Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Vinterdekkpakke med felg

Startet av Klykken, mandag 19. juli 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

Counterpointer


Fjeldern

Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 18:14

Et lite utvalg

https://youtu.be/yh96BJupYv8

https://youtu.be/Pg1O9dDXrkk

https://youtu.be/uhgn55QIUJA

https://youtu.be/EtvNzo7pHz4

https://youtu.be/tJr0ft5NbdY

Så over linkene nå, og ser at dem ihvertfall veier en del felger, men dessverre ikke noen test av forbruk.
Den siste videoen så ser man jo at man kan få tak i felger som er ihvertfall 33% lettere. Det burde jo fint kunne øke rekkevidda med en 5% skulle en tro?

Fant denne videoen nå:
https://www.youtube.com/watch?v=Wu81YSiU0rI&t=923s&ab_channel=Gjeebs

Han fant ut at det var en forskjell på 1,8 wh/km med og ut deksla på felgene. Kan se for meg det er en del mer på vinteren, med all dritten som legger seg inni.
Ikke veldig vitenskapelig, men hvis forskjellen er 1,8 wh/km, så spiller det jo omtrent ingen rolle på daglig kjøring.
Kjører man 20 000 i året, utgjør det  36 kW totalt. Prismessig så er det et godt stykke under halvliteren jeg drakk på Sentrum Scene på mandag.

Sitat fra: kennethdelbekk på søndag 13. mars 2022, klokken 20:02

Høres ut som en jobb @Teslabjørn og @Meghjul kan gjennomføre


Sett dem på det!
Jeg tror momentan forbruk på den samme veien, i samme hastighet, er et mye bedre eksempel enn gjennomsnitt for en kjøretur. Kjøreturene blir aldri helt like, siden trafikken er ikke helt lik og hvordan du kjører heller aldri blir helt identisk.
Enten det, eller å nulstille telleren på motorveien, på samme område. Si at man kjører 1 km og så noterer ned gjennomsnittet.
For å være så sikker som man kan bli, så burde man måle samme kilometeren ihvertfall to ganger for å se etter avvik. Tre passeringer hadde nok vært optimalt. Klart, jeg synes det er bedre om det heller kan testes flere felger, enn at testen blir gjort så god som mulig. Heller flere felger, med færre målinger.

Det burde jo også være lett å få noen til å sponse dette. Se for deg hvor mye reklame det er i å kunne briefe med de mest "miljøvennlige" hjula, eller "så mye øker rekkevidden din med våre felger".


Med og uten dekslene på hjula kan jeg forsåvidt få gjort selv bare jeg får bilen. Det er 110 på motorveien her, så hvis det gir minimalt med forskjell der, så spiller det ingen rolle andre steder.
Felgene ser så mye bedre ut uten hjulkapslene, at det burde være minst en 3-5% forskjell, for at det er verdt det. For min egen del ihvertfall.
Videoen over viser vel en 1,2 til 1,3% forskjell.

Radial

Ikke minst vibrerer disse Gemini-kapslene under kjøring, og lager riper i felgen som vil raskt begynne å korrodere 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear


Counterpointer

Siden kapsler omtales så er kanskje denne videoen av interesse.

https://youtu.be/a3p6ihYbI9g

Redgarden

#425
Her er Brock B32 9.5x19 ET45 (altså samme som originale 19-tommerne), med contiviking 7. Lokalt tilbud hos Dekk1 Furuset (Oslo) til kr 29990 med sensorer.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

ToreT

Sitat fra: Redgarden på tirsdag 15. mars 2022, klokken 23:41
Her er Brock B32 9.5x19 ET45 (altså samme som originale 19-tommerne), med contiviking 7. Lokalt tilbud hos Dekk1 Furuset (Oslo) til kr 29990 med sensorer.

Jeg endte opp med å bestille disse i 20", spent på hvordan det blir å kjøre på om vinteren!

geear

Uproblematisk å kjøre med 255/40-20" CVC7 på 9x20" ET40 iallfall, så neppe noe å grue seg til det. ;)

Nordtroms

Det begynner forhåpentligvis å nærme seg levering av min model Y, bestilt i mars 2019 og i den sammenheng har jeg begynt å tenke på hviket valg man skal gjøre med tanke på dekk og felger. Det jeg har merket meg er at disse lekre 21" felgene som står på P modellen er rapportert å være noe overvektig. Hva er deres syn på å bruke disse til vinterdekk? Erfaringer og synspunkter på 21" vinterdekk? Jeg tenker da i retning av å skaffe noen lettere 21" felger til sommerdekk. Har sett på Vossen, de virker å være bra kvalitet. Hva er gevinsten med lettere felger, og hvor mange kilo kan man forvente å knipe inn med dette tiltaket.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

ToWalkOrDrive

#429
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 22. mars 2022, klokken 12:36
Det begynner forhåpentligvis å nærme seg levering av min model Y, bestilt i mars 2019 og i den sammenheng har jeg begynt å tenke på hviket valg man skal gjøre med tanke på dekk og felger. Det jeg har merket meg er at disse lekre 21" felgene som står på P modellen er rapportert å være noe overvektig. Hva er deres syn på å bruke disse til vinterdekk? Erfaringer og synspunkter på 21" vinterdekk? Jeg tenker da i retning av å skaffe noen lettere 21" felger til sommerdekk. Har sett på Vossen, de virker å være bra kvalitet. Hva er gevinsten med lettere felger, og hvor mange kilo kan man forvente å knipe inn med dette tiltaket.

Kjenner ikke til 21"-hjulene til Tesla, men ser i hvert fall at lette hjul er bedre enn bare vekten i seg selv, men og på grunn av at en skal få hjulene til å starte og rotere...sånn at vekten teller mer på hjul enn resten av bilen på 0-100.

Litt uproff test:
https://grassrootsmotorsports.com/articles/are-lighter-wheels-really-better/

https://blog.demon-tweeks.com/performance/is-the-weight-of-a-wheel-important/
Tesla Model Y                         2021-

Ampéreson

Noen som vet om man kan bruke 19" felger på Model Y Performance?

På min nåværende Model Y LR, er det trangt mellom bremsekaliper og innsiden av felgen, så jeg tenker om bremseskivene og/eller kaliper er større vil ikke dette gå.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Radial

Sitat fra: Ampéreson på torsdag 24. mars 2022, klokken 15:11
Noen som vet om man kan bruke 19" felger på Model Y Performance?

På min nåværende Model Y LR, er det trangt mellom bremsekaliper og innsiden av felgen, så jeg tenker om bremseskivene og/eller kaliper er større vil ikke dette gå.

Trangt!? Er ett hav av plass på min LR ihvertfall...såpass at 18" passer helt fint.

Flere med 19" på sine Performance i USA også 👍
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

emurof

Sitat fra: ToreT på søndag 13. mars 2022, klokken 10:06Etter å ha gjort mer research så framstår megahjul gjengen som useriøse. Tror jeg dropper denne "bestillingen"  :)

Kjøpte vinterhjul derfra for noen år siden, og hadde ingen problemer. Vurderer å gjøre det igjen fremfor å gå for vinterhjulene som følger med Model Y.

Hva gjør at de er useriøse?

tornaldo

Angående Megahjul så la jeg inn en bestilling/ordre på nett for noen sommerhjul til Model 3 for ca 1 mnd siden. Fikk da relativt kjapt svar på mail at de ville kontakte meg når de hadde fått inn felgene i siste uka av mars. Ikke hørt noe mer etter det, tross to purremail fra min side, som ikke er blitt besvart. Felgene har de fått inn, i følge nettsiden.

Vet ikke om det betyr at de er useriøse, men hvis de sliter med kommunikasjon pr mail, bør de ikke legge opp til nettbestilling.

Megahjul fremstår ikke så rimelige lenger heller, skal f eks ha 1400 kr dekket for 18" kinadekket Winrun sommerdekk til Model 3. Felger som i fjor kostet 13-1400, koster nå 2000. Men de lider vel av høyere kostnader som andre.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

oroar

Noen som vet om vinterhjula fra Longrange passer til Performance?

Vurderer å selge min LR, men ta med vinterhjula over til ny P så slipper jeg 21" på vinter.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA