"nødvendig" ekstrautstyr til Y

Startet av Aldrimer, tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:20

« forrige - neste »

tornaldo

Men hva skal man egentlig med en skjermbeskytter i det hele tatt?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Counterpointer

Det en trenger er mikrofiberkluten som følger med bilen.
Min skjerm er like fin etter 2,5 år

oets

Prøver å finne lastegitter/nett som passer Model y, men det er lettere sagt enn gjort.
Noen som har funnet noe som funker?

Eller må jeg sveise selv..

andy99

MIM safe Variobarrier har noen som skal passe.
Billigløsningen vil være å ta opp hodestøtte i midtsetet ;)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ToWalkOrDrive

Tror en del overvurderer baksetenes evne til å stoppe tunge ting som ligger i bagasjerommet. Hvis du legger en vedkløyver helt bakerst i bagasjerommet uten å stroppe den fast så vil baksetene gi etter i en motorveikollisjon. Men dessverre så er det ikke særlig med fester i gulvet på en Model Y. Ser at noen har fjernet plastpaneler helt bakerst i bagasjerommet og funnet noe å feste stropper i på karosseriet...men det virker jo ikke som en optimal løsning. Dersom en har tunge ting bør en ta vekk gulvplaten og legge de tyngste tingene nedi der. På ryggen av baksetene ser det i hvert fall ut til å være ok fester. Et gitter som går helt fra bunn til topp av bagasjerommet, inntil bakseteryggene er sikkert ikke dumt. Er i hvert fall bra at det er så mye plass i både frunk og trunk, sånn at en vanligvis ikke trenger å stable så høyt.
Tesla Model Y                         2021-

andy99

Helt enig.
Men variobarrier har slike heldekkende fra gulv til tak, med føtter og anker som kan festes i "top tether" krokene bak på baksetene (som er til barnesetefeste).
Dette er L som illustrasjon, mens det er small eller medium som passer til Y.
https://www.xxl.no/variobarrier-l-sikkerhetsgitter-gra/p/1188598_1_style

ToWalkOrDrive

Sitat fra: andy99 på tirsdag 10. august 2021, klokken 09:57
Helt enig.
Men variobarrier har slike heldekkende fra gulv til tak, med føtter og anker som kan festes i "top tether" krokene bak på baksetene (som er til barnesetefeste).
Dette er L som illustrasjon, mens det er small eller medium som passer til Y.
https://www.xxl.no/variobarrier-l-sikkerhetsgitter-gra/p/1188598_1_style

Det så veldig bra ut det. Ser at XXL og har hundebur som du kan justere i lengden etter hvilken bil / hund du har. Eller hvis du skal ha med ekstra bagasje så kan en gjerne skrenke litt ned på plassen til hunden:
https://www.xxl.no/variocage-minimax-l-hundebur-gra/p/1188581_1_style

Sånn ellers så ser jeg at det finnes "bins" for sidelagringsplassen i bagasjerommet bakerst...lurer på hva som skjer om du ikke har en sånn en....om tingene bare forsvinner i intet... ;-) ser at det ikke er åpent mellom sidelrommene og hovedrommet under bagasjeromsplaten (som det er på Model S). Det er jo litt rart og dumt:

https://www.youtube.com/watch?v=8uUpIXaCJhc

andy99

Tror nok det er vanskelig å kutte bort «rælet» siden det er en del av strukturen på megacasten. Det er vel derfor det tilbys kasser som gjør det enklere å ha ting i sidelommene, siden de er dyype..

ToWalkOrDrive

Ja, ok ,da er den annerledes enn S baki der. Frem med Fein-sagen...

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

Klykken

Vakkert hundehår-polstret filt i sideveggene. Dyr får ikke inn i min bil. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Sitat fra: Klykken på torsdag 12. august 2021, klokken 14:48
Vakkert hundehår-polstret filt i sideveggene. Dyr får ikke inn i min bil. :p

En ordentlig støvsuger tar det der før nestemann skal kjøpe bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

geear

Noen som har handlet takbøyler? Er det samme møkkasystem som på Model 3?

Rosstopher

Sitat fra: geear på torsdag 12. august 2021, klokken 19:58
Noen som har handlet takbøyler? Er det samme møkkasystem som på Model 3?

Det ser slik ut i instruksjonsboka som er postet på forumet et sted.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

DeepFu

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 06. august 2021, klokken 15:27
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 20. juli 2021, klokken 13:38
Basert på eget bruksmønster og erfaringer med TM3-19:
Gummimatter foran, bak, frunk, trunk
Solskjerm for tak foran og bak. Helst med foliert bakside. Demper lyd og isolerer sommer som vinter.
Batteribank med pass-trough i midtkonsollen under ladeplata. USB-drevet stæsj funker uansett om bilen er på eller av.
Takstativ kommer, men skal vente litt å se om det kommer en variant fra noen med flate bøyler. Vet det finnes til TM3.

Flate bøyler? Hvor? Hvor? Slik at jeg og kan følge med...helst med gummi som stikker opp av T-sporet, sånn som på Thule sine...så ting ligger fint og i ro hvis jeg bare skal ha noen få planker.
Beklager at jeg ikke har sett før nå. Sitter i Italia med Tesla og telt. Blir ikke tid til så mye forum. Men i alle fall. Jeg har sett at et nederlandsk firma lager "vanlige" takstativ, men bruker samme fester som Tesla så vidt jeg kan se. De heter Farad.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA