden (så lenge fartsgrensen er 60 eller mer) og det har aldri skjedd at jeg har hatt en hale med biler bak meg og at jeg har vært først i køen. En og annen råkjører tar meg selvfølgelig igjen, men det er et oppkonstruert problem at man blir først i lange køer av å ligge nøyaktig i fartsgrensen etter GPS.

Men jeg tror de aller fleste her (med et par unntak) er enig i at kommer det én bil som tar deg igjen, så er det jobben hens å komme seg forbi. Det er ingen som slipper forbi det. Derimot er man først i en kø av biler, så er det åpenbart at det ikke er hos alle andre problemet ligger og at det da er greit å legge seg til siden. Det er tross alt ikke sånn at alle andre bryter loven unntatt en selv.

Svein_H

Jeg har for lengst meldt meg ut av diskusjonen i denne tråden, men det er fascinerende å se hvordan ulike stråmenn dukker opp og forsvinner igjen, og gjerne med samme opphav. Fortsett diskusjonen folkens, her er det øl og popcorn mens jeg jevnlig trykker F5 :-D
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

automat

Rent lovmessig er dette en ikkesak. Fartsgrensene i Norge er bortimot hellige. Brudd på disse straffes strengt, og det er svært lite rom for skjønn i straffeutmålingen. (Det beste man kan håpe på er skjønn i selve hastighetsmålingen.)

Sett i lys av dette er det nærmest utopisk å tro at noen som kjører i nærheten av fartsgrensa kan ansees å være til hinder for andre, j.fr paragraf 3. Selv om man ligger godt under fartsgrensa, risikerer man neppe å bli straffeforfulgt for slik kjøring. Man blir i høyden tatt tilside og får tilsnakk av politiet.

Så kan man selvfølgelig ønske at dette var annerledes. Og at andre trafikanter fulgte de uskrevne reglene man selv mener burde gjelde. Men slik er det ikke. Man har ingen rettigheter om å få «fri veg» uansett hvor mye over fartsgrensa man ligger.

Så man kan enten irritere seg over sinkene, eller bare forholde seg til trafikken slik den er, og gjøre det beste ut av det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA