Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyttelast Model Y

Startet av Rubenel, torsdag 15. juli 2021, klokken 09:53

« forrige - neste »

lifecycle

Sitat fra: elskertesla på fredag 27. august 2021, klokken 09:34
Gitt signalene fra Tesla om at de ser på dette via HQ så skal vi ikke se vekk fra at det er tallet i instruksjonsboken Tesla kan sikte mot. Krysser fingrene på at det ikke tar mer enn "2uker".

Har det kommet noe offisielt fra tesla norge at de har tatt kontakt med HQ ang. dette?
Jeg har sett dette referert på forum og facebook-grupper, men ikke sett noe offisielt?

Thalgar

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 09:23
Page 186 of the manual:


So in the Model Y manual it says that "tillatt maksvekt" is 2591kg.

2591 - 2066 = 525kg. Exactly the load capacity as reported for the 2021 US Model Y.

Står ingenting i den norske manualen om det?

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf
Model Y LR Quicksilver, 2023

Jeronan

#587
Sitat fra: Thalgar på fredag 27. august 2021, klokken 09:42
Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 09:23
Page 186 of the manual:


So in the Model Y manual it says that "tillatt maksvekt" is 2591kg.

2591 - 2066 = 525kg. Exactly the load capacity as reported for the 2021 US Model Y.

Står ingenting i den norske manualen om det?

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf

Interesting. That whole section has been removed and replaced with the 433kg last kapasitet example. :o

PS. I just clicked on the manual in my Model Y page under my account (Tesla website set to Norway - norsk).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Thalgar

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 09:46
Sitat fra: Thalgar på fredag 27. august 2021, klokken 09:42
Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 09:23
Page 186 of the manual:


So in the Model Y manual it says that "tillatt maksvekt" is 2591kg.

2591 - 2066 = 525kg. Exactly the load capacity as reported for the 2021 US Model Y.

Står ingenting i den norske manualen om det?

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_europe_no.pdf

Interesting. :o

PS. I just clicked on the manual in my Model Y page under my account (Tesla website set to Norway - norsk).

Står det Programvareversjon 2021.24 på førstesida på manualen der?
Model Y LR Quicksilver, 2023

geear

Sitat fra: lifecycle på fredag 27. august 2021, klokken 09:41
Har det kommet noe offisielt fra tesla norge at de har tatt kontakt med HQ ang. dette?
Jeg har sett dette referert på forum og facebook-grupper, men ikke sett noe offisielt?
Såvidt jeg har fått med meg kun via TOCN, og jeg ble også fortalt av selger hos Tesla at det var høyt fokus på det.

Jeg tar ut bil og satser på at de fikser det. Får heller ta en revurdering innen to uker fra kjøp dersom det ikke er løst eller kommunisert en løsning.

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 09:41
Sitat fra: Hen9ng på fredag 27. august 2021, klokken 09:32
Men Statens Vegvesen bryr seg ikke så mye om hva som står i instruksjonsboka. Det er vognkortet som gjelder, og der virker det som de fleste har samme stusselige nyttelasten?

Of course and completely agree. But how come the MiC Model Y gets "basically" registered as SR RWD version here in Europe (numbers wise)?
Why does the 2021 Model Y in US has so much higher "tillatt maksvekt" compared to MiC Model Y?
The only difference between US and MiC Model Y is supposed to be the battery pack? LG vs Panasonic.
All the rest, chassis, components, osv should be the exact same.  ::)

Model Y produced in Berlin is going to be different. With new chassis, structural battery pack, osv.
I dont think its related anyways, but are you sure that there hasnt been any structural changes to the chassis? Thought they made the chinese version with fewer parts.

Jeronan

Sitat fra: Thalgar på fredag 27. august 2021, klokken 09:48

Står det Programvareversjon 2021.24 på førstesida på manualen der?

This is funny yes. I click on Eierhåndbok and then it opens the Model Y manual with software version 2021.24 North America.  :laugh:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

#591
Sitat fra: geear på fredag 27. august 2021, klokken 09:50
I dont think its related anyways, but are you sure that there hasnt been any structural changes to the chassis? Thought they made the chinese version with fewer parts.

That would be even more weird if those changes had such a negative impact on Max load capacity. Especially compared to what happened in US with Model Y, where cargo capacity actually went up from 375kg for 2019/2020 model to 525kg capacity for 2021 model.  :o
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 09:51
Sitat fra: Thalgar på fredag 27. august 2021, klokken 09:48

Står det Programvareversjon 2021.24 på førstesida på manualen der?

This is funny yes. I click on Eierhåndbok and then it opens the Model Y manual with software version 2021.24 North America.  :laugh:
And that page, 186 in the NA version, is actually missing from the norwegian version, even though that section of the manual is called "Mål og vekt" (page 178), it only lists the dimensions. No weight specs are given.

elskertesla

Both cars have the same single piece casting for the rear body. So Shanghai and Fremont is the same in that regard.

Sent from my GM1913 using Tapatalk


Handyman

Sitat fra: lifecycle på fredag 27. august 2021, klokken 09:41
Sitat fra: elskertesla på fredag 27. august 2021, klokken 09:34
Gitt signalene fra Tesla om at de ser på dette via HQ så skal vi ikke se vekk fra at det er tallet i instruksjonsboken Tesla kan sikte mot. Krysser fingrene på at det ikke tar mer enn "2uker".

Har det kommet noe offisielt fra tesla norge at de har tatt kontakt med HQ ang. dette?
Jeg har sett dette referert på forum og facebook-grupper, men ikke sett noe offisielt?
Jeg spurte Tesla Kr.sand om nyttelasten, og hun sa at nyttelastproblematikken var adressert til "Hovedkontoret" og at de ventet på svar. Hun sa også at det var svært lite info de fikk internt og at det ofte var bedre info på forumene rundt om. Altså slik det alltid har vært med Tesla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

torlie

Hva må til for å typegodkjenne på nytt med høyere nyttelast?

Om mulig, er det i det hele tatt noe Tesla kommer til å gidde å bruke tid på?

De kan vel bare endre på nye biler og la allerede utleverte sitte med skjegget i postkassen?
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Jeronan

#596
Sitat fra: torlie på fredag 27. august 2021, klokken 10:18
Hva må til for å typegodkjenne på nytt med høyere nyttelast?

Om mulig, er det i det hele tatt noe Tesla kommer til å gidde å bruke tid på?

De kan vel bare endre på nye biler og la allerede utleverte sitte med skjegget i postkassen?

Someone in this topic posted earlier that Tesla seems to have done it in the past with the Model S 75D. No idea if they did fixed it retroactively  for already registered cars or only for new registered cars.  ::)

I have a Model S 75D myself and did not know about this. Though our Model S 75D has at least sufficient nyttelast (so probably has that updated number then).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: torlie på fredag 27. august 2021, klokken 10:18
Hva må til for å typegodkjenne på nytt med høyere nyttelast?

Om mulig, er det i det hele tatt noe Tesla kommer til å gidde å bruke tid på?

De kan vel bare endre på nye biler og la allerede utleverte sitte med skjegget i postkassen?
Alt er mulig. Det er nå kjøperene må sette krav og presse frem en løsning.

Handyman

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 10:23
Sitat fra: torlie på fredag 27. august 2021, klokken 10:18
Hva må til for å typegodkjenne på nytt med høyere nyttelast?

Om mulig, er det i det hele tatt noe Tesla kommer til å gidde å bruke tid på?

De kan vel bare endre på nye biler og la allerede utleverte sitte med skjegget i postkassen?

Someone in this topic posted earlier that Tesla seems to have done it in the past with the Model S 75D. No idea if they did fixed it retroactively  for already registered cars or only for new registered cars.  ::)
Hvis Tesla finner ut at det er mulig å øke totalvekten, kan de dokumentere dette og det vil da være mulig å utstede nye vognkort.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Handyman på fredag 27. august 2021, klokken 10:30
Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 10:23
Someone in this topic posted earlier that Tesla seems to have done it in the past with the Model S 75D. No idea if they did fixed it retroactively  for already registered cars or only for new registered cars.  ::)
Hvis Tesla finner ut at det er mulig å øke totalvekten, kan de dokumentere dette og det vil da være mulig å utstede nye vognkort.

:+1:   Especially if they made a mistake with registration here in Europe with wrong numbers.  :-X ::) (ref. US manual)  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA