Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Startet av foxy, lørdag 21. juli 2012, klokken 23:52

« forrige - neste »

leafster

Hehe, så du mener oppriktig at det var bra at sønnen din lå løst i bilen? Jaja...

leafster

Btw. Når jeg gambler så har jeg som regel oddsen MOT meg. Synes det blir feil å kalle bilbeltebruk for gambling. Å ikke bruke belte er gambling, men heldigvis har vi lover mot gambling i Norge ;-)

cra

Vi lå også løst på bagasjen i stasjonsvogna for ~30 år siden, men det er liten grunn til å tro at det er derfor vi er i live i dag. Jeg ser av og til folk som tror det er tryggere å ha ungen på fanget enn i barnesete, men klarer ikke å sette meg inn i hvilken "logikk" de følger.

Jeg har også hørt om folk som har hoppet ut fra fly uten fungerende fallskjerm og overlevd omtrent uten ei skramme, men det gir meg ikke lyst til å hoppe uten fallskjerm alikevel, selv om det å ikke ha en fallskjerm å vikle seg inn i helt sikkert er en fordel om du lander i vannet. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: leafster på onsdag 01. august 2012, klokken 14:18
Hehe, så du mener oppriktig at det var bra at sønnen din lå løst i bilen? Jaja...

Ja, jeg mener oppriktig at det er bra han overlevde. Synes du det er snodig?  Og nei, hadde han brukt det som på den tiden var "state of the art" sikkerhetsutstyr for barn hadde han IKKE overlevd.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: leafster på onsdag 01. august 2012, klokken 14:21
Synes det blir feil å kalle bilbeltebruk for gambling.

Si det til de som har blitt drept av bilbelte du :)
Model S 85D

cra

Det at det i enkelttilfeller er gunstigere å (tilfeldigvis) ikke ha beltet på er et elendig argument for å argumentere mot å bruke belte. (Like latterlig som å si at elbiler forurenser mer enn ICE-biler for å rettferdiggjøre for seg selv at man ikke kjører elbil.)

Trur ikke du skal trenge å "bruke" statistikken spesielt mye for å finne ut at det er langt flere tilfeller der utfallet hadde vært bedre om den forulykkede hadde brukt belte, enn tilfeller der det hadde vært bedre om vedkommende ikke gjorde det.

At sønnen din berget livet fordi han tilfeldigvis ikke var festet skikkelig er jo kjempeflott, men jeg tror ikke jeg vil bruke det som argument for å ikke feste mine unger, i alle fall.

Uten at jeg vet noe som helst om hva som skjedde i ditt tilfelle så ser jeg ikke for meg andre tilfeller enn utforkjøring i vann, samt brann i bilen at det skulle gjøre det verre å bruke belte.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på onsdag 01. august 2012, klokken 16:00
Det at det i enkelttilfeller er gunstigere å (tilfeldigvis) ikke ha beltet på er et elendig argument for å argumentere mot å bruke belte. (Like latterlig som å si at elbiler forurenser mer enn ICE-biler for å rettferdiggjøre for seg selv at man ikke kjører elbil.)

Jeg har IKKE argumentert mot å bruke bilbelte! Jeg har nevnt at det ikke burde være PÅBUDT å bruke (men også nevnt at det er bra at det er påbudt å installere det i nye biler), og argumentert for at det er lov til å tenke LITT lengre, og at ikke alle sikkerhetssystemer nødvendigvis fungerer helt etter hensikten.

Trur ikke du skal trenge å "bruke" statistikken spesielt mye for å finne ut at det er langt flere tilfeller der utfallet hadde vært bedre om den forulykkede hadde brukt belte, enn tilfeller der det hadde vært bedre om vedkommende ikke gjorde det.

Helt klart, og det har jeg på ingen måte prøvd å innvende i mot. Men det gjør ikke alt helt sort/hvit. Det finnes gråtoner.

At sønnen din berget livet fordi han tilfeldigvis ikke var festet skikkelig er jo kjempeflott, men jeg tror ikke jeg vil bruke det som argument for å ikke feste mine unger, i alle fall.

Flott at vi er enige om at det var kjempeflott at han overlevde ;)  Og nei, jeg har IKKE argumentert i mot å feste ungene, bare påpekt at sikkerhetsutstyr KAN fungere mot sin hensikt.

Uten at jeg vet noe som helst om hva som skjedde i ditt tilfelle så ser jeg ikke for meg andre tilfeller enn utforkjøring i vann, samt brann i bilen at det skulle gjøre det verre å bruke belte.

Vel, da bør du ta opp hva jeg har nevnt noen ganger her - prøve å tenke litt lengre. Eller ta en prat med en kompis av meg som ble påkjørt fra siden, og reddet livet på at han ble kastet bak i baksetet under sammenstøtet. Selv har jeg ikke sett vraket, men han hevder i alle fall selv hardnakket at det var INGEN mulighet for at han skulle kunnet overlevd dersom han hadde sittet fastspent i førersetet. Dette er i det minste ETT alternativt scenario der det er verre å bruke belte.

Men med det sagt, så ja, jeg kjenner også eksempler der det helt klart gikk verre pga manglende beltebruk, så ingen grunn til å lage en lang debatt ut av akkurat det. Konsentrer heller om essensen i hva jeg prøver å formidle her enn å henge dere opp i detaljene.
Model S 85D

Runex

Nå har jeg lest hvert eneste innlegg hittil i denne tråden. Det slår meg at den nå er såpass off-topic med diskusjoner om helt andre ting enn Model S. Bilbelte, barneseter, sykkelhjelm og redningsvest (!) diskuteres med stort engasjement. Dette er vel og bra, men for meg (og sikkert andre) som er inne på dette forum mest pga. elbil så blir det litt kjedelig å lese. Kan vi (dere) ikke vær så snille og kutte disse off-topic diskusjonene akkurat her og evt. starte dem på nytt i egen tråd? ???

Så mine (subjektive) kommentarer til foxy's liste:
Jeg er helt enig med deg i at en del av dette utstyret du nevner burde vært tilgjengelig hvis de ønsker å konkurrere i premiumsegmentet, spesielt i forhold til Audi, BMW og Mercedes som (selvsagt) kan kjøpes med alt mulig utstyr. Tesla forteller jo også hele tiden at Model S skal bli "verdens beste bil" uansett drivstoff. Da kreves det faktisk i dag at de kan tilby en del av det som står på lista. Det forventes helt enkelt av kjøperne i dette segmentet.

Når det er sagt er jeg ikke enig i at det er dette utstyret som er være eller ikke være for å kalle Model S for "premium". Jeg har i flere år fulgt med på diskusjoner i andre fora ang. hvilke biler som er og ikke er premium. Det koker ned til hver kjøpers følelser og subjektive oppfatninger. Noen mener at sin Volvo V70 er utrolig premium mens andre mener du må opp omtrent på Rolls Royce nivå for å kalles det. Dermed et meget subjektivt uttrykk, og en kilde til diskusjoner vi aldri blir enige i.

Min mening er at Model S kan kalles en premium bil hvis den innfrir når det gjelder interiør og førermiljø. På kjøreegenskaper og støy har det jo allerede kommet klare indikasjoner på at den er helt på topp. Så får vi bare håpe at noe av det på foxy's liste kommer som tilgjengelig utstyr innen jeg en gang i framtida (forhåpentligvis) kan krysse av i utstyrslista for min Model X.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Rio

Vedr. sikkerhetsdiskusjonen så er det en fin graf som "settles the argument" for meg - den er fra SSB, og viser hvor mange barne-liv bl.a. sikkerhetsfokuset (men ikke bare det) har reddet - i tilfellet "Gutter 1-4 år" er dødsfall redusert med nesten 90%!

For øvrig gjelder regelen "alle som kjører fortere enn meg er en råkjører, og alle som kjører langsommere er en trafikksinke" også for barn: "Alle som lar ungene gjøre farligere ting enn mine barn får lov til er uansvarlige, og alle som beskytter dem mer er overbeskyttende".  ;D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Sitat fra: Runex på onsdag 01. august 2012, klokken 17:52
Dermed et meget subjektivt uttrykk, og en kilde til diskusjoner vi aldri blir enige i.
Min mening er at Model S kan kalles en premium bil hvis den innfrir når det gjelder interiør og førermiljø.

Ja, det kan være mange kriterier for å klassifisere en bil som premium, noen mer subjektive enn andre. Skal f.eks. Hvermannsen ha mulighet/råd til å kjøpe en, eller er det bare biler i Rolls Royce-klassen som skal gjelde? Hva skal man sammenligne med? I gruppen elbil må i alle fall Tesla regnes som premium; den er vel av det ypperste som er å få, uansett hvilke kriterier som legges til grunn (rekkevidde, utstyr, teknologi etc etc). :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Ettersom denne tråden har sporet så kraftig av hopper jeg over de første 10 sidene og skriver følgende:

Premium eller ikke; sammenlignet med ICE biler ligger Tesla Model S mange klasser over. Kjøreopplevelsene er ikke sammenlignbare ut fra det jeg kan se i filmer på Youtube! Blir litt som Apples iPhone når den kom. Kanskje den ikke kunne alt, men den var pokker så mye bedre enn alt annet på markedet allikevel :)
Likegyldig for meg om bilen blir kalt premium her på forumet eller ei, for folk kommer til å snu seg i hopetall etter den uansett :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

Nå har jeg lest hvert eneste innlegg hittil i denne tråden. Det slår meg at den nå er såpass off-topic med diskusjoner om helt andre ting enn Model S. Bilbelte, barneseter, sykkelhjelm og redningsvest (!) diskuteres med stort engasjement. Dette er vel og bra, men for meg (og sikkert andre) som er inne på dette forum mest pga. elbil så blir det litt kjedelig å lese. Kan vi (dere) ikke vær så snille og kutte disse off-topic diskusjonene akkurat her og evt. starte dem på nytt i egen tråd? ???

Jeg er helt enig med deg i at en del av dette utstyret du nevner burde vært tilgjengelig hvis de ønsker å konkurrere i premiumsegmentet, spesielt i forhold til Audi, BMW og Mercedes som (selvsagt) kan kjøpes med alt mulig utstyr. Tesla forteller jo også hele tiden at Model S skal bli "verdens beste bil" uansett drivstoff. Da kreves det faktisk i dag at de kan tilby en del av det som står på lista. Det forventes helt enkelt av kjøperne i dette segmentet.

Når det er sagt er jeg ikke enig i at det er dette utstyret som er være eller ikke være for å kalle Model S for "premium". Jeg har i flere år fulgt med på diskusjoner i andre fora ang. hvilke biler som er og ikke er premium. Det koker ned til hver kjøpers følelser og subjektive oppfatninger. Noen mener at sin Volvo V70 er utrolig premium mens andre mener du må opp omtrent på Rolls Royce nivå for å kalles det. Dermed et meget subjektivt uttrykk, og en kilde til diskusjoner vi aldri blir enige i.

Min mening er at Model S kan kalles en premium bil hvis den innfrir når det gjelder interiør og førermiljø. På kjøreegenskaper og støy har det jo allerede kommet klare indikasjoner på at den er helt på topp. Så får vi bare håpe at noe av det på foxy's liste kommer som tilgjengelig utstyr innen jeg en gang i framtida (forhåpentligvis) kan krysse av i utstyrslista for min Model X.

Bra du dra tråen tilbake til on-topic!  :)

Premium er jo bare et begrep som har etablert seg for biler fra merce, audi, bmw, volvo,... for min del betyr det nada hva man kaller det, men det er greit å bruke det som kategoriseringsbegrep når alle vet hva man snakker om.

Tesla Model S har med sikkerhet sportslige kjøreegenskaper som overgår de fossile bilene i denne kategorien - men det er ikke nødvendigvis bare det man ut etter. Bilen ser også bra ut (men ikke revolusjonær og karakteristisk, slik den forsvinner lett i massene av japanske biler.) OG Tesla har ikke et merkenavn på linje med BMW etc.

Tesla Model S mangler en god del bruks,- sikkerhets- og komfortutstyrsopsjoner som er viktig i dette segmentet - det er vi enige om! Konkurranse er bra for oss forbrukere - Tesla's inntreden fører kanskje til at nettopp BMW, Merce og Audi får fingeren ut og gjør noe med el-bil satsingen og Tesla merker kanskje at man ikke får solgt nok biler til premium pris for å overleve uten å tilbyr også premium utstyr.
I-miev 2011
Asker

toppi

Sitat fra: foxy på torsdag 02. august 2012, klokken 10:10

Bra du dra tråen tilbake til on-topic!  :)

Premium er jo bare et begrep som har etablert seg for biler fra merce, audi, bmw, volvo,... for min del betyr det nada hva man kaller det, men det er greit å bruke det som kategoriseringsbegrep når alle vet hva man snakker om.

Tesla Model S har med sikkerhet sportslige kjøreegenskaper som overgår de fossile bilene i denne kategorien - men det er ikke nødvendigvis bare det man ut etter. Bilen ser også bra ut (men ikke revolusjonær og karakteristisk, slik den forsvinner lett i massene av japanske biler.) OG Tesla har ikke et merkenavn på linje med BMW etc.

Tesla Model S mangler en god del bruks,- sikkerhets- og komfortutstyrsopsjoner som er viktig i dette segmentet - det er vi enige om! Konkurranse er bra for oss forbrukere - Tesla's inntreden fører kanskje til at nettopp BMW, Merce og Audi får fingeren ut og gjør noe med el-bil satsingen og Tesla merker kanskje at man ikke får solgt nok biler til premium pris for å overleve uten å tilbyr også premium utstyr.

Nope, det er motsatt, premium begrepet forvirrer fordi alle vet ikke hva man snakker om. Alle legger forskjellig mening i begrepet.

Premium er like subjektivt som hva man liker av utseende på en bil. Mens noen mener model S ser ut som en middels japaner, mener andre den ligner på en Jaguar, og tar seg råere ut en en Panamera. ;D ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Runex

Bilen ser også bra ut (men ikke revolusjonær og karakteristisk, slik den forsvinner lett i massene av japanske biler.) OG Tesla har ikke et merkenavn på linje med BMW etc.

Jeg er slett ikke enig med deg i dette. Den forsinner IKKE lett i massene av japanske biler!! Den ligner ikke på noen japansk bil jeg har sett. De bilene jeg mener den ligner på er sportskupeer som Jaguar XF (mest bakfra) og til en viss grad Aston Martin Rapide (forfra). Akkurat det bør ikke bekymre noen hvis de ikke bor i Monaco eller lignende.

At Tesla ikke er et kjent merkenavn blant folk flest er riktig, og det kommer nok til å være slik en god stund til. Det tror jeg derimot ikke vil bety noe særlig for Tesla, da dette uansett er en pygme i den store sammenheng og vil ikke ha problemer med å selge de bilene de greier å produsere. Ihvertfall så lenge de er i forkant av utviklingen slik de er i dag. Jeg tror de vil leve godt i sin nisje i mange år, med sin (større og større) menighet.

(har forøvrig lagt ved et sammenligningsbilde jeg snekret sammen for å illustrere de likheter jeg har registrert)
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Cobos

Sitat fra: Runex på torsdag 02. august 2012, klokken 20:54
Bilen ser også bra ut (men ikke revolusjonær og karakteristisk, slik den forsvinner lett i massene av japanske biler.) OG Tesla har ikke et merkenavn på linje med BMW etc.

Jeg er slett ikke enig med deg i dette. Den forsinner IKKE lett i massene av japanske biler!! Den ligner ikke på noen japansk bil jeg har sett. De bilene jeg mener den ligner på er sportskupeer som Jaguar XF (mest bakfra) og til en viss grad Aston Martin Rapide (forfra). Akkurat det bør ikke bekymre noen hvis de ikke bor i Monaco eller lignende.

At Tesla ikke er et kjent merkenavn blant folk flest er riktig, og det kommer nok til å være slik en god stund til. Det tror jeg derimot ikke vil bety noe særlig for Tesla, da dette uansett er en pygme i den store sammenheng og vil ikke ha problemer med å selge de bilene de greier å produsere. Ihvertfall så lenge de er i forkant av utviklingen slik de er i dag. Jeg tror de vil leve godt i sin nisje i mange år, med sin (større og større) menighet.

(har forøvrig lagt ved et sammenligningsbilde jeg snekret sammen for å illustrere de likheter jeg har registrert)
Det faktum at Model S Performance blir antagelig såpass "billig" som 600k-700k betyr at den slår "alle" BMW'er og Audi'er i lyskryssdueller betyr nok at den blir lagt merke til rimelig fort. De personene som vurderer å kjøpe BMW 528 eller slikt til omtrent samme prisen vil nok merke seg bilen som ytelsesmessig i Norge totalt utklasser den. Jeg er litt spent på hva det betyr for salget?

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA