Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla åpner superladerene for andre i 2021

Startet av OhmPaPa, onsdag 21. juli 2021, klokken 00:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

#15
At de åpner trinnvis/markedsvis er rimelig sikkert. At de må bygge om stasjonene er også helt sikkert, ettersom en stasjon med 10 plasser i teorien vil blokkere 5 Tesla fra å lade om det står 5 CCS biler med ladeport på høyre side der. Eller motsatt. 5 biler fra Tesla kan sørge for at de siste 5 plassene ikke kan utnyttes av biler med ladeport på høyre side bak. Så alle stasjonene må bygges om. Høyere stolper med betydelig lengre kabler vil løse dette. Å flytte fundamenter og merke om blir mye dyrere enn å bare bytte kabinett og kabler til noe mer fleksibelt.

Kanskje vi sommeren 2022 eller sommeren 2023 kan kjøre til Danmark og veksle mellom Ionity og Supercharger avhengig av hvilken lader som passer best? Slik de med Tesla kan i dag. Slik det ser ut nå ville det ikke påvirket årets sommerferie da vi ikke har noen etapper over 400km, som er godt innenfor bilens rekkevidde. Men de årene vi leier sommerhus i Danmark kan det være praktisk. Regner med jeg da kjører Tesla, eller en bil som støtter eventuelle krav om ladehastighet, plug&charge, eventuell informasjonsdeling mellom bilkonsern etc.
Inntil da er dette noe som teoretisk blir mulig i fremtiden, men som får komme når det kommer. Etter 7 år med Supercharger og snart 1,5 uten ser jeg at jeg klarer meg fint uavhengig av ladenettverk. I hvert fall når bilene har så god rekkevidde som nå,
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Denne tweeten gir jo absolutt null ny info om det vi lurer på:

- generell åpning eller avtale med enkelte fabrikanter?
- åpning i enkelte markeder eller over alt?
- åpning av enkelte stasjoner i enkelte markeder?
- åpning av enkelte ladere per lokasjon?
- prising?
- etc

Ellers har jeg hørt det blitt påstått tidligere at det ikke er så enkelt som å bytte til lengre kabel. Kjøling av kablene er optimalisert for Tesla hvor det er forholdvis kort tid på maks effekt (og dermed kjølebehov). Lenger kabel som skal dekke alle mulige ladekurve vil bety vesentlig tykkere kabel og kanskje også annen pumpe til kjølevæske. Poenget er uansett at Tesla ikke gjør disse investeringene uten at de tror de kommer til å tjene penger på dette. Jeg har troen på «Ionity løsning». Veldig dyr drop-in pris. Rimelig ladepris med abonnentsavtale

YSG

#17
Tror det ligger et par vurderinger bak at de åpner:
- Tesla ønsket i grunn ikke å drive ladevirksomhet i utgangspunktet. Men det var nødvendig i starten for å få solgt biler.
- Med utbygging av andre ladenettverk kommer eksklusiv tilgang til SuC til å være en stadig mindre del av pros/cons elbilkjøpere ser på når de skal handle i fremtiden.

Forbauser meg ikke det minste om planen er selge vekk ladevirksomheten om noen år.

Men at de fysisk må bygge om ladestasjonene på et eller annet vis som andre skriver over, det er helt sikkert. Kablene er så korte at en eTron måte parkert på tvers på alle installer som det rygges inn i, som er den mest vanlige typen. Selv på typen hvor man kjører opp på siden hadde det blitt lite optimalt.

Magnus Hansen

Sitat fra: YSG på onsdag 21. juli 2021, klokken 18:31
Men at de fysisk må bygge om ladestasjonene på et eller annet vis som andre skriver over, det er helt sikkert. Kablene er så korte at en eTron måte parkert på tvers på alle installer som det rygges inn i, som er den mest vanlige typen. Selv på typen hvor man kjører opp på siden hadde det blitt lite optimalt.

Alternativt kan de selvfølgelig kun godta biler som fungerer med dagens kabler.

Rosstopher

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 21. juli 2021, klokken 19:56
Alternativt kan de selvfølgelig kun godta biler som fungerer med dagens kabler.

For å fungere der man rygger inntil i dag må de ha ladeporten langt bak på venstre side, langt fram på høyre side, eller muligens foran. Tviler på at det er så mange modeller som har det og i tillegg har CCS og Plug&Charge.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Magnus Hansen

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 21. juli 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 21. juli 2021, klokken 19:56
Alternativt kan de selvfølgelig kun godta biler som fungerer med dagens kabler.

For å fungere der man rygger inntil i dag må de ha ladeporten langt bak på venstre side, langt fram på høyre side, eller muligens foran. Tviler på at det er så mange modeller som har det og i tillegg har CCS og Plug&Charge.

Det ville være ekstremt begrensende, ja. Men så lenge vi ikke vet hva Tesla har som mål og strategi så er det jo veldig vanskelig å vite hvordan de tenker. Det kan bli en stor åpning eller en svært begrenset. Kanskje hele målet er å tvinge bransjen til å standardisere hvor ladeporten er plassert? 😊 Det hadde uansett vært nyttig om de kom med noen reell informasjon om denne åpningen..

YSG

Et moment er også at Tesla tydeligvis har begynt å søke om offentlige midler. Da antar jeg det ikke holder med en ren papiråpning, hvor det i praksis nesten ikke finnes andre biler som oppfyller kravene for å kunne lade på SuC slik de er designet i dag. Jeg ville i alle fall antatt at de som minimum må tilby brikke eller app som betaling og oppstartsalternativ for å kunne motta tilskudd.

Ikke at det hadde vært meg imot med litt tvangsstandardisering av ladeporter heller.

Rosstopher

Sitat fra: YSG på onsdag 21. juli 2021, klokken 22:43
Jeg ville i alle fall antatt at de som minimum må tilby brikke eller app som betaling og oppstartsalternativ for å kunne motta tilskudd.

Per i dag er det jo ingen krav om hvilken betalingsform tilbydere av hurtiglading må akseptere, men det kommer muligens på plass før SuC åpnes.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. juli 2021, klokken 14:18
Sitat fra: Gnilre på onsdag 21. juli 2021, klokken 13:53
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. juli 2021, klokken 11:18
Hvis det blir like mye kø på SuC i høytider, som det er på de andre hurtigladerne, så settes overgangen til elektrisk mobilitet ti år tilbake.
Hvis det er ledige Teslaladere i høytider vil tvert i mot overgangen til elektrisk mobilitet gå fortere vil jeg tro. Det vil være naturlig å tenke seg at flere tør å benytte elbil selv i høytider dersom køene blir kortere hvis det blir flere ladestasjoner tilgjengelig. Jeg skjønner ikke argumentet ditt.

Det er vel slik at de som eier Tesla har en frykt for at SuC skal bli okkupert av andre og dermed antar at Tesla eiere ikke gidder å kjøre elbil lengre fordi de nå kan oppleve kø og således vil hoppe tilbake til en fossil. Mange Tesla eiere har jo kjøpt Tesla nettopp fordi de ser at det ikke er kø på laderene i dag OG fordi bilen de eier har vært en inngangsport til super ytelser uten den ekstreme super prisen som en normalt måtte betale for en bil med slike ytelser.  Jeg vil anta at mange føler at de har kjøpt og betalt for en slik ekslusiv tilgang til laderene og føler seg kanskje også sviktet av Elon nå - dvs. de frykter i alle fall det. På den annen side så vil åpningen av SuC reellt sett gi flere lademuligheter for alle elbiler - således vil det åpne opp for at ennå flere vil vurdere elbil som neste bil . I dag er det jo slik at man MÅ kjøpe en Tesla for å kunne lade på SuC - og ikke alle potensielle elbil eiere ønsker en Tesla av ulike grunner - sånn er det jo faktisk.  Personlig finner jeg ingen av designene til Tesla som tiltalende - og den eneste av dagens portefølje som kanskje kunne være aktuell er TMY. Ingenting galt teknisk med noen av Tesla bilene, men designet må også treffe kundene. Hadde alle likt den samme bilen ville vi jo alle kjørt rundt med den - sånn er det definitivt ikke. Og med åpning av SuC så vil kanskje de som i dag ikke går for elbil - faktisk vurdere en elbil neste gang. Så i mine øyne er åpningen helt i tråd med økt elektrisk mobilitet
Herregud for noen surrehuer dere er!

@Gnilre Hvis du leser så ser du at sitatet begynner med HVIS. Det betyr ikke at jeg sier at det skjer, eller at jeg mener det er nødvendig, bare at det er en mulighet.

@hELgenen Vennligst hold fordommene dine for deg selv. Du bommer på det aller meste og leser alt i lys av din egen bias som er temmelig slitsom

turfsurf

Sitat fra: YSG på onsdag 21. juli 2021, klokken 18:31
- Tesla ønsket i grunn ikke å drive ladevirksomhet i utgangspunktet. Men det var nødvendig i starten for å få solgt biler.

Forbauser meg ikke det minste om planen er selge vekk ladevirksomheten om noen år.
Tesla, eller først og fremst EM, har jo vist seg å være ett firma som har stor tro på å gjøre ting selv. De innebærer tydeligvis også lading. Jeg ser egentlig ikke noen tegn til at de vil slutte med dette.

De har allerede soleklart lavest kostnader for bygging av ladestasjoner, og har i tillegg også lavere driftskostnader og bedre oppetid. Greier de å overføre dette til ett åpent nettverk vil de fort dominere markedet. Da ser jeg ikke hvorfor de skal selge ut.

Selger de ut nå så vil jo det være en enorm kostnad for de som kjøper opp (rebranding, dvs bytte ut alle stolper), de vil være avhengig av en leverandør, og det vil bli ett ramaskrik fra kunder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OhmPaPa

Tror det er større sjanse for at Tesla bygger ut og f.eks. starter en Veikro-kjede med mat og annen service i tilknytning til ladestasjonene.

hELgenen

Mulig Tesla Burger og Tesla cola hadde solgt bra...........

OhmPaPa

Sitat fra: hELgenen på fredag 23. juli 2021, klokken 14:12
Mulig Tesla Burger og Tesla cola hadde solgt bra...........

Bror til Elon - Kimbal Musk er inne i moderne matproduksjon. Kanskje de tar en prat under søndagsmiddagen hos mamma?  :D

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. juli 2021, klokken 03:24
Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. juli 2021, klokken 14:18
Sitat fra: Gnilre på onsdag 21. juli 2021, klokken 13:53
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. juli 2021, klokken 11:18
Hvis det blir like mye kø på SuC i høytider, som det er på de andre hurtigladerne, så settes overgangen til elektrisk mobilitet ti år tilbake.
Hvis det er ledige Teslaladere i høytider vil tvert i mot overgangen til elektrisk mobilitet gå fortere vil jeg tro. Det vil være naturlig å tenke seg at flere tør å benytte elbil selv i høytider dersom køene blir kortere hvis det blir flere ladestasjoner tilgjengelig. Jeg skjønner ikke argumentet ditt.

Det er vel slik at de som eier Tesla har en frykt for at SuC skal bli okkupert av andre og dermed antar at Tesla eiere ikke gidder å kjøre elbil lengre fordi de nå kan oppleve kø og således vil hoppe tilbake til en fossil. Mange Tesla eiere har jo kjøpt Tesla nettopp fordi de ser at det ikke er kø på laderene i dag OG fordi bilen de eier har vært en inngangsport til super ytelser uten den ekstreme super prisen som en normalt måtte betale for en bil med slike ytelser.  Jeg vil anta at mange føler at de har kjøpt og betalt for en slik ekslusiv tilgang til laderene og føler seg kanskje også sviktet av Elon nå - dvs. de frykter i alle fall det. På den annen side så vil åpningen av SuC reellt sett gi flere lademuligheter for alle elbiler - således vil det åpne opp for at ennå flere vil vurdere elbil som neste bil . I dag er det jo slik at man MÅ kjøpe en Tesla for å kunne lade på SuC - og ikke alle potensielle elbil eiere ønsker en Tesla av ulike grunner - sånn er det jo faktisk.  Personlig finner jeg ingen av designene til Tesla som tiltalende - og den eneste av dagens portefølje som kanskje kunne være aktuell er TMY. Ingenting galt teknisk med noen av Tesla bilene, men designet må også treffe kundene. Hadde alle likt den samme bilen ville vi jo alle kjørt rundt med den - sånn er det definitivt ikke. Og med åpning av SuC så vil kanskje de som i dag ikke går for elbil - faktisk vurdere en elbil neste gang. Så i mine øyne er åpningen helt i tråd med økt elektrisk mobilitet
Herregud for noen surrehuer dere er!

@Gnilre Hvis du leser så ser du at sitatet begynner med HVIS. Det betyr ikke at jeg sier at det skjer, eller at jeg mener det er nødvendig, bare at det er en mulighet.

@hELgenen Vennligst hold fordommene dine for deg selv. Du bommer på det aller meste og leser alt i lys av din egen bias som er temmelig slitsom

Tja..virker som andre vinkler dette temmelig likt..visstnok noen på face som også vurderer diesel igjen også..

https://www.tv2.no/broom/14127757/

Amatøren

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. juli 2021, klokken 17:12
At de åpner trinnvis/markedsvis er rimelig sikkert. At de må bygge om stasjonene er også helt sikkert, ettersom en stasjon med 10 plasser i teorien vil blokkere 5 Tesla fra å lade om det står 5 CCS biler med ladeport på høyre side der. Eller motsatt. 5 biler fra Tesla kan sørge for at de siste 5 plassene ikke kan utnyttes av biler med ladeport på høyre side bak. Så alle stasjonene må bygges om. Høyere stolper med betydelig lengre kabler vil løse dette. Å flytte fundamenter og merke om blir mye dyrere enn å bare bytte kabinett og kabler til noe mer fleksibelt.

Eller at Tesla åpner for Autocharge (Plug and Charge) kun for biler med ladeport på 'riktig' sted.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA