Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla åpner superladerene for andre i 2021

Startet av OhmPaPa, onsdag 21. juli 2021, klokken 00:40

« forrige - neste »

OhmPaPa

Elon twittret dette:

https://twitter.com/elonmusk/status/1417593502351826946

We created our own connector, as there was no standard back then & Tesla was only maker of long range electric cars.

It's one fairly slim connector for both low & high power charging.

That said, we're making our Supercharger network open to other EVs later this year.

OhmPaPa

#1
Er dette for alle andre eller for utvalgte bilmerker?

Er det over hele verden eller i utvagte områder?

Jeg antar nye kunder må laste ned Tesla sin app for å ordne med betaling?

Vil tredjeparts kunder måtte betale mere for strømmen enn Tesla-eiere? Siden sistnevnte har betalt for tilgang da de kjøpe bilen?

OhmPaPa

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 21. juli 2021, klokken 00:40
Er det over hele verden eller i utvagte områder?

Det er en god mulighet for at dette henger sammen med President Biden sin Infrastructure Bill som bla ønsker å gi statsstøtte til utbygging av ladestasjoner.

I såfall kan det være at denne åpningen kommer først i USA.

https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2021/06/24/fact-sheet-president-biden-announces-support-for-the-bipartisan-infrastructure-framework/

Jambo

Angående betaling, så antar jeg at et såpass framoverlent selskap som Tesla implementerer Plug&Charge-standarden etter ISO15118 som mange biler vil få eller allerede har implementert, og som allerede er støttet av Tritium-ladere som Ionity m.fl. bruker. Electrify America har også dette. Og så vil det være app for de som ikke støtter det, eller så kan de jo også velge å utelukke dem som ikke støtter Plug&Charge for å slippe for stor pågang på ladenettverket sitt i starten.

turfsurf

Bra det endelig skjer noe her. Så spørs det hva han legger i other EVs. Det kan være så mangt, alt fra ett annet merke til alle andre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sier seg vel nesten selv at det må rulles ut over tid. I USA passer jo ikke pluggen, og uansett er det issues med kabellengde / parkering som må gjøres noe med.

Kanskje gjelder det bare nye stasjoner, kanskje gjelder det bare visse stolper på stasjoner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Ja, det skal bli litt av et kaos med ladeporter foran påvenstre side foran eller høyte side bak.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Jambo

Kom akkurat på at hvis de åpner ladenettverket sitt, og implementerer Plug&Charge-standarden, vil de vel også implementere denne standarden i bilene sine, slik at også Tesla kan plugge rett inn og ladingen starter hos f.eks. Ionity eller andre som støtter det. Grunnen til at de ikke har det allerede er vel at deres egne ladere er så utbredte, men om de implementerer standarden på egne ladere og åpner for andre merker, vil det være lite taktisk å ikke oppdatere egne biler også til å støtte det. Etter min mening er det dette som må være fremtiden for elektrisk mobilitet hvis man skal få med seg alle: Tilstrekkelig med ladere, at alle ladere fungerer for alle, og Plug&Charge overalt så man slipper apper og brikker. Når vi kommer dit, vil det faktisk være lettere å lade elbil enn å fylle på bensinstasjoner.

Counterpointer

Det er to ting som er store spørsmål her.

Det ene er at Elon Musk lover litt av hvert og tidslinjene på dette er veldig plastiske, for å si det forsiktig.

Det andre er hvordan tilgang gis og hvordan det prioriteres. SuC er en meget smidig opplevelse i dag, hvordan det blir med en kraftig økning av biler på nettverket lurer nok de fleste på.

Hvis det blir like mye kø på SuC i høytider, som det er på de andre hurtigladerne, så settes overgangen til elektrisk mobilitet ti år tilbake.

Gnilre

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. juli 2021, klokken 11:18
Hvis det blir like mye kø på SuC i høytider, som det er på de andre hurtigladerne, så settes overgangen til elektrisk mobilitet ti år tilbake.
Hvis det er ledige Teslaladere i høytider vil tvert i mot overgangen til elektrisk mobilitet gå fortere vil jeg tro. Det vil være naturlig å tenke seg at flere tør å benytte elbil selv i høytider dersom køene blir kortere hvis det blir flere ladestasjoner tilgjengelig. Jeg skjønner ikke argumentet ditt.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

hELgenen

Sitat fra: Gnilre på onsdag 21. juli 2021, klokken 13:53
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. juli 2021, klokken 11:18
Hvis det blir like mye kø på SuC i høytider, som det er på de andre hurtigladerne, så settes overgangen til elektrisk mobilitet ti år tilbake.
Hvis det er ledige Teslaladere i høytider vil tvert i mot overgangen til elektrisk mobilitet gå fortere vil jeg tro. Det vil være naturlig å tenke seg at flere tør å benytte elbil selv i høytider dersom køene blir kortere hvis det blir flere ladestasjoner tilgjengelig. Jeg skjønner ikke argumentet ditt.

Det er vel slik at de som eier Tesla har en frykt for at SuC skal bli okkupert av andre og dermed antar at Tesla eiere ikke gidder å kjøre elbil lengre fordi de nå kan oppleve kø og således vil hoppe tilbake til en fossil. Mange Tesla eiere har jo kjøpt Tesla nettopp fordi de ser at det ikke er kø på laderene i dag OG fordi bilen de eier har vært en inngangsport til super ytelser uten den ekstreme super prisen som en normalt måtte betale for en bil med slike ytelser.  Jeg vil anta at mange føler at de har kjøpt og betalt for en slik ekslusiv tilgang til laderene og føler seg kanskje også sviktet av Elon nå - dvs. de frykter i alle fall det. På den annen side så vil åpningen av SuC reellt sett gi flere lademuligheter for alle elbiler - således vil det åpne opp for at ennå flere vil vurdere elbil som neste bil . I dag er det jo slik at man MÅ kjøpe en Tesla for å kunne lade på SuC - og ikke alle potensielle elbil eiere ønsker en Tesla av ulike grunner - sånn er det jo faktisk.  Personlig finner jeg ingen av designene til Tesla som tiltalende - og den eneste av dagens portefølje som kanskje kunne være aktuell er TMY. Ingenting galt teknisk med noen av Tesla bilene, men designet må også treffe kundene. Hadde alle likt den samme bilen ville vi jo alle kjørt rundt med den - sånn er det definitivt ikke. Og med åpning av SuC så vil kanskje de som i dag ikke går for elbil - faktisk vurdere en elbil neste gang. Så i mine øyne er åpningen helt i tråd med økt elektrisk mobilitet

mroek

Et viktig moment i denne diskusjonen er vel (slik jeg har skjønt det) at svært mange andre biler vil ha store problemer med å koble seg til SuC-laderne, rett og slett fordi ladeportens posisjon er inkompatibel med kabellengde/layout på SuC-båsene.

Alle Teslaer har vel ladeporten helt bak på venstre hjørne, og laderne er mer eller mindre skreddersydd for akkurat dette. Andre biler vil måtte ty til kreative parkeringer for å klare å koble til, om de i det hele tatt klarer det, og det vil jo føre til andre problemer, som at en nabobås ikke kan brukes.

Jeg tror derfor dette snakket om å åpne ladenettverket i praksis ikke vil skje med mindre de gjør fysiske endringer på laderne. Det vil ikke heller være gratis, men det er kanskje mulig å bare bytte til lengre kabler. Det trenger kanskje ikke å være så forferdelig dyrt.

Jeg skjønner jo også godt at Tesla-eierne vil ha dette for seg selv, det er i grunnen det eneste jeg faktisk misunner dem litt. Hvis Elon enten tvinges til å åpne på grunn av reguleringer/myndighetskrav eller finner ut at det i sum vil være økonomi i det for Tesla, så vil han nok gjøre det.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Jambo

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 21. juli 2021, klokken 11:18
Hvis det blir like mye kø på SuC i høytider, som det er på de andre hurtigladerne, så settes overgangen til elektrisk mobilitet ti år tilbake.
Jeg skjønner tankegangen, men er ikke helt enig. De elbilene som ikke er Tesla er det jo definitivt mest av, og de har kjøpt bilene på tross av dårlig ladetilgang. Dessuten tror jeg ikke det vil bli kø, fordi verken Tesla eller de andre vil slutte å utvide ladenettverkene framover, tvert imot. Når det gjelder å bygge ut ladestasjoner med tilstrekkelig antall ladepunkter har jeg også større tiltro til Tesla enn de andre, ut fra hvordan de andre har bygget så langt. Jeg antar også at Tesla vil gå for en prismodell som hindrer kø, og som øker lønnsomheten deres på ladestasjonene.

OhmPaPa

Vi vet for lite om hvordan Tesla velger å gjøre dette enda til at jeg klarer å konkludere hvordan dette blir.

Kanskje åpner de først i USA pga deres Infrastructure Bill. Så får vi se hvordan det funker der.

Kanskje er det bare noen bilmerker/modeller som det åpnes for.

Kanskje blir det to typer ladere på superchargerene - hvor noen er åpne for alle.

Kanskje det bare er nye superladere som får rett maskinvare for at dette skal fungere.

Kanskje Tesla priser seg høyt for å unngå å bli "nedrent".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA